آریا بانو

آخرين مطالب

قبل از تنبيه كردن کودکتان، حتماً بخوانيد خانواده

  بزرگنمايي:


از نظر روانشناسان همين آزارهاي كودكانه مي‌تواند نشانه وارد شدن كوچولوي شما به مرحله ديگري از رشد باشد؛ رشدي كه تنها با نظارت درست شما و رفتارهاي هدايت كننده‌تان مي‌تواند كامل شود و شخصيت فرزندتان را روي پايه‌هايي امن و سالم بنا كند. حيدر حسيني، روانشناس كودك در مورد سه بحراني كه اغلب والدين با آنها دست و پنجه نرم مي‌كنند مي‌گويد و راه‌هاي خروج از بحران را به شما نشان مي‌دهد.

دروغ مي‌گويد؟
تلفن همراهت رو من نشكستم. يه هيولاي خطرناك به من حمله كرد و مي‌خواست با پرت كردن تلفن به سمتم منو به يخ تبديل كنه. تلفن رو پرت كرد و وقتي شكست طلسمش باطل شد و غيب شد.

فرزند شما توانايي استدلال كردن را كسب كرده است. دروغگويي‌ها از 2 يا 3 سالگي شروع مي‌شود و بعضي بچه‌ها از 4 تا 5 سالگي آن را آغاز مي‌كنند، از نظر محققان اين دروغ‌ها مي‌تواند نشانه توانايي تخيل بالاي فرزندتان هستند.

اما دروغگويي لزوما معناي مثبتي ندارد و نمي‌تواند مايه خوشحالي شما باشد اما واقعيت اين است كه دروغگويي کودک لزوما به معني دروغگويي نيست و تنها بازتابي از دنياي دروني کودک است. در دنياي كودكان واقعيت رواني بسيار بااهميت‌تر از واقعيت بيروني است. ترس در کودکان مي‌تواند جرقه‌هاي دروغگويي را شعله‌ور كند. اين ترس از رفتار خود شما ريشه مي‌گيرد و در كودك ايجاد مي‌شود، مثلا اگر با لحن تند به او بگوييد تو روي ديوار نقاشي کشيدي؟ فرزندتان يا پرسش شما را بي‌پاسخ مي‌گذارد يا در جواب شما دروغ مي‌گويد.

در اين مرحله دروغگويي معني خودمحوري کودک است؛ يعني مسئله تنها از همين زاويه‌اي که من مي‌بينم وجود دارد و از آنجا كه واقعيت همين جواب من است، پس والدينم هم موضوع را به همين شكلي كه مي‌گويم خواهند ديد. پس معني دروغگويي در کودک با اين نگاه با معني آن در بزرگسال که به معني فريب دادن است تفاوت دارد و در واقع يک مکانيسم دفاعي است که کودک هم آن را باور مي‌کند.

با او چه كنم؟
آرام باشيد؛ وقتي مچ فرشته دروغگوي‌تان را گرفتيد، سن و سال او را فراموش نكنيد. براي رسيدن به بهترين نتيجه بايد فكر تنبيه كردن را از ذهن‌تان بيرون كنيد و پيش از آنكه در مورد اينكه چرا صادق بودن بهتر است سخنراني كنيد، حرف‌هاي كودك‌تان را بشنويد. براي تاثير گذاشتن بر او اول بايد به دنيايش وارد شويد. دنياي هر فرد معاني و شکل‌هاي خود را دارد و وقتي پاي تفاوت‌هاي بزرگسالي و كودكي به ميان مي‌آيد به تلاش بيشتري براي وارد شدن به اين دنيا و درك مختصاتش نياز داريد.

در كودكان بزرگ‌تر شما مي‌توانيد به فرزندتان نشان دهيد كه حرفش را باور نكرده‌ايد و منتظر شنيدن حقيقت هستيد اما قطعا با كودك سه‌ساله‌تان نمي‌توانيد چنين برخوردي داشته باشيد و با يك جمله صريح ساختمان روياهايش را به هم بريزيد. براي بچه‌هاي كوچك‌تر بايد به خواسته و نياز آنها نزديك شويد و به جاي فراهم كردن مقدمات تنبيه، فرصت جبران را به آنها بدهيد. براي مثال مي‌توانيد به فرزندتان با صراحت بگوييد «رفتار تو اشتباه بود؛ حالا براي جبران كردنش چه تصميمي ‌داري و مي‌خواهي چه كاري را انجام دهي؟»

چغلي مي‌كند؟
«مامان! علي ظرف را شكست!»، «مامان! بابا تمام دسر را خورد!»، «مامان! مريم رايانه را بدون اجازه روشن كرد!»

