آریا بانو

آخرين مطالب

حال اين روزهاي صنايع‌دستي ايران خوب است سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نيوز- زهرا احمدي‌پور در اين برنامه زنده تلويزيوني، با بيان اينکه حال اين روزهاي صنايع‌دستي ايران خوب است، گفت: «هنرمندان صنايع‌دستي در نمايشگاه‌هاي مختلف که بايد شرکت ‌کنند حضور مي‌يابند و برنامه‌ريزي‌ها براي اينکه دغدغه‌هاي اين حوزه برطرف شود انجام مي‌شود و از اين ‌جهت صنعتگران ما در سال 96 شرايط خوبي را تجربه مي‌کنند.»
او به فروش صنايع‌دستي در نوروز 96 اشاره کرد و افزود: «فروش بالاي صنايع‌دستي در سال 96 نشان از رونق صنايع‌دستي دارد به‌‌گونه‌اي که در نوروز امسال، فروش صنايع‌دستي به 45ميليارد تومان رسيد که اين فروش بالا براي بسياري از صنعتگران مي‌تواند فرصت اشتغال ايجاد کند و امسال پيش‌بيني مي‌کنيم حدود 70 تا 80هزار شغل در حوزه صنايع‌دستي ايجاد کنيم.»
احمدي‌پور اضافه کرد: «در کنار اين‌ها مشاغل اين حوزه نيز حفظ خواهند شد و بازارچه‌هاي صنايع‌دستي همچنان ادامه مي‌يابند و با توجه به اينکه نمايشگاه بين‌المللي صنايع‌دستي تابستان امسال برگزار مي‌شود از همه هنرمندان دعوت مي‌کنيم تا در نمايشگاه صنايع‌دستي شرکت کنند.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در ادامه و در پاسخ به سؤالي در مورد صادرات صنايع‌دستي نيز گفت: «اقدامات مناسبي در حوزه صادرات انجام داده‌ايم که البته هنوز بخشي از اين اقدامات به‌نتيجه نرسيده اما برنامه‌ريزي‌هاي خوبي صورت گرفته است. ضمن اينکه بزرگ‌ترين بازار فروش صنايع‌دستي کشور را در تهران در ماه‌هاي آينده افتتاح خواهيم کرد و در اين نمايشگاه محصولات صنايع‌دستي تمام استان‌هاي کشور در يک نمايشگاه بزرگ در تهران عرضه خواهند شد. بنابراين از همه صادرکنندگان دعوت مي‌کنيم تا با حضور در اين نمايشگاه با محصولات متنوع استان‌ها آشنا شوند.»
او افزود: «همچنين براي افزايش حجم صادرات در حوزه صنايع‌دستي مشوق‌هايي درنظر گرفته‌ايم. يکي ديگر از کارهاي مهمي که در دستورکار داريم راه‌اندازي فروشگاه‌هاي مختلف صنايع‌دستي در خارج‌ازکشور است و در کنار اين‌ها در ماه‌هاي آينده يک فروشگاه بزرگ مجازي با محور فروش محصولات صنايع‌دستي روستايي راه‌اندازي مي‌کنيم.»

