آریا بانو

آخرين مطالب

سردرگمي خانواده‌ها براي ثبت‌نام در سال تحصيلي جديد/ دانش‌آموزان، گريزپا از مدارس دولتى اقتصادي

  بزرگنمايي:

بانو نيوز - ماجراي ثبت نام دانش آموزان در مدارس هرساله وجود دارد و در اين ميان سنگ اندازي برخي مديران مدارس دولتي براي نام نويسي اين امر را به دغدغه اي جدي تبديل کرده است.

مساله ثبت نام براي سال تحصيلي جديد هرساله براي خانواده ها به عنوان يک معضل مطرح است و  هر کدام از انواع مدارس سدهايي براي خود تعريف کرده اند تا مدرسه شان را با سطحي فراتر از برنامه هاي تعريف شده آموزش و پرورش نشان دهند و در ميان اين بازارگرمي هاي مدارس دانش آموزان تنها گروه آسيب ديده هستند البته خانواده هايي که براي روشن شدن وضعيت ثبت نام فرزندانشان سه ماهه تابستان و گاه زماني بيشتر را در تب و تاب امور اداري و پيگيري از آموزش وپرورش و مدارس موردنظر مي گذرانند نيز چندان شرايط مناسبي نخواهند داشت.
براساس اصل سي ام قانون، دولت موظف است وسايل آموزش وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم کرده و وسايل تحصيلات عالي را تا سرحد خودکفائي کشور به طور رايگان گسترش دهد و با توجه به اين مساله حجم وسيعي ازدانش آموزان در مدارس دولتي تحصيل مي‌کنند و تقاضا براين نوع ازمدارس بيشتر است اما هرساله در فصل ثبت نام اين مساله با اما و اگرهاي بسياري مواجه بوده است.
بي مهري به مدارس دولتي در سال‌هاي اخيربا توجه به اينکه بخش اعظم مدارس کشور را مدارس دولتي تشکيل مي دهند و جمعيت کثيري از دانش آموزان خواستار تحصيل در اين مدارس هستند اما محدوديت هايي در اين گروه از مدارس موجب شده نگاه به ديگر انواع مدارس به ويژه غيردولتي ها سوق داده شود.
يکي از مشکلاتي که مدارس دولتي دارند وجود تنوع بالا در آن است و انواع و اقسامي از آن را براي خانواده ها ارائه مي دهند که موجب سردرگمي هاي زيادي شده علاوه بر اين مساله و با توجه به قانون اساسي مشکل ديگر اخذ وجه در مدارس دولتي است که بي شک نمونه هاي اين مساله براي همگان قابل مشاهده بوده است و خود يا اطرافيان از نزديک آن را لمس کرديم.
ابراهيم سحر خيز معاون سابق آموزش متوسطه در خصوص روند استقبال از مدارس دولتي عنوان کرد: طي سال هاي اخير يکي از مشکلات تضعيف مدارس دولتي است وشاهد ناامني در اين مدارس هستيم چراکه به اين مدارس بي مهري شده است و خانواده ها اين گروه از مدارس را مامن خوبي براي تربيت نمي‌دانند و به نوعي مدرسه گريزشده اند.
وي ادامه داد: در سند تحول بنيادين بايد به مدارس دولتي بيشتر توجه شود و حرکت شتاب زده براي اين مساله صورت گرفته است.
اما و اگرهاي اخذ وجه در مدارس دولتي سريال بي پايان اخذ وجه نقد از خانواده ها در مدارس دولتي مساله تکراري است که هر سال با شروع فصل ثبت نام مطرح شده و همواره آموزش و پرورشي ها آن را تخلف مي‌دانند و با اين وجود باز هم شاهد اجراي آن هستيم و گاه اين اخذ وجه نقد با عناوين مختلفي مانند کمک به بهبود مدرسه ، شرط لازم براي ثبت نام و مواردي از اين قبيل خود را نشان مي دهد.
طي چند سال اخير مشکل پرداخت نشدن سرانه فعاليت را براي مدارس با مشکل مواجه کرده است و گاه مدارس دولتي در نقاط مختلف کشور براي گذران امور جاري در مدرسه با مشکل مواجه مي شوند و چاره اي جز مددجويي از خانواده ها ندارند تا ادامه تحصيل فرزندان به مخاطره نيفتد.
فخرالدين احمدي دانش آشتياني وزيرآموزش و پرورش در خصوص وضعيت سرانه مدارس در سال تحصيلي آينده، اسفندماه 95 اظهار کرد: نمي‌توانم عدد آن را عنوان کنم اما نسبت به سال95، مبلغ بيشتر است چرا که به واقع عدد مربوط به سال امسال، صفر بوده و مديران مدارس با مشارکت مردم قسمتي از هزينه مدارس را تأمين کرده‌اند.
کاظمي عضو هيات رييسه کميسيون برنامه و بودجه مجلس در مورد بودجه آموزش و پرورش و مشکل پرداخت سرانه ها گفت: طي دو سه سال اخير به ويژه سال 96 بحث بودجه آموزش وپرورش مورد توجه بوده است.
وي افزود: بايد در دولت آينده توجه ويژه اي به مساله آموزش و پرورش از نظر ساختاري و اقتصادي داشته باشيم چراکه با وجود تخصيص بودجه همچنان مشکلات مالي در اين نهاد به چشم مي خورد و وضعيت پرداخت سرانه در حال حاضر ضعيف بوده و در بعضي مراکز شبانه روزي اين مشکل بيشتر نمود پيدا کرده است.
مرزبندي هاي جغرافيايي بلاي جان ثبت نام بي دغدغهيکي ديگر از مشکلات دانش آموزان براي ثبت نام در مدارس دولتي مرزبندي هاي جغرافيايي است که از سوي آموزش و پرورش ارائه مي شود و خانواده ها به شدت با اين قضيه درگير هستند و اگر واقعا طالب ثبت نام در مدرسه اي خاص باشند از ترفندهاي بسيار متداول کمک گرفته تا در نهايت به هدف برسند و اين ماجرا سابقه اي طولاني دارد اما با اين وجود همچنان آموزش و پرورش به اجراي چنين قانوني اصرار دارد البته آموزشي و پرورشي ها به اين مساله توجه داشتند که اين مرزبندي و ناحيه بندي جغرافيايي به هنگام ثبت نام در مدارس نبايد براي مردم به دغدغه تبديل شود.
ماجراي ثبت نام دانش آموزان هرساله تکرار مي شوند و تاکنون نسخه اي شفابخش براي آن تجويز نشده است و همواره ادعاهاي بسياري مبني بر نظارت بر روند ثبت نام به گوش مي رسد اما بازهم تخلفاتي را شاهد هستيم و بايد منتظر ماند و ديد کي تدبيري مناسب براي اين مشکل انديشيده مي شود؟

