آریا بانو

آخرين مطالب

بیماری های ویروسی؛ پشت خط حمله

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران پزشکي

شیوع 3 بیماری از داخل افغانستان به ایران
  بزرگنمايي:

آریا بانو - آمارها حاکی از افزایش و شیوع بیماری های آبله مرغان، سرخک و آنفلوآنزا در سطح مناطق تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد است.

آن طور که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی اظهار می کنند شیوع سرخک در عراق و افغانستان طی 10 سال اخیر بی سابقه بوده؛ موضوعی که به علت مهاجرپذیری خراسان رضوی زنگ هشدار را برای استان به صدا درآورده است. همچنین آمارهای ابتلا به سرخک در سال گذشته نشان می دهد که بیش از نیمی از موارد ابتلا مربوط به اتباع افغانستان و پاکستان بوده است. شایان ذکر است که آبله مرغان نیز به دلیل عفونت زخم منجر به ثبت آمار فوت در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد شده است؛ آماری که در این راستا جزئیات آن به ما داده نشد.
زهرا نهبندانی، رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد درباره وضعیت آبله مرغان در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد، می گوید: بیماری آبله مرغان ویروسی است که معمولا همه افراد در سنین کودکی مبتلا به این بیماری می شوند. فصل شیوع این بیماری اواخر زمستان و اوایل بهار است و پیک دیگر آن نیز در پاییز است. طی دو تا سه سال اخیر بیماری آبله مرغان در کل دنیا شیوع بیشتری داشته است و امسال نیز شاهد میزان بالایی از ابتلا به آبله مرغان هستیم. در برخی مدارس شاید تمام دانش آموزان کلاس های یک یا چند پایه و در برخی کلاس ها تمام دانش آموزان مبتلا شده اند.
وی می افزاید: این بیماری خودمحدود شونده است و شاید اصلا نیاز به هیچ دارویی نداشته باشد. در برخی موارد که خارش زیاد باشد یا همراه با علایم تنفسی و تب باشد، نیاز است که افراد به مراکز پزشکی مراجعه کنند.
وی در درخواستی مبنی بر ارائه آمار بیماری آبله مرغان در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان می کند: این گونه نیست که آمار شمارشی بتوانم ارائه کنم فقط آمار مراقبت هست، تشخیص فقط بر اساس علایم بالینی هست و نمونه گیری انجام نمی شود. وی تصریح می کند: با توجه به آمار موارد بستری در بیمارستان ها و مراکز درمانی، آمار ابتلا به آبله مرغان افزایش داشته است. در مواردی بچه ها اقدام به خاراندن زخم ها می کنند و دست های آلوده منجر به آلوده شدن تاول ها و عفونت زخم می شود که عفونت زخم است که کودک را راهی بیمارستان می کند که این خطرناک است. مواردی از بستری به دلیل عفونت زخم داشتیم که می تواند عفونت خون برای کودکان ایجاد کند. نهبندانی خاطرنشان می کند: فوتی آبله مرغان هم به دلیل عفونت زخم بوده است.
وی درباره دلیل افزایش این بیماری ادامه می دهد: بیماری های بثوری افزایش یافته است و شاید علت آن طغیان بیماری های بثوری در کشورهای افغانستان یا پاکستان باشد. طغیان سرخک در کشور افغانستان که در 10 سال اخیر بی سابقه بوده است. از طرفی، ویروس در گردش باعث می شود که موارد ابتلا افزایش یابد. همچنین یک مشکل عمده بیماری های بثوری به خصوص سرخک این است که خانواده برای واکسیناسیون به موقع اقدام نمی کنند و تاخیر در این فرایند ایجاد می کنند.
بیشترین موارد ابتلا به سرخک متعلق به اتباع افغانستان و پاکستان