آشناسازي کودکان با صنايع‌دستي در محيط مدرسه
معاون رئيس‌جمهوري، درباره آشناسازي دانش‌آموزان با صنايع‌دستي، گفت: «اتفاق مهمي که بايد در کشور رخ دهد ارتباط بين مدرسه و صنايع‌دستي است. اگر مي‌خواهيم ايران همچنان به سبقه فرهنگي خود افتخار کند بايد زمينه آشنايي کودکان‌ونوجوانان با اين هنر برقرار شود. يکي از زمينه‌هايي که مي‌توان اين آشنايي را برقرار کرد اين است که کودکان در محيط مدرسه، که با آن محيط ارتباط عاطفي دارد، بتوانند از آموزش صنايع‌دستي بهره‌مند شوند.»
او افزود: «ما مي‌توانيم پنجشنبه‌ها و جمعه‌ها از فضاي مدارس استفاده کنيم؛ بنابراين پيشنهاد کرديم که روزهاي پنجشنبه کارگاه‌هاي هنر و روزهاي جمعه، جمعه‌بازار صنايع‌دستي در مدارس برگزار کنيم. اين طرح به‌صورت پايلوت در چند مدرسه انجام شد و در آينده در ساير مدارس و ساير استان‌ها نيز اجرايي خواهد شد. همچنين با رايزني با شوراي اسلامي جديد شهر تهران برنامه‌‌اي براي ترويج صنايع‌دستي در مدارس تهيه کرده‌ايم که با استقرار اين شورا اين برنامه‌‌ عملياتي‌تر خواهد. اين طرح مي‌تواند ارتباط نزديکي بين هنر و مدرسه برقرار کند.»
احمدي‌پور، خاطرنشان کرد: «برآيند اين طرحِ مهم است که ايران فرهنگي را هميشه ايران فرهنگي نگه مي‌دارد. دانش‌آموزان بايد اين حرفه را ياد بگيرند و افتخار کنند و بياموزند که مانند بزرگانشان که اين حرفه‌ها را حفظ کردند و تحويل ما دادند اين حرفه‌ها را حفظ کنند و به نسل‌هاي آينده انتقال دهند.»
او ادامه داد: «پيرو تفاهم‌‌نامه‌اي که با وزارت آموزش‌وپرورش امضا کرده‌ايم در ايام تابستان شاهد شرايط خوبي در مدارس خواهيم بود و دانش‌آموزان با صنايع‌دستي بيشتر آشنا مي‌شوند.»
لزوم آموزش بازاريابي به هنرمندان و فعالان حوزه صنايع‌دستي
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تأکيد کرد: «صنعتگران حوزه صنايع‌دستي بايد بازاريابي را ياد بگيرند. هنرمندان صنايع‌دستي تا‌کنون بيشتر بر جنبه‌هاي هنري تأکيد داشته و چندان دنبال بحث بازاريابي نبوده‌اند. ما در سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري سرفصل‌هايي تعريف کرده‌ايم تا بتوانيم چنين آموزش‌هايي به صنعتگران بدهيم.»
او خاطرنشان کرد: «اين بازار بزرگ صنايع‌دستي که در تهران و سپس در کل مراکز استان‌ها ايجاد مي‌شود کمک بزرگي به بحث فروش مي‌کند. ما براي خريد تضميني محصولات صنايع‌دستي هدف‌گذاري کرده‌ايم تا صنعتگر صنايع‌دستي نگران فروش محصول نباشد.»
در حوزه صنايع‌دستي 80درصد و در حوزه گردشگري 40درصد از اشتغال در دست زنان است
معاون رئيس‌جمهوري در مورد ميزان اشتغال زنان در اين حوزه نيز گفت: «ميزان اشتغال زنان در حوزه صنايع‌دستي و گردشگري متفاوت است. مثلاً در حوزه صنايع‌دستي 80درصد اشتغال اين بخش به زنان اختصاص دارد و در حوزه گردشگري 40درصد اشتغال را زنان در دست دارند، اما با توجه به اينکه سال 96 به‌نام سال ”اقتصاد مقاومتي: توليد و اشتغال“ نام‌گذاري شده، جهت‌گيري جدي ما به‌سمت تقويت حوزه آموزش خواهد بود تا هنرهاي صنايع‌دستي، علاوه‌بر کارگاه‌ها، در خانه‌ها هم رشد و رونق پيدا کنند.»
