آریا بانو

آخرين مطالب

مشاورمعاون رييس جمهوري خواستار فعاليت مجدد فدراسيون اسلامي ورزش زنان شد گفتگو

  بزرگنمايي:

fiogf49gjkf0d
طاهره طاهريان که اخيرا از سوي شهيندخت مولاوردي به سمت مشاورورزشي دختران وزنان معاونت امور زنان رياست جمهوري منصوب شده است، سال ها در کسوت مديرکل امورزنان يامعاون امورزنان سازمان تربيت بدني فعاليت کرده، در گفت وگويي باايرنا گوشه ايي از مشکلات اين بخش و راهکارهاي پيشنهادي را ارايه کرد.

** فدراسيون اسلامي ورزش زنان فرصتي براي قهرماني زنان

وي معتقداست که مسابقات ورزشي زنان مسلمان فرصتي براي بخش قهرماني ورزش زنان است تا در تمامي رشته ها بويژه رشته هايي که به دليل رعايت شئونات اسلامي امکان حضور در عرصه هاي بين المللي آن رشته را نداشته و نخواهيم داشت، براي ورزشکاران انگيزه ايجاد کند.

فدراسيون اسلامي ورزش زنان که بعد از برگزاري چند دوره بازيهاي همبستگي زنان کشورهاي اسلامي وزنان مسلمان به رياست فائزه هاشمي تشکيل شده بود درسال 1389 تعطيل گرديد.

طاهريان با بيان اينکه فدراسيون اسلامي ورزش زنان، ورزش زنان را درايران زنده کرد،گفت: به عنوان يک کارشناس ورزش زنان مي گويم که اين فدراسيون نه تنها موجب رشد ورزش زنان در رشته هاي مختلف شد بلکه شکل گيري ورشد ورزش زنان در بسياري از کشورهاي اسلامي را در پي داشت.

**پيشرفت ورزش زنان دربرخي کشورهاي اسلامي مرهون بازيهاي زنان مسلمان است

به گفته وي امروز در بسياري از کشورهاي اسلامي ورزش زنان در رشته هاي مختلف پيگيري شده ، ليگ برگزار مي شود و بسياري از زنان با پوشش اسلامي به مسابقات بين المللي اعزام مي شوندکه بخش مهمي ازاينهامحصول فعاليت فدراسيون اسلامي ورزش زنان است.

وي در تشريح روند ورزش زنان پس از انقلاب در ايران گفت : ورزش زنان پس از انقلاب با مشکلات فرهنگي بسيار زيادي مواجه بود، زيرا شرايط زنان ايراني با شرايط سايرزنان با بيشتر نقاط جهان فرق داشت و قرار بود کار نويي انجام شود و زنان بسياري دراقصي نقاط کشور در سال هاي طولاني تلاش کردند تا ساختار و تشکيلاتي درقالب ادارات کل و سپس در سازمان تربيت بدني براي ورزش زنان ايجاد کنند.

طاهريان بايادآوري اينکه با توجه به شرايط ورزشي زنان و رعايت حجاب اسلامي ،امکان حضور مردان دراين حوزه وجودندارد، گفت: درجمهوري اسلامي اين فرصت خوب براي زنان ايجاد شد تا برخلاف بيشتر کشورهاي جهان که مردان کنترل و مديريت همه ورزش را در اختيار دارند، حوزه زنان را مديريت کنند.

معاون اسبق سازمان تربيت بدني ادامه داد: اين شرايط موجب شدتازنان درحوزه هاي مختلف از جمله حوزه مديريت، داوري ، مربيگري وساير امور مرتبط با ورزش رشدکرده و سپس بحث ورزش قهرماني و مسابقات برون مرزي مطرح شود.

وي تشکيل فدراسيون اسلامي ورزش زنان را فرصتي براي ورزش قهرماني زنان عنوان کرد و در شنا و ژيمناستيک زنان به منظور رعايت شئونان اسلامي نمي توانند در ميادين بين المللي حضور يابند و اين فدراسيون اين شرايط را براي آنان فراهم کرد تا در عرصه قهرماني حضور يافته و انگيزه هايشان ارتقا يابد.

