آریا بانو

آخرين مطالب

شورایی برای رقابت یا تحدید رقابت!؟ اقتصادي

شورایی برای رقابت یا تحدید رقابت!؟
  بزرگنمايي:

آریا بانو - به دنبال اینکه دبیر هیات تجدیدنظر شورای رقابت معتقد است که اگر شورای رقابت نبود، اکنون پراید 200 میلیون تومان قیمت داشت، یک کارشناس صنعت خودرو، ادعای شورای رقابت در کنترل بازار، در نتیجه مداخله در قیمت‌گذاری را تصوری کاملا اشتباه دانسته و معتقد است حال که دولت قصد دخالت در قیمت‌گذاری ندارد، شورای رقابت هم بایستی از تصمیم دولت برای فعالیت محدود به هدایت، حمایت و نظارت، پیروی کند؛ در غیراینصورت شورایی برای تحدید رقابت خواهد بود. 
حسن کریمی سنجری در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن انتقاد از شیوه عملکرد دستوری شورای رقابت طی سال‌های اخیر اظهار کرد: ابلاغیه بخشنامه بودجه سال 1401 توسط رئیس جمهوری، بیانگر رویکرد اقتصادی دولت فعلی در عبور از اقتصاد دستوری است. همچنین صحبت‌های وزیر صنعت، معدن و تجارت در رابطه با نگاه وزارتخانه متبوع خود به بازار و صنعت خودروی کشور نشان دهنده بی‌میلی دولت به دخالت در خودروسازی و به‌ویژه در امر نرخ‌گذاری دستوری است. با این وجود اصرار شورای رقابت به ادامه مداخله در قیمت‌گذاری خودرو چندان منطقی به نظر نمی‌رسد.
این کارشناس صنعت خودرو کشور تصریح کرد: اینکه چرا شورای رقابت با تفکر اجرایی حاکم بر کشور همراهی نمی‌کند، کمی برخورنده است. اصولا شورای رقابت در دولت‌های گذشته سعی کرده با نظام جاری در اقتصاد کلان کشور همراهی کند. دولت تکنوکرات قبلی در حوزه اقتصاد، بر خلاف مختصات و ویژگی‌های مورد انتظار، یک دولت مداخله‌گر بود؛ اما دولت فعلی حداقل بر اساس اظهارنظرات مقام‌های ارشد حوزه اقتصاد و شخص رئیس جمهور، دولتی است که به میزان تاثیر یک اقتصاد دستوری در از بین بردن تعادل بازار واقف است. بر این اساس همواره تلاش می‌شود که حضور دولت (همانطور که رئیس جمهوری در سفر استانی شیراز نیز یادآورد شد) محدود به هدایت، حمایت و نظارت باشد. در حقیقت قرار نیست سیاست‌های اقتصادی دولت جایگزین رقابت در بازار و صنعت کشور شود.
وی افزود: چنانچه حاکمیت و نهادهای حاکمیتی تصمیم دارند دولت را در این مسیر پربیراهه و در این کارزار بسیار سخت ولیکن آتیه‌ساز یاری کنند، طبیعتا نبایستی اقدامات متفاوت و مخالف با رویکرد اقتصادی دولت پیش‌بینی کنند. اینکه شورای رقابت مدعی است با مداخله در قیمت‌گذاری خودرو توانسته قیمت را در بازار کنترل کند، تصوری کاملا اشتباه است؛ اما گذشته از آن با توجه به اینکه دولت فعلی تصمیم ندارد در قیمت‌گذاری دخالت کند، بنابراین حتی اگر این رویکرد مورد قبول شورای رقابت هم نباشد بایستی از این تصمیم دولت حمایت کند. در غیر این صورت شورای رقابت تبدیل به شورایی برای تحدید رقابت خواهد بود و این دقیقا کارشکنی در مسیر توسعه اقتصادی مبتنی بر اقتصاد بازار آزاد است.
مشکلات سال‌های اخیر صنعت خودرو
کریمی سنجری با بیان اینکه از سوی دیگر قیمت خودرو در بازار بر اساس شاخص‌های کلان اقتصادی همچون تورم عمومی کشور، نرخ ارز و رشد نقدینگی تعیین می‌شود، اظهار کرد: ضمن اینکه آنچه بیش از هر شاخصی در افزایش قیمت خودرو طی سه سال گذشته تاثیر گذاشته، افت تولید خودرو از یک سو و ممنوعیت واردات از سوی دیگر بوده است. این موضوع سبب عدم تناسب تقاضا در مقایسه با عرضه خودرو به بازار شده است. در این شرایط اساسا بایستی از روش‌هایی برای کنترل بازار استفاده می‌شد که ضمن محدود کردن تقاضای خودرو در بازار، به رشد تولید نیز کمک کند.
او ادامه داد: در حالیکه روش قرعه‌کشی که شاهکار شورای رقابت است، باعث شد حتی کسانی که متقاضی خودرو نیستند اما شرایط ثبت‌نام را دارند، برای بهره‌مندی از سود حاصل از اختلاف قیمت خودرو در بازار نسبت به کارخانه در قرعه‌کشی‌ها شرکت کنند؛ لذا همین امر باعث افزایش تعداد خریداران خودرو به نرخ کارخانه شده است. از طرف دیگر شورای رقابت با محدودسازی قیمت، فشار زیادی را به نقدینگی شرکت‌های خودروساز وارد کرده است.
این کارشناس صنعت خودرو کشور ضمن تاکید براینکه صرف نظر از اینکه مقصر قیمت تمام شده بالا در برخی از خودروها وضعیت اقتصادی کشور است یا اینکه خودروسازها توان کاهش قیمت تمام شده خودرو را ندارند، گفت: آنچه که معلوم است این است که خودروساز بر روی برخی از محصولات، تولید زیان می‌کند؛ بنابراین قیمت‌گذاری دستوری آن هم زیر قیمت تمام شده تنها وضعیت نقدینگی شرکت‌های خودروساز را خراب‌تر کرده و همین امر تاثیر بسیاری بر روی افت تولید خودرو در کشور داشته است. بنابراین شورای رقابت نمی‌تواند برای قیمت خودرو در بازار منتی بر مردم بگذارد؛ چراکه اصولا قیمت در بازار ارتباطی به مداخله‌های این شورا در قیمت‌گذاری نداشته است، بلکه به نظر می‌رسد عملکرد شورا سبب دامن زدن بر عدم تعادل بازار خودرو نیز شده است.
به گزارش ایسنا، اخیرا آلبرت بغزیان، دبیر هیات تجدید نظر شورای رقابت با بیان اینکه ما در شورای رقابت قیمت خودرو را تعیین نمی‌کنیم، بلکه فرمول برای قیمت‌گذاری داریم، اظهار کرده است: مطمئن باشید اگر شورای رقابت نبود، قیمت خودرو بسیار گران‌تر از قیمت‌های امروز بود و به عنوان نمونه قیمت پراید به 200 میلیون تومان می‌رسید. خودروسازان اگر مدعی هستند قیمت‌ها واقعی نیست فرمول‌های جایگزین ارائه بدهند نه اینکه اصل قیمت‌گذاری خودرو در شورا را زیر سوال ببرند. خودروسازان با زیان‌ده نشان دادن خودشان می‌خواهند مابه‌التفاوت قیمت کارخانه تا بازار را به جیب خودشان بریزند؛ آن‌ها اگر راست می‌گویند قیمت تمام شده قابل اتکا برای محصولاتشان را ارائه دهند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1188820/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