او تصريح کرد: «براي ايجاد اشتغال در حوزه صنايع‌دستي، تسهيل صدور پروانه‌ در اين بخش را در دستورکار داريم و همان‌گونه که اشاره شد، پيش‌بيني مي‌کنيم که بتوانيم 70هزار شغل در اين حوزه ايجاد کنيم.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري اضافه کرد: «براي استفاده از ظرفيت‌هاي حوزه ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، 500 روستا را به‌عنوان روستاهاي هدف شناسايي کرديم که اين موضوع را در قالب برنامه ششم توسعه هم ارائه کرده‌ايم. احياي هنرهاي سنتي، ايجاد و شناسايي ظرفيت‌هاي گردشگري و حفظ و نگه‌داري ميراث‌فرهنگي در اين روستاها در دستورکار است، چراکه با ايجاد اشتغال در اين روستاها ضرورتي براي مهاجرت روستاييان به شهرها وجود نخواهد داشت. در روستاها ظرفيت‌هاي بسيار زيادي وجود دارد که بايد مورداستفاده قرار گيرند تا شاهد کسب درآمد روستاييان و ايجاد اشتغال پايدار باشيم.»
احمدي‌پور ادامه داد: «با توجه به محدوديت‌هاي زيست‌محيطي که در کشورمان به‌‌وجود آمده ديگر نمي‌توانيم بر ظرفيت کشاورزي تکيه کنيم و بايد از فرصت‌هاي ديگري که در مناطق مختلف کشورمان وجود دارد بهره‌برداري کنيم.»
معاون رئيس‌جمهوري اضافه کرد: «در فاز اول اجراي طرح 500 روستا، که از خرداد سال جاري آغاز شده است، حدود 80 روستا از 31 استان کشور انتخاب شدند و 13 گروه کارشناسي با سفر به اين روستاها و شناسايي ظرفيت‌هاي موجود در هر سه بخش ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري، پروژه‌هايي براي هر روستا تعريف کردند. ما براي اجراي اين پروژه‌ها درنظر داريم از ظرفيت‌ تفاهم‌نامه‌هاي موجود بين سازمان ميراث‌فرهنگي و ساير دستگاه‌ها استفاده کنيم.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ادامه داد: «ايجاد، راه‌اندازي و تجهيز کارگاه‌هاي صنايع‌دستي، ايجاد و شناسايي ظرفيت‌هاي بوم‌گردي و حفظ، نگه‌داري و معرفي ميراث‌فرهنگي و تاريخي ازجمله برنامه‌هايي هستند که در اين روستاها دنبال مي‌شوند. اطلاع‌رساني در حوزه معرفي و آشنايي با اين روستاها موضوعي است که بايد به آن توجه کرد و رسانه‌ها بايد در اين حوزه به ما کمک کنند.»
آشنايي با ظرفيت‌هاي روستاها به رونق گرفتن گردشگري در آن‌ها و ايجاد توسعه پايدار مي‌انجامد
احمدي‌پور تصريح کرد: «آشنايي با اين روستاها و ظرفيت‌هايي که در اين مناطق وجود دارند، باعث مي‌شود که گردشگران کشورمان به‌دنبال تورهاي خارجي نروند و با حضور در اين روستاها به ايجاد اشتغال و توسعه پايدار کمک کنند.»
معاون رئيس‌جمهوري افزود: «ما براي تسريع روند توسعه پايدار اين روستاها برنامه‌هايي را درنظر داريم. يکي از اين برنامه‌ها تسهيل روند صدور مجوز ايجاد اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي است. البته راه‌اندازي و فعاليت اين اقامتگاه‌ها با نظارت سازمان ميراث‌فرهنگي خواهد بود تا جامعه ميزبان و ميهمان دچار خدشه و خسران نشوند. همچنين از استان‌ها خواسته‌ايم تا با برگزاري تورهاي داخلي، زمينه معرفي و شناسايي اين روستاها را براي مردم مناطق مختلف فراهم کنند.»
رونق بيشتر آن‌دسته از اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي که به‌شکل خانوادگي مديريت مي‌شوند
او افزود: «اگر افراد تجربه و لذت يک شب اقامت در روستا و طبيعت بکر آن را تجربه کنند بارها آن را تکرار خواهند کرد.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري گفت: «اين نکته هم جالب‌توجه است که اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي که به‌شکل خانوادگي مديريت مي‌شوند موفقيت بيشتري در اين حوزه دارند.»
معاون رئيس‌جمهوري اضافه کرد: «معرفي اقامتگاه‌ها و ظرفيت‌هاي اين استان‌ها در سايتي که براي اين حوزه طراحي شده و به‌زبان‌هاي مختلف در دستورکار قرار گرفته است. همچنين بسياري از اين اقامتگاه‌هاي بوم‌گردي خودشان وب‌سايت‌هاي اختصاصي دارند و با حضور فعال در فضاي مجازي، اقدام به جذب گردشگران داخلي و خارجي مي‌کنند.»

