آریا بانو

آخرين مطالب

بررسي شادي از منظر روان شناسي اجتماعي خانواده

  بزرگنمايي:

جامعه‌شناسان معتقدند ساختار رسمي جامعه بايد «شادي» را به عنوان يک حق براي مردم بشناسد، آن را درک کند و در جهت شاد بودن مردم بکوشد. روانشناسان باور دارند اگر مي خواهيد شاد باشيد بايد اعتقاد داشته باشيد که مي‌توانيد و توانايي رسيدن به آن را داريد.

ر کوي برزن اين عصر ماشيني که قدم مي زنيد عصبانيت و غم و افسردگي است که از در و ديوار شهرها فوران مي‌کند. کمتر کسي مي‌گذرد که به رويت لبخند بزند. نگاه بي رمق بي تفاوت انسان ها، اين روزها براي جامعه ما امري عادي است. تفاوت ندارد از کدام قشر و گروه باشند؛ به هر حال يا شاد نيستند يا شادي‌هايشان کوتاه و زودگذر است.

جامعه‌شناسان معتقدند ساختار رسمي جامعه بايد «شادي» را به عنوان يک حق براي مردم بشناسد، آن را درک کند و در جهت شاد بودن مردم بکوشد. روانشناسان باور دارند اگر مي خواهيد شاد باشيد بايد اعتقاد داشته باشيد که مي توانيد و توانايي رسيدن به آن را داريد، اما چرا اين قدر مردمان ما که روزگاري شادبودن جز ارکان زندگي آنها بود امروز غمگين و افسرده‌اند؟ چرا ديگر کمتر فردي را مي‌بينيم که ابراز شادي کند؟ چرا خنداندن ايرانيان از همه جوامع اين روزها مشکل‌تر است؟ و چرا برخي جوانان شادي خود را در مصرف مواد روان گردان مي بينند و تلنبار شدن همه هيجانات در طول يک سال به شديدترين شکل ممکن در چهارشنبه سوزي‌ها سرريز مي‌شود و معمولا فاجعه مي‌آفريند.

همواره کارشناسان بر نقش شادي در سلامت روان جامعه تأکيد کرده‌اند، در حالي که اجتماع امروز ما چنان از شادماني فاصله گرفته، که اين حلقه مفقوده در خاطرات مردم بيشتر يافت مي‌شود تا حقيقت زندگي آن‌ها. حال چگونه مي توان دوباره شاد زيستن را به تجربه نشست و نسخه تجويزي براي شاد کردن جامعه چيست؟

هاشم ورزي، روانشناس،شادي را يک حس ذهني و دروني مي داند که جلوه اي از رضايتمندي را در فرد ايجاد مي کند و معتقد است: افرادي که شادمان هستند از بهداشت رواني برخوردارند و افرادي که شادمان نيستند مشکلي در بهداشت رواني خود دارند.

اين روانشناس مي گويد: براي شاد بودن نياز به صرف هزينه هاي زيادي نيست کافي است يک خاطره خوب را در ذهن تداعي کنيم تا احساس بهتري داشته باشيم. شادي و شادماني تحت عوامل متعددي قرار مي گيرد و صرف يک عامل به تنهايي نيست که در شادي موثر باشد؛ عوامل زيست شناسي، جامعه شناسي، روانشناسي همه با هم منجر مي شوند که فرد احساس شادي داشته باشد. يکي از دلايلي که مردم جامعه ما را تا اين حد افسرده  و غمگين کرده است مسائل و دغدغه هاي موجود در زندگي آنهاست.

اين روانشناس براين باور است انسان هاي اين جامعه به دليل اين که توانايي حل مسائل و مشکلات را ندارند کم کم شادي را فراموش و افسرده مي شوند. افسردگي و اضطراب سبب مي شود تا در زمان حال زندگي نکنيم و آن را از دست بدهيم. بخشي از افسردگي به خاطر گذشته براي از دست دادن فرصتها است.