فرزند شما هميشه در حال رساندن اخبار ديگران به شماست؟ كودكي كه در سنين 3 تا 4 سالگي غر زدن و چغلي كردن را شروع مي‌كند، با اين رفتار آزاردهنده به شما مي‌گويد كه قواعد را خوب مي‌داند و قوانين خانه را به عنوان يك بايد مطلق تلقي مي‌كند اما اين سكه روي ديگري هم دارد. فرزندتان به مرحله حسادت با رقيبانش در خانه وارد شده و مي‌خواهد براي بهتر به نظر رسيدن، نظر شما به عنوان يك مرجع قدرت را جلب كند.

با او چه كنم؟
رام كردن بچه خبرچين كار ساده‌اي نيست. به او بفهمانيد از اينكه قانون‌ها و درست و غلط‌ها را مي‌شناسد، خوشحاليد اما زياد با ذره‌بين انداختن روي رفتارهاي ديگران ميانه‌اي نداريد. البته در اين مرحله توضيحات شما چندان براي كودك قابل درك نخواهد بود و چاره‌اي جز انتظار تا رسيدن او به رشد اخلاقي و شناختي نداريد. فرزند شما در مراحل بعدي رشد از خودمحوري و خشكي انديشه فاصله مي‌گيرد اما تا آن زمان مي‌توانيد به جاي توضيح مستقيم، از داستان‌گويي براي نشان دادن رفتار درست كمك بگيريد. چغلي مثل دروغگويي در همه كودكان شايع نيست و ميزان به كارگيري آن توسط كودك به فضاي رقابتي و برخوردي كه شما و همسرتان به عنوان مراجع قدرت با او و ديگر اعضاي خانواده داريد، بستگي دارد.

اگر او به‌خاطر محروميتي كه بچه‌هاي ديگر برايش ايجاد كرده‌اند چغلي را شروع كرده، به جاي اينكه خودتان مستقيما وارد عمل شويد، از او بخواهيد به شيوه خودش مشكل را حل كند. (به جاي غر زدن و گفتن علي توپ مرا گرفت سراغ علي برود و بگويد توپم را پس بده من در حال بازي با آن بودم!) اما اگر به‌خاطر حسادت يا تخريب ديگران به شما گزارش كارشان را ارائه مي‌دهد، بهترين اقدام اهميت ندادن به حرف‌هايي است که جنبه چغلي دارد. شما مي‌توانيد بعد از گذشت يك روز با او صحبت كنيد و به او براي حل شدن مسئله‌اش با ديگران كمك كنيد تا راه خبرچيني بسته شود.

رئيس‌بازي درمي‌آورد؟
مهم نيست كه نوبت من تمام شده. من مي‌خواهم باز هم مامان باشم. زورگويي و تماميت‌خواهي 2 موضوع و رفتار متفاوت است. تماميت‌خواهي بخشي از خودشيفتگي طبيعي کودک است و عجيب نيست اگر فرزند شما گاهي با تماميت‌طلبي‌اش همسالانش را برنجاند. اما زورگويي فرزندتان را نمي‌توانيد به معناي آماده‌شدنش براي رياست و توانايي مديريتي‌اش تفسير كنيد. بچه‌هاي زورگو در به اشتراك گذاشتن ناتوانند و به همين دليل در بازي‌هاي مشاركتي اغلب ناكام مي‌مانند. اگر فرزند شما تماميت‌طلب است، احتمالا در آينده براي رسيدن به حقوقش مشكلي نخواهد داشت.

احتمالا با پخته‌تر شدن فرزندتان مي‌توانيد از او بخواهيد رفتارهايش را تعديل كند، اما مراقب باشيد كودك‌تان اين رفتارها را به شكلي اغراق‌آميز نمايش ندهد چراكه مي‌تواند در همبازي‌هايش احساسي منفي ايجاد كند و آرام‌آرام از طرف آنها طرد شود. اما در دنياي روابط بين‌فردي، هميشه يك قانون صادق نيست. گفتيم كه بچه‌هاي زورگو توسط همسالان‌شان طرد مي‌شوند اما اگر افراد سلطه‌پذيري در ميان دوستان فرزندتان باشند كه بي‌چون و چرا بايد‌هايش را اجرا كنند، نه‌تنها خدشه‌اي به رابطه آنها وارد نخواهد شد، بلكه اين احساس در كودك شما بيشتر از قبل تقويت خواهد شد.

