آریا بانو

آخرين مطالب

مورایس: رونالدو می‌تواند به سپاهان بیاید ورزشي

مورایس: رونالدو می‌تواند به سپاهان بیاید
  بزرگنمايي:

آریا بانو - ورزش 3 / ما تازه موتور را روشن کرده‌ایم و در حال گرم شدن است؛ نمی‌دانیم تیم‌ها کجا می‌خواهند خودشان را نشان بدهند. پس بگذارید موتور ماشین را حالا حالاها داغ کنیم و مطمئن باشیم که این موتور برای این رقابت‌ها، با سرعت مسیرش را طی می‌کند.
حضور ژوزه مورایس روح تازه‌ای به سپاهان بخشیده و این موضوع در مصاف هفته اول طلایی‌پوشان مقابل استقلال نیز به وضوح دیده شد و آنها توانستند با یک پیروزی ارزشمند و معنی‌دار تهران را به مقصد اصفهان ترک کنند.
در بازگشت به اصفهان ژوزه مورایس میهمان برنامه ضربه آزاد شد و مقابل سعید ساکت نشست و به سوالات مختلفی که این مجری از او درباره موضوعات مختلف پرسید؛ پاسخ داد.
این گفت‌وگوی جذاب را از دست ندهید.

آریا بانو

* سوالات زیادی مطرح شده است. اولین سوال این است که چطور همکاری شما با سپاهان شکل گرفت؟
ژوزه مورایس- قبلا درباره این موضوع صحبت کردم. این رازی بود که نمی‌خواستیم برملا شود ولی کشف شد. من به این سوال در پایان مصاحبه جواب می‌دهم و اگر می‌خواهید جواب این سوال را بدانید؛ همینجا بمانید
*ظاهرا چندین روز در اصفهان بودید و کسی خبر نداشت؟
مورایس- فکر می‌کنم تعدادی خبر داشتند. از جمله افرادی که در باشگاه کار می‌کنند. یک‌جور اولین ارتباط ما با رسانه فوتبال بود. نسبت به چیزی که قبلا مشاهده کرده بودم؛ خیلی فضای متفاوتی بود. من همچنین یک‌سری شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کردم و البته یک‌سری شایعات هم وجود داشت. البته در ادامه حقایقی هم در این مورد مشخص شد.
*حضور مربیانی مانند کی‌روش چقدر در تصمیم شما برای انتخاب ایران و سپاهان اثرگذار بود؟
مورایس- این یکی از نگرانی‌های من بود. من می‌خواستم ابتدا ایران را ببینم تا ببینم می‌توانم کارم را انجام بدهم یا نه. برایم اولین چیزی که مهم بود حس و انرژی‌ای بودم که از مردم گرفتم؛ اینکه آیا می‌توانم توقعاتی که مردم از من به عنوان یک مربی دارند را برآورده کنم یا نه؟ من اینجا هستم تا آپشن خاصی را به فوتبال ایران ارائه بدهم. من می‌خواهم این حس را داشته باشم که می‌توانم تجارب و حس خودم را انتقال بدهم. این اصلی‌ترین دلیلی بود که قبل از گرفتن شغل از ایران و اصفهان بازدید داشته باشم.
*پس شما یک دید و نگاه خاص را دنبال می‌کنید. مثل دوست و همکارتان آقای مورینیو که او هم آقای خاص است. ما می‌توانیم شما را آقای خاص فوتبال ایران بدانیم؟
مورایس- شما هر چیزی من را صدا بزنید، من آن را می‌پذیرم و مشکلی ندارم. من اینجا آمده‌ام تا چیز خاصی را به مردم اصفهان منتقل کنم و این برای من خیلی خاص است که چنین حسی داشته باشم. این خیلی حس خوشحالی دارد که تمام قلب و وجودم را در اختیار هواداران قرار بدهم و از اطلاعات و دانش خودم استفاده کنم تا به کمک مربیان دیگر در ایران هم بیایم. مربیانی که در لیگ ایران شاغل هستند. در واقع هدف من ارتقا و بهبود فوتبال ایران هم هست. برای ما داشتن این حس هیجان در طول فصل خیلی خوب است و البته باید تا پایان هم آن را ادامه بدهیم.
*تفکرات خاص دستیاران خاص هم می‌خواهد. روندی که شما برای انتخاب دستیارانتان طی کردید چگونه بود که این دستیاران انتخاب شدند؟
