آریا بانو

آخرين مطالب

تمیز کردن وسایل استیل با مواد خانگی خانه داري

تمیز کردن وسایل استیل با مواد خانگی
  بزرگنمايي:

آریا بانو - انگیزه – آیا شما نیز به دنبال راهی برای تمیز کردن وسایل استیل خود هستید؟ تمیز کردن وسایل استیل موجود در آشپزخانه یکی از دشوارترین کارها برای خانم‌های خانه‌دار است. در این مطلب از سایت انگیزه روش‌هایی کاربردی برای این کار را به شما آموزش خواهیم داد.
موادی برای تمیز کردن وسایل استیل
1) آرد
آرد یکی از لایه بردارهای ملایم است. برای تمیز کردن وسایل استیل لازم است روی سطح ظرف به اندازه‌ای آرد بپاشید که به صورت کامل سطح ظرف را بپوشاند. سپس به کمک پارچه‌ای تمیز و نرم، محکم فشار داده و به شکل دورانی، آرد را به تمام سطح ظرف بمالید. این کار را چند دقیقه ادامه دهید تا وسیله شما درخشان شود. برای خطوط ریز موجود روی ظرف می‌توانید با استفاده از یک مسواک قدیمی، آرد را روی ظرف برس کنید و جرم آن را بگیرید.

آریا بانو


2) روغن زیتون
پیش از براق کردن وسایل استیل لازم است آن‌ها را تمیز کنید و اطمینان حاصل کنید که وسیله مورد نظرتان از مواد شوینده پاک شده باشد. سپس آن‌ها را خشک کنید. بعد از شستشوی وسایل، روی پارچه‌ای تمیز مقداری (یک یا دو قطره) روغن زیتون بریزید. برای سطوح بزرگ‌تر نظیر سینک ظرف‌شویی، می‌توانید از مقدار بیشتری روغن زیتون استفاده کنید.
در این مرحله باید روغن زیتون را روی تمام سطح وسیله استیل بمالید به طوری که تمام سطح را بپوشاند. برای اینکه روغن به تمام خطوط موجود روی ظرف نفوذ کند با استفاده از پارچه، روغن را با فشار به روی تمام سطح بمالید. این کار را تا حدی انجام دهید که متوجه تغییراتی در ظاهر استیل شوید. در پایان کار، ظرف استیل شما درخشان و سطح آن صاف می‌شود. سپس ظرف را مجدداً با مواد شوینده تمیز کنید، زیرا اگر باقیمانده روغن زیتون باقی بماند، به جای براق کردن به مرور وسیله شما را کدر خواهد کرد!

آریا بانو


3) سرکه
سرکه یکی از بهترین مواد برای تمیز کردن وسایل استیل آشپزخانه است. برای این کار لازم است کمی سرکه سفید را روی وسیله استیل مورد نظر خود اسپری کنید و با پارچه نرم آن را پاک کنید. اسید استیک موجود در سرکه به تمیز شدن وسایل استیل کمک می‌کند.
4) مواد شوینده‌
در مواجهه با لکه‌های موجود بر روی کباب‌پز یا سینک، به جای اینکه به جان این وسایل بیفتید، از شوینده‌های ملایم استفاده کنید. لکه غذای باقی مانده روی تابه، قابلمه استیل، سینک آشپزخانه یا کباب‌پز را با استفاده از پودرهای شوینده محو کنید. مواد شوینده همراه با آب گرم و پارچه یا برس نرم برای تمیز کردن این وسایل و لکه‌های روی آن‌ها بسیار مناسب هستند. دقت داشته باشید که سیم ظرفشویی یا دیگر برس‌ها سطح استیل را خش می‌اندازند. از این رو برای تمیز کردن وسایل استیل از آن‌ها استفاده نکنید.
5) آبلیمو
آبلیمو نیز یکی از مواد اسیدی به شمار می‌آید که برای تمیز کردن وسایل استیل به خوبی می‌توانید از آن بهره ببرید. برای این کار دو راه وجود دارد. اولاً می‌توانید یک لیموترش تازه را از وسط برش داده و آن را محکم روی سطح استیل بکشید یا اینکه می‌توانید مانند استفاده از سرکه، مقداری آبلیمو را روی سطح ظرف استیل اسپری کنید. بعد از این کارها لازم است با استفاده از یک پارچه نرم روی سطح ظرف بکشید و در پایان آن را شست و شو داده و به کمک یک حوله آن را خشک کنید.
6) الکل صنعتی و حلال‌های شیمیایی
در صورت استفاده از روغن و سرخ کردن مواد غذایی، به تدریج نوعی چسبندگی و لکه نامطلوب روی قسمت‌های استیل گاز یا هود شما باقی خواهد ماند. برای تمیز کردن این لکه‌ها و چسبندگی‌ها لازم است مقداری ‌الکل را روی یک پارچه نرم بریزید و روی سطح مورد نظر بکشید. این کار را تا زمانی تکرار کنید که سطح استیل این وسایل کاملاً تمیز شود.
از الکل می‌توانید برای تمیز کردن سطح کتری و دیگر وسایل استیل چرب شده نیز استفاده کنید. پس از اینکه دستمال آغشته به الکل را روی سطح این وسایل کشیدید لازم است آن‌ها را با آب گرم شست و شو داده و سپس به کمک یک حوله جاذب و تمیز آن را خشک کنید و از درخشش آن‌ها لذت ببرید.

