آریا بانو

آخرين مطالب

10 واقعيت که همه زنها بايد درمورد مغز مردها بدانند زنان جهان

  بزرگنمايي:

اکثر باورهاي متداول درمورد مغز مردها براساس تحقيقات انجام گرفته روي مردهاي سن 19 تا 22 سال است، کسانيکه هنوز تحصيلات دانشگاهي‌شان را هم به پايان نرسانده‌اند و در اين تحقيقات براي درآوردن خرج روزمره و دانشگاهشان شرکت مي‌کنند. ولي مغز مردها در طول عمرشان تغييرات زيادي مي‌کند.

اينجا درمورد باورهاي نادرست متداول صحبت مي‌کنيم. آنوقت خواهيد فهميد که مردها تا چه اندازه در برابر تنهايي آسيب‌پذير هستند و چرا تا اين اندازه روي پيدا کردن راه‌حل متمرکزند.

مردها هم دوست دارند ازدواج کنند
زن‌ها دوست دارند زندگي‌شان سر و سامان پيدا کنند ولي مردها دوست ندارند متعهد شوند و دلشان مي‌خواهد آزادي‌شان دست خودشان باشد. شايد اين يکي از بزرگترين باورهاي نادرست درمورد مردها باشد که از گرايش امريکايي‌ها به استفاده از داوطلبان بسيار جوان براي تحقيقات انجام گرفته ناشي مي‌شود.

در يک تحقيق انجام گرفته در بوليوي نشان داده است که خيانت‌ها معمولاً تا قبل از سن 30 سالگي آقايان اتفاق مي‌افتد. براساس اين تحقيق، بعد از 30 سالگي مردها ديگر سرگرم تامين معاش خانواده‌شان مي‌شوند.

البته متعهد شدن براي بعضي از مردها سخت‌تر از بقيه است – مشکلي که براساس تحقيقات مي‌تواند ريشه ژنتيکي داشته باشد. مردهايي که «ژن بي‌بندوباري» ندارند، تقريباً 60 درصد جامعه را تشکيل مي‌دهند و احتمال ازدواج کردنشان بيشتر است.

رئيس کيه؟
سلسله‌مراتب‌هاي ناپايدار اضطراب زيادي براي مردها ايجاد مي‌کند. ولي يک زنجيره مشخص از دستورات، مثل دستوراني که در ارتش و بسياري محيط‌هاي کاري تمرين مي‌شود، سطح تستوسترون آنها را پايين آورده و خشونت مردها را کنترل مي‌کند.

درگير شدن با ايجاد سلسله‌مراتب‌ها که از سن 6 سالگي براي مردها شروع مي‌شود، باعث مي‌شود مردها سعي داشته باشند هميشه خودشان بالادست رفته و بقيه را پايين‌دست خود بدانند.

پدر شدن
مغز مردها ماه‌ها قبل از اينکه پدر شوند، آماده همکاري کردن مي‌شود. در بدن پدرهاي آينده تغييرات هورموني اتفاق مي‌افتد – پرولاکتين در آنها بالا رفته و تستوسترون پايين مي‌آيد – و همين باعث مي‌شود رفتاري پدرانه پيدا کنند.

فرومون‌هاي زن باردار به همسرش هم سرايت کرده و باعث مي‌شود مردها هم دچار تغييراتي اساسي شوند.

حتي قبل از اينکه زن حامله شود، فرومون‌هاي مرد باعث مي‌شود در مغز زن نورون‌هاي مادر خوب فعال شود.

مغز بالغ مردانه
در طول دوره تکامل، مردها در زمان جواني نياز به رقابت بر سر مقام و همسر و در زمان بلوغ نياز به تاکيد بر پيوند و همکاري داشته‌اند.

خود مردها هم اين را تاييد مي‌کنند؛ و تحقيقات روانشناختي نشان داده است که جلو افتادن از رقبا در سنين بالاتر جذابيتي براي مردها ندارد. درمقابل، آنها توجه بيشتري به روابطشان و بهتر کردن جامعه نشان مي‌دهند.

اين تغيير احتمالاً به خاطر کاهش تدريجي سطح تستوسترون با بالا رفتن سن در آنها ايجاد مي‌شود. تحقيقات نشان داده است که مردهايي که سطح هورمون تستوسترون در آنها بالاتر است، در رقابت بهتر هستند و آنهايي که سطح پايين‌تري از تستوسترون دارند در رقابت‌هايي که نيازمند همکاري تيم و گروه است بهتر عمل مي‌کنند.

