آریا بانو

آخرين مطالب

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما زنان جهان

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما
  بزرگنمايي:

آریا بانو-

شب چهارشنبه 7 دسامبر 1947 روی پرده در سالن تاریک و پر از تماشاچی سینما و در جدیدترین محصول فاکس قرن بیستم، تصویر دختر زیبایی با چشمانی کشیده و مو‌های بلوند تاب دار نمایان می‌شود. دختر در نقش اوی، پیش خدمت کافه گوفرهول و مورد توجه سرکرده جوانان بزهکار است؛ دختری با چهره‌ای معصوم و دوست داشتنی، سینی به‌دست تنها در 2 سکانس این سو و آنسوی کافه می‌چرخد؛ ولی انگار آنی در بازی، در نگاه و در راه رفتن او نهفته است؛ آنی که ناخواسته کنجکاوی تماشاچیان برای دنبال کردن فعالیت‌ها، بازی‌های بعدی، حاشیه‌ها و احیانا مهمانی‌هایی که می‌رود را برمی‌انگیزد.

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما

برخی تماشاچیان جدی سینما شاید پیش از آن تنها صدای او به‌عنوان اپراتور تلفن در فیلم «خانم پیلگریم عجیب و غریب!» را شنیده بودند، چرا که فاکس قرن بیستم سکانس کوتاه قایق سواری و آبتنی او و جون هاور در نخستین بازی‌اش در فیلم اسکودا هوو! اسکودا هی! را قیچی کرده و درآورده بود؛ و حالا این فیلم «سال‌های خطرناک» است که به‌عنوان نخستین حضور مرلین مونرو 21 ساله با قد 166 سانتی متری و وزن 52 کیلویی، دارد تاریخ را رقم می‌زند.

مریلین مونرو که فیلم به فیلم از دختران گروه کر، شادی عشق، یک بلیت به تاماهاک گرفته تا همه چیز درباره ایو، جنگل آسفالت، آقایان موطلایی‌اش را ترجیح می‌دهند، با شهرتی که کسب می‌کرد و با استعداد کم‌نظیریش، انگار داشت جاپای غول‌های بلامنازع هالیوود، چون مارلین دیتریش، گرتا گاربو، جون کرافورد، بت دیویس، کارول لمبارد، جین هارلو، ریتا هیورث، ویوین لی و کاترین هپبورن می‌گذاشت.

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما

دختر کالیفرنیایی که با آمدنش از دنیای مدلینگ در اواخر دهه چهل با همه کم تجربگی، اما با پشتکار، روحی نو و متفاوت به سینمای هالیوود بخشید، شد پول‌سازترین ستاره عصر، تأثیرگذارترین شمایل فرهنگ عامه و جذاب‌ترین ستاره پاپ قرن و نشان داد که چقدر ساده و روان بدون جعل و قلابی شدن، سال‌ها می‌توان در دل عشاق سینما حکمفرمایی کرد. تماشاچیان سینما هربار در نگاهش، در نقش‌های منحصربه فرد و رفتار‌های بانمکش و در سیر تکامل شخصیتش تا خارش 7 ساله، چگونه با یک میلیونر ازدواج کنید و بعضی‌ها داغشو دوست دارند، انگار با یکجور بلاهت، گیجی، بی‌دست و پایی و سبک عقلی دخترانه مواجه بودند، ولی او که بیش از اندازه معمولی و طبیعی و کم هوش و هواس به چشم می‌آمد، خیلی بیشتر از آن‌چیزی بود که در نگاه اول به‌نظر می‌رسید.

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما

شاگرد اکتورز استودیو، همسر آرتور میلر و دوست خانوادگی لی استراسبرگ که در فیلم‌های کارگردانان بزرگی، چون بیلی وایلدر، ژوزف منکیه ویچ، جان استرجس، فریتس لانگ، هوارد هاکس، هنری هاتاوای، اتو پرمینگر، لارنس الیویر، جورج کیوکر و جان هی‌وستن جذاب‌ترین و اثرگذارترین نقش‌هایش را ایفا کرده بود، خیلی زود زندگی خصوصی‌اش پر از قصه‌های جذاب، عاشقانه، رازآلود، کنجکاو برانگیز، پرپیچ و تاب و پرهیاهو شد و شد محبوب آژانس‌های مد، خبرنگارها، عکاسان و مدیران تبلیغات کمپانی‌های بزرگ و در کوتاه‌ترین زمان ممکن با فشن شو‌ها و پین‌آپ‌هایش به پر عکس‌ترین چهره زن جهان و به نماد جذابیت زنانه و در فاصله اندکی به جذاب‌ترین زن قرن بیستم تبدیل شد.