با او چه كنم؟
وقتي فرزندتان در حال زورگويي است، اجازه دهيد بچه‌هايي كه با او طرف هستند خودشان مشكل را حل كنند اما اگر كار بالا گرفت و كسي از پس او برنيامد، بد نيست خودتان براي ختم كردن ماجرا وارد عمل شويد. در اولين قدم به جاي پرداختن به رفتار بچه، از دليل كار و فضاي ذهني‌اش باخبر شويد و در اين مورد حرف‌هايش را بشنويد. اگر تصور مي‌كنيد فرزند شما با نصيحت كردن براي هميشه اين رفتار را كنار مي‌گذارد، اشتباه مي‌كنيد. اين حالت بيشتر يك منش شخصيتي است كه ربطي به سن كودك‌تان ندارد و مي‌تواند در بزرگسالي هم ادامه داشته باشد.

تصور نكنيد مشاهده او از رفتار ديگران در اين مورد بي‌اثر بوده است. احتمالا الگويي از اين رفتار در ميان اطرافيان او هست و همين موضوع اين ويژگي را در او تقويت مي‌كند. بايد پذيرفت اين رفتار هم مثل رفتارهاي ديگر توسط رفتار بزرگسالان با ديگران به كودك ياد داده مي‌شود و واكنش ديگران در تقويت يا كمرنگ‌تر شدن آن موثر است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4388/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

این افراد ریواس نخورند

اجرای تماشایی از آهنگ «پینک فلوید» با گیتار الکتریک

تصاویر هوایی از وضعیت «زرآباد» در استان سیستان و بلوچستان بعد از بارندگی

واژگونی پراید حادثه آفرید

حکمت/ کجای مجلس بنشینیم؟

طرز تهیه خاگینه هویج

استفاده از سیر پخته شده برای کاهش ورم گلو

توصیه جالب دکتر عزیزی به مردها

یک بمب‌افکن میکرومقیاس برای مقابله با تومور سرطانی ساخته شد

صحبت های شنیدنی دکتر انوشه

واقعیت مصدومیت‌های جنجالی‌‌ترین تنیسور ATP

ترابی، اثرگذاری روی صد گل لیگ برتر!

معرفی تیم داوری بازی ملوان و سپاهان

اتلتیکومادرید، بارسلونا را پولدار می‌کند

با شگفتی‌سازان دقیقی علیه استقلال

پیام آماده بازگشت به ترکیب سپاهان

تلخ‌ترین حذف بارسلونا پس از 40 سال

تن‌هاخ: گارناچو از من عذرخواهی کرد

دروازه‌بان جنجالی بازی حساس را از دست داد

احضار دانیال اسماعیلی‌فر به کمیته انضباطی

فیلمسازی در حوزه اقوام یک گام بزرگ است

مهارت شگفت‌انگیز بازیگر مشهور سینما در کشیدن نقاشی

بازخوانی زیبا از ترانه دلنشین علیرضا افتخاری

پدر گلاب ایران درگذشت

سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی؛ 2 نفر فوت شدند

قانون اساسی برخاسته از نماز

گوناگون/ برج یاقوت کبود بعد از 20 سال گل داد!

4 گوشه دنیا/ پرموترین پسر جهان که مبتلا به «سندرم گرگینه» است

محافظت اردک مادر از جوجه اردک هایش در برابر حواصیل

درگیری حیوانات در طبیعت

قسمت هایی واقعی از کارتون تام و جری!

ابراز نگرانی سازمان جهانی بهداشت نسبت به گسترش آنفلوآنزای پرندگان در بین انسان‌ها

نقش «فرزند» در ارتباط زن و شوهر با یکدیگر

برای خوب شدن سرفه آنتی بیوتیک بخوریم؟

هزینه مومیایی جسد در سال 1403 اعلام شد

خانمم 3 ماه است که به جدایی فکر می کند

با این خوراکی های خوشمزه از کبد چرب رهایی می یابید

ری‌اکشن‌های جالب رضا عنایتی و مسعود شجاعی حین بازی

ستاره یونایتد: با بازی رئال-سیتی زجر کشیدم

قطع تمرین گرندپری چین به دلیل آتش‌سوزی

ترکیب احتمالی استقلال برای دیدار با شمس آذر

دلیل شادی نکردن کنعانی مشخص شد

ترکیب احتمالی شمس‌آذر مقابل استقلال

اولین واکنش شمسایی به احتمال تقابل زودهنگام با ژاپن

آینده مبهم قهرمان رئال در اتحاد

اتهام بزرگ به هالند و دی‌بروینه

کاسمیرو اشک آنچلوتی را درآورد!

جشن 30 سالگی «داستان عامه‌پسند»

نماهنگ «گل رز» با خوانندگی امید نصری

آپارتمان مخفی در نوک برج ایفل