آریا بانو

آخرين مطالب

انواع دستگاه هاي ليزر موهاي زائد و کارايي آن ها زنان جهان

  بزرگنمايي:

مکانيسم اثر ليزر، بر بمباران و نابود ساختن رنگدانه يا ملانين موجود در ريشه مو استوار مي باشد. در اين روش با استفاده از ليزر، فوليکول موهاي زايد کاملا تخريب مي شود و امکان رشد موهاي زايد در آن ناحيه خاص از بين مي رود.

همه ما مي دانيم که موهاي ناخواسته يا زائد به موهايي گفته مي شود که در مواضعي از بدن ايجاد مي گردد و غيرمعمول بوده و رنگ تيره آنها نيز اين رويش غيرطبيعي را بيش تر نمايان مي سازد. رويش موهاي زائد را عمدتا در نواحي چانه، لب فوقاني، نواحي دو طرف صورت، از محل ناف به طرف پايين و در فرورفتگي ناحيه کمر، به رنگ تيره و سياه مي توان مشاهده نمود.

ريشه هر مو داراي رنگدانه اي به نام ملانين بوده که در روند رشد مو، به تدريج اين رنگدانه فعال گشته و تمامي بدنه يک مو را تيره و به رنگ هاي سياه، قهوه اي و بلوند و غيره در مي آورد.

مکانيسم اثر ليزر، بر بمباران و نابود ساختن رنگدانه يا ملانين موجود در ريشه مو استوار مي باشد. در اين روش با استفاده از ليزر، فوليکول موهاي زايد کاملا تخريب مي شود و امکان رشد موهاي زايد در آن ناحيه خاص از بين مي رود. اين درمان در چندمرحله و طي چند هفته انجام مي شود. نتيجه حاصل از اين روش در اغلب مواقع، موفقيت آميز و دائمي است.

مشکل اصلي ليزر اين است که هزينه زيادي به بيمار تحميل مي کند. ليزر، آخرين و جديدترين راه براي درمان موهاي زايد است. ولي در هر حال بايد انتظار شما از اين روش درماني هم معقول و واقع گرايانه باشد.پزشکان معتقدند اثر بخشي ليزر به اثبات رسيده است. پس از ليزر، برخي موها فورا مي افتند ولي اغلب موها در عرض دو هفته از بين مي روند.

در حال حاضر، هيچ روش قاطعي براي درمان کامل و دايمي موهاي زايد وجود ندارد ولي در بين روش هاي موجود، ليزر از همه موثرتر و دايمي تر است.

البته اين حرف به آن مفهوم نيست که همه موهاي زايد در اثر ليزر به صورت دايمي از بدن مي روند. به هر حال، حتي اگر پس از ليزر هم موها مجددا رشد کنند، اولا به تعداد کم رشد مي کنند و بيرون مي ايند.

ثانيا، در اکثر موارد، اين موها کرکي و نرم هستند. سال هاست که از ليزر براي رفع موهاي زايد استفاده مي شود و اين کار مورد تاييد سازمان غذا وداروي آمريکا هم قرار گرفته است. متخصصان پوست مي گويند هر چقدر پوست بيمار روشن تر و موهاي زايدش تيره تر باشند، احتمال اثربخشي ليزر بيشتر مي شود.

ليزري ها بدانند که... 

 هرگونه بيماري پوستي يا غيرپوستي و حساسيت هاي احتمالي که در گذشته داشته ايد يا در حال حاضر تحت درمان هستيد، بايد حتما به پزشکتان اطلاع بدهيد.

اگر سابقه تبخال يا عفونت هاي مکرر پوستي در محل تحت درمان با ليزر داريد، بايد به پزشکتان بگوييد.

اگر دارويي را به طور مرتب استفاده مي کنيد، حتي اگر آن دارو قرص سردرد معمولي يا قرص جلوگيري از بارداري باشد، بايد پزشکتان را در جريان قرار بدهيد.

همه آزمايش هاي هورموني و غيرهورموني تان را پزشکتان بايد ببيند. اختلالات هورموني شما حتما بايد پيش از درمان با ليزر، تحت بررسي و درمان قرار بگيرد.