آریا بانو


7) کربنات سدیم
استفاده از خمیر کربنات سدیم، همراه با یک پارچه نرم و شست‌وشو با آب گرم، جای انگشتان را از روی ظرف استیل از بین می‌برد و به آن شفافیت می‌بخشد. برای این کار لازم است کربنات سدیم را به صورت خمیری در آورید و برای مدت زمانی آن را روی وسایل استیل خود قرار دهید و سپس با استفاده از یک دستمال نرم آن را پاک کرده و در آخر آن را با آب شست و شو دهید.
8) شیشه‌شوی
یکی از روش‌های کاربردی برای تمیز کردن وسایل استیل، استفاده از شیشه شوی است. برای از بین بردن جای انگشتان از روی گاز، مایکروفر یا یخچال استیل، از شیشه‌شوی‌ها بهره ببرید و به سادگی هر چه تمامتر وسایل خود را از انواع لکه‌ها تمیز کنید.
9) استفاده از آب گرم و خشک کردن فوری ظروف
در بیشتر موارد وسایل استیل، فقط با استفاده از آب گرم تمیز می‌شوند و نیازی به استفاده از مواد شیمیایی نیست. در صورتی که وسیله چرب نباشد، همین که آب گرم را روی آن بریزید کفایت می‌کند و سپس با یک دستمال نرم آن را خشک کنید. اگر مایل بودید برای تمیزتر شدن شست‌وشو می‌توانید از یک ماده شوینده نیز استفاده کنید. در بسیاری از موارد مواد معدنی موجود در آب، روی ظرف‌های استیل لکه به جا می‌گذارند. برای درخشش مجدد وسایل استیل لازم است آن‌ها را پس از شست و شو، با یک حوله خشک کنید تا از لکه شدن آن‌ها جلوگیری شود.
روش اصولی و گام به گام برای تمیز کردن وسایل استیل
حالا که با مواد طبیعی موجود در خانه که برای تمیز کردن وسایل استیل مناسب بودند آشنا شدید؛ می‌توانید مراحل زیر را به صورت گام به گام انجام دهید و در نهایت از نگاه کردن به ظروف تمیز و براق استیل‌تان لذت ببرید.
گام اول: شناسایی خطوط سطح استیل
در صورتی که به دقت نگاه کنید، سطح استیل دارای خطوطی است. این خطوط مات بوده و به راحتی تشخیص داده می‌شوند. پیش از اینکه شروع به تمیز‌کردن وسایل‌تان کنید، توجه داشته باشید که جهت این خطوط به کدام طرف است. هرچند در حالتی که وسیله خود را بر خلاف این خطوط تمیز کنید، آسیبی نمی‌بیند؛ ولی اگر تمیز کردن را در جهت این خطوط انجام دهید، وسیله شما تمیزتر می‌شود. دلیل این نکته این است که جرم و آلودگی در بین این خطوط قرار می‌گیرد و اگر وسیله را در جهت این خطوط تمیز کنید قادر خواهید بود این جرم‌ها را کاملاً تمیز کنید. این تنها یک نکته کوچک اما جالب و کاربردی برای بهتر تمیز کردن وسایل استیل است.
گام دوم: فراهم کردن وسایل مورد نیاز برای تمیز کردن
برای این مرحله از تمیز کردن ظروف استیل لازم است برخی از وسایل مانند دو عدد دستمال تمیز نرم برای سابیدن سطح ظرف (در صورتی که جنس دستمال ها پنبه ای باشد بهتر است، چون هیچ پرزی باقی نمی‌گذارد.) مایع ظرفشویی و روغن بچه یا هر کدام از مواد معرفی شده در مرحله قبل را تهیه کنید
گام سوم: استفاده از مواد شوینده
تأثیر مایع ظرفشویی برای نابود کردن جرم و چربی ظروف و وسایل خانه شگفت انگیز است. با استفاده از مایع ظرفشویی به دقت شروع به تمیز کردن وسایل استیل کنید. برای این کار کمی مایع ظرفشویی (دیگر مواد شوینده) را روی پارچه بریزید، اندکی به آن آب اضافه کنید، آب باید در اندازه ای باشد که فقط پارچه را مرطوب کند. اکنون پارچه را در امتداد خطوط استیل بکشید و آن را تمیز کنید. در صورتی که باز هم لکه‌ای باقی مانده باشد، شما می بایست در همان راستا دستمال را چندین مرتبه بکشید. پس از این مرحله از تمیز کردن، با استفاده از یک دستمال خشک شروع به خشک کردن ظرف کنید.
گام چهارم: پولیش کردن وسایل با استفاده از روغن بچه
اکنون به آخرین و مهمترین مرحله از تمیز کردن وسایل استیل رسیدیم. به میزان دو قطره روغن معدنی یا روغن بچه روی پارچه تمیز دوم بریزید. همانند مرحله قبل، دستمال حاوی روغن بچه را در راستای خطوط استیل حرکت دهید. این پولیش دادن به وسیله روغن بچه، به میزان زیادی وسایل استیل شما را براق می‌کند.
آیا شما نیز روش مناسبی را برای تمیز کردن وسایل استیل می‌شناسید؟ روش‌های ارائه شده در این مقاله تا چه اندازه برای شما مؤثر بود؟ شما می‌توانید 9 روش ساده برای تمیز کردن ظروف مسی را نیز در سایت انگیزه بخوانید. لطفاً نظرات و تجربیات خود را با سایر خوانندگان مجله اینترنتی انگیزه به اشتراک بگذارید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/776127/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ناسا نقشه ٧٢ پرواز هلیکوپتر نبوغ در مریخ را به‌ نمایش گذاشت

