آریا بانو

آخرين مطالب

ترامادول و متادون اولین علت مرگ در اثر مسمومیت با ترکیبات مخدر است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو با بیان اینکه بیش از 50 درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت، به دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک است، گفت: ترامادول و متادون اولین علت مرگ در اثر مسمومیت با ترکیبات مخدر است.

به گزارش ایسنا، دکتر یسنا به منش، با اشاره به اینکه مسمومیت در اثر عوامل مختلفی رخ می دهد، گفت: مهمترین علل مسمومیت ها مواد شیمیایی، سموم دفع آفات نباتی، منوکسیدکربن، داروها، مواد مخدر و محرک، مواد غذایی، قارچ ها و گیاهان سمی، گزش جانوران سمی و فلزات سنگین مانند جیوه و سرب است.
مرگ سالانه 5500 نفر دراثر مسمومیت
وی با اشاره به آمار سازمان پزشکی قانونی درمورد میزان مرگ و میر بر اثر مسمومیت‌ها، اظهار کرد: سالانه در حدود 5600 نفر در کشور بر اثر انواع مسمومیت ها جان خود را از دست می دهند و بیش از 50 درصد از موارد مرگ ناشی از مسمومیت، به دلیل عوارض ناشی از سوء مصرف مواد مخدر و محرک است.
دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو افزود: دومین عامل مسمومیت منجر به مرگ، با شیوعی در حدود 20 درصد سموم از قبیل سموم دفع آفات نباتی، قرص برنج و جونده کش ها، الکل و متانول، سیانور و سرب می باشد. مسمومیت های دارویی با درصدی نزدیک به 13 درصد سومین عامل مرگ ناشی از مسمومیت ها می باشند و در نهایت مسمومیت با منوکسید کربن با شیوعی مشابه مسمومیت دارویی، منجر به مرگ ناشی از مسمومیت در کشور ایران می شود.
عامل مراجعه 46 درصد مسمومان به بیمارستان ها دارویی است
وی اظهار کرد: این در حالیست که شیوع مسمومیت های مراجعه شده به بیمارستان ها کمی متفاوت است. داروها با شیوع 46 درصد، اولین عامل مسمومیت و مراجعه به بیمارستان هستند.
به‌منش تصریح کرد: بر اساس بررسی های صورت گرفته در سال 96، از میان نزدیک به 100 هزار نفر مراجعه کننده مسموم به بیمارستان ها، 41 هزار نفر مسمومیت دارویی داشته اند. در شش ماهه اول سال 97 نیز، ازمیان 55 هزار مراجعه به بیمارستان های کشور، 22 هزار مورد دچارمسمومیت دارویی بوده‌اند که 40 درصد از کل مسمومیت‌ها را شامل می شود.
تهران در صدر مراجعه مسمومان دارویی به بیمارستان‌ها
به گفته دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، بیشترین مراجعات مسمومیت دارویی در سال 96 از بیمارستان های مرجع مسمومیت شهر تهران به میزان 7000 نفرگزارش شده است و شهرهای شیراز و اصفهان هریک با 5500 مراجعه مسمومیت و شهرهای مشهد، ارومیه، لرستان، گلستان، کردستان و کرمانشاه با تعداد 3000 تا 1500 مسمومیت دارویی ثبت شده، بیشترین تعداد مسمومیت دارویی را به خود اختصاص داده‌اند.
وی ادامه داد: پس از مسمومیت دارویی با شیوع 40 درصد در کشور، مسمومیت با مواد اعتیاد آور(مانند ترامادول، متادون، تریاک، شیشه، حشیش، هروئین و مرفین) به میزان 23درصد، بیشترین تعداد مسمومیت را شامل می‌شود.
وی ادامه داد: همچنین گزیدگی‌ها با 13 درصد، مواد شیمیایی 9 درصد، الکل 4 درصد، سموم کشاورزی 3 درصد، منوکسید کربن 2 درصد و قرص برنج و قارچ و مواد غذایی سمی هر کدام 1 درصد از دیگر مسمومیت های ثبت شده در بیمارستان‌های کشور هستند.