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارائه آمار درباره بیماری سرخک در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن اشاره به افزایش آمار سرخک می گوید: از ابتدا تا انتهای سال 1402 تعداد 304 نمونه سرخک از موارد بثوری مشکوک به سرخک در دانشگاه گرفته شده که 36 مورد آن ها مثبت بوده است که بیشتر از نصف این موارد از اتباع افغانستان یا پاکستان بودند. مواردی را هم که ایرانی ها به آن مبتلا شده بودند، کسانی بودند که یا زیر سن واکسیناسیون بودند یا برای واکسن به موقع اقدام نکرده بودند. میزان سرخک در سال 1403 از 39 مورد مشکوک 10 مورد قطعی تشخیص داده شد. 
وی خاطرنشان می کند: آمار سرخک در کشور عراق در سال 2023 میلادی 9 هزار و 370 مورد بوده که در 10 سال گذشته بی سابقه بوده است. این مسئله با توجه به ترددها و مسافرت ها و زیارتی بودن مشهد برای ما هشدار محسوب می شود. نهبندانی می افزاید: برای بیماری سرخک بستری نداشتیم.
سویه جدید کرونا در مشهد شناسایی نشده است
نهبندانی در پاسخ به این سوال که آیا سویه جدید کرونا در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی شده است یا خیر، می گوید: این ویروس در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد شناسایی نشده و وزارتخانه به ما اعلام کرد هیچ موردی از ابتلا به این سویه تاکنون در کشور شناسایی نشده است. وی درباره شیوع آنفلوآنزا نیز می گوید: به دلیل کاهش درجه حرارت و سفرهای نوروزی آنفلوآنزا در سطح کشور افزایش یافت. آنفلوآنزای نوع« A» بیشتر است.
وی درباره آمار آنفلوآنزا در سطح دانشگاه علوم پزشکی مشهد می گوید: سال 1402 از 4 هزار و 86 مورد نمونه گیری شد که 794 مورد (4/19 درصد) مثبت شناسایی شد. همچنین تعداد بستری بیماری حاد تنفسی تعداد هزار و 3 مورد ( 7/9 درصد) بود. وی درباره آمار آنفلوآنزا از ابتدای سال 1403 می گوید: با نمونه گیری از 385 مورد، 30 مورد مثبت شناسایی شد(7.8 درصد) و تعداد بستری بیماری حاد تنفسی نیز 54 مورد(9.8 درصد) بوده است.
راهکارهای مقابله چیست؟
رئیس گروه بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد در ارائه توصیه هایی به شهروندان بیان می کند: شیوع بیماری های بثوری مثل آبله مرغان و سرخک از طریق ترشحات تنفسی است. بنابراین توصیه می کنیم به محض این که افراد دچار علایم تنفسی شدند، خود قرنطینگی کنند، ماسک استفاده کنند، وسایل شخصی خود را از سایر اعضای خانواده جدا کنند، غذاهای سبک بخورند، از داروهای ضد تب و ضد خارش در صورت وجود این علایم استفاده کنند و از حضور در اجتماعات خودداری کنند تا زنجیره بیماری قطع شود. همچنین در صورت تشدید علایم به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنند.
نهبندانی خاطرنشان می کند: برای هر کدام از این ها دانشگاه دستورالعمل خاصی دارد. برای سرخک دستورالعمل مراقبت داریم تا تعداد زیادی از خانواده های اطراف را مراقبت و افراد را شناسایی کنیم. برای افرادی که واکسن آن ها تاخیر داشته است و اتباع زیر 15 سال واکسن می زنیم و کودکان زیر سن واکسن را نیز مراقبت می کنیم. مدت دو تا سه هفته بعد از طغیان، آن محیط را مراقبت می کنیم که انتقال و شیوع پیدا نکند.
وی ادامه می دهد: برای آبله مرغان بحث کنترل عفونت هست که در بیمارستان انجام می دهیم و توصیه هایی است که برای کنترل زخم داریم. برای بیماران تنفسی، استفاده از ماسک ، رعایت فاصله اجتماعی و جلوگیری از شرکت در تجمعات و استفاده از واکسیناسیون را توصیه می کنیم. برای هر کدام از این ها وزارتخانه دستورالعمل های ویژه ای دارد که به دانشگاه ها ابلاغ کرده است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1181463/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