مشاورورزش دختران و زنان معاون امورزنان رياست جمهوري گفت:شرايط موجود از جمله انجمن هاي ورزشي زنان و فدراسيون اسلامي ورزش زنان ناديده گرفته شد و به بهانه رشد انجمن هاي ورزشي آنها را در فدراسيون ها ادغام کردند که در وضعيت جديد زنان عملا قدرتي نداشته و مديريت بي هيچ مشکلي به دست مردان افتاد، مرداني که ورزش زنان را نمي شناسند.

وي توضيح داد: پس از ادغام در فدراسيون ها، ظاهرا جايگاه زنان ارتقاء يافت و آنان به جاي رييس انجمن ، نايب رييس شدند اما اين نايب رييسان زن جايگاه قانوني نداشته و حق راي نيز ندارند واين درحالي بود که زنان بيش از 20 سال زحمت کشيدند تا اين تشکيلات ايجاد شود ، اما اين مردان بودند که براي ورزش زنان تصميم گيري کردند و بدون پرسشي از زنان همه اين تشکيلات و تلاش ها را ناديده گرفته و محو کردند.

طاهريان افزود:زنان ضمن رعايت موازين ورزشي رشد قابل توجهي کردند و در حقيقت بااين ادغام وتصميم گيري کاملا مردانه نه کارشناسانه مانع رشد و ادامه فعاليت زنان شدند.

وي گفت: افرادي که در زمان حضورشان در سازمان تربيت بدني موجب ادغام انجمن ها در فدراسيون ها شده و زنان را خلع يد کردند با حضورشان در کميته ملي المپيک اقدام به حذف فدراسيون اسلامي ورزش زنان کردند بدون اينکه دليل ارايه کنندوبه موازت آن نمايندگي زنان را در مجمع عمومي کاملا محدود کردند.

وي يادآورشد،زماني که مجمع عمومي کميته ملي المپيک با حدود53نفرتشکيل مي شدبيش از 12نفر آنان را زنان تشکيل مي دادند که نمايندگان وزارت آموزش و پرورش،آموزش عالي،سازمان تربيت بدني و ... بودند اما حالا در مجمعي که با بيش از 63نفر تشکيل مي شود تنها دو زن حق راي دارندتابراي چهارسال ورزش زنان راي بدهند .

به گفته وي زنان درگذشته نايب رييس و اعضا هيات اجرايي بوده و در تصميم گيري ها و تصميم سازي ها نقش بيشتري داشته اند.

معاون اسبق سازمان تربيت بدني خاطرنشان کرد: زنان سال ها درشرايط سخت تلاش کردند اما برخي با تصميمات عجولانه و غيرکارشناسانه به ورزش زنان جفا کرده و تمامي زحمات و تلاش زنان در اين سال ها که منشا خدمات موثري نيز بود را ناديده گرفتند.

وي اضافه کرد:در آيين نامه جديد کميته ملي المپيک شرايط به گونه اي طراحي شده که فردي که به عنوان کارشناس ساليان درازفعاليت ورزشي کرده و تجارب زيادي دارند ، به دليل اينکه برخي به دنبال منافع شخصي هستند فرصت حضور در هيات اجرايي اين کميته را نمي يابند.

طاهريان ادامه داد: به عنوان فردي که ازسال 48در دستگاه ورزش در حال خدمت هستم، مي دانم درشرايط فعلي امکان حضور زنان در عرصه هاي مديريتي کلان ورزش بسيار اندک و ناچيز است.

** ادغام انجمن ورزش زنان با فدراسيون ها صحيح نبود

مشاور ورزشي دختران و زنان معاونت امور زنان رياست جمهوري گفت: بايد از اين مسوولان پرسيده شود با چه هدفي ادغام انجمن ها و فدراسيون ها صورت گرفت ويا فدراسيون اسلامي ورزش زنان منحل شد؟ اگر اين مساله عمدي بوده است بايد پاسخگو باشند و اگر سهوا صورت گرفته بنابراين کاملا مشخص است که اين افراد شناختي از ورزش نداشته و با آن بيگانه اند.

طاهريان گفت: اگر مدعي هستند که اين ارتقا موجب توسعه ورزش زنان و ارتقا جايگاه آنان شده است،بگويند چنددرصدروساي دانشکده هاي ورزشي و مديران ورزشي اموزش و پرورش را زنان تشکيل مي دهند؟ و يا چند درصد مديران کلان ورزش زنان هستند؟

** در حال حاضر منشور کميته المپيک رعايت نمي شود

وي اضافه کرد: در حال حاضر اين افراد برخلاف منشورکميته بين المللي المپيک (IOC)کار مي کنند و اصلا راه براي ورود زنان به کميته ملي المپيک و عرصه هاي مديريتي زنان باز نيست.