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/6452/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

غول باستانی که کوسه‌های سفید امروزی را کوتوله می‌کند!

سروده علیرضا قزوه در استقبال از غزل رهبر معظم انقلاب

شجاعی تفنگ بادی هشتم شد

اعلام میزبان رقابت‌های وزنه‌برداری قهرمانی جهان 2027 و 2028

خبرخوش رئیس صدا و سیما درباره حق‌پخش فوتبال

امیدواری جانشین کلوپ؛ 48 ساعت دیگر در لیورپول!

شجاعی: زود است اما به قهرمانی در جام حذفی فکر می‌کنیم

وقتی دوست صمیمی رونالدو، ستاره پرتغالی را می ترساند

پرسپولیس در انتظار خبر مهم

دعوای عجیب مدیران بارسا؛ ژاوی باید اخراج شود

رکورد ویژه کادر پزشکی تیم ملی فوتسال

واکنش پپ به بازگشت ستاره منفور بارسا

کل کل نون خ ها در آخرین لحظات عمرشان

بازیگران شبکه نمایش خانگی را ستاره‌باران کردند

واردات سازهای لاکچری آزاد می‌شود؟

تیزر آهنگ جدید «جاذبه» با اجرای ماکان بند

هشدار نارنجی برای نیمه شرقی کشور

نیروی دریایی ارتش در کنار مردم سیل‌زدۀ سیستان‌وبلوچستان

اعزام 1500 عمره‌گزار به حج در 3 روز

بچه‌های آفریقایی را از چه می‌ترسانید؟

نمونه‌ ای از کلمات روسی که وارد فارسی شده و ما استفاده می‌کنیم

4 گوشه دنیا/ بازگشت آخرین پادشاه مصر پس از 72سال غیبت

روز «سنه» برابر با 6 اردیبهشت

نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان

چند تصویر جالب از دخترانی که امروز کنکور داشتند

زنان مو بِلوند و چشم آبی‌ای که در خدمت نسل طلایی آلمان بودند!

3 فضانورد چینی امروز راهی ایستگاه فضایی‌شان می‌شوند

نمادی از فرهنگ پهلوانی در «پهلوان و فیل»

نونیز در حد لیورپول نیست، زودتر بفروشیدش!

پیمان یوسفی و علی دبیر باز هم خبرساز شدند

گل های جذاب لحظه ثانیه های آخری تیم ملی انگلیس در طول تاریخ

گلهای برتر سری آ در هفته 33

خوشحالی کاپیتان بارسا

حزباوی: من و اکرم عفیف شما همه!

برونو فرناندز نابغه خلاق منچستریونایتد

هینن سرمربی تیم ملی والیبال چین شد

انریکه: من را با کسی مقایسه نکنید

محمدی: بعید می‌دانم بین یزدانی و قاسم‌پور مسابقه برگزار شود

مسعود فروتن فیلم «همسر» فخیم‌زاده را برای نابینایان روایت کرد

تقلب‌های ناشیانه این سریال از «فسیل» هیچ‌کس را نخنداند

چه سریالی جایگزین «مادرانه» می‌شود؟

حامد بهداد و سحر دولتشاهی از «می‌خواهم زنده بمانم» به «مفت‌بر» رسیدند

لایف استایل یک روز غیر کاری هانیه غلامی از صبح تا شب / خنده های پدر و مادر تایید یا تکدیب ؟

دکوراسیون میز تلویزیون دیواری خانه سارا صوفیانی در روز تولد همسرش / چیدمان زیبا و منحصر به فرد

متن احساسی و عاشقانه میترا ابراهیمی همسر پیمان قاسم خانی برای تولد 27 سالگی خواهرش

رونمایی از نوه زیبا و بانمک مهدی هاشمی بازیگر افسانه سلطان و شبان/ ماشالا عین پدر بزرگش هنرمنده

کنکور 1403 آغاز شد | جزئیات مهم آزمون سراسری امسال از زبان وزیر علوم

آهنگ جدید و دلی سهیل مهرزادگان به نام «باهام بد تا کرد»

تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی

لحظه نجات راننده گرفتار در خودرو ‌در حال سوختن