آریا بانو

آخرين مطالب

با مفهوم جديدي از دخترانگي مواجه هستيم/ چرا برخي دخترها مجرد مي‌مانند؟ گفتگو

  بزرگنمايي:

بانو نيوز -

مهرخانه/ حضور پررنگ دختران در مراکز خريد و پاساژها عملاً خريد را به يک کليشه زنانه تبديل کرده است که مي‌توان پاسخ‌هاي جامعه‌شناختي براي آن داشت. طي يک پژوهش مشخص شد 90 درصد از زنان در پاساژها بيشتر احساس امنيت دارند و 64 درصد از زناني که در پاساژها حضور پيدا مي‌کنند، 18 تا 33 ساله هستند. اين در حالي است که تعداد کمي از زنان در پارک‌ها احساس امنيت دارند.

با توجه به رسالت خود جهت اطلاع‌رساني جامع اقدامات و فعاليت‌هاي صورت‌گرفته در حوزه زنان، مبادرت به پوشش همايش‌ها، جلسات، نشست‌ها و هم‌انديشي‌هاي گوناگون که توسط طيف‌هاي فکري و سياسي مختلف برگزار مي‌شود، مي‌کند. بديهي است اين اقدام صرفاً جهت اطلاع‌رساني به علاقه‌مندان حوزه زنان صورت گرفته و لزوماً بيانگر ديدگاه‌هاي مهرخانه نيست.

عضو موسسه فررانديش گفت: شواهد نشان مي‌دهد با مفهوم جديدي از دخترانگي مواجه هستيم. مسؤولان بايد به اين مفهوم جديد توجه داشته باشند زيرا اگر برنامه‌ريزي انسان‌محور متناسب با اين تحولات صورت نگيرد، عملاً فشار اجتماعي آن‌ها را درگير خواهد کرد.

نشست تخصصي روز ملي دختران عصر روز گذشته به همت کارگروه دختران معاونت امور زنان و خانواده رياست جمهوري، در محل کتابخانه ملي برگزار شد. در اين نشست چند پنل تخصصي نيز به اجرا درآمد.

اولين پنل تخصصي اين نشست، پنل "دخترانگي در جامعه کنوني ايران" بود که توسط رحيمه سعيدي، کارشناس ارشد روان‌شناسي و عضو هيأت مديره مؤسسه فررانديش، نسيم شريعت‌پناهي، دانشجوي دکتراي مطالعات زنان و عضو مؤسسه فررانديش و آقاي لاجوردي، کارشناس ارشد برنامه‌ريزي اجتماعي و عضو اين مؤسسه برگزار شد.

سعيدي در ابتداي سخنان خود گفت: مؤسسه فررانديش پارسي از سال 92 فعاليت خود را در حوزه زنان و دختران آغاز کرد. تحقيقات مؤسسه نشان داد اگر بخواهيم در زمينه زنان اثرگذار باشيم بايد روي نگرش‌ها و رفتارهاي پسران نيز کار کنيم و به همين دليل سعي کرديم روي هر دو جنس اثرگذار باشيم.

طرح "لبخند من، لبخند شهر"
او با اشاره به طرح‌هاي اين مؤسسه بيان داشت: سال 95 طرح "لبخند من، لبخند شهر" را آغاز کرديم که اين طرح سه هدف دستيابي به خودآگاهي، خودباوري و هدفمندي را مدنظر قرار داده است. در اين راستا همايش‌هاي هزاران لبخند در شهر، انديشکده‌هاي چهارگانه و ديوار هدف را برگزار کرديم. جرقه اين طرح پس از مطالعه نيازهاي دختران زده شد. برخي از اين نيازها با پسران مشترک است اما نيازهاي متفاوتي هم دارند. نام طرح به اين دليل انتخاب شد که مطالعات علمي نشان مي‌دهد ميزان شادي دختران پايين‌تر از ميزان شادي پسران است و اين مسأله به عوامل بيولوژيک، رواني و محيطي برمي‌گردد.