مردها چه مي خواهند
متعهد شدن براي بعضي از مردها سخت‌تر از بقيه است‎

بازي کردن با بچه‌ها
تحقيقات نشان مي‌دهد روش‌هاي خاص مردها براي بازي کردن با بچه‌هايشان که در آنها حرکات ناگهاني و اذيت کردن بيشتر است، باعث مي‌شود بچه‌ها بهتر ياد بگيرند، اعتمادبه‌نفس بالاتري پيدا کنند و بتوانند خودشان را بهتر براي دنياي واقعي آماده کنند.

تحقيقات متعددي نشان مي‌دهد که پدرهايي که نقش فعالي در بزرگ کردن فرزندانشان دارند سطح پايين‌ترين از تستوسترون دارند. بااينکه هنوز مشخص نيست که سطح هورمون است که موجب اين رفتار مي‌شود يا برعکس ولي محققان بر اين عقيده‌اند که تکامل به نفع اين پدران بوده است. بچه‌هاي انسان جزو نيازمندترين بچه‌ها بين موجودات هستند و پدران خوب شانس اين را دارند که بچه‌ها و البته ژنشان باقي بماند.

دفاع از قلمرو
بخشي از کار مردها دفاع از قلمروشان است. البته نياز به تحقيقات بيشتري بر روي انسان‌ها است ولي در پستانداران نر ديگر قسمت «دفاع از قلمرو» بسيار بزرگتر از همسران ماده‌شان است.

بااينکه زنان هم احساس مالکيت دارند، ولي مردها وقتي با تهديدي نسبت به زندگي عشقي يا قلمروشان روبه‌رو مي‌شوند، احتمال برخورد خشونت‌آميز بيشتري دارند.

از دل برود هر آنکه از ديده‌شان برفت
تستوسترون که بيشتر با خشونت و دشمني مرتبط دانسته مي‌شود، هورمون جنسي هم هست. و اين ميل در مردان شش برابر زنان است.

محققان دريافته‌اند که تستوسترون بخش کنترل ضربه در مغز را دچار اخلال مي‌کند. بااينکه هنوز نياز به تحقيقات بيشتر است ولي همين توضيح مي‌دهد که مردها تا زماني که زني جلو چشمشان است به او فکر مي‌کنند و وقتي از ديدشان خارج مي‌شود، از ذهنشان هم بيرون مي‌رود.

تمرکز بر راه‌حل
بااينکه خيلي از تحقيقات نشان مي‌دهد که زن‌ها بسيار دلسوزتر از مردها هستند ولي اين کاملاً صحت ندارد. سيستم دلسوزي و همدردي در مغز مردها وقتي کسي استرس دارند يا دچار مشکل شده است، واکنش مي‌دهد. ولي بخش «حل کردن مشکل» در ذهنشان خيلي زود غلبه مي‌کند.

اين باعث مي‌شود که به جاي نشستن با آن فرد و همدردي کردن با او، برايش به دنبال يک راه‌حل باشند.

آسيب‌پذيري در برابر تنهايي
بااينکه تنهايي مي‌تواند براي سلامتي و مغز همه ايجاد مشکل کند، مردان در سنين بالاتر آسيب‌پذيرتر هستند.

مردها براي مشکلاتشان کمتر از زن‌ها کمک مي‌گيرند که اين موجب تنهاتر شدن آنها مي‌شود و اين مدارهاي اجتماعي مغز آنها را دچار مشکل مي‌کند.

زندگي کردن با زن‌ها براي آنها بسيار مفيد است. مرداني که در روابط بادوام هستند، سالم‌تر بوده، بيشتر عمر کرده و سطح هورمون‌هايشان نشان مي‌دهد که ميزان اضطراب کمتري دارند.

زن‌ها براي غدد جنسي مردها هم مفيد هستند. تحقيقي که در سال 2009 انجام گرفت نشان داده است که موش‌هاي نري که با موش‌هاي ماده زندگي مي‌کنند نسبت به موش‌هاي نري که تنها زندگي مي‌کنند، براي مدت طولاني‌تري بارور مي‌مانند.

احساسي‌تر
بااينکه معمولاً زنان جنسيت احساسي‌تر قلمداد مي‌شوند، ولي نوزادان پسر معمولاً واکنش‌هاي احساسي بيشتري نسبت به نوزادان دختر داده و احساساتشان را بيشتر ابراز مي‌کنند.

مردان بزرگسال هم واکنش‌هاي احساسي‌ قوي‌تري دارند ولي قبل از اينکه از اين احساسات آگاهي داشته باشند. وقتي اين احساسات به خودآگاه آنها مي‌رسد، سعي مي‌کنند روي آن سرپوش گذاشته و نشانش ندهند.