اين روانشناس دراين مورد که چگونه مي توان جامعه اي شاد  داشت معتقد است: جامعه شاد جامعه‌اي است که عوامل شادي آفرين از قبيل شغل، امکانات تحصيلي، امکانات بهداشتي، روابط سالم، برنامه هاي سالم و تفريحي و روابط درست جوانان با يکديگر شادي براي افراد يک جامعه را به ارمغان مي آورد.

وي مي گويد: به موقع از خواب بيدار شدن، مثبت انديشي، ورزش روزانه، صرف صبحانه، لبخند برلب داشتن، گپ و گفت صميمانه با خانواده  و دوستان، استفاده از  موسيقي هاي آرامش بخش، صله رحم و برنامه ريزي و نظم در زندگي مي تواند منجر  به ايجاد شادي و نشاط در افراد شود.

اين روانشناس باليني خاطرنشان مي‌کند: دشمنان دروني يعني کينه، خشم، غرور، جاه طلبي و چشم و هم چشمي از جمله موانع ايجاد شادي و نشاط در انسانها است. اگر مي خواهيد شخص شادتري باشيد، شادمانه تر عمل کنيد. هرگز اجازه ندهيد افکار منفي، چون موريانه‌‌هايي، ريشه هاي مسرّت و شادکامي زندگي تان را از بين ببرند و بر شما مسلط شوند.

اين روانشناس باليني تصريح مي‌کند: به تجربه ثابت شده شادي و نشاط، ماده اوليه تغيير جامعه و تحول و تکامل دروني انسان هاست. در جامعه غم زده، انرژي افراد صرف برطرف کردن اندوه و ناراحتي شده است.

هاشم ورزي تصريح مي کند: شاد بودن جامعه يکي از عوامل موثر در توسعه اقتصادي، فرهنگي، اجتماعي و سياسي است و باعث کاهش نابساماني‌هاي خانوادگي، طلاق، افزايش ميزان ميل و رغبت تحصيلي و دل به کار دادن و افزايش توليد مي‌شود.

اما جامعه‌شناسان معتقدند بسياري از مسائل مي‌تواند نبود شادي و زمينه‌هاي غمگيني را در مردم به وجود آورد. مي‌توان يکي از عوامل را افزايش روزافزون بيکاري و نبود فضا براي شادي دانست.

طاهرپور، جامعه شناس و مدرس دانشگاه جامع علمي کاربردي مازندران اظهار مي‌کند: وقتي که فرد بيکار است، انگيزه‌اي براي ادامه زندگي ندارد. از مهم ترين دلايل نبود شادي، نبود فضاي مناسب براي تخليه هيجانات است. جامعه متعادل جامعه‌اي است که در آن سطح تحريکات و هيجانات اجتماعي با سطح تقطيع‌کننده‌ها برابري کند، جامعه ايران جامعه‌اي جوان با سطح بالايي از تحريکات و هيجانات است، اما ميزان تقطيع‌کننده‌ها و تخليه‌کننده‌ها ناچيز است.

 

شادي کردن

اگر مي خواهيد شخص شادتري باشيد، شادمانه تر عمل کنيد

طاهرپور يادآور مي شود: هنگامي که جامعه‌اي با سطح بالاي تحريکات اجتماعي رو به رو است، اما عوامل کاهش‌دهنده هيجانات در آن کم است. اين تحريکات خود را به دو شکل تقطيع‌کننده‌هاي مصنوعي نظير اعتياد به موادمخدر و مشروبات الکلي همچنين شورش و درگيري نشان مي‌دهد، آسيب‌هايي که قشر بزرگي از جامعه را درگير خود کرده است.

وي مي گويد: ابراز مسرت و شادي به صورت رفتارهاي جمعي شادمانه و البته در قالب‌هاي متعارف و معقول، روح سرزندگي و انرژي عاطفي را به رگ و ريشه‌هاي جامعه تزريق مي‌کند و از اين طريق احساس تعلق خاطر، تعهد و پايبندي به جمع را در افراد ايجاد مي‌نمايد.

