آریا بانو

آخرين مطالب

براي رسيدن به آرامش رواني/ راحت نفس بکش! خانواده

  بزرگنمايي:

اگر ندانيد چگونه تنفس طبيعي انجام دهيد، احساس خستگي مي کنيد و روحيه تان خراب مي شود. اما چنانچه تمرين هاي تنفس کامل را انجام دهيد و بتوانيد شيوه ي تنفس خود را اصلاح کنيد، حتي در موقعيت هاي تنش زا نيز مي توانيد به احساس خوبي برسيد يا حداقل تنش ها را بهتر مهار و کنترل کنيد.

تنفس کامل و مناسب پديده اي غير طبيعي نيست بلکه روشي است که با نهاد و طبيعت بدن ما سازگاري دارد. تنفس کامل روشي است که نوزادان در نواحي شهري و نيز بزرگسالان در نواحي دور از هياهوي شهر به طور طبيعي و عادي آن را انجام مي دهند؛ اما انسان متمدن به روش هاي غير طبيعي و غلط تنفس عادت کرده است.

نفس کشيدن کامل، الزاماً به معني پُر کردن ريه ها از هوا نيست، بلکه در اين روش مي توان هواي دمي و بازدمي را به دلخواه بين نواحي مختلف، ريه ها توزيع و تنظيم کرد.

بهره گيري از روش تنفس مناسب، شما را در برابر ابتلا به عفونت هاي دستگاه تنفس و حتي سرماخوردگي هاي معمولي مصون مي کند و مقاومت بدن را در برابر بيماري ها بالا مي برد. از طرفي کارايي و کيفيت خون به ميزان اکسيژن موجود در آن بستگي دارد. اگر در اثر تنفس نادرست اکسيژن کافي در اختيار خون قرار نگيرد، مواد سمي ناشي از سوخت و ساز بدن در آن انباشته مي شود.

همان گونه که مي دانيد تمام سلول هاي بدن انسان براي دريافت مواد مورد نياز خود به خون وابسته اند و باقي ماندن مواد سمي در خون، تمام بدن را تحت تاثير قرار مي دهد، از اين جهت تنفس کامل در پاک سازي کلي بدن، نقش مهمي دارد. حتي دستگاه گوارش نيز از بخش هايي است که در اثر تنفس نادرست آسيب مي بيند؛ زيرا فرآيند هضم و جذب مواد غذايي به اکسيژن نياز دارد.

دستگاه عصبي شامل مغز و نخاع و رشته هاي عصبي، از بخش هاي مهم تري هستند که در اثر تنفس نادرست و محروميت از اکسيژن آسيب مي بينند. حتي عملکرد جنسي انسان نيز به کارکرد صحيح سيستم اعصاب پاراسمپاتيک وابسته است و ناتواني جنسي نيز مي تواند يکي از پيامدهاي عادت کردن به روش هاي نادرست تنفس باشد.

هنگام دم کامل، ديافراگم منقبض مي شود و به کبد، معده و ساير احشاي شکمي فشار ملايمي وارد مي کند و در واقع به نوعي آن ها را ماساژ مي دهد که با بهبود گردش خون اعضاي گوارشي، به نوبه ي خود در سلامت کارکرد اين اعضا موثر است. به عبارت ديگر، با تنفس کامل ديافراگمي مي توان اعضاي شکمي را به نوعي ورزش داد.

تنفس ناسالم

اغلب افراد به هنگام تنفس کردن مرتکب سه اشتباه مي شوند، که عبارت هستند از:

تنفس کم عمق، تنفس بيش از اندازه سريع و تنفس وارونه.

بنابراين ساده ترين راه حل اين است که آرام تر، عميق تر و درست تر نفس بکشيم. اما تنفس وارونه نياز به کمي توضيح دارد. بهترين راه براي اطلاع از تنفس صحيح، نگاه کردن به تنفس نوزادان و کودکان است. بچه ها وقتي نفس مي کشند، به هنگام عمل دم شکم شان بالا مي آيد و گرد مي شود. عضلات شکم کودک نرم است؛ به طوري که هوا مي تواند به راحتي به عمق ريه هاي او برسد. وقتي تنفس کردن ناسالم بزرگسالان را تماشا مي کنيد، درست عکس اين حالت است. به همين دليل است که آن را تنفس وارونه مي نامند. اغلب بزرگسالان هنگام دم شکم شان را سفت مي کنند و در اين حالت تنفس، شکم مانع پُر شدن ريه ها از هوا مي شود. حتي بازدم شان را ناقص انجام مي دهند که همه اين ها به خاطر استفاده وارونه از عضلات ديافراگمي است.