دین‌محمدی: استقلال باید تمرکز بیشتری داشته باشد

جام ملت‌های آسیا؛ در انتظار شناخت 4 مسافر جام جهانی

لب‌خوانی اتفاق بزرگ ال‌کلاسیکو؛ آن شب چه گذشت!‏

سرمربی جهانبخش جانشین کلوپ در لیورپول؟

آلیسون بکر اوسمار ویرا را فالوو دارد

مصدومیت‌های تیم کلوپ تمامی ندارد

رکورد تراپ بانوان توسط مرضیه پرورش‌نیا شکسته شد

بهترین رکورد سرمربیگری اوسمار در پرسپولیس

نگرانی سپاهانی‌ها از تکرار اتفاقات ناگهانی در اهواز

پوچتینو: ثابت کنید اینجا اف‌سی کول پالمر نیست!‏

«هما» عاقبت راز خود را برملا کرد

حواشی یک توهین/ عذرخواهی نماوا پذیرفته نشد!

داریوش ارجمند: دولت باید به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند

پرونده داروی هموفیلی روی میز شورای عالی بیمه

آهنگ «فرش قرمز» با صدای شهاب رمضان

چهار کشته و 10 مفقودی در حادثه سیل جنوب چین

ویدئویی زیبا از جاده درگز به قوچان در بهار 1403

دعوای کارگران در خط تولید یک کارخانه!

درگیری هولناک بین خرس های قطبی

برگی از تاریخ/ این شاهزاده خانم قاجار اولین وارد کننده تاکسی به تهران بود

طرز تهیه یتیمچه؛ خوش طعم و به صرفه

2 عادت ناسالم که بدن را فرسوده و چاق می‌کند

هیچ آدم عاقلی بعد طلاق اینکارو نمیکنه

تلاش محمد دلاوری برای شکافتن هسته در سازمان انرژی اتمی

داستان‌هایی از کریستین اندرسون با لهجه فارسی

جوکوویچ: امیدوارم یک بار دیگر با نادال بازی کنم

پایان داستان ستاره هلندی در بارسلونا؟

پرتاب چاقو به سمت بازیکن در لیگ کلمبیا

مرور کارهای تاکتیکی در هوای بارانی اراک

دعوت همشهری از هواداران تراکتور در تهران

فرصت ویژه گلر استقلال پس از یازده ماه!

پاسخ مورایس به انتقاد هواداران سپاهان

به میهمان لرتبار لیگ برتر احترام بگذارید!

سرمایه‌گذاری تیم‌های آسیایی خطرناک است؛ فوتسال بچه سرراهی نباشد

آمار خوب «کنت» در فولاد؛ چشم پوشی ویسی از دروازه بان اتریشی

چرا ده‌نمکی پیشنهاد وزارت ارشاد در دولت احمدی نژاد را رد کرد؟

لباس خنده‌دار حامد آهنگی و خانم بازیگر در برنامه «شب آهنگى»

«پرویز خان» راهی اکران آنلاین شد

نماهنگ دل انگیز «سلام» با صدای فریدون آسرایی

آغاز ثبت‌ سفارش کتاب‌های درسی از فردا

گوناگون/ از زامبی شناسی تا مدیریت دوشیدن شیرگاو؛ عجیب‌ترین رشته‌های دانشگاهی!

ضربه مهلک گورخر به گراز

علت خمیر شدن پنکیک؛ ایراد کار اینه که میگم

چرا پاهایمان خواب می‌رود و گزگز می‌کند؟

نکاتی که آقایان درباره بارداری همسرشان باید بدانند!

ایجاد هر خاطره جدید به مغز آسیب می‌زند!

امری در ویلا ماندنی شد

دو تمدید فوری که رئال مادرید می‌خواهد

زشته جلوی دوربین؛ بحث جالب یزدانی و میرزازاد برای شروع مجدد بازی