اين جامعه شناس خاطرنشان مي‌کند: در جامعه ما با وجود اين همه شور و اشتياق بالقوه براي ابراز شادي و سرور و بهانه‌تراشي براي دورهمي‌هاي دوستانه، جريان روزمره زندگي افراد با نوعي رخوت و بي‌حوصلگي و در فضايي حزن‌آلود پيش مي‌رود، افراد چنان سرگرم گرفتاري‌ها و مشغله‌هاي هر روزه هستند که گاهي از لبخندي ساده به يکديگر نيز دريغ مي‌کنند.

طاهرپور مي گويد: حال اگر جامعه ما به اين امر واقف باشد که بروز مظاهر شادي به صورت رفتارهاي اجتماعي، چه عامل نامحسوس و کم‌هزينه‌اي در ايجاد طراوت و سرزندگي در بين افراد است و به تقويت حس وفاق، همبستگي و همدلي در ميان اقوام و گروه‌هاي متفاوت اجتماعي کمک مي‌کند باز هم با مقررات انعطاف‌ناپذير مسير شادي و نشاط مردم را سد خواهد کرد؟

وي تصريح مي کند: رنگ، مهم ترين فاکتوري است که حس شادي را در انسان جاري مي کند بنابراين تا مي توانم در شهر و کوي و برزن و خانه هايمان با رنگ بازي کنيد. وقتي که ديگر از کلمات براي ارتباط برقرار کردن استفاده نمي کنيم، رنگ ها به ميان مي آيند، چرا که پر از معنا و مفهوم هستند. رنگ ها مي توانند حواس ما را تحريک کنند افکار ما را متمرکز کنند و احساسات مان را بيان کنند و در هر موقعيتي، واکنشي متفاوت را ايجاد کنند.

اين جامعه شناس يادآور مي شود: موسيقي‌هاي آرامش بخش نيز مي‌تواند منجر به شادي آفريني در جامعه شود. پخش يک کمدي يا برنامه‌اي متشکل از لحظات شادي‌آفرين هر يک مي‌تواند به نوعي زمينه شادي هر فرد را به وجود آورد. حتي انتشار مجلات طنز و چاپ کاريکاتورهايي که با جنبه‌هاي شاد و بسيار هنرمندانه کشيده شده‌اند نيز مي‌تواند بر شاد کردن مخاطب و سپس خانواده و جامعه مؤثر باشد.

وي مي گويد: يکي از مهم‌ترين امور در راستاي شادي‌ورزي، ترويج آزادي، احترام به باورهاي شخصي و خرده فرهنگ‌هاي موجود و درک نيازهاي زمانه است. شادي براي زيبا و قابل‌تحمل‌ کردن زندگي رابطه مستقيمي با ابراز وجود و احساس امنيت دارد.

اين جامعه شناس يادآور مي شود: مي‌توان شاد بود و جامعه مبتذلي نداشت و مي‌توان غمگين بود اما سرتاپا آلوده به ابتذال بود.

وي بيان مي کند: برخي مسئولان، خصوصاً در نهادهاي مجلس، نيروي انتظامي و صدا و سيما، بايد توجه داشته باشند بهره نبردن از سنت شادي، برهم‌زدن اجتماعات شادي و فراهم نساختن مکان و وسايل مجاز جهت ابراز آن، وجود نداشتن مقررات و قوانين مدافع شادي و خلأ ايدئولوژي رسمي شادي، سبب انحرافي قلمدادشدن سبک زندگي شاد شده است.

طاهرپور تصريح مي کند: مدارا و بردباري اجتماعي در رفتار ما جايگاهي ندارد در حالي که قرآن کريم بارها، افراد را به صبر و بردباري توصيه کرده است.