پسرها در جواني ياد مي‌گيرند که احساساتشان را پنهان کنند، چون اگر آنها را نشان دهند، به نظر فرهنگ و جامعه مردانه نيست. ولي سرپوش گذاشتن بر روي احساسات هم واکنش «جنگ و گريز» را در آنها فعال مي‌کند. واکنش قوي مرد و سرکوب متعاقب آن او را براي برخورد با يک تهديد آماده مي‌کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/5867/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

دروازه‌بان ذوب‌آهن: پنالتی‌های مشابه سپاهان برای ما گرفته نشد

تورنمنت بین المللی بیشکک؛ بوکسورهای ایرانی فردا به مصاف حریفان خود می روند

آغاز جدال شهرداری گرگان و مهرام در نیمه نهایی لیگ برتر بسکتبال از فردا

حرکت دیدنی نریمان‌جهان؛گل اول پیکان به هوادار توسط محمدجواد آزاده

حضور مربیان تیم ملی در ورزشگاه پاس قوامین برای تماشای دیدار پیکان و هوادار

تجلیل مسئولان باشگاه هوادار از رضا عنایتی سرمربی تیم پیکان

پیام سپاهان برای تیم و هواداران پس از برد دربی

پاکدل مستقیم به رختکن رفت

سورپرایز رضا رشیدپور با اجرای یک برنامه متفاوت

«استودیو جیبلی ژاپن» برنده دومین نخل طلای افتخاری جشنواره کن

واکنش «علیخانی» به عکس جنجالی: حداقل بگین ادیت کردین!

مراقب مسمومیت با این نوع هندوانه‌ها باشید/ چطور هندوانه غیرسالم را تشخیص بدهیم؟

4گوشه دنیا/ مرد جوانی که 57 ساله‌ است!

معبدی که 1200 سال قبل در دل کوه با ابزار و تکنولوژی تراشیده شده است!

ساختمانی عجیب و خاص که برخلاف اصول مهندسی ساخته شد!

چقدر این روحیه در ما جاری است؟

رنگ چشم در مورد سلامت ما چه می‌گوید؟

خطرات افت قند خون در بیماران دیابتی

صداهای وحشتناک ثبت شده از اجرام واقعی کیهان

وعده امباپه؛ بهترین کیلیان در نیمه‌نهایی

تجلیل باشگاه هوادار از رضا عنایتی

تنش بالا گرفت؛ جواب قاطعانه آرائوخو به گوندوگان

تبریک تولد پرسپولیس به شماره هشت بدشانس

لطفی دربی دوم تهران را از دست داد

پاس تماشایی NO LOOK و رونالدینیویی شجاعیان؛ گل اول هوادار توسط سفیدچغایی

گل دوم هوادار به پیکان توسط یونس شاکری در دقیقه 28

واکنش سریع عنایتی؛ تعویض عجیب پاکدل در دقیقه 25

وقتی رضا عطاران و پژمان جمشیدی ویلا کرایه می‌دهند

وصف راب استارک از زبان آریا استارک در سریال بازی تاج و تخت

هیچ مانعی برای برنامه های فرهنگی در حوزه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت وجود ندارد

دیدار رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران با خانواده شهید نادر مهدوی

نماهنگ "به حکم عشق" کاری از گروه همخوانی محمد رسول الله

اجرای بی‌نظیری که همه را به وجد آورد

رئیس سازمان هواشناسی: بارش‌های مناطق جنوب در نیم قرن اخیر بی سابقه بود

حق پرخاش نداری!

قرمز شدن آب دریا با بارش باران در جزیره هرمز

تصادف با یک خودروی اسپرت

با این نوشیدنی 8 کیلو کاهش وزن را تجربه کنید

منظور از تاب‌آوری زنانه چیست؟

با ما منشین اگر نه بدنام شوی

ترکیب تیم مسعود شجاعی برای دربی کوچک

پیش بینی عجیب و غریب مایکا ریچاردز از یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان

رودیگر خطاب به دوربین بعد از برد در بازی دیشب؛ الله اکبر

رقابت ستاره‌های لیگ برای کسب 3 عنوان

ترکیب رضا عنایتی برای تقابل خاص

ترجیح می‌دهم وینیسیوس در تیمم باشد تا هالند

اتفاقات شائبه برانگیز در لیگ دو

آشنایی با اولین گلزن ایران در جام ملت‌های 2024 تایلند

درخشش پسر دهه هشتادی شمسایی

حضور مربی تیم ملی در ورزشگاه دستگردی