تنفس سالم

تنفس سالم و درست، سه مرحله دارد: شروع، ميانه، اوج(به هنگام بازدم اين ترتيب برعکس مي شود) که در حالت هاي دم و بازدم توضيح داده مي شود.

عمل دم

در شروع عمل دم، شکم در حالت آرامش قرار مي گيرد. اين کار ديافراگم را صاف مي کند قبل از حرکت سينه، شکم قدري بزرگ و منبسط مي شود و فضايي را فراهم مي سازد تا هوا، بخش هاي تحتاني ريه هاي شما را پُر کند. عمل دم در ميانه ي راه خود، عضلات سينه را منبسط مي کند و در نتيجه قفسه سينه بزرگ مي شود قفسه سينه به سمت بالا حرکت مي کند، زيرا هوا بخش مياني ريه ها را پُر مي کند. در بخش اوج عمل دم، استخوان ترقوه به سمت بالا حرکت مي کند و شانه ها حالت آرام به خود مي گيرند و کمي عقب مي روند. هوا بخش هاي فوقاني ريه ها را پُر مي کند.

 عمل بازدم

در شروع عمل بازدم، استخوان هاي ترقوه پايين مي افتند و شانه ها کمي به سمت جلو متمايل مي شود. در ميانه ي بازدم عضلات سينه به حالت آرام درآمده و قفسه ي سينه به سمت پايين حرکت مي کند و در هر سه بُعد باريک مي شود.

البته هرگز توصيه نمي شود به هنگام تنفس به جزييات تا اين اندازه توجه کنيد؛ با اين حال چند دقيقه اي دقت به تنفس و جزييات آن مفيد است.

تمرين هاي تنفس

در ادامه ي مطالب، تمرين هاي زير، شما را با چگونگي انجام بهتر تنفس کامل آشنا مي کند:

تمرين اول:

در اين تمرين آموزش اوليه ارائه مي شود. به هنگام بازدم، هواي درون ريه هاي خود را به بيرون بدميد؛ البته بدون فشار زياد آن قدر مکث کنيد که بدن تان به شما بگويد به تنفس بعدي احتياج داريد. مهم نيست دو ثانيه مکث کنيد يا مثلا بيست ثانيه. حالا تا حدي که امکان دارد، هوا را به درون ريه هاي خود بکشيد(دم بدون فشار زياد) بار ديگر عمل بازدم را انجام دهيد و آن قدر صبر کنيد تا مجبور شويد دوباره تنفس کنيد. اين تمرين را به مدت يک دقيقه انجام دهيد.

 

حالا از اين تمرين بيرون بيايد(استراحت) و بدن خود را وارسي کنيد. آيا تغييري در خستگي، تنش و مه آلوده بودن ذهن تان به وجود آمده است؟ اگر تغييري را احساس نکرده ايد چند دقيقه ديگر اين تمرين را انجام دهيد. اما نبايد به شما فشاري وارد شود؛ يعني دم و بازدم را با فشار انجام ندهيد.

اگر اين تمرين را به درستي انجام دهيد، در پايان هميشه احساس آرامش جسمي و ذهني بيشتري خواهيد داشت. به راحتي و ساده بودن تمرين بيشتر توجه داشته باشيد و نگران کامل و صد در صد درست انجام دادن آن نباشيد.
تمرين دوم:

1- راست بنشينيد و ستون فقرات در يک امتداد باشد. به بدن خود هيچ فشاري وارد نکنيد و آرامش را در عضلات بدن تجربه کنيد. سپس آهسته و پيوسته از راه سوراخ هاي بيني خود دم بگيريد؛ به گونه اي که ابتدا بخش هاي پاييني ريه ها از هوا پُر شود. نشانه اين حالت آن است که پرده ديافراگم(که محتويات قفسه سينه را از احشاي شکمي جدا مي کند)، به قسمت پايين رانده مي شود و با قدري فشار، عضلات جدار شکم را به بيرون برجسته مي کند. در ادامه با اتساع بخش هاي تحتاني قفسه سينه و دنده هاي پاييني، قسمت مياني ريه ها را پُر کنيد و سرانجام با برآمده کردن قسمت فوقاني سينه و بالا کشيدن دنده هاي بالايي، بخش هاي فوقاني ريه ها را از هوا پُر کنيد. در حالت اخير بخش تحتاني شکم اندکي به داخل کشيده خواهد شد که به پُر شدن بخش فوقاني ريه ها کمک مي کند. فراموش نکنيد که در اين تمرين بايستي دم روندي پيوسته و آرام داشته باشد و نبايد پُر کردن سه بخش مختلف ريه در سه حرکت جداگانه انجام شود. همچنين از انجام دم هاي تکانه اي به شدت بپرهيزيد.