گروچو مارکس راست می‌گفت وقتی پیش از شهرت مرلین نخستین بار تست راه رفتنش برای نقش فرعی فیلم «شادی عشق» را دید و حیرت زده گفت: انگار می‌وست، تدا بارا و بو پیپ را جمع کردن تو یه نفر؛ و هارپو هم که آفیش فردا صبحش را تنظیم می‌کرد، گفت: حواست باشه نکنه یک وقت تنها بری تو خیابونا! و برای همین بود که سال‌ها بعد وقتی سوارد جانسون می‌خواست شروع به تراشیدن نماد ستارگی کند تنها به مرلین مونرو فکر کرد تا تندیس فولادی 15 تنی با 8 متر ارتفاع خود در خیابان الینویز را به نشانه‌ای از جاودانگی او و سینما تبدیل کند.

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما

اما او چه داشت که در لحظه تمام فضا را به تسخیر خود درمی‌آورد؛ چه داشت که نمی‌شد رویش قیمت گذاشت، چه داشت که خیلی از همنسلانش با همه ابهت، کاریزما و محبوبیت‌شان از آن بی‌بهره بودند و چه داشت که آرام و ساده، بی‌دستپاچگی و شلختگی به یگانه ستاره دورانش تبدیل شد. همه این‌ها شاید به این خاطر بود که ستاره سینمای ما و بزرگ شده پرورشگاه، بیش از هر چیز استعدادش در احساسش، در افکار بسیار زلالش، در کنش مالامال از سادگی‌اش متجلی می‌شد، آن‌هم هنگامی که رقیق و بی‌شیله پیله جلوی شخصیت‌هایی با نگاه‌هایی انگار مغرضانه و از سر شوری زودگذر می‌ایستاد و نمی‌دانست منظورشان چیست؟ و آن هنگام بود که با همان نقش همیشگی بلوند احمق، با خویشتن‌داری، با غرور، با خوش قلبی، با دست و پا چلفتی و البته با یاغی‌گری، حرص همه را در می‌آورد و بدخواهان را با همه سنگدلی، افسارگسیختگی، زرنگی و حواس جمعی‌شان به تنبیه وادار می‌کرد؛ یا شاید به این دلیل که بازی هایش، شادی‌هایش، ساده لوحی‌ها، شیطنت‌ها، دلفریبی‌ها و طنازی هایش هیچ‌گاه نگذاشت دنیای اطرافش عبوس و گرفته شود و گویا این الماس گرانبهای سینمای پر عظمت هالیوود با سرپنجه بلورینش می‌خواست گستره نماد‌های پر زرق و برق سینمای عامه پسند دورانش را یک تنه جابه جا کند.

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما

دختر خوب رو، خوش عکس، الهه‌گون، فرشته خو و همه چیز تمامی که همچون جواهری بی‌قیمت، اصل اصل، بلافاصله پس از حضورش، نمونه مثال زدنی دختر خوش تیپ، مرفه و بورژوآی دوران مدرنیسم شد؛ خیلی زود شد دختر شهر‌های بزرگ، بوتیک‌ها، فروشگاه‌های بانظم غول پیکر، معماری‌های باشکوه، اسکای سنتر‌های مجلل، کافه‌ها و کلاب‌های گرم شهر و ساحل‌های هوس انگیز، چشم نواز و فریبنده.

او حالا فیلم به فیلم و عکس به عکس با در هم کوبیدن معصومیت، انگار داشت علیه همه رمز و راز‌ها و تمام ملاحظات زنانه عصرش عمل می‌کرد تا نشان دهد با سینما و با جلوه‌گری می‌توان کاری کرد که جوانه‌های صداقت و پاکی زمانه از میان نرود. شاید سینمای آن دوران بیش از هر زمان دیگری به زنانگی افراطی که مونرو در طول دوران بازیگری‌اش خیلی زیادتر از هر هنرپیشه دیگری عرضه می‌کرد احتیاج داشت تا نشان دهد سینمای بدون زنان ستاره‌ای، چون او، با تمام ابعاد و ویژگی‌هایی که با همه هژمونی‌شان معرفی می‌کردند، چیزی بیش از حد بی‌معنا و توخالی خواهد بود.

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما

اول فوریه سال1961 چراغ‌های سالن‌های سینما‌های هالیوود خاموش می‌شود تا تماشاچیان سینما جدیدترین بازی هنرپیشه دلخواه‌شان در ناجور‌های جان هیوستون را ببینند؛ اما انبوه تماشاچیان این سالن‌های پرازدحام که بی‌صبرانه منتظر افتادن نور آپارات روی پرده نقره‌ای هستند، این بار بدون ستاره‌شان و برای آخرین بار تصویرش را روی پرده سینما می‌بینند؛ و حالا دیگر این گفته هایش بود که دست به‌دست می‌شد: من آدم خودخواه و بی‌حوصله و متزلزلی هستم. من هم اشتباه می‌کنم، رفتارم از کنترل خارج می‌شود، و گاهی اوقات کنترل‌کردنم سخت می‌شود. اما اگر نتوانید من را در بدترین حال تحمل کنید، مطمئن باشید که لیاقت بهترین حال من را نیز ندارید. نقص زیباست. جنون نبوغ است؛ و اینکه خنده‌دار باشی خیلی بهتر از این است که ملال‌آور باشی. من آدم خوبی هستم، اما فرشته نیستم.

