آریا بانو

آخرين مطالب

جزئیات ارائه خدمات روانشناسی به دهک‌های پایین درآمدی روانشناسي

جزئیات ارائه خدمات روانشناسی به دهک‌های پایین درآمدی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ایسنا / مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی کشور جزئیات ارائه خدمات روانشناسی و مشاوره این سازمان به دهک‌های پایین درآمدی را تشریح کرد.
معصومه توکلی با بیان اینکه ارائه خدمات تخصصی مشاوره در قالب مراکز غیردولتی تحت نظارت سازمان بهزیستی از سال 1381 شروع شده است، اظهار کرد: با توجه به اینکه بخشی از جامعه توان پرداخت هزینه‌های مشاوره بخش غیر دولتی را ندارند به جهت تسهیل دسترسی این گروه به خدمات مشاوره، برنامه یارانه مراکز مشاوره (یاری برگ مشاوره) از سال 1385 طراحی و اجرا شد و هرساله این برنامه تقویت می شود.
وی هدف از ارائه خدمات تخصصی مشاوره و روانشناختی برای خانواده‌های بی‌بضاعت و دهک‌های پایین درآمدی را ارتقای سلامت روان آنها عنوان کرد و گفت: یکی از گروه‌های بهره‌مند از این خدمات، زنان سرپرست خانوار هستند که با توجه به نوع مشکل این زنان، خدمات روانشناختی در حوزه‌های اصلاح روابط خانوادگی و فرزندپروری، سازگاری با شرایط زندگی فعلی، افزایش مهارت‌های زندگی و استقلال در ابعاد مختلف آن، بررسی مشکلات روانشناختی کودکان آنها و... به آنها ارائه می شود. لازم به ذکر است گروه‌های فوق می‌توانند از یاری‌برگ برای دریافت خدمات مشاوره استفاده کنند.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی تاکید کرد: همچنین خدمات غربالگری رایگان اضطراب کودکان 5 تا 6 ساله برای تمامی کودکان انجام می شود و در صورت تشخیص اضطراب بالاتر از سطح متوسط در فرزندان عضو خانواده‌های دهک‌های پایین درآمدی از جمله زنان سرپرست خانوار، حداقل 4 جلسه مشاوره رایگان برای آنها انجام می‌شود.
توکلی افزود: همچنین برای زنان سرپرست خانوار و فرزندان آنان (در صورت نیاز و تمایل)، دوره‌های آموزشی مهارت‌آموزی (از قبیل مهارت‌های زندگی، آموزش پیش از ازدواج، مهارت‌های فرزندپروری، آموزش روابط زوجین، حل تعارض و...) برگزار می‌شود.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی با بیان اینکه جلسات مشاوره برای عموم مردم متقاضی مشاوره برگزار می‌شود و زنان تحت پوشش سازمان یکی از گروه‌های هدف هستند، درخصوص نحوه شناسایی خانوارهای دهک‌های پایین درآمدی، یادآور شد: در حال حاضر تشخیص بی‌بضاعت بودن افراد، از طریق مددکار اجتماعی که در بهزیستی شهرستان‌ها مستقر است انجام می‌شود. مددکار نیز از طریق سامانه، دهک درآمدی فرد را استخراج می‌کند و براساس وضعیت اقتصادی، روانی و اجتماعی فرد و سایر ارزیابی‌های لازم، در این رابطه اعلام نظر می‌کند.
به گفته توکلی و با توجه به آمار 25 درصدی اختلالات روانی در دنیا و نیاز جامعه به خدمات تخصصی مشاوره روانشناختی و نیز با توجه به بالا بودن هزینه مشاوره (به دلیل نیاز به مراجعات متعدد بر اساس پروتکل‌های درمانی مختلف که می‌تواند از 12 جلسه در درمان شناختی رفتاری تا 25 جلسه در طرحواره درمانی و یا بیشتر در درمان‌های تحلیلی و روانکاوی ادامه یابد) ضروری است این خدمات تحت پوشش بیمه پایه قرار گیرد تا همه افراد جامعه از آن بهره‌مند شوند.
وی تصریح کرد: در صورت تشخیص اولیه مشکلات و اختلالات روانی اجتماعی و شروع به هنگام فرآیند درمان، می‌توان از بروز اختلالات روانی مزمن پیشگیری کرد و از تحمیل هزینه‌های بسیار سنگین بر دوش خانواده‌ها و دولت کاست.
مدیرکل دفتر مشاوره و امور روانشناختی معاونت سلامت اجتماعی سازمان بهزیستی با اشاره به بنـد (ج) ماده 102 قانون برنامه شـشم توسعه مبنی بر «آموزش و مشاوره مستمر و مسئولانه نوجوانان و جوانان با اولویت خانواده‌ها قبل، حین و دست کم پنـج سال پس از ازدواج توسـط همه دسـتگاه‌هـای ذیربط، به ویژه وزارتخانه‌های آموزش و پرورش، بهـداشت، درمان و آموزش پزشکی و ورزش و جوانان، سازمان بهزیستی کشور، مؤسسات آموزشی عمومی و آموزش عالی دولتی و غیردولتی، سازمـان نظـام روانشناسـی و مشـاوره و سـایر نهادهـای ذیربط با برخورداری خـدمات مشاوره و روانشناسی از تسهیلات و مزایـای بیمه‌های پایه و تکمیلی» تاکیـد دارد: در همین رابطه سازمان بهزیستی، بسته خدمات بیمه مشاوره را با مشارکت دستگاه‌های ذکر شده در متن قانون مذکور، تـدوین و ارائه کرده است، اما علیرغم پیگیری‌های متعدد این سازمان، موردتوجه مراجع بیمه‌گذار قرار نگرفته است و در حال حاضر پوشـش بیمه‌ای منحصـر به بخش محدودی از روانشـناسان بالینی و سلامت که دارای مـدرک دکتری هستند، شده که این امر منجر به ایجاد محـدودیت‌های جـدی در ارائه خدمات روانشـناختی به گروه‌های هدف سازمان بهزیستی شده است.
توکلی ادامه داد: با این وجود، سازمان بهزیستی به منظور افزایش ضریب نفوذ خدمات مشاوره و روانشـناختی و پوشش حداکثری آحاد جامعه، پیگیری لازم جهت اجرای بنـد (ج) ماده 102 قانون برنامه ششم توسعه کشور را در دستور کار دارد و پیگیری‌های لازم را در این خصوص انجام می‌دهد.
بازار