سه نياز اصلي دختران
سعيدي خاطرنشان کرد: طبق پژوهش معاونت زنان، دختران 3 اولويت رفع تبعيض، اشتغال و مطالبات حقوقي را دارند. پژوهشي ديگر که در شهر تهران انجام گرفت به اين نتيجه رسيد که 3 نياز مورد محبت واقع شدن، موفقيت و محبت کردن، نيازهاي اصلي دختران است. دو مورد از اين نيازها، يعني محبت کردن و مورد محبت واقع شدن ثابت شده که از طرف جامعه و خانواده ناديده گرفته مي‌شود.

"کمپين حال من خوبه" ويژه دختران
او با اشاره به "کمپين حال من خوبه" ويژه دختران گفت: در اين کمپين دختران مي‌نويسند که چرا حالشان خوب است. البته، مردان هم مي‌نويسند. هدف ما فرهنگ‌سازي است و فرهنگ، تک‌جنسيتي نيست اما در عين حال نمي‌توانيم تبعيض‌ها را ناديده بگيريم.

در ادامه اين پنل، لاجوردي طي سخناني با موضوع دخترانگي در ايران مدرن بيان داشت: چالش‌هايي در باب چيستي و چرايي روز دختر و تمايز آن با روز زن وجود دارد. از نظر من مفهوم دخترانگي داراي سه بعد زيستي- مذهبي، اجتماعي و شناختي است که من در مورد بعد اجتماعي آن صحبت مي‌کنم.

مفهوم دخترانگي
او در خصوص مفهوم دخترانگي گفت: دخترانگي تجربه جنس مؤنث و دوره‌اي است که يک دختر نه نقش‌هاي کودکي نه نقش‌هاي مادرانگي را دارد و اين‌جاست که اهميت برخي مسايل افزايش مي‌يابد. تأخير در سن ازدواج از اين منظر مهم است که گستردگي سن دخترانگي را به همراه دارد. نگرش جامعه به دختران اين است که آن‌ها يا قشري هستند که در معرض آسيب‌ قرار دارند يا اين‌که خودشان آسيب‌زا هستند که طرح‌هايي مانند گشت‌هاي امنيت اخلاقي برآمده از اين نگرش است.

لاجوردي با اشاره به کليشه‌پردازي‌هاي جنسيتي خاطرنشان کرد: کليشه‌پردازي‌ها نسبت به دختر ايده‌آل اين است که چنين دختري بايد عفت و حجاب داشته باشد، براي نقش مادري آماده شود و... . دکتر عباسي و دکتر صادقي پژوهشي انجام دادند و نگرش 150 دختر يزدي را با مادرانشان در مورد مسايل مختلف مانند سن ازدواج، تعداد فرزندان و... بررسي کردند. نتايج اين پژوهش نشان داد زماني که مادران ‌آن‌ها دختر بودند، تصورشان نسبت به اين مسايل، متفاوت با زمان دخترانگي اين دختران بود.

حضور پر رنگ دختران در پاساژها، خريد را به يک کليشه زنانه تبديل کرده است
عضو مؤسسه فررانديش در رابطه با حضور دختران در فضاهاي عمومي بيان داشت: حضور پررنگ دختران در مراکز خريد و پاساژها عملاً خريد را به يک کليشه زنانه تبديل کرده است که مي‌توان پاسخ‌هاي جامعه‌شناختي براي آن داشت. طي يک پژوهش مشخص شد 90 درصد از زنان در پاساژها بيشتر احساس امنيت دارند و 64 درصد از زناني که در پاساژها حضور پيدا مي‌کنند، 18 تا 33 ساله هستند. اين در حالي است که تعداد کمي از زنان در پارک‌ها احساس امنيت دارند.