2- دم را به مدت چند ثانيه حبس کنيد(تا آن جا که مقدور باشد و بدون اجبار و فشار زياد باشد).

3- به آرامي نفس خود را بيرون دهيد؛ به گونه اي که قفسه سينه در وضعيتي پايدار قرار داشته باشد و هم زمان با خروج هوا از ريه ها، شکم اندکي داخل کشيده شود. وقتي هواي موجود در ريه ها خارج شد، قفسه ي سينه و شکم خود را آرام کنيد. با اندکي تمرين مي توان بر اين تکنيک تسلط پيدا کرد و آن را به طور خودکار و عادتي انجام داد. براي انجام بهتر تمرين دوم مي توانيد رو به روي يک آينه ي بزرگ بنشينيد و دستان خود را آرام روي شکم قرار دهيد تا حرکات را بهتر احساس کنيد. هنگام انجام اين تمرين بهتر است گاهي در پايان دم، شانه ي خود را بلند کنيد، به طوري که بر اثر بالا آمدن ترقوه کوچک ترين بخش قسمت فوقاني ريه نيز از هوا بي نصيب نماند.

تمرين سوم:

اين تمرين در يوگا، تنفس پاک کننده ناميده مي شود؛ چرا که ريه ها را پاک و به اعضاي دستگاه تنفسي سلامت مي بخشد. اين نوع تنفس به ويژه براي سخنرانان و خوانندگان آواز در پايان کارشان مفيد مي باشد. اگر احساس مي کنيد ريه هاي تان به پاکسازي نياز دارد، از اين روش استفاده کنيد تمرين فوق در مراحل زير انجام مي شود.

1- يک دم عميق بگيريد.

2- دم خود را به مدت چند ثانيه حبس کنيد.

3- لبان خود را همانند زماني که مي خواهيد سوت بزنيد جمع کنيد، اما گونه ها را از هوا پُر نکنيد. سپس مقداري از هوا را از طريق لب هاي خود با فشار خارج کنيد. پس از لحظه اي درنگ بار ديگر مقداري از هوا را با همين روش بيرون دهيد. اين کار را به همين صورت ادامه دهيد تا تمام هواي موجود در ريه ها خارج شود. اين نوع تنفس براي رفع خستگي موثر است.

البته تمرين هاي ديگري نيز وجود دارد که ارائه ي همه آن ها در اين مقاله مقدور نيست؛ مانند تمرين هاي تنفسي افزايش توان عصبي و پويايي کلي بدن يا تنفس تقويت صوتي که به زيباسازي و انعطاف پذيري صدا کمک مي کند. روانشناسان نيز در روش ايمن سازي استرس(مانند اختلال P.T.S.D و هراس) از بازآموزي تنفسي به همراه تکنيک آرام سازي استفاده مي کنند که با تاکيد بر حرکات ديافراگم(نه صرفا ماهيچه هاي قفسه سينه) به مراجعين، آموزش داده مي شود. درمانگر، اشتباهات او را اصلاح مي کند و نحوه ي تمرين درست را مورد بررسي قرار مي دهد.

 احساس شادابي با تنفس روزانه

نشانه هاي بي تعادلي اکسيژن، يعني خستگي مزمن، اضطراب، بدخوابي و... به قدري شايع هستند که بسياري فکر مي کنند تجربه کردن آن ها عادي و طبيعي است؛ اما چند روز بعد از انجام تمرين ها به اين نتيجه مي رسند که آن چه قبلا طبيعي احساس مي کردند، ناشي از عادت بد بوده است. ناگهان تحولي در شما ايجاد مي شود و حالت هاي زير را احساس مي کنيد:

* روشني ذهن، تمرکز و دقت، به جاي مه آلوده بودن آن، آرامش به جاي اضطراب، شادابي به جاي خستگي.

* احساس غني و سرشار بودن تنفس و احساس سلامتي به جاي ضعف جسماني.

البته همه چيز بستگي به شما دارد. تمايل شما به انجام تمرين ها است که اين اتفاق خوشايند را به وجود مي آورد.

تمرين ها را مي توانيد صبح ها و يا هر وقت و زماني از روز که احساس نياز کرديد، انجام دهيد. با اين حال اجراي تمرين تنفسي صبح يا عصر و قبل از مصرف وعده غذاي اصلي توصيه مي شود.

