آریا بانو

آخرين مطالب

راه‌هايي براي کنترل تنش‌هاي رايج عيد ميان همسران خانواده

  بزرگنمايي:

عيد نوروز هم مي‌تواند فرصتي براي خوشي و شادي همسران باشد و هم فرصتي براي ترس آنها. استرس عيد براي برنامه‌ريزي‌ها و مذاکره کردن‌ها که براي مثال، اول بايد به خانه کدام يک از والدين برويم و يا فشار اقتصادي خريدها و هديه دادن ها مي‌تواند اين روزها را برايتان ترسناک کند. اما شما نبايد به عيد اجازه دهيد که ميان شما و همسرتان جدايي بيندازد. 

11 نکته زير مي‌تواند به گذراندن عيد بدون استرس کمک کند، تا جايي که زمان زيادي را در جشن و سرور واقعي عيد باشيد.

هديه دادن

سنت هديه دادن مي‌تواند به مقدار زيادي استرس اقتصادي و عاطفي بر همسران وارد کند. در مقياس روان‌شناختي استرس هولمز و راهه، دو روان‌شناس برجسته در زمينه استرس، رسم و رسوم مراسم‌هايي از قبيل عيد از تخلفات قانوني کوچک استرس‌زاتر شمرده شده است و رتبه استرس مشکلات اقتصادي که براي بسياري از همسران با عيد جفت مي‌شود، با استرس مرگ يک دوست صميمي برابر است. براي اينکه از اين استرس نجات پيدا کنيد روش‌هاي زير را به کار ببنديد:

يک بودجه براي تعطيلات عيد تعيين کنيد. با همديگر به وضعيت مالي‌تان نگاه کنيد و يک حدود واقعي براي خرج‌کردن در تعطيلات نوروز قرار دهيد. روي يک صفحه کاغذ تمامي هزينه‌هايي را که احتمالا در تعطيلات خواهيد داشت، بنويسيد. دکتر ماريسون گرتز،‌ درمانگر خانواده از آمريکا، پيشنهاد مي‌کند اگر نمي‌توانيد با همسرتان بر سر بودجه تعطيلات به توافق برسيد، از شخص ثالثي که يا از اعضاي خانواده شما است يا از اعضاي خانواده همسرتان و هر دو به او اعتماد داريد، کمک بگيريد.

  يک فهرست داشته باشيد و آن را دوبار بازبيني کنيد. با همسرتان تصميم بگيريد که به چه افرادي مي‌خواهيد هديه بدهيد. اگر بودجه‌اي که براي تعطيلات تعيين کرده‌ايد کم است، نترسيد. مي‌توانيد تعداد آدم‌هايي که بايد برايشان هديه بگيريد، کم کنيد. براي مثال، به جاي اينکه به هر يک از اعضاي آن خانواده هديه بدهيد، به هر خانواده يک هديه بدهيد.

  خلاق باشيد. لازم نيست همه هدايايتان را از فروشگاه‌ها بخريد. پختن شيريني يا درست کردن يک کادوي دست‌ساز به‌عنوان هديه به بودجه‌تان کمک مي‌کند و البته مي‌تواند براي آنهايي که اين هدايا را دريافت مي‌کنند هم حائز اهميت باشد.

براي خريد تا آخر اسفند صبر نکنيد. خريد در روزها و دقايق پاياني سال که بسيار شلوغ است استرس‌زاست و اغلب چيز خوبي هم پيدا نمي‌کنيد يا دايره انتخاب‌هايتان کوچک مي‌شود. بنابراين،‌ همين امروز لباس‌ها و هديه‌هاي عيدتان را بخريد. عيد پنهاني به سوي شما نمي‌آيد و زمان آن کاملا معلوم است، بنابراين دليلي وجود ندارد که براي آن از قبل آماده نباشيد. اگر جلوتر از موعد خريدهاي عيدتان را انجام دهيد، مي‌توانيد هم پولتان را پس‌انداز کنيد و هم از استرس نجات يابيد.

 

راه هاي کاهش استرس

اگر چيزهايي اعصابتان را سوهان مي‌کشند، سريع از آن موقعيت بيرون بياييد‎

ديد و بازديد

آراستن و نظافت خانه کار توان‌فرسايي است که همه خانواده‌هاي ايراني قبل از سال نو آن را تجربه مي‌کنند. اما آيا به فکر خويشاوندانتان هم هستيد؟ مي‌دانم که جوابتان چيست؟ نه! استرس تعطيلات سال نو براي برخي از همسران جوان با مخالفت‌هايي با والدين يا خويشاوندان همسر جفت مي‌شود که مي‌تواند استرس را افزايش دهد. هر فردي که ازدواج کرده مي‌داند که اين مسئله چقدر مي‌تواند استرس‌زا باشد. بنابراين با استفاده از راهکارهاي زير نگذاريد سال نو به کامتان زهر شود؛با همسرتان صحبت کنيد.

مخالفت‌هــــــــا با خويشاوندان همسر يا مي‌توانـــــد به همســـــرتان احساس مورد تهديد قرار گرفتن يا حالت دفاعي بدهد و به‌علاوه اگـــر همسرتان اين کار را با والدين شما انجام دهد، همين احساس را به شما بدهد. صريح به همسرتان بگوييد بدون قيد و شرط او را دوست داريد و هر تنشي که در عيد ميان شما رخ ‌دهد(بزرگ يا کوچک) نمي‌تواند اين احساس را تغيير دهد.