آمار مصرف موادمخدر در بين دانشجويان دختر بيش از دانشجويان پسر است
لاجوردي ضمن اشاره به اين مطلب که دختران هويت جديدي از خود نشان مي‌دهند، تصريح کرد: بايد نگرشمان را نسبت به دختران تغيير دهيم چون آن‌ها بسيار توانمند شده‌اند و به شبکه‌هاي مجازي دسترسي دارند و با دختراني که زندگي خود را از خانه شروع و به خانه ختم مي‌کردند، متفاوت هستند. در حال حاضر، آمار مصرف موادمخدر بين دختران دانشجو بيش از پسران است؛ به‌گونه‌اي که 11 درصد از دختران و 9 درصد از پسران دانشجو موادمخدر مصرف مي‌کنند. اين مسأله نشان مي‌دهد که دختران چه به‌صورت به‌هنجار و چه نابه‌هنجار دست به انتخاب مي‌زنند. همچنين، آن‌ها در مورد مديريت بدن شامل انواع جراحي‌ها و نوع روابطشان، متفاوت‌تر از نسل گذشته عمل مي‌کنند.

تغيير نگرش مردان نسبت به اشتغال زنان
او اظهار داشت: در دهه 40 تنها حدود 25 درصد از دختران تحصيل‌کرده بودند؛ در حالي‌که اين آمار اکنون 75 درصد است و 60 درصد از دختران تحصيلات عاليه دارند و اين به اين معناست که مي‌توانند موقعيت‌هاي جديدي داشته باشند. در سال 53 يک پيمايش ملي در ايران انجام گرفت و از مردان پرسيدند که به نظر شما زنان چقدر حق دارند بيرون از خانه کار کنند؟ 74 درصد از مردان با اين اين مسأله مخالف بودند. سال 79 اين رقم به 39 درصد و در سال 82 به 25 درصد رسيد. از سال 55 تا 75 نرخ باسوادي زنان از 35 درصد به 74 درصد رسيد. نسبت دانشجويان زن به مرد از 25 درصد در اواخر دهه 40 به 47 درصد در اواخر دهه 70 مي‌رسد و اين آمار امروز به بالاي 50 درصد رسيده است. در سال 74 پيمايشي (که ملي نبوده) انجام مي‌شود که طي آن از مردان مي‌پرسند آيا با کار زنان موافق هستيد؟ 53 درصد موافقت خود را عنوان مي‌کنند، اما 46 درصد از مردان مخالف کار زنان بودند. هم انقلاب و هم گذشت زمان در اين تغيير نگرش‌ها مؤثر بوده است.

با مفهوم جديدي از دخترانگي مواجه هستيم
عضو موسسه فررانديش بيان داشت: امروزه دخترانگي لزوماً به مفهوم عفت به يک معنا نيست و شواهد نشان مي‌دهد با مفهوم جديدي مواجه هستيم. مسؤولان بايد به اين مفهوم جديد توجه داشته باشند زيرا اگر برنامه‌ريزي انسان‌محور متناسب با اين تحولات صورت نگيرد، عملاً فشار اجتماعي آن‌ها را درگير خواهد کرد.

اولين نياز دختران نياز به امنيت هستي‌شناختي است
در پايان اين پنل، شريعت‌پناهي طي سخناني گفت: به موازات تغيير مفهوم دخترانگي نيازهاي دختران هم تغيير کرده است و اگر اين نيازها مورد توجه قرار نگيرد، زمينه‌ساز آسيب‌هاي اجتماعي مي‌شود. اولين نياز دختران، نياز به امنيت هستي‌شناختي است يعني من به‌عنوان يک دختر بتوانم طبق شرايط کنوني، آينده‌ام را پيش‌بيني کنم. با توجه به اين‌که ما در کشوري در حال توسعه زندگي مي‌کنيم، بين دختران و پسران در اين نياز تفاوتي وجود ندارد و بسياري از آن‌ها واقعاً تصوري از آينده خود ندارند.

