آریا بانو

آخرين مطالب

عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب مقالات

عرضه روایت مستند کودکی حاج قاسم در نمایشگاه کتاب
  بزرگنمايي:

آریا بانو - مهر /کتاب «باران گرفته است» نوشته احمد یوسف زاده شامل روایت مستند کودکی شهید حاج قاسم سلیمانی توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می شود.
کتاب «باران گرفته است» نوشته احمد یوسف زاده به تازگی توسط انتشارات مکتب حاج قاسم منتشر و در سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران عرضه می‌شود. این کتاب داستانی مستند از کودکی، نوجوانی و جوانی شهید حاج قاسم سلیمانی است.
یوسف زاده درباره این کتاب می‌گوید: به عنوان کسی که حدود دو سال با کودکی حاج قاسم زندگی کردم و در مورد ایشان و خانواده محترمشان تحقیق کردم باید بگویم زندگی حاج قاسم از همان کودکی یک زیست ساده، صمیمی و بی آلایش است. قرار بود اسم کتاب رو خوش مهر بگذاریم و دلیل آن این بود که حاج قاسم از کودکی مهرش به دلش همه می‌نشست.
یوسف زاده در مورد سبک زندگی حاج قاسم ادامه داد: ما در مورد حاج قاسم با یک کودک روستایی کم برخوردار مواجه هستیم که در آنجا رشد و زندگی می‌کند و مستقل به شهر می‌آید و هر لحظه ممکن بوده در آنجا دچار آسیب‌هایی شود کما اینکه حتی یکبار با گروهی آشنا می‌شود که عضو سازمان مجاهدین خلق بوده اما حاج قاسم از همه این موانع و دام‌های دوران طاغوت و پر التهاب انقلاب اسلامی عبور می‌کند.
این نویسنده دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در در مورد اهمیت دوران کودکی حاج قاسم گفت: البته که یکی از مهمترین برهه‌های زندگی حاج قاسم دوران کودکی وی و تربیت یافتن در یک خانواده ساده با پدر و مادری روستایی که انسان‌های پاک، دانا و با بصیرت دینی بالایی بودند.
وی افزود: خود حاج قاسم هم افتخار می‌کند که پدرش حتی در حد یک دانه گندم نان حرام به خانه نیاورد. وقتی با اهالی روستا حرف می‌زدم حرفشان این بود که با داشتن پدر و مادری مثل مشت حسن و مشت فاطمه طبیعی است که پسرشان حاج قاسم شود. یوف زاده در پایان تأکید کرد: کودکی حاج قاسم می‌تواند برای نسل جدید هم الگو باشد.
در بخشی از این کتاب می‌خوانیم:
رادیوی فیلیپس هلندی بزرگ و سنگین بود. شصت سانت طول، چهل سانت عرض و بیست سانت قطر داشت. آن قدر سنگین بود که باید روی دوش حمل می‌شد. به لطف دوازده باطری « ریواک » بزرگ که پشتش می‌خورد، صدایش شفاف و قوی بود.
بعد از تعطیلی تابستان، وقتی تشکری برای سال دوم به قنات ملک آمد، رادیو شد نقل محافل روستا. شب‌ها، اکبر و حسین و صفدر و مش حسن و خیلی از هالی روستا در اتاق تشکری محفل می‌کردند. تشکری به آنها علاقه مند شده بود و از هم نشینی شأن لذت می‌برد. مردان روستایی رادیو گوش می‌دادند و خاطرات شیرین خود را برای هم تعریف می‌کردند و بلند بلند می‌خندیدند. تشکری برایشان چایی درست می‌کرد و بی آنکه دلیل خنده شأن را بداند، تا آخر شب، که «داستان شب» را گوش می‌دادند، پای صحبتشان می‌نشست. مردها تا بروند به خانه‌هایشان، هر کدام دوازده سیزده استکان چای سر کشیده بودند.
آقای مدیر در خانه هر کدام از اهالی که برای شام دعوت می‌شد، رادیو را هم با خود می‌برد. با بلند شدن صدای رادیو، همسایه‌ها هم می‌آمدند و در سیاه چادر یا اتاق می‌نشستند و دوباره سر صحبت‌های بی پایان باز می‌شد. یک روز آقای مدیر بی رادیو به مهمانی رفت. در روستای آن طرف رودخانه عروسی دعوت بود. الاغی آوردند و آقا معلم را، که کت و شلوار شیکی پوشیده بود، با عزت و احترام سوار کردند و بردند به طرف محل عروسی. جمعیت زیادی آمده بودند. براهی هر طایفه‌ای جاهای خاصی مشخص شده بود که بنشینند و چای و ناهار بخورند. وقتی الاغ آقای تشکری به محدوده خانه داماد رسید، سازی و دهلی ها در حالی که می‌زدند و می‌نواختند، به استقبال آمدند.
***
قیافه قاسم در آن سن و سال دوست داشتنی بود. هنوز پشت لبش سبز نشده بود. می‌خواست به جایی برسد. می‌خواست کار ناتمام برادرش حسین را تمام کند. می‌خواست نه تنها وام پدرش را بپردازد، بلکه برای خودش هم زندگی خوبی بسازد. کار می‌کرد، سفت و سخت. حتی کارهایی که وظیفه اش نبود. وقتی ماشین حمل خواربار آن طرف خیابان هتل بوق می‌زد، تا یوسفی باخبر بشود، سومین حلب هفده کیلویی روغن را هم از پله‌ها بالا آورده و در انبار گذاشته بود. آقای هروی، همان جوان خوش تیپ خشکشویی اکسپرس، از فرزی قاسم کیف می‌کرد. یک روز وقتی داشت لباس‌های مشتری‌ها را اتو می‌کرد، دید قاسم نوجوان قالب‌های بزرگ یخ را با همان هیکل کوچکش از راه پله بالا می‌برد. دلش به حال او سوخت و با هم دوست شدند. عشایرزاده با نمک، در روزهای شلوغ هتل، به ویژه در ماه رمضان، برای اینکه بتواند با همان زبان روزه کارش را تند و سریع انجا بدهد، کفش‌هایش را در می‌آورد و در این لحظات دیگر انگار روی زمین راه نمی‌رفت، بلکه می‌لغزید!
این کتاب با 230 صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت 150 هزار تومان توسط انتشارات مکتب حاج قاسم در نمایشگاه کتاب عرضه می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/1196196/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ژاوی هم هو شد هم تشویق!