توصیه‌های پلیس به زائران خانه خدا

ریزش سقف ایران‌مال پس از بارندگی شدید و آبگرفتی در این مرکز خرید

آتش سوزی عظیم یک کارخانه در استافوردشر انگلیس

دخترت رو خوشحال کن!

تو خواهر سلطانی...

تصاویری از رژه نظامیان روسیه در میدان سرخ

گوناگون/ عادت‌های ساختنی مطالعه برای امتحانات

طرز تهیه بستنی معجون خانگی بدون ثعلب

طرز تهیه کیک شکلاتی

نقش ژنتیک در بیماری ام اس

حجامت می‌تواند نیاز جنسی را مهار کند!

رفع تیرگی پوست با حجامت!

واکنش بامزه دوقلوها به قایم شدن پدرشون

ترکیب رنگ های استایل مردانه

ربات اپتیموس حالا می‌تواند در کارخانه تسلا کارهای واقعی انجام دهد

مجموعه 14 جلدی «به دنیا آمده‌ام» رونمایی می‌شود

ماجرای های ابروی آنچلوتی

حزباوی با قهرمانی در یک جام جدید

کانون چوگان قهرمان جام بنفشه چوگان شد

حق با امباپه بود؛ چرا رئال را انتخاب کردم

اعلام زمان نشست خبری سرمربیان هوادار و پرسپولیس

ناکامی عنوان داران کشتی جهان و المپیک در کسب سهمیه پاریس

تبریز، شهری طلسم شده برای گل‌گهر

اولین واکنش حامدی‌فر به اتفاقات جنجالی

ابراز علاقه جهانبخش برای بازی در بوندس‌لیگا و سری A

مصدومیت ستاره؛ فینال لیگ قهرمانان در خطر

چهارمین قضاوت بنیادی‌فر برای استقلال

بانوان اراکی دوباره از تماشای بازی محروم شدند

همکاری‌های پیمان معادی با دخترش باران

بازسازی سکانس معروف «خانه بدوش» با شخصیت‌های لگو

کاهش وزن خیلی سریع با بدنتان چه می‌کند؟ /ینفوگرافیک

موسیقی می تواند مصائب جامعه را کاهش دهد

اجرای زیبای سینا شعبانخانی از آهنگ «یارم»

آیا عامل مرگ بتهوون مسمومیت با سرب بود؟

هشدار هواشناسی برای 6 استان؛ ورود سامانه بارشی جدید در هفته آتی

تصاویری از روستای امام زاده ابراهیم در گیلان پس از آتش سوزی

دفاع از همسر به جنایت ختم شد

دفاع تمام قد رویانیان از «طرح نور»

تصاویری از سیل در مازندران

بارندگی شدید و آب گرفتگی معابر شهری خراسان‌شمالی

نصب کتیبه‌ ویژه ولادت حضرت معصومه(س) در حرم امام رضا(ع)

یک طرف قم که خاک مرقد توست، یک طرف مشهدالرضا...

نکات مهم ازدواج و زندگی با فرد وابسته

معرفی روشی برای شناخت بیشتر آفت‌کش‌ها

«انسان و فناوری» در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود

بازدید رئیس کمیته ملی پارالمپیک از اردوی تیم ملی گلبال

رکورد خیره‌کننده شکنجه‌گر رئال در لیگ قهرمانان

جورجینیو با آرسنال تمدید کرد

برترین لحظات هفته 34 لالیگا اسپانیا

میلاد باقری: قرارداد تارتار را تمدید کنید