آریا بانو

آخرين مطالب

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران فرهنگی هنری

نامعادله تبلیغات در سینمای ایران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - دنیای اقتصاد / تبلیغات در سینمای ایران چه جایگاهی دارد؟ کسب‌وکارهایی که تا نیم قرن پیش سرودست می‌شکستند تا با نمایش محتواهای تبلیغاتی خود در سالن‌های سینمایی برای خود بازار بسازند، حالا دیگر کمتر توجهی به این ابزار تبلیغاتی دارند. احتمالا رشد شبکه‌های اجتماعی، توسعه تبلیغات محیطی و استقبال قابل توجه مخاطبان از تبلیغات تلویزیونی، بازار تبلیغات سینمایی ایران را راکد و مهجور کرده است. سینمای ایران در سال 1398 حدودا 3میلیون و 200هزار دلار از تبلیغات درآمد داشت اما به‌یک‌باره ارزش این بازار در سال 1402 به کمتر از 2.5میلیون دلار رسید. اگرچه افزایش قیمت دلار، تاثیر بلاشکی در این معادله دارد اما رکود بازار نیز نتوانسته شکاف میان نرخ ارزها را جبران کند.
یک جست‌وجوی ساده در گوگل نشان می‌دهد که رسانه‌های ایرانی توجه چندانی به تبلیغات در سینماها ندارند و این بازار تقریبا هیچ‌گاه درکانون توجه، تحلیل و ارزیابی رسانه‌ها و کارشناسان اقتصاد فرهنگ نبوده است. از این نظر تحلیل کارشناسانه‌ای از سوی فعالان بازار یا کنشگران اقتصادی این حوزه در دست نیست و نمی‌توان نگاهی جامع و مانع به وضعیت این‌گونه از تبلیغات در بازار ایران داشت.
تبلیغات سینمایی چیست؟
تبلیغات سینمایی عمدتا به هر نوع تبلیغاتی گفته می‌شود که در فیلم‌های سینمایی یا محیط عمومی سالن‌های سینما نمایش داده می‌شود؛ از جمله تبلیغات قبل از نمایش فیلم‌ها، اقلام تبلیغاتی در لابی سینماها، تبلیغات تعاملی برای دستیابی به تماشاگران سینما و... . تبلیغات سینمایی برای بسیاری از برندهای تجاری این فرصت را فراهم می‌کند تا در محیطی تاثیرگذار با جمعیتی گسترده از مخاطبان ارتباط بگیرند و با استفاده از سیستم‌های صوتی و تصویری با کیفیت بالا محتوای تبلیغاتی خود را منتشر کنند.برای به دست آوردن درآمدها در بازار تبلیغات سینما عمدتا هزینه‌هایی که کسب‌وکارها برای تبلیغ در فیلم‌ها، لابی سالن‌ها و ... می‌پردازند محاسبه می‌شود.
تاریخ تبلیغات سینمایی ایران
تبلیغات سینمایی در ایران تاریخی 90ساله دارد. نخستین آثار این‌گونه تبلیغات با ورود صنعت فیلم‌سازی به ایران در دوره پهلوی اول روی پرده رفت. براساس آنچه در کتاب تاریخچه تبلیغات تجاری مدرن در ایران آمده است، نخستین بار تبلیغ سینمایی همزمان با اکران فیلم «دختر لر» نمایش داده شد. این فیلم روز 30 آبان 1312 در سینما مایاک واقع در خیابان لاله‌زار تهران به نمایش درآمد. پیش از نمایش فیلم، کارگردان آن در سخنانی از حکومت وقت تمجید می‌کرد و در پایان هم یک رشته فیلم‌های مستند تبلیغاتی درباره افتتاح راه‌آهن یا کارخانه‌ها به نمایش درمی‌آمد. بدین‌ترتیب هر سانس نمایش حدود سه ساعت طول می‌کشید. بعدها فیلم‌های تبلیغاتی کوتاه‌تر شدند تا سانس‌های بیشتری به نمایش درآیند؛ چراکه استقبال از آنها زیاد بود و بسیاری از جامعه متجدد، همراه خانواده‌هایشان هم به دیدن فیلم می‌آمدند. از این زمان به بعد تبلیغات سینمایی بسیار مورد توجه قرار گرفت.
حجم تبلیغات در سینمای ایران
مثل بسیاری از بازارهای دیگر ایران، تبلیغات سینمایی هم چندان شفاف نیست و آمار دقیقی از ارزش ریالی این بازار در دست نیست. با‌این‌حال برآوردهای منطقی نشان می‌دهد رقم این بازار در سال گذشته حدود 150 تا 170میلیارد تومان بوده است؛ یعنی چیزی در حدود 12 تا 14درصد کل فروش فیلم‌های سینمایی. در دوران کرونا با بسته شدن سینماها و کاهش شتاب تولید فیلم‌های سینمایی،‌ تبلیغات در سینمای ایران عملا راکد شد و به کمترین میزان خود در 20 سال گذشته رسید. ارزش تبلیغات سینمایی در سال 1399 حدودا 10میلیارد برآورد شده است. اما با عبور از کرونا در سال 1400 ارزش این بازار به رقم 200میلیارد تومان هم رسید.برخی مراکز معتبر تحلیلی در پیش‌بینی‌های خود اعلام کرده‌اند ارزش بازار تبلیغات سینمایی در ایران در یکی دو سال آینده به‌شدت کاهشی خواهد بود. این موضوع البته به دلیل نوسان نرخ ارز و معادل‌سازی ریال و دلار است. به بیان دیگر، اگرچه درآمد این گونه تبلیغات در سال‌های آینده به لحاظ ارزش ریالی رشد خواهد داشت، اما سرعت رشد این بازار مانند سال‌های گذشته کمتر خواهد شد. نکته دیگر اینکه اگرچه با افزایش قیمت تعرفه، درآمد تبلیغات سینمایی بالا خواهد رفت اما ارزش واقعی آن رشد مثبت چندانی نخواهد داشت و برآیند آن در نزدیک به یک دهه آینده تقریبا ثابت است.
تبلیغات سینما در جهان
ارزش تبلیغات سینماهای جهان در سال 2023، طبق آمار ایستاتیستا 3میلیارد و 100میلیون دلار بوده است. جالب آنکه نزدیک به یک‌سوم این رقم متعلق به درآمدهای تبلیغاتی سینمای آمریکاست؛ یعنی 952میلیون دلار.
آمارها حاکی است که ارزش این بازار تا سال 2029یعنی 5 سال آینده، حدود 50درصد رشد خواهد داشت و به مرز 5میلیارد دلار هم نزدیک خواهد شد و هر سال به طور میانگین تا 7درصد رشد خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1181397/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

