آریا بانو

آخرين مطالب

مولاوردي: نقش زنان در تصميم گيري کلان شناسايي نشده است سياسي

  بزرگنمايي:

شهيندخت مولاوردي شنبه در همايش ملي زن در تاريخ محلي خوزستان در سرسراي دانشکده علوم تربيتي و روانشناسي دانشگاه شهيد چمران اهواز اظهار کرد: ورود تدريجي زنان به عرصه هاي مديريت از مهمترين ويژگي هاي خوزستان است اما هنوز جاي خالي زنان مقاوم و توانمند اين استان در عرصه هاي کشوري مانند نمايندگي مجلس شوراي اسلامي احساس مي شود.
وي افزود: زنان در خوزستان نيمي از جمعيت استان را تشکيل مي دهند اما به نظر مي رسد هنوز تاثيرگذاري و سهم کمتري از نقش و جايگاه تاريخي و انکارنشدني در تاريخ محلي اين استان دارند.
مولاوردي ادامه داد: پرهيز از نگاه هاي متعصبانه و احترام به موجوديت زن به عنوان موجودي آگاه و برابر با مردان، فرصت براي آموزش ، بستري عادلانه را براي نقش آفريني زنان در اداره خانواده و جامعه فراهم مي کند.
وي گفت: جامعه امروز ما همپاي تحولات جهاني، ديگر از فعاليت هاي سياسي و اقتصادي زنان متعجب نمي شود بلکه استقبال رو به تزايدي از روند اميدوار کننده مشارکت اجتماعي زنان به چشم مي خورد که بيانگر افزايش آگاهي عمومي و نتيجه بخش بودن فعاليت زناني است که پا به عرصه هاي مختلف مديريت گذاشته و از عهده مسئوليت ها به خوبي برآمده اند.
مولاوردي با اشاره به اينکه تاريخ محلي هر منطقه، کوچکترين زواياي تاريخ شهرها را در بر مي گيرد ادامه داد: تاريخ محلي مي تواند کمک کند که تمام پيشينه يک منطقه و کشور را پيش رو قرار داده و براي ساختن آينده بهره ببريم.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده گفت: خوزستان محل زندگي اقوام و گرايش هاي مختلف و از معدود استان هاي با رنگين کمان اقوام است و با پيوندهاي سببي در تحقق جامعه اي مبتني بر اصول همبستگي و احترام متقابل تلاش کرده اند و در افت وخيزهاي اجتماعي و سياسي و فرهنگي، به ناچار شرايط نامساعدي را نيز پشت سر گذاشته اند.
وي افزود: به گواهي تاريخ، در زمان وصلت ميان اقوام و زمان منازعه و درگيري هاي قومي، زنان
بيشترين تاثير را پذيرفته و در تمام حوادث و وقايع منطقه ردپايي از خود به جا گذاشته اند.
مولاوردي ادامه داد: شهرهاي خوزستان داراي وجه مشترکي به نام زنان هستند که با از خود گذشتگي، تلاش بي وقفه، وفاداري و شجاعت، به ساماندهي زندگي و حفظ پيوندهاي قومي خود اهتمام داشته اند.
وي بيان کرد: زنان پس از پيروزي انقلاب اسلامي به ناگاه با آغازجنگ تحميلي، با اشغال خانه هاي خود و راهي شدن فرزندان و همسران خود به ميدان جنگ روبه رو شدند و در اين مقطع حساس با پشتکار و فداکاري مثال زدني خود نقش آفريني کردند.
وي گفت: زنان در تاريخ پرفراز و نشيب ايران همواره پا به پاي مردان در تحولات روزگار خود تاثير گذار بوده اند و تاريخ خوزستان به واسطه شرايط اقليمي و جمعيت همواره مهد تمد و زايش پديده هاي سياسي، اقتصادي و اجتماعي مهم اين کشور بوده است.
مولاوردي اظهار کرد: جنگ و مصيبت هاي پس از آن همچنان سايه خود را بر سر مردمان اين استان گسترده و زنان خوزستاني در تلاش هستند تا سهم مهمي در پيشرفت و آباداني استان ايفا کنند.
وي اضافه کرد: زنان خوزستان نشان دادند که از عهده سخت ترين شرايط مانند جنگ تحميلي برآمده و اين تجربه اين اعتماد را به وجود مي آورد که در سطوح تصميم گيري هاي کلان هم مي توانند نقش آفريني کنند.