نياز دختران به عدالت جنسيتي در حوزه‌هاي مختلف
او افزود: دومين نياز دختران برابري و عدالت جنسيتي است. در بحث عدالت جنسيتي، دسترسي به فرصت‌هاي آموزشي بايد برابر باشد. اين در حالي است که در برخي از رشته‌هاي تحصيلي، سهميه‌بندي جنسيتي اعمال مي‌شود اما بايد بپذيريم که سهميه‌بندي جنسيتي مانع عدالت جنسيتي در حوزه آموزش مي‌شود. نياز ديگر دختران در حوزه عدالت جنسيتي، نياز به فرصت‌هاي برابر اشتغال است. از اواسط دهه هفتاد تاکنون دختران بيشتر از پسران به دانشگاه‌ها راه يافتند اما الان تنها 19 درصد از زنان اشتغال دارند و اين آمار با بيش از 50 درصد ورود به دانشگاه هم‌خواني ندارد. فرصت‌هاي برابر فراغتي نيز در حوزه عدالت جنسيتي قابل دسته‌بندي است. دختران به اين علت که در خيابان‌ها و پارک‌ها احساس امنيت ندارند، وارد پاساژها مي‌شوند. متأسفانه غالب مراکز ورزشي نيز محدوديت خدماتي دارند و تنها تا ساعت 4 عصر به زنان خدمات ارايه مي‌دهند. با اين شرايط، زني که کار مي‌کند از ورزش محروم است چون از سوي ديگر، محدوديت‌هاي اجتماعي مانع از ورزش او در پارک مي‌شود.

نياز دختران به کفايت اجتماعي
شريعت‌پناهي با اشاره به نياز دختران به کفايت اجتماعي بيان داشت: دختران نياز دارند به‌عنوان کساني که مي‌توانند کار خود را انجام دهند، پذيرفته شوند. اما دختري که 4 سال در يک کلان‌شهر تحصيل کرده وقتي به شهر کوچک خود برمي‌گردد، با محدوديت‌هاي شديدتري مواجه مي‌شود و براي رفتن به سر خيابان هم بايد اجازه بگيرد؛ در حالي‌که اين دختر در طي زندگي دانشجويي همه کارهاي خودش را انجام مي‌داده است. اين مسأله مانع از احساس کفايت اجتماعي او مي‌شود.

او در پايان گفت: اگر به نيازهاي اجتماعي دختران توجه نکنيم با آسيب مواجه مي‌شويم. همچنان که هم‌اکنون آسيب‌هايي مانند خشونت عليه خود (خون‌بازي)، خشونت عليه ديگران، اعتياد مانند اعتياد به دود اگزوز ماشين و خودنمايي‌هاي اغراق‌شده در ميان دختران وجود دارد.

به گزارش مهرخانه، پنل ديگر نشست روز ملي دختران با عنوان "ازدواج و بررسي راهکارهاي تصميم‌گيري درست" و با حضور دکتر ناصر صبحي‌قراملکي، مديرکل دفتر برنامه‌ريزي ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان؛ نادره طلوع‌تکميلي، عضو سازمان نظام روان‌شناسي و مشاور و صبا عرب‌زاده، پژوهشگر و کارشناس ارشد رشته مردم‌شناسي برگزار شد.

تصميم به ازدواج مهم‌ترين تصميم زندگي انسان است
در ابتداي اين نشست، صبحي طي سخناني گفت: تصميم به ازدواج مهم‌ترين تصميم زندگي انسان است که اگر به درستي اتخاذ نشود، تبعاتي به همراه دارد که ممکن است تا آخر عمر زندگي فرد را تحت‌تأثير قرار دهد. همه کساني که تصميم به تشکيل خانواده مي‌گيرند تا پايان عمر درگير اين تصميم هستند. شواهد نشان مي‌دهد حدود 10 سال است به‌ويژه از سال 90 به اين سو که تمايل به ازدواج کم شده و کساني هم که تمايل دارند، نمي‌توانند ازدواج کنند. همچنين، ازدواج‌هايي که شکل مي‌گيرد آسيب‌زاست. از سوي ديگر، با افزايش نرخ طلاق و تشکيل خانواده‌هاي نوپديد مواجه هستيم.