مورایس- این‌ها مربیانی هستند که با آنها چندین مرتبه کار کرده‌ام. پائولو مربی دروازه‌بان‌های تیم را از زمان تیم ملی و بنفیکا می‌شناسم. ژائو هم از سال 2014 با ایشان کار کردم و در کارشان خیلی خوب و حرفه‌ای هستند. و هوگو آلمیدا هم زمانی که در آ ا ک آتن بودم شاگرد من بود. او در تیم ملی هم حضور داشته است و البته یک رابطه دوستانه هم خارج از فضای کاری با هم داریم. از زمانی که فوتبال‌شان تمام شد و در آکادمی مشغول به کار شدند این هدف را داشتم که او را به کادر مربیگری‌ام اضافه کنم. البته می‎‌خواهم از تجربه خودم هم در ارتقای مربیگری ایشان استفاده کنم.
*یکی از بحث‌هایی که مطرح شد بحث دستیار ایرانی بود. آیا ممکن است برنامه خودتان را در این مورد توضیح بدهید؟
مورایس-درباره اینکه بخواهیم با یک نفر کار کنیم ابتدا باید درباره وضعیت جامعه، باشگاه ونیت آنها بدانیم. باید نظر هواداران را هم بدانیم که آن فرد بتواند رهبری تیم را در کنار ما برعهده بگیرد. این یک کار متفاوت است چون باید به مردمی تکیه کنی که زبان افرادی که با آنها کار می کنی را بهتر از تو می‌فهمند. ارتباط برقرار کردن با بازیکنان چیزی است که برای مربی ایرانی تفاوت ایجاد می‌کند. در مربیگری شما نمی‌توانید با مربی‌ای کار کنید که ایده‌ها، تفکرات و ذهنیات و چشم‌انداز او را نمی‌دانید. اگر بخواهید کسی را در کنارتان داشته باشید که فقط آشنایی به زبان داشته باشد، من این کار را با مترجم انجام می‌دهم. اما به چیزی فراتر از این‌ها نیاز داریم. این مسئولیت سنگینی است. توقعات بزرگی برای هدایت تیم بزرگ وجود دارد و اگر نتوانیم یک تیم خوب برای هدایت داشته باشیم، نمی‌توانیم کار درست را انجام بدهیم. بعضی اوقات هم مربی‌ای ممکن است بیاورید که ایده‌های شما را دنبال نمی‌کند. من در کره جنوبی چنین تجربه‌ای را داشتم. در ابتدا فکرمی‌کردم می‌تواند موثر باشد ولی در پایان خیلی اوضاع بدتر شد؛ چون خیلی نتوانستیم با هم تطابق داشته باشیم و دستورالعملی که آن مربی به بازیکنان می‌داد با من کاملا متفاوت بود. این‌ باعث ایجاد اختلافات زیادی در رهبری و هدایت تیم شد؛ چون بازیکنان بعضی اوقات گیج می‌شدند که باید چه کسی را دنبال کنند و خب دنبال کردن کسی که هم‌زبان‌ است ساده‌تر است.
*با این حال شما در کره‌جنوبی دو قهرمانی کسب کردید و به عنوان مربی سال هم انتخاب شدید.
مورایس-بله درست است ولی می‌توانستم سه قهرمانی داشته باشم. البته تنها نه. منظورم این است که با مجموعه مربیان می‌توانستیم این قهرمانی را اضافه کنیم.
*فکر می‌کنید چه زمانی به شناخت لازم می‌رسید تا یک ایرانی را به کادرتان اضافه کنید. اینکه با چه شرایطی و ...
مورایس- ما تا الان یک سری مربی مدنظر داریم. همین الان یک فیزیولوژیست با خودمان داریم که در خصوص مسائل فیزیکی بازیکنان با ما کار می‌کند. شاید در آینده چنین اتفاقی رخ بدهد ... باید ببینیم چه می‌شود. شاید کمی اگر فارسی‌ام بهتر بشود (باخنده) تصمیمات دیگری بگیرم تا بتوانم ارتباطات کلامی‌ام را بهتر کنم. اما نمی‌توانم این قول را بدهم که در میان مربیان کادرم یک مربی ایرانی وجود داشته باشد. قطعا این فصل که این اتفاق رخ نخواهد داد. من قرارداد سه ساله دارم و اگر ایده‌ای باشد که بپسندم در این مورد اقدام کنم؛ مثلا اگر یک بازیکن بخواهد دوران بازی را تمام کند و دوران مربیگری را شروع کند، یکی از احتمالاتی است که او را جزو مربیان خودم داشته باشم. این را هم بگویم که اعتماد و صداقت در این موضوع خیلی مهم است.