وي با بيان اينکه از دامان چنين زناني، فرماندهان، سرداران و سربازان بزرگ پرورش يافته است ادامه داد:خوزستان اکنون به واسطه دانشگاه هاي معتبر و ظرفيت بالاي علمي از بهترين استان ها براي توانمندسازي و بهره مندي از ظرفيت هاي زنان است.
مولاوردي با اشاره به اينکه زنان نقشي انکارناپذير در اقتصاد و پويايي جامعه و خانواده ايفا مي کنند گفت: زنان خوزستاني در جامعه ايلاتي ، قومي ، شهري و روستايي نقش تعيين کننده اي در تامين معيشت خانواده داشته و زنان عشاير عرب و لر و بختياري خوزستان در تمام صحنه ها حضور خود را به اثبات رسانده اند.
معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده اظهار کرد: نمي توان يک نسخه واحد براي پيشبرد اهداف مورد نظر براي زنان کشور ارائه داد اما با در نظر گرفتن شرايط موجود خوزستان مي توان برنامه ريزي مشخصي براي ارتقا و توانمندسازي زنان در دستور کار قرار داد.
وي افزود: اهميت به تحصيل زنان، ايجاد امکانات رفاهي و فرهنگي و ورزشي و ورود به بازار کار به عنوان دغدغه در خوزستان قابل توجه است و استاني با شرايط اقتصادي قوي، اما درعين حال از انواع نبود تعادل ها و توسعه نامتوازن برخوردار است.
مولاوردي به نقش مهم سازمان هاي مردم نهاد به ويژه در حوزه زنان و خانواده و محيط زيست اشاره کرد و گفت: اين فعاليت ها نشان دهنده عزم و هوشياري زنان خوزستان است که از آن جمله مي توان به جمعيت زنان کارآفرين سبز و جمعيت زنان مبارزه با آلودگي محيط زيست اشاره کرد.
وي اظهار کرد: معاونت امور زنان و خانواده نيز از سال 92 برنامه هاي متعددي با همکاري دستگاه هاي اجرايي از جمله وزارت آموزش و پرورش، جهاد کشاورزي، سازمان ملي استاندارد، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکي، وزارت کشور، استانداري و اداره کل امور زنان و خانواده داشته که در حال تداوم هستند.
وي ابراز اميدواري کرد: مجموعه اين برنامه ها و طرح ها بتوانند نقش و سهم دولت را در اين حوزه ادا کرده باشند هر چند بسيار جاي کار داريم و توجه به خوزستان در حد شايستگي هاي استان و زنان نبوده و نيست.
مولاوردي ادامه داد: اميد است با کمک زنان و راهکارهاي ارائه شده در طول برنامه ششم توسعه قدم هاي خوبي در جهت توانمندسازي و بهره مندي جامعه برداشته شود.
معاون توسعه مديريت و منابع انساني استانداري خوزستان نيز اظهار کرد: در تمام نهضت هاي ديني و حرکت هاي ملي و انقلابي در کنار رهبران موفق هميشه زناني تاثيرگذار حضور داشته اند.
جمال عالمي نيسي افزود: زنان در جنگ تحميلي در کنار مردان در دفاع از عقيده و نظام مقدس اسلامي حضور داشتند.
وي ادامه داد: نقش زنان در توليد و اقتصاد کشور نيز فراموش نمي شود در نتيجه مسئولان بايد با برنامه ريزي از ظرفيت زنان استفاده کنند.
دبير علمي همايش نيز اظهار کرد: 40 چکيده مقاله و 30 مقاله کامل به دبيرخانه اين همايش ارسال شد که زمينه اي براي تبيين و تحليل دقيق تر موقعيت زنان محسوب مي شود.
بشرا دل ريش ادامه داد: اين همايش به صورت يک روزه براي آشنايي بيشتر با پژوهش ها و راهکارهاي مورد توجه در حوزه زنان برگزار شد.
بازديد از موزه زنان، مرکز توليدي، صنعتي شهرک صنعتي شماره چهار اهواز، بخش زايمان بدون درد بيمارستان سينا در شهرستان کارون و کمپ ترک اعتياد زنان از ديگر برنامه هاي سفر يک روزه معاون رئيس جمهوري در امور زنان و خانواده به خوزستان است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4276/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات انسان‌نمای Menteebot با قابلیت درک زبان طبیعی معرفی شد