کندن موها با موم و موچين و ايپلاسيون و الکتروليز تا 6 هفته قبل از ليزر و نيز در وفاصل جلسات ليزر اکيدا ممنوع است اما تراشيدن موها با تيغ مانعي ندارد. البته از يک هفته پيش از ليزر، تراشيدن موها و استفاده از موم هم ممنوع مي شود.

استفاده از کرم موبر اگرچه مانعي ندارد ولي به دليل احتمال بروز واکنش هاي حساسيتي، بهتر است از استفاده اش پرهيز کنيد.

از يک ماه پيش از شروع ليزر و نيز در فواصل جلسات ليزر بايد اکيدا از آفتاب پرهيز کنيد و کرم ضدآفتاب بزنيد. استفاده از فرآورده هاي اتوبرنزه، قبل ازشروع ليزر و در فواصل جلسات ليزر ممنوع است.

  در صورت وجود آفتاب سوختگي در محل تحت درمان با ليزر، احتمال بروز عوارض جانبي نظير زخم و تاول پوستي بيشتر ي شود و احتمال اثربخشي ليزر کمتر مي شود. معمولا اگر منطقه مورد نظر دچار آفتاب سوختگي باشد، اصلا ليزر انجام نمي گيرد.

اگر پوست شما خيلي تيره است، مي توانيد با نظر پزشک معالجتان پيش از انجام ليزر، از ترکيبات بيرنگ کننده و لايه بردار پوست مثل هيدروکينون و تره تينوئين استفاده کنيد.

روز انجام ليزر، هرگونه آرايش کردن و کرم زدن ممنوع است. منطقه مورد درمان بايد کاملا شسته و تميز باشد. ليزرهاي مختلفي در درمان موهاي ناخواسته استفاده مي شود؛ ليزر الکساندرايت و ديود که در پوست هاي روشن بهتر عمل مي کنند و ليزرهاي ان- دي/ يگ با طول موج بلند (Nd: YAG Laser Long Pulsed) که در پوست هاي تيره ايمن تر و بهتر مورد استفاده قرار مي گيرند و استفاده از دستگاه هاي IPL و Elight که با سيستم فلش لامپ زنون کار مي کنند.

هرچه موها تيره تر و ضخيم تر و نيز پوست روشن تر باشد، تاثير ليزر بيشتر است. اکثر ليزرها بر موهاي بور و کم رنگ تاثير کمي دارند و حدودا مي توانند 30 تا 40 درصد اين موها را کاهش دهند. افراد با موي بلوند و روشن کانديد خوبي براي ليزر جهت کاهش موهاي ناخواسته نمي باشند و نياز به جلسات درماني بيشتري دارند.

گرچه ليزر ايمن است اما در دوران بارداري، با توجه به حساسيت افراد و مسائل قانوني متعاقب آن، بهتر است از ليزر استفاده نشود.

 

انواع ليزر موهاي زائد

ليزر، آخرين و جديدترين راه براي درمان موهاي زايد است

ليزرهاي زير براي درمان موهاي زائد توصيه مي شود: 

-    سيستم ليزر الکساندرايت با طول موجه 755 نانومتر 

-    سيستم ليزر ديود با طول موج 800 نانومتر 

-    سيستم ليزر Nd- YAG با طول موج 1056 نانومتر 

-    سيستم نوري IPL نيز با روش کارکردي مشابه ليزرهاي در درمان موهاي زائد به کار مي رود. انواع جديد IPL همان E- LIGHT است که علاوه بر نور از راديو فرکانس نيز به طور همزمان استفاده مي کند و به همين دليل روي موهاي کم رنگ (طلايي، سفيد) اثر بهتري دارد.

IPL چيست؟ 

آي پي ال intense pulse light يعين سيستم هاي نور شديد پالسي؛ در اصل ليزر نيست بلکه فلش لامپ هاي زنون هستند که نور چند طول موجي و non coherent ايجاد مي کنند که قادر است اثرات گوناگون بر روي ساختارهاي مختلف پوست داشته باشد و مي توان با گزينش فيلترهاي مناسب اثر دلخواه براي اهداف مشخص را بدست آورد.

دستگاه IPL روش محبوبي جهت برداشتن موهاي زايد و جوان سازي پوست و روشن نمودن لک هاي صورت وهم چنين آثار سطحي جوش هاي صورت (آکنه) مي باشد. دستگاه IPL ليزر نيست اما کارايي و عملکرد مشابه دارد. ارزان تر است و سريع تر عمل مي کند.