*برسیم به انتخاب بازیکنان. تمام فلسفه‌ای که شما دنبالش هستید در انتخاب بازیکن خودش را نشان می‌دهد. چه روشی را در انتخاب بازیکنان دنبال کردید که در حال حاضر این ترکیب را می‌بینیم.
مورایس-اول از هر چیزی آنها بازیکنانی با مهارت‌هایی هستند که من به آنها باور دارم و از آنها می‌خواهم که این مهارت‌ها را در زمین مسابقه اجرا کنند. این اولین و مهم‌ترین نکته‌ای است که من مد نظرقرار می‌دهم. و بعد باید در شخصیت آنها پیشرفت و اشتیاق برای بلندپروازی را ببینم. اگر کسی ذهنیت بازی برای به رخ کشیدن ایده‌های جدید را داشته باشد، این موقع خودم را آدم خوش شانسی می‌دانم که با چنین بازیکنانی کار می‌کنم و این یک گروه فوق العاده است. این‌ها فقط بازیکنانی فوق العاده نیست و انسان‌های فوق العاده‌ای هم هستند و این کار را برای من ساده‌تر خواهد کرد. هدایت و رهبری بازیکنانی نظیر حسینی، فرشاد، جلال، رشید، بازیکنانی که قبلا در تیم بوده‌اند، حتی علی‌نژاد؛ آنها شخصیت خیلی خوبی دارند. من این اسامی را گفتم چون سابقه بیشتری در تیم دارند و البته شخصیت‌های خوبی هستند و این علاقه و اشتیاق را می‌توانم در چشمان آنها ببینیم. این اشتیاق در آنها می‌درخشد. و این انرژی است که می‌تواند یک اتفاق خیلی خوب را برای تیم رقم بزند. من خیلی از این اتفاق خوشحال و سپاسگزارم.
*برسیم به اول بازی که برگزار شد و با استقبال ویژه از طرف هواداران همراه شد. این حس را برای ما تشریح کنید.
مورایس- یک جورایی شوکه شدم ( باخنده)؛ چون یک نفر آن بالا داد می‌زد و یک سری دود و مواد آتش‌زاده بود. خیلی اشتیاق را در بین این همهمه توانستم پیدا کنم. خیلی شوکه شدم ولی این غافلگیری به صورت مثبت بود که این شادی را توانستم ببینیم. حالا فکر کنید این آدم‌ها را می‌توانستیم در استادیوم ببینیم. چقدر این حس را می‌توانستیم آن روز داشته باشیم. چون من باور دارم وقتی به اصفهان رسیدم می‌توانستیم این هواداران را در تهران هم ببینیم و این تکان و جنبش را در تهران پیاده کنند. بی صبرانه البته منتظر حضور هواداران دراستادیوم ها هستم و امیدوارم در آینده امکان دیدن هواداران را در استادیوم ها داشته باشیم.
*در مورد هواداران به شما بگویم که فوق العاده و بی نظیر هستند و قطعا اتفاقات بسیار بسیار جذابی مانده که از هواداران سپاهان ببینید. فوق العاده پرشور، دوست داشتنی و حامی تیم هستند.
مورایس- من گروهی را از هواداران دیدم که شلوارهای جالب و بانمکی را پوشیده بودند. در محوطه باغ می رقصیدند. من این را خیلی دوست داشتم.
*(خطاب به مترجم) البته برای آقای مورایس توضیح بدهید که همزمان با بازی استقلال و سپاهان تیم برنامه ما به یکی از محیط های عمومی رفته که هواداران سپاهان با هم بازی را نگاه می‌کردند و البته رونالدوی ایرانی هم با آنها همراه بوده است.
مورایس- با خنده در این لحظه می‌گوید: چه کسی رونالدوی ایرانی است؟
مترجم: برویم و با هم ببینیم.
مورایس- که همچنان خنده بر لب دارد: اوکی. من خیلی کنجکاوم.
پس از اینکه آیتم دیدار استقلال و سپاهان با حضور چند هوادار سپاهانی مشتاق پخش شد، مجری برنامه چند عکس را به عنوان دستور بخش بعدی برنامه مطرح کرد و از مورایس خواست نظرش را درباره این عکس‌ها بگوید.

