آریا بانو

آخرين مطالب

وزارت صمت به دنبال وقت کشی در بازار خودرو است/ سال 1402 بازار خودرو آرام می‌شود؟ اقتصادي

وزارت صمت به دنبال وقت کشی در بازار خودرو است/ سال 1402 بازار خودرو آرام می‌شود؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - کارشناس صنعت خودرو می‌گوید: سال 1401 برای خریداران واقعی خودرو سال سختی بود و وزارت صمت تنها با وعده توانست یکسال را پشت سر بگذارد، اما مسئولان این وزارتخانه این را باید بدانند که در سال جاری به دلیل رکود و تورم دیگر نمی‌توانند با بازی اعداد و ارقام، بازار مهمی مانند خودرو را مدیریت کنند. 
به گزارش اقتصاد24؛ سال 1401 به پایان رسید، اما وزارت صمت هنوز نتوانسته بازار خودرو را ساماندهی کند. امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت اواخر سال گذشته درباره کاهش قیمت بازاری خودرو اظهار نظر کرد و در برنامه تهران 20 تأکید کرد که با تغییر در نوسانات قیمت دلار، قیمت خودرو هم تغییر خواهد کرد و برای کنترل قیمت خودرو کاری به جز عرضه زیاد خودرو از دست ما برنمی‌آید.
بازار خودرو در سال 1401 همواره با نوسانات شدید قیمت مواجه بود و عوامل داخلی و سیاست‌های خارجی تعیین کننده قیمت خودرو در بازار بود.
در ادامه سال قبل، قیمت خودرو همچنان با نوساناتی همراه است و در بازار خودرو روند افزایش قیمت‌ها متوقف نشده است.
بازار ارز در هفته‌های آخر سال 1401 هیجانات خود را بلافاصله در بازار خودرو تخلیه کرد و فروشندگان را از معاملات خودرویی منصرف و تنش این بازار را بیشتر کرد.
البته طبق وعده‌های وزارت صمت می‌بایست قیمت خودرو روند نزولی را طی می‌کرد، اما با تنش قیمت دلار، محصولات داخلی و وارداتی نتوانست روند ریزش قیمت را در پیش بگیرد و باز هم قله گرانی را طی کرد.
این در حالی است که وزارت صمت نرخ دلار را تعیین کننده قیمت خودرو در بازار می‌داند و تنها راه نجات بازار را افزایش عرضه خودرو می‌داند، موضوعی که در سال 1401 بحث برانگیز بود، اما وزارت صمت توانایی مدیریت در تولید و عرضه مناسب و کافی خودرو را نداشت.
در همین رابطه امرالله امینی، کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با اقتصاد 24 گفت: ضعف مدیریت صنعت و بازار خودرو در وزارت صمت، موضوعی است که بار‌ها بر آن تأکید شده و اینکه این صنعت را تنها با وعده مدیریت کنند کاملاً اشتباه و نتیجه آن شکست است.
امینی افزود خودرو سازان در کشور به عنوان شرکت‌های مونتاژگر خودرو سعی در حفظ جایگاه خود دارند و این وضعیت نمی‌تواند با سیاست عرضه قطره چکانی خودرو به بازار ادامه داشته باشد.
این کارشناس صنعت خودرو با تأکید بر اینکه بین خودروسازان داخلی هیچ رقابتی وجود ندارد، گفت: انحصار در این صنعت شاید برای دولت پُر درآمد باشد، اما حاصل چنین سیاستی، وضعیت فعلی این صنعت و از همه مهمتر شرایط بازار خودرو است.
امینی ادامه داد: وقتی قیمت خودرو با نرخ روزانه دلار تعیین می‌شود نشان از این دارد که تمام زنجیره صنعت خودروسازی در کشور وابسته به مواد و قطعات وارداتی است و این برای ادعای توسعه تولیدات داخلی قابل قبول نیست.
کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو برای دولت کار سختی نیست
این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه کنترل قیمت‌ها در بازار خودرو در صورتی که دولت بخواهد خیلی کار سختی نیست، گفت: وقتی که برنامه‌ای برای همکاری با سایر خودروسازان خارجی وجود ندارد و سعی بر حفظ فضای انحصار برای همین خودروسازان داخلی است، تثبیت قیمت‌ها در بازار به صلاح نیست و تنها خریداران واقعی از ایجاد چنین شرایطی متضرر می‌شوند.
وی ادامه داد: هنوز سیاست دولت در برابر وضعیت بازار خودرو مشخص نیست و از اینکه هر روز برای این صنعت نسخه جدیدی می‌پیچد جای نگرانی است!
به گفته این استاد دانشگاه، از عرضه خودرو در بورس کالا گرفته تا وعده واردات خودرو‌های اقتصادی به بازار داخلی همه نشان می‌دهد که آقایان نه از صنعت خودروسازی کشور به طور کامل مطلع بوده و نه اینکه به درستی وضعیت بازار را رصد می‌کنند، بلکه فقط به دنبال وقت کشی در بازار خودرو هستند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1186908/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جشن صعود هالشتین کیل و هوادارانش در وسط چمن پس از صعود تاریخی به بوندسلیگا