ضرورت توسعه فرهنگ سفر
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري در ادامه به فرهنگ‌سازي در سفر اشاره کرد و گفت: «فرهنگ سفر را بايد توسعه دهيم و سفر بايد به‌گونه‌اي باشد که در کنار تعريف مقاصد جديد، محيط‌زيست حفظ شود و جوامع محلي ما نيز بهره‌مند شوند. به‌نظر من، اصلي‌ترين دستاورد سفر آن است که بتوانيم محصولات محلي را خريداري کنيم تا هم به‌عنوان سوغات سفر از آن‌ها بهره ببريم و هم به اقتصاد روستاييان کمک کنيم. چرا به‌جاي کمک کردن به اقتصاد کشورهاي خارجي به اقتصاد روستاهاي کشور خودمان کمک نکنيم؟»
او به برگزاري مسابقات تلويزيوني و نقش صداوسيما در معرفي محصولات صنايع‌دستي ايران اشاره کرد و گفت: «درخواستي که من از مسئولان صداوسيما دارم اين است که جوايز مسابقات تلويزيوني را از صنايع‌دستي انتخاب کنند. اگر اعتقاد داريم که بايد از توليد داخلي حمايت کنيم اين حمايت از همين‌جا شروع مي‌شود؛ ضمن اينکه خريد محصولات صنايع‌دستي باعث بهتر شدن کيفيت زندگي مي‌شود. يکي از کارهاي خوبي که در دست اقدام داريم اين است که درحال‌حاضر درحال راه‌اندازي ”خانه ايراني“ با استفاده از تزيينات صنايع‌دستي هستيم تا هر فردي که وارد اين خانه مي‌شود با صنايع‌دستي ايراني و نقش آن در زندگي آشنا شود.»
توازن در ورود و خروج گردشگر
معاون رئيس‌جمهوري در پاسخ به سؤال مجري برنامه درخصوص تمهيدات لازم براي تسهيل ورود گردشگران خارجي نيز گفت: «يکي از اقدامات ما برنامه‌ريزي براي برقراري توازن در ورود و خروج گردشگر و توسعه روابط گردشگري با برخي از کشورهاي حوزه آسيا مانند چين و ويتنام يا برخي از کشورهاي اروپايي مانند روسيه است و رايزني‌هايي دارد صورت مي‌گيرد تا سهم خود را از صنعت گردشگري افزايش دهيم.»
عزم براي تبديل ايران به يکي از قاصد مهم گردشگري دنيا در سال 2018
او در ادامه به رويداد «تبريز2018» اشاره کرد و گفت: «در سال آينده ميلادي شاهد برگزاري رويداد مهم ”تبريز2018“ هستيم که بر اين اساس، تبريز به‌عنوان نماينده ايران، ميزبان کشورهاي مختلف است. درحقيقت، تبريز فقط به‌عنوان يک شهر در اين رويداد مطرح نيست و اکنون که قرار است به‌جاي درآمدهاي نفتي از صنعت گردشگري به درآمد پايدار برسيم بايد از صنعت گردشگري بهره ببريم و در اين ميان، با برگزاري رويداد ”تبريز2018“ مي‌خواهيم از اين فرصت استفاده کنيم و قصد داريم در سال 2018 ايران به مقصد گردشگري در دنيا تبديل شود.»
احمدي‌پور افزود: «اکنون ايران جزو 10 کشور برتر در حوزه جاذبه‌هاي گردشگري است و ظرفيت‌هاي بسيار بالايي دارد و مي‌توان با برنامه‌ريزي و سرمايه‌گذاري، ايران را به يکي از مقاصد مهم گردشگري تبديل کرد.»
سمن‌ها ديده‌بانان خوب ما هستند
او درباره تقويت سازمان‌هاي مردم‌نهاد (سمن‌ها) گفت: «سازمان‌هاي مردم‌نهاد در هر سه حوزه ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري فعال‌اند و تعامل نزديک و خوبي با سازمان ميراث‌فرهنگي دارند.»
رئيس سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري تأکيد کرد: «سمن‌ها با سازمان ميراث‌فرهنگي، صنايع‌دستي و گردشگري ــ هم در توليد مستندات موردنياز و هم در اجراي برنامه‌ها و ترويج فرهنگ سفر، فرهنگ حفاظت از ميراث‌فرهنگي و فرهنگ استفاده از صنايع‌دستي ــ همکاري و تعامل سازنده‌اي دارند. اين سمن‌ها با ديده‌باني خود به ما کمک مي‌کنند و کاري مي‌کنند که حمايت از صنايع‌دستي کاهش پيدا نکند يا در بخش سفر، مقاصد ناشناخته از ديد ما دور نماند و در بحث حفاظت از ميراث‌فرهنگي، اتفاقي براي ميراث کهن ما نيفتد و غفلتي صورت نگيرد. سمن‌ها درواقع ديده‌بانان خوب ما هستند.»