آریا بانو

مورایس- با ساموئل اتوئو در آنتالیا اسپور هستم. اتوئو در اینترمیلان هم بازیکن من بود. قهرمان هم شدیم. بازیکن من در چلسی هم بود. به آنتالیا آمدم که کمک کنم و اتوئو در تیم بود. خوشحالم که توانستم به انتالیا کمک کنم.

آریا بانو

*چه زمانی مورینیو به شما پیشنهاد داد؟
مورایس- سال ها بعد بود که به من پیشنهاد داد.

آریا بانو

مورایس- موربینیو، کارانکا. احتمالا داشتم در این اینجا به چیزی به صورت عمقی نگاه می کردم تا ببینم چه خبر است.

آریا بانو

آریا بانو

مورایس-فک می کنم سال 2012-2011 بود. ما در این فصل قهرمان شدیم. 
*الان هم با این دو نفر در ارتباط هستید؟
مورایس- بله. یکی از آنها (مورینیو) مثل برادر من است.
*به نظر می‌رسد ولی رونالدو از شرایطش در منچستر راضی نیست. پیشنهادی برای او ندارید (باخنده)؟
مورایس-من فکر می‌کنم اصلا نمی‌توانیم رویای داشتنش را هم داشته باشیم ولی می‌تواند بیاید و تفاوت‌هایی ایجاد کند (باخنده).

آریا بانو

مورایس-ما اینجا قهرمان جام حذفی اسپانیا شدیم. والنسیا را در فینال بردیم ولی قبلش بارسلونا را بردیم. دقایق آخر هم بود و دیگر اجازه ندادیم کاری بکنند. بازیکنان و تیم فوق العاده‌ای را اینجا می‌بینید.