مریلین مونرو؛ کلاسیک‌ترین زنِ اغواگر تاریخ سینما

گناه می‌کنم و شیطان نیستم. من فقط یک دختربچه کوچک‌ام که در یک دنیای بزرگ برای یافتن کسی که دوستش بدارد تلاش می‌کند. هدفم از بازیگری پول‌درآوردن نیست. من فقط می‌خواهم فوق‌العاده باشم. من اگر از همه قوانین و قواعد پیروی می‌کردم، به هیچ‌جا نمی‌رسیدم. اما موفقیت باعث می‌شود بسیاری ازت متنفر شوند. ای‌کاش اینطور نبود. لذت‌بردن از موفقیت بدون دیدن حسادت در چشم‌های اطرافیانت چقدر می‌توانست شگفت‌انگیز باشد. طراحان دوست دارند که لباس‌های بهاری بپوشم و میان امواج بزرگی از رنگ‌ها غرق شوم. اما احساسات من بهاری نیست. احساس می‌کنم که بیشتر شبیه یک پاییز گرم سرخ هستم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/373813/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

پرش فضانورد و ماجراجوی اتریشی Felix Baumgartner از فاصله ی حدود 39 کیلومتری زمین

«متاورس» بازگشته است

به ظاهر دوست اما دشمنانند

شعری فوق العاده زیبا از مولانا

واکنش جنجالی مدافع شمس‌آذر بعد از بازی با استقلال

مدیرعامل آلومینیوم اراک: نمی‌دانیم بازی با پرسپولیس تماشاگر دارد یا نه!

آغاز برخورد با متخلفان در فوتبال

مغانلو و باقری در انزلی گلاویز شدند!

تکلیف اوسمار با پرسپولیس را یک شرط مشخص می‌کند

نتایج روز نخست ملی پوشان ایران در مسابقات اسکواش قطر جونیور

بارتومئو: حق زوبی زارتا اخراج نبود

راز موفقیت میکل آرتتا از زبان خودش

10 حرکت برتر بسکتبال حرفه‌ای NBA در شب گذشته

دلخوری آرائوخو، با این پیشنهاد دیگر نمی‌مانم

زمان آخرین دیدارهای تیم ملی در مقدماتی جام جهانی مشخص شد

ماجرای انتشار نشریه در نماز جمعه توسط ده‌نمکی

«آقای قاضی» جدید هفته آینده پخش می‌شود

برگزاری دومین کنگره 8 هزار شهید گیلان با حرکت جهادی

چرا دانلود غیرقانونی آهنگ را دوست داریم؟

ویدئویی از حرکات عجیبِ بنیامین بهادری که خبرساز شد!

آواره شدن بیش از 110 هزار نفر بر اثر سیل در چین

ابراز امیدواری ایران برای رسیدن حجاج عمره به 700 هزار نفر در سال

بازداشت 20 نفر از مدعیان فروش سوالات کنکوری

آخرین وضعیت مناطق سیل‌زده در 3 استان جنوبی

انهدام بیش از 1680 باند توزیع موادمخدر در سال قبل

دومین جلسه رسیدگی به اتهامات «تتلو» برگزار شد

رعد و برق وحشتناک در چین

برگی از تاریخ/ 14 سال پرستاری از جانبازی که بی‌نام و نشان بود

جشنی سه هزار ساله که در ساری برگزار می‌شود

تاتاکوآ؛ دره ای فرسوده در کلمبیا

خوابیدن یک سگ روی ریل هنگام عبور قطار

ابتکار گوگل به مناسبت روز زمین

طبیعت چشم‌نواز دشت لاله‌های واژگون

شکار بچه آهو توسط یوزپلنگ در مقابل چشمان مادرش!

20 ناهار سبک و فوری برای روزهای بی‌حوصلگی

سس مایونز خانگی ارزون و راحت

هشدار؛ در نوشیدن آب زیاده‌روی نکنید!

هشدار دانشمندان؛ همه‌گیری آنفلوانزا در جهان

بلایی که گوشی بر سر کودکان می‌آورد

نقش عجیب جنسیت پزشک بر درمان بیماران

خودروِ ترکیبی یا دورگه؟

هایلات عملکرد انفرادی و قدرتمندانه صبح امروز لبران جیمز

یوسین بولت و تکرار خوشحالی معروف جود بلینگام

ستاره خارجی استقلال به تمرینات بازگشت

وضعیت تکان‌دهنده پنج خرید تابستانی بارسا

نجات دروازه سویا توسط سرخیو راموس در بازی مقابل مایورکا

10 فوتبالیست منفور تاریخ که از آن‌ها متنفرید!

پرسپولیس خواهان تغییر رای اسماعیلی‌فر

سرمربیان تیم‌های ملی کبدی مردان و زنان معرفی شدند

علی رشیدی دبیرکل فدراسیون کبدی شد