اگر در این زمان شیر بخورید، حسابی لاغر می‌شوید

آهنگ «تو همونی» را از ایوان بند بشنوید

بازداشت 2 محکوم فراری بعد از 12 سال

تشییع پیکر یک شهید مدافع امنیت در کرمانشاه

سازمان غذا و دارو:‌ تجویز داروی خارج از فهرست کشوری ممنوع است

وضعیت فاجعه‌بار خیابان‌های دزفول با یک گزارشگر متفاوت!

آنچه درباره امام صادق‌(ع) کمتر شنیده‌اید

گوناگون/ چند آموزه‌ مهدوی در دعای عهد و ندبه‌ ی امام صادق (ع)

نوشیدنی شیک تابستانی با ژله و نوشابه

عوارض مصرف زیاد پنیر را بشناسید

لاغر شدن افراد مبتلا به دیابت با این رژیم غذایی

مهم‌ترین علت چاقی در ایران

همسرم به خانواده من بی احترامی میکنه!

برترین‌های هفته بیست و پنجم لیگ برتر فوتبال ایران

واکنش پیمان یوسفی نسبت به اتفاقات مدیریتی باشگاه استقلال

ظرفیت سکوهای کمپ حجازی تکمیل شد

ستاره سیتی بازیکن سال فوتبال انگلیس شد

جیمی جامپ‌ها در تمرین استقلال

آتیلا حجازی: امیدوارم نام استقلال همان استقلال بماند

امباپه در آستانه خرید خانه راموس در مادرید

ایستگاه‌ طرف رو گرفته!

تصویری منتشر نشده از کارت عروسی بنی‌صدر

وزیر آموزش و پرورش: ما در آستانه الگو شدن برای جهان هستیم

واکنش دانشگاه تهران به حواشی برخی انتصابات در دانشکده خانواده

برجسته‌کاری حجمی فرش بیجار

نماهنگی زیبا برای امام حسین (ع)

گوناگون/ «قبرستان ممنوعه تهران» کجاست و مدیریت آن با چه کسانی است؟

مهم‌ترین نشانه‌های کم خونی چیست؟/ چه بخوریم کم‌خونی را جبران کند

مدیرعامل بیمه دی:دانستن، خواستن و توانستن، شعار و رمز موفقیت شرکت در تحقق اهداف است

دانشمندان یک «خطای فنی» در لبه کیهان کشف کردند

انتشار چند داستان ایرانی

درخواست کلوپ؛ به داد فوتبال انگلیس برسید!

ستاره نیویورک نیکس در کنار بزرگان NBA

تیم مسعود شجاعی به سه امتیازی رتبه تک رقمی رسید

تشویق ویژه سیدحسین حسینی از سوی هواداران استقلال

18 کرسی آسیای مرکزی به نام والیبال ایران

عاقبت سریال دیدن به جای درس خوندن!

انتقادات تند بهنام تشکر به مدیران صداوسیما

با پیروزی انقلاب اسلامی مولفه‌های بومی وارد اقتصاد شد

عناصر خلاق در اقتصاد کشور باید شناسایی شوند

موزیک ویدئوی خاطره انگیز از سریال «چاردیواری»

برخورد چندین خودرو با هم به دلیل لغزندگی جاده بر اثر بارش‌ها

پذیرش دانشجویان آمریکایی به صورت رایگان و با تمام امکانات در ایران

مرگ صدها هزار ماهی در ویتنام

اولین تصاویر از اتوبوسی که 20 پاکستانی را به کام مرگ کشاند

ویدئوی زیبا از جشن پیدا شدن یسنا در روستا محل سکونتشان

تراژدی دختری با رتبه یک!

مربای ازگیل با انبه شمالی را حتما امتحان کنید

چرا بدن‌درد می‌گیریم؟

گلدان رو کجای خونه بچینیم که شیکتر باشه؟