خلاصه بازی آث میلان 5 - کالیاری 1

پیولی: احساس نمی‌کنم باشگاه پشتم را خالی کرده است

صحبت‌های درگوشی بیرانوند با حقیقی

حواشی دیدار هوادار - پرسپولیس در رقابت های لیگ برتر ایران از زاویه‌ای متفاوت

کامران قاسم‌پور به ایتالیا می‌رود؟

بعد از کیلیان امباپه؛ یک ستاره دیگر هم از پی‌اس‌جی جدا شد

صعود تاریخی باشگاه 123 ساله برای اولین بار در بوندسلیگا

واکنش باشگاه تراکتور به اخراج خلیل‌زاده

چامیزو حذف شد؛ حریف رحمان عموزاد سهمیه گرفت

استرس ستاره پرسپولیس روی سکو

شاختاردونتسک قهرمان اوکراین شد

گل سوم میلان توسط ریندرز در دقیقه 74

گل چهارم میلان توسط لیائو در دقیقه 83

گل پنجم میلان توسط پولیشیچ در دقیقه 87

کارشناسی دو صحنه مشکوک بازی پرسپولیس

سوپرگل به سبک حرکات نمایشی نیمار در فوتبال محلات آلمان

کشتی آزاد با 5 نفر‌ به المپیک می‌رود

درخواست تراکتور برای بخشش محرومیت شجاع

ترزیچ: در حد تیم فینالیست چمپیونزلیگ نبودیم!

تراکتور مدعی یک پنالتی دیگر شد!

گل اول میلان توسط بن ناصر در دقیقه 35

گل دوم میلان توسط پولیشیچ در دقیقه 60

گل اول کالیاری توسط ناهیتان ناندز در دقیقه 63

جدیدترین ایرانی قهرمان اروپا با جام

تازه‌ترین تصاویر از عموپورنگ در سریال جدیدش

چهره‌ها/ کمند امیرسلیمانی در مراسم عقد برادرش

اجرای زنده و پراحساس فرزاد فرخ در کنسرت

مداحی «کی مثل تو داره این همه نوکر»

نام برندهایی که در طول تاریخ تبدیل به نام کالا شدند

گوناگون/ برگزیدگان رقابت بامزه‌ترین لحظه‌ها از حیوانات خانگی!

لحظه مرگ تلخ یک چترباز به خاطر سقوط ناگهانی 14+

پنینی مرغ و سس پستو

پسر مورد علاقه ام با چند دختر رابطه دارد

مراحل تغییر ماه را ببینید

روز چهارم نمایشگاه کتاب؛ از حضور رئیس‌جمهور تا اردوی دانش‌آموزی

مطهری: برای گل‌گهر تله گذاشته بودیم

مطهری: عبدی شب خوابید و پایش ورم کرد

مطهری: داور در اخراج شجاع اشتباه کرد

مطهری: از باخت بدم می‌آید

مطهری: لطفا به ورزشگاه تشریف بیاورید

ده‌روسی: رم شایسته فینال لیگ اروپا نبود

آنچلوتی: به جدایی امباپه از پی‌اس‌جی فکر نمی‌کنم

شعرخوانی و شیطنت میکا ریچاردز و جیمی کرگر

تونل افتخار گرانادا برای رئال مادرید به مناسب قهرمانی این تیم در لالیگا

اعتراض نفتی‌ها؛ گلی که خوردیم آفساید بود

آقای مهران مدیری خودمانیم بدجور به ملت رکب زدید!

تصاویری متفاوت از بازیگر «جومونگ» به همراه همسرش در طبیعت

اولین تصاویر از پشت‌صحنه لالاییِ عمو پورنگ

چهره‌ها/ سفره عقد سپند امیرسلیمانی و مونا کرمی بدون حضور عروس!