آریا بانو

آریا بانو

مورایس- اینکه بخواهیم بازیکنی را بیاوریم انتخابش یک فرصت است. البته یکی از معیارهایی که برای انتخاب بازیکن باید داشته باشیم باید فرآیندی طی شود. خیلی هم تعدادشان زیاد نیست و باید با استایل بازیکنان، تیم و فرهنگ سازگار باشند. ما درباره یک بازیکن فکر کردیم ولی آن بازیکن تصمیم گرفت به فوتبال آرژانتین برود. یک بازیکن دیگر هم در نظر داشتیم ولی نتوانستیم آن بازیکن را آزاد کنیم. 
*درباره این عکس هم توضیح بدهید؟
مورایس-بله این عکس ماموریت غیرممکن بود ولی خب نهایتا وقتی از بازی با التعاون برگشتیم و بازی را یک هیچ کردیم قهرمان لیگ شدیم. این بازی‌ای ماقبل پایانی بود تا بتوانیم عنوان خودمان را حفظ کنیم. این بازی را باید می‌بردیم. البته بازی سختی بود و التعاون درمیان سه تیم برتر و رقیب سرسختی بود. البته که الهلال هم تیم بزرگی است. جووینکو را می بینید که بازیکن فوق العاده‌ای بود و البته بقیه بازیکنان هم عالی هستند.
*می‌توانیم امیدوار باشیم که این خاطرات برجسته در سپاهان هم تکرار شو د؟
مورایس-ببینید من معتقدم وقتی یک کار را انجام می‌دهید به دفعات می‌توانید آن را تکرار کنید. من اینجا هستم تا به بازیکنان کمک کنم به این هدف برسند. همانطور که در ابتدا گفتم من برای یک سری اهداف خاص اینجا هستم. انرژی و احساسی که گرفتم خوب بوده است. توجه هم خوب بوده است. بعد از جلساتی که بازیکنان هم داشتیم به این نتیجه رسیدیم که باید رشد داشته باشیم. با این حال تنها قولی که می توانم بدهم این است ما قلب‌مان را می‌گذاریم. از لحاظ انجام دادن هر اتفاقی که ممکن باشد تا رویای هر کسی را محقق کنیم. از فردا خبر نداریم. همانطور که در آن عکس دیدید. من امروز اینجام ولی زمانی که عارضه مغزی داشتم، نمی دانستم زنده خواهم ماند یا نه. امروز مهم است که چه اتفاقی می‌افتد. من تلاش می کنم امروز خوشحال باشم و تا جایی که می‌توانم کمک کنم. امروز است که من زنده‌ام و شماها را کنار خودم می بینم. فردایی در دستان من نیست؛ پس هر کاری از دستم برمی آید انجام خواهم داد تا هواداران خوشحال کنیم. این همان کاری است که تیم ما انجام خواهد داد. هر روز کار می کنیم و تمرین می کنیم تا جایی که می‌توانیم عشق و احساس را به هواداران بدهیم و نشان بدهیم عاشقانه آنها را دوست داریم.
*رقیبان سرسخت شما در لیگ ایران چه تیم‌هایی هستند؟
مورایس- اگر بخواهم صادق باشم نمی‌توانم بگویم کدامشان می‌توانند سخت‌تر باشند. به نظرم لیگ لیگ خوب و جذابی است. بازی ذوب آهن و پرسپولیس را از نزدیک دیدم. بازی بازی خوبی بود و تیم‌ها هم تیم‌های خوبی بودند. البته لیگ تازه شروع شده و ما تازه موتور را روشن کرده‌ایم و در حال گرم شدن است. حالا نمی‌دانیم کجا تیم‎ها می‌خواهند خودشان را نشان بدهند. پس بگذارید موتور ماشین را حالا حالاها داغ کنیم و مطمئن باشیم که این موتور برای این رقابت‌ها با سرعت مسیرش را طی می‌کند.
*در بازی استقلال شما گفتید خوش شانس بودیم اما کارشناسان نظر دیگری داشتند و گفتند سپاهان در نیمه مربیان برنده شد. کدام نظر را قبول کنیم؟
مورایس- فکر می‌کنم هر دو می‌تواند صدق پیدا کند. وقتی گفتم خوش شانسیم، وقتی یک ورزشگاه پر از تماشاگر باشد، تماشاگران یک قدرت مضاعف را به بازیکنان القا می‌کنند. زمانی که در خانه خود یک گل می خورید و عقب هستید، احتمالا قدرت هواداران بتواند انگیزه را به تیم برگرداند و قدرت مضاعف به شما بدهد. وقتی می‌گویم خوش شانس بودیم به خاطر همین است؛ چون این بازی اولین مسابقه بود و وقتی اولین بازی یک دربی کلاسیک باشد و در خانه خودت بازی می کنی محکوم به برد هستی. این یک فشار مضاعف ایجاد می‌کند. خوش شانسی ما از این جهت بود که این اولین بازی لیگ بود و فشار زیادی روی تیم حریف بود. وقتی به عنوان میهمان هستید؛ البته آن هم سختی خودش را دارد ولی قدرت هواداران را نخواهید داشت. حالا تصور کنید ورزشگاه پر بود. شاید ما ده هزار تماشاگر می داشتیم و 90 هزار تماشاگر تیم مقابل. خب شرایط برای ما طبعا بهتر بود. با این حال بر این باورم که بازیکنان در هر صورت با همان شکل و روال بازی می‌کردند. پیش از این چیزی نمی توانم بگویم چون نتیجه همان چیزی شد که باید می شد و ما سه امتیاز را گرفتیم.