مديرکل دفتر برنامه‌ريزي ازدواج و تعالي خانواده خاطرنشان کرد: کسي که مي‌خواهد ازدواج کند بايد بداند هدف از ازدواج چيست؟ ازدواج چه ملاک‌ها و مراحلي دارد؟ تا چه حد بايد اطلاعات بدهيم و اطلاعات بگيريم؟ چالش‌هاي پيش روي زندگي مشترک چيست؟ آيا مهارت مواجهه با اين چالش‌ها را داريم؟ بدون در نظر گرفتن اين موارد، ازدواج موفق شکل نخواهد گرفت.

اهميت توجه به هدف ازدواج
در ادامه اين پنل، طلوع‌تکميلي اظهار داشت: ترس از عدم موفقيت باعث مي‌شود بسياري زير بار ازدواج نروند. هر تصميمي ريسک دارد و ازدواج هم چنين است؛ به‌گونه‌اي که با ازدواج يک چيز را از دست مي‌دهيم و يک چيز را به دست مي‌آوريم. دو نفر بايد بدانند چرا مي‌خواهند ازدواج کنند. آيا اين اين ازدواج براي فرار از خانواده، رسيدن به استقلال افراطي، رسيدن به موقعيت مالي يا به دليل فشار جامعه است؟ اگر اين‌گونه است، سراغ ازدواج نرويد. اما اگر به دنبال يک همراه براي طي سفر زندگي و شريکي هستيد که از او حمايت کنيد و حمايت شويد و بتوانيد در آينده نقش والدي را ايفا کنيد، انگيزه درستي است. بايد توجه داشت که هيچ‌وقت نمي‌توان براي فرار از مشکلات ازدواج کرد.

توجه به استقلال عاطفي و سطح تحصيلات
اين مشاور با برشمردن عوامل ازدواج موفق گفت: دو نفر بايد به استقلال عاطفي و پختگي رسيده باشند که اين موضوع با افزايش سن اتفاق مي‌افتد.‌ تفاوت سني هم اهميت دارد و گفته مي‌شود بين 2 تا 6 سال به‌خصوص در سنين زير 30 سال تفاوت سني خوبي است که پسر بزرگ‌تر باشد. مسأله ديگر، خودشناسي است. ما هر چه بيشتر خودمان را بشناسيم بهتر مي‌دانيم از خودمان و ديگري چه مي‌خواهيم. همخواني سطح تحصيلات دو نفر و خانواده‌هاي آن‌ها نيز اهميت دارد. الان عموماً سطح تحصيلات زنان بالاتر است اما بهتر است تفاوت سطح تحصيلات بيشتر از دو مقطع نباشد و ترجيحاً تحصيلات زن خيلي بالاتر از مرد نباشد.

جذابيت فيزيکي عامل پايداري زندگي نيست
طلوع‌تکميلي افزود: داشتن شغل نيز اهميت دارد زيرا نداشتن آن به معناي وابسته بودن به خانواده است. وقتي هم که خانواده خرج فرد را بدهند خط‌مشي زندگي او را نيز تعيين مي‌کند. ترجيحاً اگر شغل زن بالاتر از مرد نباشد هم بهتر است. مسأله ديگر، جذابيت فيزيکي است به اين معنا که اگر از ظاهر فرد متنفر نباشم و از او بدم نيايد، کفايت مي‌کند زيرا در اثر معاشرت مي‌تواند جاذبه بيشتري ايجاد کند. البته، بايد به اين نکته توجه داشت که جذابيت فيزيکي عامل پايداري زندگي نيست.

شباهت‌ها و تضادها نيز بايد در نظر گرفته شود
او در ادامه گفت: در انتخاب بايد به فرهنگ و قوميت نيز توجه داشت زيرا اين مسأله در نگاه آدم‌ها اثر مي‌گذارد. توزيع قدرت و همکاري در خانواده نيز تابع فرهنگ خانواده است. توجه به بيماري‌ها نيز مهم است؛ چون گاهي عشق و علاقه به‌گونه‌اي است که بيماري را کوچک نشان مي‌دهد اما اين موضوع اهميت دارد. مورد ديگر، پايبندي مذهبي است که دو نفر بايد در اين زمينه با يکديگر هم‌خواني داشته باشند. شباهت‌ها و تضادها نيز بايد در نظر گرفته شود. ما جذب آدم‌هاي متضاد خودمان مي‌شويم اما بايد ببينيم آيا در درازمدت هم اين‌گونه خواهد بود يا خير. هرچه شباهت آدم‌ها بيشتر باشد، پايداري زندگيشان هم بيشتر است. متناسب با اولويت‌هاي خود مي‌توان از برخي از اين عوامل کوتاه آمد.