دستگاه IPL با پالس نوري شديد جهت حذف موهاي صورت، پاها، پشت و پوبيس بصورت آرام و بي خطر استفاده مي شود. پالس هاي نروي با تمرکز روي فوليکول موها موجب ايجاد گرما و تخريب آن ها بدون سوختگي و يا آسيب به پوست مي شوند. دستگاه حذف موي IPL سريع و کاملا بدون درد است.

عوارض جانبي کم است ولي مي تواند شامل قرمزي و تورم در محل درمان باشد که به سرعت برطرف مي شوند.

IPL کانديدهاي مناسب جهت افراد داراي پوست روشن و موي تيره مي باشند، زيرا IPL پيگمان درون فوليکول مو را مورد هدف قرار مي دهد. تعداد زيادي از مردم تجربه حذف موهاي زايد به صورت کامل توسط اين روش را دارند، اگر موها دوباره رشد کنند به صورت نازک و ظريف خواهند بود.

دستگاه Elight چيست؟ 

دستگاه Elight ترکيب دستگاه IPL و دستگاه RF يا راديو فرکانسي است.

سيستم ليزر Nd- YAG چيست؟ 

ليزرهاي Nd: YAG براي استفاده در يک لامپ برق يا ليزر ديودي بطور اپتيکي پمپ شده اند. آنها يکي از رايج ترين انواع ليزر هستند، و براي بسياري کاربردهاي ديگر استفاده شده اند. ليزرهاي Nd: YAG نوعا با يک طول موج 1064nm، در مادون قرمز، نور منتشر مي کند.

ليزر دايود 

ليزرهاي دايود رفع موهاي زايد موجود به صورت پالسي و با طول موج هاي 800 يا 810 نانومتر مي باشند. جذب اين طول موج در ملانين تا حدي کمتر از ليزرهاي الکساندرايت و ياقوت و بيشتر از Nd: YAG, IPL ها مي باشد. به علت محدوده وسيع تنظيمات طول پالس و انرژي کاربردهاي وسيعي داشته و قابليت استفاده در پوست هاي تيره را نيز ميسر مي سازد. اگر فرد آگاهي و تجربه کامل نداشته باشد مي تواند پوست فرد را بسوزاند. اين دستگاه در نژاد ايراني مناسب است.

  مزاياي دايود 

-    داراي عمق نفوذ بيشتر نسبت به الکساندرايت

-    کاهش ريسک به خاطر پالس يکنواخت

-    خنک سازي سطحي

-    قابليت استفاده در پوست هاي تيره

ليزر الکساندرايت (الکس) 

يکي از پيشرفته ترين دستگاه هاي ليزر دنيا براي از بين بردن موهاي زائد مي باشد. يکي از خصوصيات منحصر بفرد اين دستگاه قابل تنظيم بودن طول موج (Pulse Duration) و ميزان انرژي براي از بين بردن هر نوع مو و پوست مي باشد. ليزر الکساندرايت از نوع ليزرهاي جامد است که داراي طول موج 755 نانومتر و در محدوده نور مرئي مي باشد.

با توجه به جذب بالاي ملانين در اين طول موج کاربرد ويژه آن، از بين بردن موهاي زايد است. برخي کارشناسان ليزر الکس را قدرتمندترين و پرتاثيرترين ليزر از ميان موارد بالا مي دانند. اين دستگاه مجهز به سيستم خنک کننده مخصوص براي جلوگيري از سوزش مي باشد.

  البته لازم به ذکر است ميزان درد استفاده از اين دستگاه به طزر قابل توجهي بيشتر از موارد بالا و بخصوص ليزرهاي آي پي ال و ايلايت است.

در نهايت بايد از ليزرها انتظار واقعي داشت. تبليغات نادرست و اغراق آميز همه را سردرگم مي نمايد.