با ايجاد سکوت، فکر خود را در لحظه اي که هستيد متمرکز کنيد. به صداي اين سکوت گوش کنيد و فقط اسير نفس هاي خود باشيد. وقتي به صداي تنفس خود فکر مي کنيد نه چيز ديگر، وقتي صداي آمد و رفت آن را مي شنويد، وقتي بر اين باوريم که همه ما انسان ها در نفس هايي که مي کشيم سهيم هستيم، آن گاه جز آرامش و خوشبختي براي يکديگر چيزي نمي خواهيم و براي اين نعمت نفس کشيدن و نعمت هاي ديگر، خدا را شکر مي کنيم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/4720/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سگ رباتیک با قابلیت شعله‌افکنی تا فاصله 10 متری

تصاویری از لحظه فرود آپولو 11 بر سطح ماه در سال 1969

دانشمندان تنها در 150 دقیقه الماس ساختند

میدان مغناطیسی زمین 3.7 میلیارد ساله است

شاعرانه/ چیزی کم از بهشت ندارد هوای تو

داستانک/ انسان های بازنده

بخشی از کتاب/ چون که او گل من است

بعضی از رنج ها‌‌‌‌‌‌‌ را نمیشه حل کرد!

آغاز بازی های انتقامی پرسپولیس و اوسمار

تصویری تازه از پسر فرهاد مجیدی کنار پدر

گزارش رسانه روسی از دوران طلایی سردار آزمون در زنیت

دی‌بروینه حتی از جرارد و لمپارد هم بهتر است!

هشدار بارسا به ژاوی؛ رفتارت را درست کن

توخل در فکر شانس برتری بایرن مقابل رئال به روایت انیمیشن

فوتبالیست‌هایی که قوانین را مجاب به تغییر کردند!

تمرینات انفرادی پادشاه روی تشک

گل برتر هفته 30 لیگ برتر پرتغال

منافی: انتخاب سرمربی پرسپولیس باید به پایان فصل موکول شود

صعود مس رفسنجان به جمع 8 تیم برتر جام حذفی با حذف پیکان

تپانچه بادی ایران نایب قهرمان شد

دو تا کلیه محکم و پرکار، در عین حال ترد و کرانچی!

صفحه مجازی همسر سابق «مهدی قائدی» بسته شد

پخش برنامه «هفت» با اجرای بهروز افخمی از فردا

بازسازی سکانس مشهور ترانه علیدوستی توسط صهبا شرافتی

مهران مدیری با «پدر قهوه» به شبکه خانگی می آید

فروش 9 میلیاردی «مست عشق» در دو روز

این چه سوزشی است که بر جان من پدید آمد؟!

عکسی از بازیگر سریال «جومونگ» پس از سال‌ها

آقای ناخدا ما آدمای بدی نیستیم

این کار را با مدیرتان نکنید!

380 نفر در کمیسیون‌ پزشکی و تعیین درصد جانبازی شرکت کردند

خلاقیت منحصر بفرد نبات استخری با سنگ کاغذ قیچی بازی کردن برای پیچوندن مادرش / عجب بچه تخسیه

ستاره معصومی همسر سابق مهدی قایدی با یک استوری سکوتش را شکست / واقعیت تمام حرف و حدیث ها

آوازخوانی دلنشین منوچهر هادی برای دخترش سوفیا / عجب صدایی هم داره ؛ آقای کارگردان همه فن حریف ها

مادرانگی احساسی و عاشقانه به سبک مستانه مهاجر و دخترش نفس بازغی + ویدیو / خدا حفظتون کنه

آیا می شود داروی تاریخ گذشته و فاسد را مصرف کرد؟

یک بررسی: بیش از نیمی از جمعیت جهان تا سال 2050 در معرض بیماری‌های مالاریا و تب دنگی هستند

مافیای موسیقی در ایران فقط برای موسیقی پاپ هست؟

موسیقی بی‌کلام زیبا و آرامش‌بخش «بهشت» با هنرمندی پیدر بی هلند

موزیک ویدئوی متفاوت از قطعه وطنیِ همایون شجریان

نماهنگ تماشایی آرون افشار بنام «شب رویایی»

واردات خودروی مجانی و خیرات هم تاثیری بر بازار ندارد/ چرا خودروهای چینی در عراق ارزان‌تر از ایران است؟

شورای رقابت: عرضه خودرو در بورس به طور کلی منتفی شد

جزئیات افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها | افزایش 40 درصدی قیمت کارخانه‌ای

اطلاعیه شورای رقابت درباره واقعی شدن قیمت خودرو/ فرمول افزایش قیمت خودروها اعلام شد

خودرو، طلایه‌دار افزایش قیمت در سال مهار تورم

صعود نوروزی قیمت خودرو

مصوبه افزایش قیمت خودرو وتو شد/ واکنش شورای رقابت به نامه مخبر

قیمت‌گذاری خودرو برعهده شورای رقابت نیست/ وزارت صمت می‌تواند قیمت‌ها را تعدیل کند

ثبت‌نام خودروهای داخلی امشب تمام می‌شود/ برای ویرایش اشتباه نکنید