احساساتی شدن پپ و صدای لرزان او حین صحبت درباره کلوپ

پوستکوگلو: آرزوهای بزرگی برای تاتنهام دارم

اینزاگی: هواداران اینتر شایسته اسکودتو بودند

بازیکنان حریف استقلال قرمزپوش شدند!

شیدا خلیق: تصمیم به ازدواج با کیوان مربوط به قبل از زودیاک است

پاداش زیارت امام رضا علیه السلام

گل روملو لوکاکو به جنوا

متز 0_1 پاری‌سن‌ژرمن؛ گل توسط سولر در دقیقه 7

پارادس اخراج شد؛ رم 0_0 جنوا

سکوت هیات مدیره پرسپولیس تا تغییرات احتمالی

آرتتا: کاری که سیتی کرد غیرقابل باور است

دعای جامعه ورزش برای سلامتی رئیس جمهوری

رویت دو مصدوم تراکتور در مجموعه آزادی

خلاصه بازی آاس رم 1 - جنوا 0

تشویق طولانی «سلنا گومز» در جشنواره کن

زن مقید نمیخواد!

محمدرضا گلزار تماشاگر مسابقات بسکتبال NBA در آمریکا

هانیه توسلی و باران کوثری در راه پاریس

پریناز ایزدیار را بیشتر بشناسید

تهیه کننده جنجالی سریال «شهرزاد» به شبکه خانگی برمی گردد!

این جراح کوچک به ایستگاه فضایی بین المللی میرود

چهره جدید سحابی شکارچی در عکس‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب

گوهر خود را هویدا کن کمال این است و بس

به بهانه سالروز درگذشت روزنامه‌نگار و پدر علم ارتباطات ایران؛ کاظم معتمدنژاد

چه کنیم تا فرزندانمان کتاب بخوانند؟

«من یک پایین شهری‌ام» در کتابفروشی‌ها

کتاب جذاب برای کودکان مثبت 1 تا 2 سال

واکنش احدى به ورود بانوان به ورزشگاه

دقیقی و جشن موفقیت در لیگ به همراه دخترش

بازی خداحافظی سامان قدوس برگزار شد

قدردانی ویژه باشگاه لیورپول از یورگن کلوپ، جوئل ماتیپ و تیاگو آلکانتارا

جرمی دوکو هواداران تیمش را هم دریبل می زند!

اشک های ترنت الکساندر آرنولد در مراسم خداحافظی و جدایی یورگن کلوپ از لیورپول

آرزوی سلامتی صفحه رسمی تیم ملی فوتبال برای رییس جمهور و تیم همراه

خلاصه بازی شفیلد یونایتد 0 - تاتنهام 3

ترس «گریلیش» از ترکیدن ناگهانی ترقه کاغذی مقابل صورتش در جشن قهرمانی منچسترسیتی

کلوپ خطاب به خبرنگاران: دلم برای‌تان تنگ می‌شود

ترانه زیبا و ماندگار «ولایت عشق» با صدای محمد اصفهانی

ترانه قدیمی اما شنیدنی محسن چاوشی در وصف «امام رضا (ع)»

نماهنگ «تسلیم توام به سلام قسم» با صدای غلامرضا صنعتگر

سرقت موتور سنگین هوندا 1000 از یکی از لوکس ترین اتو گالری‌های پایتخت

اجرای برنامه‌های شب میلاد امام‌رضا(ع) با محوریت توسل و دعا برای سلامتی رئیس‌جمهور

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی: نمای کامپوزیت یک خطر بزرگی است

هشدار نسبت به نشر اکاذیب در فضای مجازی

ولادت عشق

نقاره‌زنی در شب میلاد امام رضا (ع) در حرم مطهر رضوی

بی خیالِ ماکارونی های قدیمی شوید

دسر جذاب برای بچه‌ها

طرز تهیه کیک توت فرنگی