عصبانیت حتی برای 1 دقیقه هم برای قلب مضر است

هر شب پناه میبرم از تو به مثنوی

تاریخ شروع فصل جدید لیگ برتر فوتسال مشخص شد

رافت: نیمکت پرسپولیس به خوبی مدیریت نمی‌شود

آخرین قهرمانی استقلال در جام حذفی مقابل شگفتی‌ساز

پوچتینو: شایعه اخراجم احمقانه است

آرتتا: باید با شتاب خوب آرسنال ادامه دهیم

بدترین خبر ممکن؛ احتمال غیبت کاپیتان یونایتد

5 پاس گل برتر هفته 34 سری آ 2023/24

ویژه برنامه‌های رادیو ویژه شهادت امام صادق (ع) اعلام شد

برخورد پژو 405 و کوییک حادثه آفرید

صبوری یک‌ پدر به روایت تصویر

یک شهر به دنبال بقای داماش گیلان

بیانیه ایپس آسیا در محکومیت تهاجم وحشیانه اسرائیل به غزه

واکنش جدید سپاهان به حواشی تمام نشدنی بازی پرسپولیس

گل‌های برتر دورتموند در فصل 2023/24

پایان 12 سال حضور «کاپیتان وفادار» زنبورها

اشک‌های وحید شمسایی در بین‌الحرمین

حریفان والیبال بانوان در چلنج‌کاپ آسیا مشخص شدند

هجدهمی رستمیان در تپانچه 10 متر

پس از 12 سال؛ جدایی کاپیتان محبوب از دورتموند

بایرن مونیخ به دنبال استخدام اشمیت یا دزربی

یک نام جدید برای هیات مدیره پرسپولیس مطرح شد

ویدئویی از صدای ناکوک علیرضا طلیسچی در کنسرت اخیرش!

زلزله‌ای شدید خراسان شمالی را لرزاند

شکل‌گیری ده‌ها آبشار ساعتی در مخملکوه خرم‌آباد

ترفندی برای خوشمزه‌تر شدن خورش بادمجان که هر کسی نمی‌داند

ویژگی کلینیک درد چیست؟

6 ویژگی منحصر به فردی که تک فرزندها دارند

آشنایی با کتاب «دو دقیقه با موعود(عج)»

جنجال‌سازان مسابقات کشتی مازندران در انتخابی تهران!

طرفداری از استقلال به پشت‌بام خانه‌ها رسید

امروز همه دنبال هاشمی نسب می‌گشتند

اکبرپور برای ساخت گل خط‌کش داشت

تشویق شدید نکونام، در دوران پسا خطیر

تمرین پرسپولیس بدون مصدوم برای بازی نساجی

گواردیولا: موفقیت فودن برای خودش است، نه من

سجده شکر، پاسخ ساسان به حاشیه‌سازان

با اعلام آنجلوتی، کورتوا به میادین برگشت

پیک‌نیک خانواده سیلوا در تمرین استقلال

قصه سپاهان و پرتماشاگرترین بازی‌های فصل

تغییر چهره غافلگیرکننده «بانو هن» استاد یانگوم

دلیل سوزش دهان هنگام استفاده از دهانشویه چیست؟

تجویز داروی خارج از این فهرست ممنوع شد

خطایی به اندازه همه پرایدها و 405‌های کشور!

خبری خوب درباره بارش‌های امسال؛ نصف کم‌بارشی‌های کشور جبران شد

زنجیرهای علایق مرا در بند کشیده است...

ساخت یک شعله سه بعدی از سیاهچاله با استفاده هوش مصنوعی

صحبت های شنیدنی هوشنگ ابتهاج

عارف غلامی به بازی حساس رسید