اين مديرسابق ورزش گفت: با توجه به اينکه وزير ورزش از جامعه ورزش است و تحصيل کرده اين رشته نيز هست ، مي تواند شرايط را به گونه اي فراهم کند تا زنان حضور بيشتري در عرصه مديريتي داشته و در اين حالت خود زنان به فکر ارتقا و درست شدن تشکيلات مرتبط خواهند بود.

طاهريان افزود:شايدمدتي پس ازانقلاب تعداد زنان تحصيل کرده در رشته هاي ورزشي يا مديريت ورزشي کم بود، اما درحال حاضرتعدادقابل توجهي از زنان تحصيل کرده وآشنا با ورزش حضوردارند که توانايي حضور در عرصه هاي مديريت کلان ورزش اعم از ورزش زنان ومردان را دارند.

وي با بيان اينکه بايد به زنان اجازه ورودبه عرصه هاي مديريتي داده شود، گفت: بايد به زنان اجازه داده شود وارد عرصه مديريتي شده و خودشان جايگاه شان را ارتقا دهندو بتوانندعلاوه برمعاونت امور زنان تصدي برخي معاونت هاي ديگر وزارت ورزش را متناسب با شايستگي هايشان بدست آورند.

به گفته وي اگر انتخاب مديران براساس شايسته سالاري است بايد زنان در حوزه هاي تصميم گيري و تصميم سازي حضور يابند و در ادارات کل وزارتخانه هاي ورزش و آموزش و پرورش جايگاه قابل توجهي کسب کنند.

به گفته وي فعاليت زنان نبايد محدود به حوزه زنان باشد بلکه صلاحيت در حوزه هاي مردان ، قهرماني و حرفه اي را نيز دارند .

وي اضافه کرد:من دراين سال ها نيزهميشه با مسوولان مکاتبه داشته و نسبت به شرايط ايجادشده معترض بوده ام و اميدوارم دراين دوره با حضور دکتر گودرزي و شهريان بسياري از مشکلات مرتفع شده و شرايط براي حضور جدي تر زنان در عرصه هاي ورزشي و مديريتي فراهم شود.

** توسعه ورزش زنان نياز به تغييرنگاه دارد

اين مدير با سابقه ورزش با بيان اينکه معاون امور زنان رياست جمهوي مي تواند در تغيير ديدگاه در ورزش موثر عمل کند، معتقد است بايد يک تغيير نگاه جدي در ورزش ايجاد شود و اين باور به وجود آيد که تفاوتي بين زنان ومردان وجود ندارد و حتي در برخي رشته بايد اعتبارات بيشتري به ورزش زنان داده شود .

وي ادامه داد: بايد اين نگاه ايجاد شود که باشگاههاي ورزشي تيم هاي زنان را نيز پوشش داده و براي آنها وقت بگذارند و هزينه کنند.

طاهريان با توجه به در پيش روي بودن بازيهاي آسيايي 2014 کره و مسابقات المپيک 2016 ريو گفت: قطعا شهريان معاون امور بانوان وزير ورزش و جوانان برنامه هاي خوبي براي موفقيت زنان در اين عرصه ها دارد اما پيشنهاد مي کنم قبل از هر کاري رشته هاي ورزشي دسته بندي شده و جداي از رشته هايي که امکان حضور در رقابت هاي برون مرزي را ندارند رشته هاي مختلف به آناني که مي توانند حضور يابند اما حضور قدرتمندي ندارندوتيم هايي که امکان حضور قدرتمند دارند تقسيم شده و سپس متناسب با اين توانايي ها مورد حمايت قرار گيرند.

وي همچنين تصريح کرد: برنامه هاي هر رشته مي تواند با توجه به مسابقات آن رشته يا رويدادهاي مهم جهاني و آسيايي، چهار سالانه، دو ساله ويا سه چهار سالانه در نظر گرفته شود تا بتوانيم در يک محدوده زماني مشخص گام هاي بلند و قابل قبولي در ورزش زنان در جهان برداريم.

