آریا بانو

آخرين مطالب

کدام «خودروهای خارجی» و با چه قیمت هایی به ایران می رسند؟ اقتصادي

کدام «خودروهای خارجی» و با چه قیمت هایی به ایران می رسند؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - نمایندگان با پیشنهاد واردات 50 هزار دستگاه خودروی سواری و 10 هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور در سال آینده موافقت کردند.
به گزارش قرن نو، بعد از گذشت بیش از سه سال مجلس به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده است، اما با آزادسازی واردات خودرو چه خودروهایی به کشور وارد می‌شوند؟
با خروج رسمی آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه 1397 واردات خودرو به کشور به دلیل حفاظت از منابع ارزی متوقف شد و ترخیص قطره چکانی خودروهای وارداتی دپو شده در گمرک آغاز شد، خودروهایی که تعدادی از آنها از آن سال تاکنون کماکان در گمرک مانده است.
حالا با گذشت بیش از 3 سال از این اتفاق مجلس شورای اسلامی به واردات خودرو چراغ سبز نشان داده است؛ به گفته سیدمحمدرضا میرتاج‌الدینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 1401 مجلس شورای اسلامی، نمایندگان با پیشنهاد واردات 50 هزار دستگاه خودروی سواری و 10هزار دستگاه ماشین‌آلات سنگین به کشور در سال آینده موافقت کردند.
همچنین امیرحسین کاکایی، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش که واردات 50 هزار دستگاه خودرو چه تاثیری بر شرایط اقتصادی خواهد گذاشت؛ گفت: واردات خودرو بر درآمد دولت بیشترین تاثیر را خواهد گذاشت. مردم فکر می کنند دولت به دلیل حمایت از صنعت خودرو جلوی واردات را گرفته است در صورتی که دولت برای مدیریت مصرف ارز واردات خیلی از محصولات را از جمله خودروهای خارجی را متوقف کرد.
وی در ادامه افزود: در حال حاضر پیش‌بینی شده است که منابع ارزی به صورت محدود آزادسازی خواهد شد چراکه اگر تمام منابع ارزی آزاد شود واردات خودرو نیز آزاد خواهد شد و دلیلی ندارد برای واردات آن عدد و رقم تعیین کنند.
کاکایی در ادامه با اشاره به اینکه می‌توان از کلمه آزادسازی برای واردات 50 هزار دستگاه خودرو نیز استفاده کرد؛ گفت: درست است که در حال حاضر واردات 50 هزار دستگاه خودرو را برای سال آینده آزاد کرده اند اما این اتفاق در بودجه پیش بینی شده است و در سال هایی که واردات خودرو کاملا آزاد بوده است ما در نقطه اوج 70 هزار دستگاه خودرو وارد کردیم.
خودرو ارزان می شود
وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که واردات 50 هزار دستگاه خودرو چه تاثیری بر بازار خودرو خواهد گذاشت؛ گفت: این واردات بر روی قیمت خودروهای گران قیمت خارجی اثر خواهد گذاشت چراکه خودرویی مانند سانتافه زیادی در کشور گران هستند، البته قیمت آن 4 برابر قیمت جهانی نیست.
زمانی که دولت ها واردات را آزاد می کنند تعرفه ای بر روی آن می گذارند که از آن طریق کسب درآمد می کنند و این تعرفه کمی قیمت خودرو را در داخل بالا می برد اما از طرفی بخاطر کمبود عرضه قیمت این خودروها در بازار داخلی بسیار بالا است و در صورتی که واردات از سرگرفته شود قیمت ها پایین خواهد آمد و حباب آن خواهد ترکید.
چه خودروهایی در طرح جدید به کشور وارد خواهد شد؟