اهميت مهارت حل تعارض و مهارت ارتباط مؤثر
اين مشاور با اشاره به ضرورت آموزش مهارت‌هاي قبل از ازدواج اظهار داشت: يکي از اين مهارت‌ها، مهارت ارتباط مؤثر است. انسان در دوران آشنايي گوش مي‌کند نه قضاوت، و مطيع است. اما در ارتباط مؤثر، آدم‌ها مي‌توانند اظهارنظر کنند و در مورد تعارضاتشان حرف بزنند. ما مي‌توانيم از طريق بازخوردهايي که در ارتباطات مي‌گيريم نقاط قوت و ضعف خود را بشناسيم. مهارت ديگر مهارت حل تعارض است. ما هميشه با نزديکان خود دچار تعارض مي‌شويم نه با غريبه‌ها، و اهميت در نوع حل اين تعارض‌هاست. ما بايد جرأت حرف زدن و مخالفت کردن داشته باشيم و منفعل برخورد نکنيم. با در نظر گرفتن اين عوامل به اضافه مشاوره پيش از ازدواج، مي‌توان ازدواج موفقي را پيش‌بيني کرد.

در ادامه، عرب‌زاده در خصوص به پژوهش خود با عنوان "بررسي زمينه‌هاي فرهنگي، اجتماعي مؤثر بر ازدواج دختران 28 تا 35 ساله ساکن شهر تهران" بيان داشت: در اين پژوهش کيفي، با 25 نفر از دختران 28 ساله تا 35 ساله مصاحبه عمقي انجام دادم تا بدانم علل تجرد اين دختران چيست و با چه فشارهايي مواجه هستند.

بازانديشي دختران از دوره قاجار تاکنون
او خاطرنشان کرد: در اين پژوهش ازدواج را در ادوار مختلف تاريخي شامل قاجار، پهلوي و معاصر مورد بررسي قرار دادم. در دوره قاجار دختران اجازه انتخاب همسر خود را نداشتند و حتي بسياري از اوقات قبل از ازدواج، همسر خود را نمي‌ديدند و خانواده‌ها و سنت‌ها برايشان تصميم مي‌گرفتند. از آن دوره، درهاي ارتباطي به اروپا باز شد و در نتيجه تغييرات ناشي از اين موضوع، بازانديشي دختران آغاز شد تا به دوره ما رسيد.

دختراني که دچار دوگانگي و تضاد ارزشي مي‌شوند
عرب‌زاده در رابطه با نتايج پژوهش خود گفت: مقولات مختلفي را از مصاحبه‌ها استخراج کردم. يکي از اين مقولات، "عشق" بود. به اين معنا که دختران مي‌گفتند ما به دنبال عشق و در جست‌وجوي صميميت و يار همدل بوديم. عشق به اين شکل در دوران مدرن شکل گرفته و خصيصه دوران مدرن است. آن‌ها مي‌گفتند کسي را مي‌خواهيم که با او از تنهايي نجات پيدا کنيم اما معتقد بودند اگر يار موافق نباشد، باعث افزايش تنهايي مي‌شود. از سوي ديگر، آن‌ها مي‌خواهند يار موافق را بشناسند. در نتيجه به دنبال دوستي قبل از ازدواج هستند اما از آن‌جايي که بسياري از خانواده‌ها اين مسأله را نمي‌پذيرند، اين دختران زندگي دوگانه‌اي را در پيش گرفته‌اند.