*از 400 سوالی که هواداران برای ما ارسال کرده‌اند نزدیک به 200 سوال درباره مهاجم است که برنامه آقای مورایس برای پست مهاجم چیست (باخنده)؟ من همه سوال ها را کنار هم قرار می دهم و می پرسم برنامه شما برای خط تهاجمی تیم چیست؟
مورایس- این سوالات را بعدا می توانیم جواب بدهیم. وقتی شما می خواهید در برنامه ای موفق باشید، برنامه‌ات را لو نده. تا زمانی که مطمئن بشوی که همه چیز فیکس شده است. چیزی که می توانم بگویم این است که اگر الان مهاجمی نداریم باید با داشته‌هایمان بازی کنیم و کسی که این جمله را باور داشته باشد ما را حمایت خواهد کرد. خب شهریار هم مهاجم خوبی است و قول می‌دهم گلزنی‌هایش آغاز می‌شود و گل‌های زیادی خواهد زد.
سوال نظرسنجی برنامه "ضربه آزاد" شبکه اصفهان این بود که آیا ژوزه مورایس در سپاهان موفق خواهد شد یا خیر که بیش از 99 درصد از مخاطبان برنامه به این سوال پاسخ مثبت داده بودند. در ادامه مورایس نیز نظرش را در رابطه با این نظرسنجی به شرح زیر مطرح کرد..
مورایس- نظر من این است که تنهایی نمی‌توانم موفقیت را خلق کنم و موفقیت هم موفقیت همه است. من روی همه حساب می‌کنم. من خیلی خوشحالم این آمار را می‌بینم. چرا که مردمی که به موفقیت باور دارند، افراد موفقی هستند و آنها می‌دانند موفقیت چیست. من الان یک حریم امنیتی را برای خودم بیشتر احساس می کنم به خاطر این نظرسنجی و این جواب‌ها تا بیشتر و بیشتر به موفقیت نزدیک شویم. آنهم به خاطر این مردم. نه فقط به خاطر من، که به خاطر باور خودشان و این می‌تواند موفقیت را برایشان به ارمغان بیاورد. ممنونم ممنونم از هواداران به خاطر این رای و باوری که به موفقیت تیم دارند و یکبار دیگر به خاطر باوری که دارند و انرژی‌ای که به من می‌دهند. با این وصف فکر می کنم ما در پایان به نقطه بالایی برسیم.
*صحبت پایانی آقای مورایس خطاب به هواداران سپاهان و آینده‌ای که انتظارش را می‌کشند؟
مورایس- فقط یک کلمه می گویم. همه شما را خیلی دوست دارم و می‌خواهم این عشق و علاقه را در قالبی خاص به شما ارائه بدهم. اگر همه با هم یکدل و متحد باشیم می توانیم به خواسته‌مان برسیم وبر این باور هستم که می‌توانیم به این خواسته برسیم.
*اولین گفتگو وقتی درباره دلیل همکاری شما با سپاهان صحبت کردم گفتید نکته‌ای را می‌گویم. می‌خواهم این نکته یادتان نرود.
مورایس- بله یادم هست که به شما گفتم. این یک راز است. من به ایران آمدم. کسی نمی‌دانست که من اینجا هستم. من یک و نیم روز اصفهان بودم. از امکانات باشگاه بازدید کردم و همینطور امکانات کارخانه سپاهان. با اعضای هیئت مدیره هم نشستی دوستانه داشتیم. من تحت تاثیر پروژه‌ای قرار گرفتم که برای افراد کمپانی در نظر گرفته شده است. برای من خیلی جالب است که سطح سازماندهی و اهدافی که کارخانه و تیم دارد فراتر از فوتبال هست. با هم یکدل و فشرده کار می‌کنند تا برای تمام اعضای اصفهان کار کنند. برایم خیلی جالب است که اعضای زیادی در کارخانه کار می‌کنند. آنها برنامه‌هایی دارند برای توسعه افراد و اینکه بتوانند سبک زندگی افراد را بهترکنند. از لحاظ ارتباط‌های مثبت که می‌تواند خروجی بهتری برای عملکرد کارخانه داشته باشد. این باعث می‌شود افراد کارخانه به همراه خانواده‌هایش حس شادی بیشتری داشته باشند. این دلیل اصلی من برای قبول کردن این پیشنهاد بود. این سازماندهی را از طریق قلبم قبول کردم تا برای افراد خوشی را به ارمغان بیاورم. من می‌خواستم بخشی از این شادی باشم.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/769137/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ترانه «شریک جرم» با صدای روزبه نعمت اللهی