این کاشناس صنعت خودرو در پاسخ به این پرسش که چه خودروهایی برای واردات مدنظر قرار گرفته شده‌اند؛ گفت: در گذشته که واردات خودرو آزاد بود و در سال های 90 تا 91 خودروهای بسیار گران قیمت 60 تا 100 هزار دلاری به کشور وارد می شده است که به دلیل تنش های اجتماعی که این واردات ایجاد می کرد مقام معظم رهبری دستور دادند که خودروهای حداکثر 40 هزار دلاری به کشور وارد شوند و این محدودیت کماکان پا برجا است و تجربه نشان داده است که واردکنندگان مبتنی بر سود خودرو وارد می‌کنند و بر این اساس خودروهای 20 تا 40 هزار دلاری را به کشور وارد می کنند نه خودروهای ارزان قیمت 10 هزار دلاری را و این اتفاق بر قیمت خودروهای زیر یک میلیارد تومان بازار اثری نخواهد داشت.
خودروهای مونتاژ ارزان خواهند شد؟
کاکایی در ادامه افزود: زمانی که اوضاع ارزی کشور خوب شود و مذاکرات وین به نتیجه برسد، وضعیت تولیدهای مبتنی بر مونتاژ نیز بهبود خواهد یافت. 28 خودروساز ما در کشور تقریبا تماما مونتاژ کار هستند و در سه سال گذشته به تدریج فعالیت آنها متوقف شده است و اخیرا دوباره در حال فعالیت هستند و فعالیت آنها در زمره ارتقا تولید قرار می گیرد و در صورتی که گشایش های اقتصادی رخ دهد در این بخش نیز وضعیت مونتاژ بهبود پیدا خواهد کرد و تعداد خودروهای 600 تا 700 میلیون تومانی در بازار افزایش پیدا خواهد کرد و اگر مذاکرات وین به سرانجام برسد و قیمت ارز نیز کاهش پیدا کند ما کاهش قیمت خودروهای مونتاژ را نیز خواهیم داشت.
واردات 50 هزار دستگاه خودرو صد در صد خواهد بود؟
وی در ادامه با اشاره به اینکه باید دید که چقدر فرضیاتی که منجر شده است واردات 50 هزار دستگاه خودرو در دستور کار قرار بگیرد در سال 1401 محقق خواهد شد؛ گفت: اگر این فرضیات محقق نشود و منابع ارزی آزاد نشود خبری از واردات خودرو نخواهد بود چراکه خیلی از افراد از الان به استقبال خودروهای وارداتی می روند و کلاهبرداری های کلانی رخ می دهد و مردم باید مراقب این موضوع باشند و اگر می خواهند پیش خریدی کنند از طریق مراجع رسمی این موضوع را پیگیری کنند و مجوز واحدهای فروش را مورد بررسی قرار دهند و به هر دلیلی ممکن است واردات خودرو رخ ندهد.
کاکایی در آخر در خصوص وضعیت بازار خودرو در شرایط فعلی گفت: در حال حاضر خرید و فروش به شدت در بازار خودرو کاهش یافته است و رکود کامل در بازار حاکم است و متقاضیان منتظر نتایج مذاکرات و رویدادهای مثبت هستند.
***
عرضه پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه ای؛ از گور برگشته!
فرارو نوشت: 206 هاچ‌بک 24 سال قبل، از سوی شرکت خودروسازی پژو در فرانسه وارد بازار خودرو شد. حدود چهارسال بعد هم پای این اتومبیل به ایران باز شد. در این میان تیپ 3 نیز در همان سال های نخستین کارش را در جاده‌ها آغاز کرد و در نهایت ابتدای سال 1391 از دور خارج شد. حالا شرکت ایران خودرو با افزودن سقف شیشه‌ای و برخی امکانات قرار است این هاچ‌بک را دوباره روانه بازار کند.
مسئولان ایران خودرو در مورد زمان عرضه و تحویل این هاچ بک فیس لیفت گفته اند که محصول 206 تیپ 3 با سقف شیشه‌ای، آماده تولید و عرضه به بازار است، اما زمانی که مجوز‌های لازم اخذ شود، این خودرو را به مشتریان شان تحویل می‌دهند.