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/5992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

شرط ژاوی مشخص شد

سرمربی ازبکستان: ایران یکی از بهترینهای جهان

بحران در کاتالان

واکنش طنز نشریه بارسایی به ماندن ژاوی

مهدوی به عنوان مربی در تیم شهداب ماند

رقابت ساره جوانمردی با ستارگان مطرح پاراتیراندازی جهان

نبی: پرسپولیس در دهه 70 خصوصی بود

شادترین روز اورتون در یک دهه!

امروز، روزِ یوهان کرویف است

گران‌ترین بازیکن تاریخ انگلیس خانه نشین شد

من دوست ندارم در راه کار خیر بمیرم

پاسخ به کنجکاوی‌ها پیرامون «مست عشق»

حمله زردنویسان به زندگی خصوصی هنرمندان

جشن تولد غریبانه بازیگر محبوب طنز آثار صداوسیما

خبرهایی از چهره ها؛ از مدیری تا ده نمکی

نمایش 2 فیلم برای جامعه ورزش پهلوانی از شبکه‌های مختلف تلویزیونی

خواستگاری کاظم نوربخش بازیگر معروف «نون خ» از تیفانی دختر ترامپ که وایرال شد!

مراقب باشید؛ این داروها و خوراکی ها پلاکت خون را کاهش می‌دهند

نماهنگ «نحن المقاومون» با صدای ابوذر روحی منتشر شد

جزئیاتی تکان دهنده از قتل یک جوان توسط 4 برادر

تکنیک حیرت‌انگیز یک عنکبوت برای شکار یک مورچه بزرگ در حال حرکت!

گوناگون/ ماجرای طعم شیرین آخرین دعای کمیل شهید زین الدین

کل کل اتوبوس مسافربری و یک پژو که منجر به تصادفی شدید شد!

پناهگاه فیل ها در کنیا

روش تهیه خمیر پیتزای رستورانی

ریشه کنی مالاریا در ایران دچار اختلال شد

تشکیل یک استان جدید تصویب شد

مخترع ایرانی مدال برنز نمایشگاه اختراعات ژنو 2024 را کسب کرد

تصاویری خیره‌کننده از «ماه صورتی» در سراسر جهان

رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر

خواهش لاپورتا از ژاوی؛ مربی بزرگ نیست، بمان!

فیلیپین نخستین حریف دختران والیبالیست در آسیا

تیم رویایی 4 نفره لامین یامال ستاره جوان بارسلونا

حضور در بازی‌های 2024 چقدر هزینه دارد؟

14 گل رونالدینیو که جهان را شوکه کرد

دریبل دیدنی «امباپه» در بازی شب گذشته مقابل لوریان

10 گل شگفت انگیز آرسنال توسط تیری آنری

درخواست ژاوی از ستاره بارسا

لیورپول با این کاپیتان به جایی نمی‌رسد

ستاره ناکام رئال در ترکیب اصلی

اعتراف جالب خانم مجری جنجالی صداوسیما جلوی مردم

ادامه واکنش‌ها به سخنان جنجالی مدیر «نماوا»

«تشریفات ساده»، تلفیقی از تئاتر و سینما

غفلت از سرکشی به خانواده های شهدا پذیرفتنی نیست

مهاجرت با ویزای جعلی

رقص دیدنی حامد آهنگی و یوسف صیادی با آهنگ معروف مایکل جکسون که پربازدید شد

رونمایی ستاره سادات قطبی از پسر همسرش شهرام شکیبا / این همه شباهت پدر پسری مگه داریم باورتان نمی شود

نگاهی به پوشش متفاوت مبینا نصیری در جشن تولد 34 سالگی اش / ست لباسش جلب توجه کرد

اولین صحبت های سینا مهراد درباره سکانس صیغه با شکلات در «آقازاده» که جنجالی شد!

اعلام محدودیت‌های ترافیکی آخر هفته جاده‌های کشور