واقعيت آن است که جلسات متعدد براي کاهش موها توسط ليزر لازم است. درضمن پاسخ در افراد مختلف نيز متفاوت و لفظ کلمه تضميني نشانگر ناصحيح بودن تبليغ در حوزه پزشکي مي باشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4277/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روشی برای نقشه‌برداری از نانوحفره‌های روی غشاء ارائه شد

کناره‌گیری نویسندگان از «انجمن قلم آمریکا» در حمایت از غزه

روایتی متفاوت از دیدار سپاهان و ذوب‌آهن

دبل شهاب زاهدی در بازی امروز آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

فیلم کوتاه تغییر چهره با حضور کریستیانو رونالدو

تصمیمات احساسی و ذوب شدن آهسته فولاد

احتمال لغو سفر ملی‌پوشان ووشو به چین

سرمربی سابق تیم ملی ولز در آستانه حضور در تراکتور

زمان حضور بازیکن پرسپولیس در کمیته انضباطی مشخص شد

تصاویری از لحظات خداحافظی جیدن کاکس از تشک کشتی

فیلم شهرک در بخش مسابقه جشنواره بین‌المللی «کازابلانکا»

چهره ها/ شوخی جالب شاهرخ استخری با بازپخش سریال هایش

جامعه ایثارگری از بنیاد شهید و امور ایثارگران انتظاری جز تکریم ندارند

سینی غذای خوشمزه یک ساندویچ رژیمی از نگار فرهمند همسر پژمان جمشیدی +ویدیو / برای یک دورهمی دوستانه

ست روسری و کیف فوق العاده جذاب و سنتی المیرا شریفی مقدم / خانم مجری قوانین طلایی ست کردن رو بلده

فیلم موزیک «آمده ام تو به داد دلم برسی» با صدای علیرضا قربانی

ارسلان کامکار: خودمان را با پررویی تحمیل کرده‌ایم؛ ما را نمی‌خواهند!

لحظه انفجار مهیب بر اثر نشت گاز

جزئیاتی تازه درباره حذف اسم پدر و مادر از کارت ملی

دستگیری روانشناس روانی که با اسلحه و بی‌سیم از زنان اخاذی می‌کرد!

رقص زیبای ماهی های کوچولوی آبی

مناظر خیره کننده از دریاچه قلبی شکل

طرز تهیه کیک صورتی دخترونه

قبل و بعد از شام خوردن این نکات را رعایت کنید

نقش آزمایشگاه در جلوگیری از بستری های بی دلیل بیماران

پیست مسابقات فرمول یک با آسفالت نانویی روکش شد

اینتل بزرگترین رایانه نورومورفیک جهان را ساخت

چهار سؤالی که ارسطو به آنها پاسخ می‌دهد

کریستین بنتکه: منتظر درخشش دی‌بروینه در آمریکا باشید

کدام کشتی‌گیران سهمیه المپیک را کسب کردند؟

محسن ربانی: دوومیدانی ایران به تک ستاره‌ها متکی است

سورپرایز آنچلوتی؛ تغییرات مهم در ال‌کلاسیکو!

گلزنی شهاب زاهدی در بازی آویسپا فوکوکا مقابل جوبیلو ایواتا

صعود قایقرانان ایران به فینال قهرمانی آسیا

برگزاری جلسه تایید صلاحیت خریداران سرخابی‌

مودریچ هم‌وطنش را به رئال مادرید فروخت!

قرارداد سرمربی والیبال ایتالیا تا 2026 تمدید شد

مدیر مدرسه‌ دختر یا نامزد سابق پدر؟

خانواده جعفری‌جوزانی عزادار شدند

آهنگ «معین زد» رو از خود خواننده قشنگ‌تر خوندن!

برگزاری اولین همایش حقوق شهروندی و ایثار استان کرمان با حضور مدیرکل حقوقی و معاضدت قضایی بنیاد شهید و امور ایثارگران

رونمایی شهربانو منصوریان از پسرش آرشام که قراره مثل مامانش قهرمان باشه / چه پسر پر انرژی

علت آب نشدن چربی شکم تان اینجاست!!

آهنگ جدید/ «ماه من» از بابک جهانبخش منتشر شد

متن تلخ دخترِ حسین زمان درباره مرگ پدرش

افزایش 2 میلیون تومانی حقوق سرایداران مدارس

تصاویری عجیب از خسارت سیل امارات

دستگیری یکی از سرکردگان تبلیغ و فروش کوکائین در فضای مجازی

لیز خوردن خودرو در خیابان برفی

شاخ به شاخ دو خودرو با هم