آریا بانو

در حال حاضر آبی پوشان جاده مخصوص در مورد قیمت نهایی پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه‌ای صحبتی به میان نیاورده اند، اما با توجه به قیمت 233 میلیون تومانی 207 سقف شیشه‌ای دنده‌ای در کارخانه و قیمت 362 میلیون تومانی آن در بازار، احتمالا فیس لیفت جدید 206 تیپ 3 نیز در همین بازه قیمتی و شاید اندکی کمتر به دست مشتریان ایران خودرو و متقاضیان در بازار برسد. البته احتمال قیمت کمتر به خاطر تفاوت در پیشرانه و فرم طراحی و امکانات 206 تیپ 3 سقف شیشه‌ای نسب به 207 است.
پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه‌ای چه فرقی با نسخه قدیمی دارد؟
براساس آنچه مسئولان ایران خودرو می‌گویند، محصولات جدید این شرکت در زمینه‌های فنی و امکانات، نسبت به نسخه‌های پیشین ارتقا یافته‌اند. اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که نسخه تازه پژو 206 تیپ 3 در بخش طراحی تغییر آنچنانی ندارد و تنها در بخش امکانات، سقف شیشه‌ای اضافه شده است.
علاوه بر این، تعدادی آپشن به بخش امکانات رفاهی افزوده شده است، تا این محصول با نسخه پایه تغییر اندکی داشته باشد. از جمله این آپشن‌ها می‌توان به سیستم اتوماتک تهویه هوا، آیینه‌های جانبی برقی و شیشه بالابر‌های برقی در‌های عقب اشاره کرد.
در بخش فنی نیز چیز خاصی تغییر نکرده است. در واقع پژو 206 تیپ 3 سقف شیشه‌ای به همان پیشرانه 1.4 لیتری TU3 مجهز است که در نسخه پایه آن موجود است و در حال حاضر تیپ 2 نیز از آن بهره می‌برد. این پیشرانه توانایی تولید قدرتی برابر با 75 اسب بخار با 118 نیوتن متر گشتاور را دارد.
البته امکانات قدیمی همچون کولر اتوماتیک، 2 کیسه هوای راننده و سرنشین، سیستم صوتی با قابلیت پشتیبانی از سی دی و سیستم ترمز ضد قفل ABS (ترمز‌های عقب همچنان کاسه ای) در نسخه جدید پژو 206 تیپ 3 وجود دارد.
آیا پژو 206 تیپ 3 واقعا توسعه یافته است؟
در مورد ارتقا و توسعه پژو 206 تیپ 3 می شود گفت که قدری بزرگ نمایی صورت گرفته است. در واقع تغییرات این خودرو نسبت به مدل 20 سال قبل آنچنان قابل توجه نیست که حتی به چشم بیاید. مثلا همین سقف شیشه‌ای را از 206 تیپ 3 بردارید، چه اتفاقی می‌افتد؟ دوباره به دو دهه قبل بر می‌گردیم.
در واقع این مسئله نشان می‌دهد که ایران خودرو دل از مدل‌های پرطرفدار قدیمی خود نمی‌کند و همچنان اصرار بر تولید دوباره آن‌ها با عناوین متفاوت دارد. این در حالی است که شرکت فرانسوی سازنده این خودرو، بیش از یک دهه است که تولید آن را متوقف کرده و 208 را جایگزین 206 کرده است.
208 خودرویی اقتصادی است که تا همین دو سال پیش هم در اروپا به فروش می‌رسید و حالا کمپانی فرانسوی در نظر دارد با ایجاد تغییراتی اساسی در بخش فنی و طراحی، این هاچ بک را تمام الکتریکی کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188164/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

خلاقیت دانشجویی! معرفی اعضای پروژه درسی مانند یک ترکیب فوتبالی

شادی متفاوت رودیگر و آلابا پس از بازی؛ تکرار شادی معروف با صندلی!