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1117873/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اجرای خصوصی تصنیف «دل تنگ من» از زنده یاد استاد محمدرضا شجریان

کشف لاشه یک قلاده پلنگ در منطقه شکار ممنوع فریمان

رئیس پلیس راهور خبر داد؛ از تاسیس موسسات هوشمند ترافیک تا طرح رتبه بندی رانندگان

توضیحات مقام آموزش و پرورش درباره کمبود 203 هزار معلم

ترس و وحشتِ گربه از جاروبرقی!

اتفاقی عجیب برای یک رخت‌آویز

طنز/ تو روزهای بهاری، «بیرون شهر» کجا بریم؟

سیل پل پشت سر خانم شهردار را تخریب کرد

تصاویری از گرفتار شدن شترها در سیل شدید مکه مکرمه

تصاویری شگفت‌انگیز از سحابی carina در آسمان نیمکره جنوبی

حمله مرگبار گراز وحشی به توله چیتا

آبشار زیبای برنجه در لرستان

ویدیویی از چرخش زمین و بازوی کهکشان راه شیری

جراحی؛ آخرین مرحله درمان آرتروز

نکاتی برای اینکه در عین زیبایی، آرایش‌تان توی چشم نباشد

قول کمیته پارالمپیک جهت اعزام والیبال نشسته به تورنمنت خارجی

دشان جدایی ژیرو از میلان را تأیید کرد

تیم منتخب هفته بیست و پنجم لیگ‌برتر

داور نگذاشت PSG ناامید برگردد!

رانگنیک به این دلیل پیشنهاد بایرن را رد کرد

ستاره پی‌اس‌جی در خطر از دست دادن یورو 2024

خیابانی: در اولین دوره المپیک، اکثر شرکت کننده ها یونانی بودند

اقدام جوانمردانه بازیکنان نفت در شرایط حساس

تمدید با پسر مارسلو: رئال آینده را بیمه کرد

PSG چقدر بد بود، بردن بارسلونا فریب‌مان داد

رکورد فروش اکران آنلاین فیلم‌های سینمایی جابه‌جا شد

عروسی سُم طلا با الاغ ناقلا!

بازیگر «یانگوم» با استایلی کاملا متفاوت!

7عنوان کتاب با موضوع ایثار و شهادت در کنگره 12هزار شهید استان تهران ارائه شد

برگزاری آزمون استخدام 19 هزار معلم

پاسخ به ابهامات رتبه‌بندی معلمان بازنشسته

آتش گرفتنِ کفش در پای مشتری!

برگی از تاریخ/ فرمانده‌ای که پسرخاله صدام را اسیر کرده بود

همه چیز در مورد آرتروز زانو

بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه

کاهش 60 درصدی مصرف ازن با بهره‌گیری از سامانه نانو حباب در فرایند تصفیه آب

بی تو این شهر برایم قفسی دلگیر است

بهترین گل‌های نیمه نهایی لیگ قهرمانان

نمایندگان پرسپولیس و سپاهان احضار شدند

واکنش نکیسا به تبانی

هاشمی: در دفاع خوب نبودیم

واحدی: آماده فینال سوم می‌شویم

اولین واکنش امباپه به شکست از دورتموند

رویای هفتاد امتیاز از کف استقلال و پرسپولیس رفت

حذف امیر حسین هدایی با شکست برابر بازیکن ١٩ ساله

صحبت های جواد خیابانی درباره درگذشت مسعود اسکویی

پیشنهاد بایرن پر پر شد؛ رانگنیک در اتریش می‌ماند

هیچ وقت به ما صندلی نرسید

سوتی مجری خانم روی آنتن زنده صداوسیما

پیشنهاد تماشای «افعی تهران» در تلویزیون