** مشاور ورزشي معاون رييس جمهوري همسو با وزارت ورزش و جوانان است.

طاهريان درموردمعاونت امورزنان رياست جمهوري ومشاورورزشي دختران و زنان اين معاونت گفت: اين معاونت يکسري وظايف داردوباتوجه به تفويض برخي اختيارات مي تواند با استفاده از نظرات افراد و کارشناسان در قالب کارگروه ها ، پيشنهاداتي را براي حمايت از ورزش زنان ارايه کند.

وي ادامه داد: مشاور ورزشي دختران و زنان معاون امور زنان رياست جمهوري فرصتي براي حمايت بيشتر از ورزش زنان است نه موازي کاري و سنگ اندازي يا مشکل درست کردن.

طاهريان تصريح کرد:متولي ورزش زنان درکشور وزارت ورزش و جوانان است ولي کارگروهها مي خواهند به بهترين شکل شرايط را براي حضور زنان در عرصه هاي داخلي و خارجي و تصدي مديريت هاي ورزشي همسو با هم فراهم کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/810/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

گوشت چروکیده؛ مردی که 3 قرن را به چشم دید!

بهترین زمان برای نوشیدن قهوه جهت افزایش تمرکز

برای خوب شدن سرفه آنتی‌بیوتیک بخوریم؟

کمالوند: بعد از بازی تراکتور حرف های مهمی دارم

خلاصه بازی وستهم 1 - بایرلورکوزن 1

برتری رئال مادرید مقابل منچسترسیتی در ضربات پنالتی به روایت کارتون

خنده های یورگن کلوپ در لحظات پایانی بازی آتالانتا و لیورپول و حذف از لیگ اروپا

سیو برتر هفته 29 لیگ برتر پرتغال 2023/24

جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان

آاس رم (3) 2-1 (1) میلان؛ شیطان در جهنم المپیکو سوخت

خلاصه بازی آاس رم 2 - آث میلان 1

نماشی دیگر از گلر دیوانه با دو کارت زرد!

آخرین بازی اروپایی کلوپ و لیورپول

لورکوزن ادامه می‌دهد؛ نیمه نهایی و رکورد

واکنش آتالانتا به صعود تاریخی

خاطره تیری آنری از بهترین گلی که لیونل مسی به ثمر رسانده است

وقتی آنتونیو رودیگر جهت ضربه پنالتی متئو کواچیچ را به آندری لونین نشان می‌دهد!

گل اول میلان توسط گابیا در دقیقه 85

خلاصه بازی آتالانتا 0 - لیورپول 1

محمد عباس‌زاده دوباره در نقش رهبر نساجی

24 هفته صبر و یک تغییر تیم برای گلزنی!

شروع قوی رم؛ میلان آچمز شد!

دو مصدوم و یک اخراجی، امیدواری میلان به کامبک

پیروزی یوزهای ایرانی در گام نخست آسیا

عملکرد تیم ملی فوتسال ایران مقابل افغانستان از زبان رعدی

جریمه 10 درصدی پس از باخت به پرسپولیس

استفاده حداکثری از غیبت تورس و زنده‌روح

سیو تک دست دیدنی آلیسون در دیدار برابر آتالانتا

گل دوم آاس رم به میلان با ضربه تماشایی دیبالا

واکنش اوسمار به تحریم کنفرانسش در آبادان

صلاح امید را به لیورپول برگرداند

سنگ تمام مردم آبادان برای گلزن پرسپولیس

گل اول وستهم توسط آنتونیو در دقیقه 12

ویدئویی که سایت رهبری برای مدال آوران تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی منتشر کرد

اخراج چلیک و ده نفره شدن آاس رم مقابل میلان

آهنگ بی نظیر The magus اثری از یانی

آیفون‌های سرقت شده سر از چین درآوردند!

عملیات انتقال بیمار 300 کیلویی به بیمارستان مسکو!

تلاوت دلنشین سوره قیامت با صدای استاد عبدالباسط

ماکارونی رو فقط با این دستور ویژه بپزید

یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

برای مادربزرگتان سجاده جیبی بدوزید

ساخت گلدانی خوش آب و رنگ به شکل توت فرنگی

زومی حیرت آور درون صورت فلکی اوریون

زیبایی شناسی معشوق در شعر فارسی

جنجال در لیگ کنفرانس؛ مربیان معروف درگیر شدند

نصرتی: دوست داریم سهمیه آسیا بگیریم

تحریم نشست خبری اوسمار ویرا توسط خبرنگاران

نجات مهم در کامبک بزرگ آبی‌ها

گل مارادونایی لیونل مسی به ختافه