جایزه کتاب سال فراخوان داد

صابر کاظمی در کویت به ته خط رسید!

یاسین سلمانی در اردوگاه پرسپولیس آفتابی شد

راه پرسپولیس و استقلال از هم جدا شد

10 تقلب بزرگ و فراموش نشدنی دنیای فوتبال

برتری 3-2 میلان مقابل آژاکس با گل لحظات پایانی یان دال توماسون

مسعود یوسف: در آخر قهرمانی آسیا را می‌خواهیم

حساس‌ترین مبارزه کشتی فرنگی برای المپیک

رضاییان: شکایت رحمتی به دست ما نرسیده است

برگزاری لیگ سراسری کشتی نوجوانان با جوایز نقدی

پورعلی‌گنجی دوباره پیراهن شماره 8 پوشید

زمان بازگشت هافبک استقلال به میادین مشخص شد

سریال‌های جدید تلویزیون را بشناسید

«هفت سر اژدها» روایتی تلفیقی از چند آقازاده

لوکیشن سریال «متهم گریخت» 20 سال پس از پخش آن

مرگ حقه، میکروب بهانه است

اجرای زیبای موسیقی خیابانی با گیتار

متن گزارش کمیسیون بهداشت درباره کمبود دارو

کاهش رغبت پسران به دانشگاه

لحظه دلهره‌آور متلاشی شدن کامیون در برخورد با قطار مسافربری در ترکیه

حادثه مرگبار در جریان مسابقه اتومبیل‌رانی در سریلانکا

سیلی هولناکِ در چین

غذا دادن به یک خرس غول پیکر توسط مرد روس با قاشق

جزیره ای رویایی در مالدیو

چهار نکته که لازم است قبل از هر چیزی بدانید

گوناگون/ این کوه آتشفشانی هر روز 80 گرم طلا فوران می‌کند

با طولانی ترین پل جهان آشنا شوید

شهری متروکه در نزدیکی چرنوبیل

طرز تهیه سالاد معروف kFC

طرز تهیه کباب نگینی

نوشیدن آب همراه با غذا؛ مفید یا مضر؟

تأثیر آب و سرکه سیب در کاهش وزن

تمام ماموریت بالگرد مریخی «نبوغ» را در یک دقیقه تماشا کنید

سخنان جالب دکتر کاکاوند در مورد شاعر مهستی گنجوی

لغو جایزه «انجمن قلم آمریکا» در پی تحریم نویسندگان

پیروزی دنور برابر لیکرز در دومین مسابقه پلی‌آف بسکتبال

قدردانی حیدر فرمان از وزیر ورزش برای مسابقات کوراش پوریا ولی

والیبالیست‌های ایرانی 300 درصد گران شدند!

محبی: حضور شیروان‌ و‌ ارشک در جام تختی به چه درد می‌خورد?

توافق مالی در رختکن پرسپولیس برای نحوه تمدید قرارداد

لحظات پایانى جذاب نفسگیر بازى نیکس-سیکسرز

اشتباهات نابخشودنی ستاره بارسا

ممی‌زاده: اوزونیدیس از لحاظ شخصیتی و فنی بهترین است

تیم ملی با لباس همیشگی در یک چهارم جام ملت‌ها

حرکت ارزشمند کاپیتان تیم ملی فوتسال در جام ملت‌ها

هیچ جنگی برنده نداره

قبلا کلاس زبان رفته؟

داستان تکراری کمبود پرستار؛ استخدام مشکل را حل می‌کند؟

اجرای این خواننده بی‌ نظیر بود