اگر چيزهايي اعصابتان را سوهان مي‌کشند، سريع از آن موقعيت بيرون بياييد. يک پياده‌روي در خارج از منزل يا گردش کوتاه در يک فروشگاه مي‌تواند قبل از اينکه مسائل از کنترلتان خارج شوند، به شما فضاي تنفسي که براي خونسرد ماندن نياز داريد، بدهد.

براي آينده برنامه‌ريزي کنيد. صبرکردن تا زمان عيد نوروز براي آشکار شدن اين‌که شما براي عيد برنامه‌ريزي نکرده‌ايد، مي‌تواند موجب نااميدي يا رنجش از خويشاوندان و خانواده همسر شود. بنابراين براي تعطيلات عيد همراه با همسرتان از قبل برنامه‌ريزي کنيد و حتي مي‌توانــــــد خويشاوندان‌تان را از اين برنامه آگاه کنيد.

به درون نگاه کنيد. گاهي اوقات، مهم نيست که کدام يک از خويشاوندانتان ترش‌رو و ناسازگار هستند. شما ممکن است نتوانيد آنها را تغيير دهيد، ‌اما مي‌توانيد خودتان و واکنـش شخصي‌تان به موقعيت‌ها را تغيير دهيد.

با هم از عيد لذت ببريد.

عيد نوروز آغاز فصل بهار است. بهار با همه زيبايي‌هايي که دارد مي‌تواند هر دقيقه از اوقات شما را لذت‌بخش کند. براي اين‌که اين زيبايي‌ها را ببينيد و از آن لذت ببريد، لازم است به معناي واقعي عيد در کنار هم بودن را به عنوان يک زوج پي ببريد. روش‌هاي زير در اين زمينه مي‌تواند به شما کمک کند:

در مورد انتظارات‌تان بحث کنيد. هر کسي يک شيوه تربيتي يا انتظاري دارد که عيد نوروز را براي او تعريف مي‌کند. با همسرتان در مورد انتظارتان از سنت‌ها و مراسم عيد نوروز که براي شما معناي بسيار زيادي دارد،‌ صحبت کنيد. با هم مي‌توانيد سنت‌ها و آداب جديدي را ايجاد کنيد که شامل انتظارات هر دويتان است تا جايي که هيچ‌کدام احساس اين را نداشته باشد که عيد برايش جلاي کمي داشته است.

فهرست کارهايي را که بايد انجام دهيد، با هم قسمت کنيد. اين کار نه‌تنها باعث سريع‌تر انجام‌شدن کارها مي‌شود، بلکه فرصتي است براي با هم بودن و لذت‌بردن از جنبه ديگري براي گرامي‌داشتن سنت عيد نوروز.

بخشنده باشيد. با مهرباني‌کردن به ديگران در ايام عيد نوروز، مي‌توانيد به جوهر اصلي آغاز فصل بهار دست يابيد. در اين روزها به افرادي که مدت‌هاست به دلايل گوناگون با آنها تماسي نداشته‌ايد تلفن بزنيد يا پيششان برويد. به بيمارستان‌ها و مراکز نگهداري سالمندان برويد. اين کارها شکوه فصل بهار را براي همه بيش از پيش مي‌کندو احساس بسيار خوبي به شما مي‌بخشد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4383/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی horsehead و Orion

شعرخوانی زیبا از باران نیکراه

سرمربی جهانبخش، گزینه اول جانشینی کلوپ

عارف غلامی دوباره از لیست خط خورد

تمرینات سخت و اختصاصی ستاره‌های مصدوم پرسپولیس

21 سال پیش در چنین روزی؛ هت‌تریک تاریخی رونالدو مقابل منچستریونایتد

لب‌خوانی در جنجال بزرگ ال‌کلاسیکو؛ تکنولوژی نداریم

رأفت: نیمکت پرسپولیس از استقلال قوی‌تر است

اتهام بزرگ؛ پیکه از عربستان رشوه گرفت!‏

علی دایی پیگیر وضعیت ترانه علیدوستی شد

ویدئویی جدید از رفتارهای عجیب بنیامین بهادری!

به نظرتون سروش با حامد چه صحبتی داشت؟

پاسخ دوقلوهای سریال «پایتخت» به 2 سوال مهم

چند درصد ایرانی‌ها «مسافرت» می‌روند؟

عوض شدن مسیر خوردو پس از تصادف!

سرعت دیوانه وار راننده های موتور سنگین!

کشتی گرفتن جالب دو سنجاب

گوناگون/ کشف تصویر 1800ساله «اسکندر مقدونی»

رفتار عجیب موش پس از شنیدن صدای جیغ!

خوراک مرغ لعاب دار و مجلسی درست کن

اگر قصد باروری دارید این خوراکی ها را حتما بخورید

4 روش درخشان برای تیز کردن چاقوهای کُند

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

طرز تهیه یتیمچه؛ خوش طعم و به صرفه

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

هیچ آدم عاقلی بعد طلاق اینکارو نمیکنه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