شادي به جد تزريقي نيست بلکه بايد شادي را در لايه لايه زندگي باور کرد و اين ميسر نيست مگر اينکه مثبت نگر باشيم و شادي معقولانه را در جامعه تروج دهيم. بايد تمامي رنگ و لعاب هاي جامعه ما رنگ شادي به خود به گيرد و لبخند زندگي بر لبان تک تک افراد جامعه کاشته شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4439/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

نشانه‌گیری اتفاقی اما بسیار دقیق فران تورس در پایان ال‌کلاسیکو

مطهری: تراکتور همیشه مدعی بوده

آزمون در ترکیب اصلی رُم برابر اودینزه

واکنش دین محمدی به قهرمان لیگ برتر امسال

واکنش رجب زاده به اتفاقات بازی با استقلال ملاثانی

مطهری: همه تیم‌ها را می‌شناسم

مطهری: در تراکتور باید کمتر حرف زد، بیشتر عمل کرد

اشکش: ای کاش نتایج داخل زمین رقم بخورد

دعوت 60 کاراته‌کا به مرحله دوم انتخابی تیم امید و جوانان

هاشمی: نیم همت برای نوسازی تجهیزات فدراسیون‌ها درنظر گرفتیم

بررسی ابعاد مختلف سریال «جنگل آسفالت»

هفتمین «پاتوق فیلم کوتاه» برگزار می‌شود

وقتی که یک عطسه باعث بهمن می شود

ماجرای عکس تکان دهنده «آلن دلون» چه بود؟

استاندار ایلام: از عملکرد اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان رضایت داریم

درگذشت معصومه حائری عروس بزرگ امام خمینی و همسر سیدمصطفی خمینی+ عکس

عکس سه نفره سینا مهراد و برادرزاده هایش / خوش گذرانی پسران ساعد سهیلی با عموشان

سورپرایز جالب مردم در کنسرت توسط گرشا رضایی

بازگشایی گردنۀ برف‌گیر تته پس از 5 ماه

ماسه‌خواری؛ پرونده همیشه باز در سواحل مازندران

حمله سریالی به جنگلبانان!

بارندگی‌های سیل آسا در زیرکوه خراسان جنوبی؛ داوطلبان کنکور نتوانستند در جلسه امتحان حاضر شوند

تعرض به زنان به بهانه شرکت در مراسم ترحیم

بازداشت 70 زورگیر و سارق موبایل در تهران

ویدیویی بامزه و پربازدید از متهم اصلی کرونا

محصولاتی که ما مصرف می کنیم تو طبیعت به چه شکل بودند؟

کلیپی زیبا از شگفت انگیزترین آبشارهای جهان

باقالی پلو با مرغ شاندیزی‌

پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور

عاقبت تلخ ازدواج برای فرار از خانه پدری

تشخیص سرطان از یک قطره خون طی چند دقیقه

دنیای مد به روایت «حسنا و ملکه‌های رنگی»

مدیر کنسرسیوم بانک‌ها: دیگر ما پرسپولیسی هستیم

دین‌محمدی: حیف از تیم راه‌آهن که منحل شد

مطهری: این یک استارت دوباره است

امیری: قلعه‌نویی بخواهد در خدمت تیم ملی هستم

هدف ما حضور مهدی الفتی در فینال المپیک است

دین‌محمدی: طرفدار ماشین سازی از تراکتور بیش‌تر بود

تشکیل دوباره کمیته انضباطی برای حواشی لیگ برتر بسکتبال

گزارش هیات فوتبال تهران درمورد مرگ یک بازیکن در وسط زمین

اکبرپور: آسیب بزرگی به فوتبال خوزستان وارد شده

شانس ایران برای تصاحب یک طلا و 3 برنز

بدهی کلان استقلال به بانک سهام‌دار پرسپولیس!

داوران نوعی نگاه کن معرفی شدند

نگاهی به آنونس سریال دوپینگ

سلنا گومز در پشت صحنه یک سریال کمدی

فحش کم آورد!

رونمایی از خواهر زیبا و باکلاس مهدی قایدی بعد از جدایی از همسرش/ چقدر تو سادگی شبیه همند

قتل تکان‌دهنده مادر و پسر با آتش‌سوزی عمدی مرد نقاش

10 امتیاز برای دانشجومعلمان در مرحله ارتقای رتبه‌بندی