فراجا: با رفتار اشتباه احتمالی ماموران در برخورد با بی‌حجابی برخورد خواهد شد

گوناگون/ دستاوردهای عملیات «کربلای10»

پلی زیبا و بزرگ در میان ابرها در چین

خرس خانگی یک روس

یک دسر شکلاتی پرتقالی و خوشمزه برای مهمونی هاتون

طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی

اگر هنگام مسواک زدن از لثه شما خون می‌آید بخوانید

اگر این نشانه‌ها را دارید یعنی شخصیت قوی دارید

بیگانگان فضایی ممکن است در واقعیت بنفش باشند

من پیر فنا بدم جوانم کردی

حکم ‏CAS‏ علیه اسپانیا؛ انتخابات را از نو برگزار کنید

هوادار استقلال دچار حمله عصبی شد

پیروزی مس برابر شاگردان ویسی با گلزنی بازیکن مازاد فولاد!

کارشناسی صحنه‌های جنجالی دیدار استقلال - شمس آذر

تفاضل گل استقلال و پرسپولیس برابر شد

فریاد باقری با مهم‌ترین گل سال به تراکتور

جدول لیگ برتر؛ استقلال به صدر رسید

زندی: اصلاً خوب نبودیم؛ استقلال تیم یکدستی دارد

ستاره‌های سپاهان در دو چالشِ مورایس

گزارش اکیپ؛ بایرن نه، زیدان به یونایتد می‌رود!‏

آخرین وضعیت لوکاکو پس از مصدومیت شدید

شمس‌آذر نفس آبی‌پوشان را حبس کرد؛ استقلال صدر را پس گرفت

نمک های بی پایان علی صادقی در سریال خانه به دوش

ماجرای عاشق شدن دیبی در جوانی

قطعه ای زیبا با تکنوازی ساز «ابوا»

ترخیص 2 هزار و 500 خودرو و تاکسی برقی از گمرک

تو ژاپن موسیقی رو اینجوری آموزش میدن!

خواص مصرف لیموی یخ زده در طول روز که تا به حال نشنیده اید

ارتش سوسک‌های رباتیک مجهز به کوله‌پشتی رایانه‌ای در بیابان

تو مثل منی برف...

دستِ خالی امان هندی و 12 آسیایی که در بیشکک سهمیه گرفتند

نساجی با درخشش یک برزیلی امیدوار به بقاست

منفور بارسلون بازیکن هفته چمپیونزلیگ شد!‏

گل دوم استقلال از روی نقطه پنالتی توسط محمدی

سکوت تراکتوری‌ها پس از شکست

پرسپولیس با ذخیره‌ها تیم رضا عنایتی را شکست داد

تراکتور سهمیه آسیا را به ملوان تعارف زد

شوت ابوالفضل جلالی در دقیقه 58 به تیرک عمودی دروازه شمس آذر برخورد کرد

بازگشت امید به نساجی با برد خانگی؛ تراکتور بدون خمس هم باخت

پیشنهاد میلیاردر فنلاندی؛ اینتر را به من بفروش!‏

گزارش زنده؛ استقلال 2-0 شمس‌آذر قزوین

دیبی:نفهمیدم تکرار کن! یه مرتیکه رو اسب سفید نشسته؟

دلبری های پیمان معادی در سریال افعی تهران

پشت صحنه جذاب صداتو با حضور جواد هاشمی

کشف اتفاقی استخوان بزرگترین موجود دریایی که 202 میلیون سال قبل وجود داشت/ ویدئو

آهنگ «سلام عزیزم» با صدای مسیح و آرش ای پی

تکلیف تعطیلی پنجشنبه‌ها چه زمانی مشخص می‌شود؟

این نوشیدنی خوشمزه و اقتصادی رو از دست نده

سس قارچ ویژه برای سیب زمینی سرخ شده