فدراسیون فوتبال در تلاش برای محقق کردن شعار جهانی لذت فوتبال

جود بلینگام: از کودکی رویای این شب‌ها را می‌دیدم

احساساتی شدن خوسلو پس از سوت پایان بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

کارلو آنچلوتی و هم خوانی سرود رئال مادرید با هواداران حاضر در ورزشگاه

امتناع ریو فردیناند از پا گذاشتن روی لوگوی رئال مادرید هنگام ورود به زمین سانتیاگو برنابئو

توهین هواداران رئال مادرید به لیونل مسی در آستانه جدال با بایرن مونیخ؛ حرام‌زاده!

لحظه صحیح اعلام شدن گل دوم رئال مادرید و انفجار سکوهای برنابئو

وزیر ورزش: صداوسیما باید حق پخش را بدهد

خلاصه بازی رئال مادرید 2 - بایرن مونیخ 1

صحنه بحث برانگیز و اشتباه عجیب داور!

رستگاری کهکشانی‌ها با کامبک 3 دقیقه‌ای؛ رویای فینال تمام آلمانی بَر باد رفت

عکس‌های دیدنی از پارک لاله 90 سال پیش/ تصاویر

معمای ناپدید شدن سبحان 5 ساله

گل اول بایرن مونیخ به رئال مادرید

گل رئال مادرید به بایرن مونیخ که مورد قبول قرار نگرفت

ضربه خطرناک هری کین که نتوانست بایرن را به گل دوم برساند

ضربه کرنر بایرن مونیخ به تیرک افقی دروازه خورد

اشتباه نویر رئال رابه گل تساوی رساند

گل دوم رئال که مشکوک بود ولی پذیرفته شد

بررسی صحت گل دوم رئال مادرید با شبیه سازی زمین

گزارش زنده: رئال مادرید 2-1 بایرن مونیخ

این وسیله یک نجات غریق در مواقع اضطراری است

جو سکو های ورزشگاه سانتیاگو برنابئو، لحظاتی قبل از شروع بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

ضربه زیبای هری کین که از کنار دروازه به کرنر رفت

سیو فوق العاده نویر باز هم بایرن را نجات داد

هاشمی: بیشترین بودجه به فدارسیون کشتی می‌رسد

قربانی: همه بازی کثیف را دوست دارند

لونین کین را ناکام گذاشت در ثانیه های آخر نیمه اول

نامه رسمی پرسپولیس با اشاره به استقلال!

اولین تلاش هری کین در نیمه دوم بی نتیجه ماند

دو سیو دیدنی نویر اجازه ورود توپ رئال را نداد

شور و هیجان حفیظ دراجی، گزارشگر معروف عربی هنگام گزارش بازی رئال مادرید و بایرن مونیخ

گزارش زنده: رئال مادرید 0-1 بایرن مونیخ

گامبو!! درُ میزنی واسه چی؟

ویژه برنامه‌های تلویزیون در دهه کرامت

‏‎بیکاری من در سینما ارتباط مستقیم داشت با متاهل بودنم!

عوارض تزریق نوروبیون چیست؟

اجرای زنده آهنگ «زخم کاری» با صدای بهنام بانی

اجرای قطعه پرطرفدار «دسپاسیتو» توسط نوازنده اکوادوری رائول تورس

گوناگون/ راهکاری برای خواندن سریع نمازهای قضا

بهار کتاب آغاز شد؛ گشایش درهای نمایشگاه بین‌المللی به روی مردم

رئیسی، سرپرست سازمان ملی سنجش را منصوب کرد

جزئیات بازداشت متهم پرونده زهره فکورصبور در قهوه‌خانه

گزارشی از جشنی بزرگ با حضور 12000 دختر ایرانی و رئیس‌جمهور

سازمان غذا و دارو اطلاعیه داد؛ ماجرای روغن‌های خام آفتابگردان چه بود؟

تصاویری پربازدید از شانه کردن موهای یک میمون جلوی آینه

زندگی بزرگان/ نامه شیر صحرا به صدام و اسارت فرمانده بعثی

نماهنگ بابا رضا 2 منتشر شد