اين پژوهشگر افزود: بسياري از اين دختران بدون اطلاع خانواده خود دوست‌پسر داشتند. درواقع، آن‌ها پاي در سنت دارند چون نمي‌خواهند خانواده از اين موضوع مطلع شود اما در عين حال به دليل گشوده‌شدن راه‌هاي ارتباطي و ديدن نوع ديگري از زندگي در ساير کشورها، مي‌خواهند شناخت قبل از ازدواج نيز داشته باشند و به همين دليل دچار دوگانگي و تضاد ارزشي مي‌شوند. گافمن مي‌گويد زندگي صحنه نمايش است که انسان‌ها جلوي صحنه کسي هستند که جامعه مي‌خواهد و پشت صحنه خودشان هستند.

تراژيک‌بودن ازدواج در ايران
او تصريح کرد: دليل ديگر اين دختران استقلال بود. آن‌ها مي‌گفتند ما مي‌خواهيم از لحاظ مالي خودمان را تأمين و بعداً ازدواج کنيم چون در غير اين صورت وارد يک رابطه نابرابر مي‌شويم. تهديد حقوقي جامعه يکي ديگر از عوامل اين دختران براي ازدواج‌نکردن بود چون معتقد بودند با ازدواج، آزادي‌هاي فردي آن‌ها تهديد مي‌شود. حتي يکي از اين دختران از اين اصطلاح استفاده کرد که حقوق ايران به‌گونه‌اي است که با ازدواج، انسان تن به بردگي مي‌دهد. يکي از دختران نيز مي‌گفت ازدواج در ايران تراژيک است چون اگر بعداً طلاق بگيري شرايط زن مطلقه در اين جامعه بسيار بدتر از زن مجرد است.

عرب‌زاده در پايان گفت: اين دختران دچار تضاد ارزشي هستند آن‌ها هم پاي در سنت دارند هم مي‌خواهند زندگي متناسب با فرهنگ غرب را تجربه کنند. راهي که اين دختران برگزيده بودند، مهاجرت از ايران بود تا بتوانند با ارزش‌هاي خود زندگي کنند.

مهم‌ترين ملاک‌هاي انتخاب همسر داشتن سلامت روان و تناسب شخصيتي است
در پايان اين پنل صبحي‌قراملکي در خصوص اولويت‌هاي ازدواج گفت: اگر عوامل مؤثر در ازدواج موفق را در نظر بگيريم احتمال افزايش ازدواج‌هاي موفق بالا مي‌رود. اما در ميان اين ملاک‌ها مي‌توان چند نمونه از مهم‌ترين ملاک‌ها را تعيين کرد. روان‌شناسان به اين نتيجه رسيدند کسي که مي‌خواهد تشکيل خانواده بدهد قبل از هر چيز بايد حداقلي از سلامت روان و شخصيت سالم را داشته باشد. اما بسياري از آدم‌ها هستند که شخصيت سالمي دارند و شايد هم‌کلاسي، شريک و همسايه خوبي باشند اما ممکن است ضرورتاً همسر خوبي نباشند. پس ملاک دوم، تناسب شخصيتي دو نفر است. اين دو عامل، شروط اساسي ازدواج هستند که حتماً بايد مورد توجه قرار بگيرند.

او با اشاره به عوامل مؤثر در ازدواج موفق بيان داشت: مواردي مانند آگاهي از اهداف و کارکردهاي ازدواج، ملاک‌هاي انتخاب همسر به‌خصوص ملاک سن (بايد توجه داشت که سن فقط در سن تقويمي خلاصه نمي‌شود بلکه سن اصلي سن زيست‌شناختي انسان است)، آگاهي از تفاوت‌هاي دختران و پسران و آگاهي‌ از آسيب‌شناسي‌هاي مربوط به ازدواج بايد مورد توجه باشند. اگر کسي در اين موارد حداقل‌ها را داشته باشد، مي‌توان اميد داشت که اين زندگي حتي اگر در آينده به چالش بخورد، احتمال سازش آن بالا خواهد بود.




لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/7627/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ساعت هوشمندی که اختلال در ریتم قلب را زودتر از وقوع پیش‌بینی می‌کند

چرا شادترین شاعر ایران سال‌ها نادیده گرفته شد؟

گران‌قیمت‌ترین نقل و انتقالات بازیکنان تهاجمی در تاریخ فوتبال

ستاره آرسنال: با خوش‌شانسی به چلسی گل زدم

روزهای شیرین ستاره‌ای که با استقلال فسخ کرده بود!

خط و نشان سیاوش اکبرپور برای سپاهان!

تشکر ستاره اینتر از عمو تیری

ستاره بایرن مونیخ: جایی نمی‌روم

سرنوشت قایدی در فصل آتی

العهد در فینال ای اف سی کاپ

علی نعمتی: جواب استقلالی‌ها را در زمین می‌دهیم

ستاره سیتی دیوانه انتقال به بارسلونا

سریال‌های جدید تلویزیون/ از بدل و آقای قاضی تا هشت‌پا و رویان

همه مرد های مجرد آبادی خواستگار گلاتاژ بودند!

برنامه عملیاتی برای تسریع در امر خدمت رسانی بهتر به جامعه ایثارگری طراحی شده است

نشست ستاد استانی کنگره ملی شهدای غریب در گلستان برگزارشد

نگاهی به کیک 4 طبقه جشن تولد محمود دینی بازیگر سریال آینه عبرت بعد از 36 سال / چقدر قیافه آتقی شکسته شده

تصاویر تازه آیلار عباسی بازیگر کودک نقش سرور در رحیل / بیرون سریال ببینید نمی شناسید

اعلام روزهای دارای بیشترین تصادف مرگبار در طرح نوروزی 1403

آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان آزمون‌آموزگاری از امروز

تفال/ در وفای عشق تو مشهور خوبانم چو شمع

خوشمزه‌تر از این سالاد نخوردی! حتما امتحان کن

درباره سرخک و واکسیناسیون آن چه می‌دانید؟

سقوط از لیگ برتر با یک برزیلی لغو می‌شود

چرا پرسپولیس دربی را نبرد

منشا برای فولاد ضرر داشت رفت!

ویسی، ایده کمیته فنی در فولاد را رد کرد

اوسمار: در فوتبال ایران زیاد وقت تلف می‌کنید

زامهران: نساجی قطعا در لیگ برتر می‌ماند

عظیمی: تیم ملی در آرامش کامل قرار دارد

قرارداد یک سال و نیمه فولاد با ویسی ادامه دارد

اکبرپور: استقلال بازی سختی برابر تراکتور دارد

بلاتکلیفی قهرمان پارالمپیک برای دریافت پاداش توکیو!

منشی دکتر زیر آبشو زد!

دستگاه های جوجه کشی شرکت مکانیزاسیون در مسیر صادرات

حذف «زوج و فرد» در طرح جدید ترافیک پایتخت

یازده بازیکن برتر تاریخ ایران از نگاه خسرو حیدری

جوان‌ترین بازیکن تیم ملی: قرقیزستان با برزیل فرقی ندارد

ستاره سابق یونایتد: برمی‌گردم!

گلزن جدید استقلال از دفاع آمد

ویسی به یاد 9 بازیکن خوزستانی در تیم ملی

اورونوف، مهمترین اسلحه اوسمار برای انتقام

چه کنم نیمار و مسی نیستم، ولی عاشق رونالدو هستم!‏

شادی بلینگام و واسکز در تهران تکرار شد!

خطرناک‌ترین ورژن خدابنده‌لو شاید در اراک!

دیدار معاون مددکاری و مشارکت های مردمی بنیاد شهید و امور ایثارگران با نماینده ولی فقیه و استاندار البرز

استان البرز شهدای بزرگی را تقدیم نظام کرده است

رسیدگی به درخواست 41 متقاضی توسط سرپرست بنیاد شهید و امور ایثارگران آذربایجان شرقی

قوانین مصوب با اعتبارات بنیاد شهید همخوانی ندارد

یک بازی لیگ برتر بدون تماشاگر شد