وی با اشاره به اینکه از میان داروها، بیشترین مسمومیت با شیوعی در حدود 30 تا 50 درصد، در مورد داروهای موثر بر سیستم مغز و اعصاب خصوصا بنزودیازپین ها و سپس با اختلاف زیاد، با داروهای ضدافسردگی و ضد جنون است، افزود: داروهای مسکن غیر مخدر نیزعامل 20 درصد از مسمومیت های دارویی هستند.
به گفته دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو، ترامادول و متادون دو دارویی هستند که به دلیل ماهیت مخدری که دارند در دسته مسمومیت با ترکیبات مخدر و محرک طبقه بندی می شوند. ترامادول و متادون جمعا، علت 65 تا 70 درصد از مسمومیت های ناشی از ترکیبات مخدر مراجعه شده به بیمارستانها هستند.
وی با بیان اینکه مسمومیت بالای متادون به رغم عدم عرضه این دارو در داروخانه ها، می تواند به دلیل عرضه قاچاق آن در بازار سیاه باشد، خاطرنشان کرد: متاسفانه بیشترین مراجعه به دلیل مسمومیت ناشی از ترکیبات مخدر، مربوط به شهر تهران است. بطوریکه 6000 نفر در سال96، در اثر مسمومیت با ترکیبات مخدر به بیمارستان های تهران مراجعه کرده اند.
به منش ادامه داد: پس از ترامادول و متادون، 20 درصد از مسمومیت های ناشی از ترکیبات مخدر مربوط به تریاک، 6 درصد شیشه و مابقی مربوط به مصرف حشیش، هروئین و مرفین است.
50 درصد مرگ با سموم به قرص برنج اختصاص دارد
وی با بیان اینکه در 5 ماهه اول سال 97 میزان مرگ براثر مصرف قرص برنج نسبت به مدت مشابه سال 96، بیش از 30 درصد افزایش یافته است، عنوان کرد: سازمان پزشکی قانونی کشور از میان سمومی مانند الکل، قرص برنج، سموم دفع آفات نباتی، جونده‌کش‌ها، سیانور و سرب، علت مرگ 50 درصد از افرادی که با این مواد مسموم شده اند، قرص برنج اعلام کرده است. بطوریکه در سال گذشته 640 نفر جان خود را بر اثر تماس خوراکی یا تنفسی با این سم قرص برنج از دست داده‌اند.
وی با اشاره به آمار مسمومیت با الکل نیز اظهار کرد: 122 نفر در سال 96 به دلیل مسمومیت با الکل جان خود را از دست داده اند که این آمار در سال جاری به دلیل مسمومیت دسته جمعی با الکل در برخی از استان‌های کشور بسیار بیشتر از سال گذشته بوده است.
بر اساس گزارش وبدا، دبیر ستاد مرکزی اطلاع‌رسانی داروها و سموم سازمان غذا و دارو خاطرنشان کرد: نکته مهم درمورد مسمومیت با الکل آن است که به محض بروز علائمی مانند عدم تعادل، مشکلات گوارشی، دید برفکی دوبینی و تاری دید به مراکز درمانی مراجعه شود. چراکه با گذشت زمان شرایط فرد مسموم به شدت وخیم می شود و ممکن است منجر به مرگ شود.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/100052/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با ترک شبکه‌های اجتماعی چه اتفاقاتی می افتد؟

7 راز یک خواب خوش

کار و استرس، شما را هم از زندگی انداخته؟

چگونه از احساس پشیمانی جلوگیری کنیم

9 خطر استرس زیاد برای بدن

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

مقایسه اندازه آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فضایی هابل

با منحنی سریعترین فرود آشنا شوید

سومین فرود خطرناک کنترل نشده چین

امروز در فضا؛ پرتاب فضانورد ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی

آیا سریع ‌تر از سرعت نور هم داریم؟

چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستانک/ راه نجات

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

امشب به قصه ی دل من گوش می کنی

داستانک/ پیرمرد فقیر

شرایط تغییر می کند

من چنان عاشق رویت که ز خود بی خبرم

شاعرانه/نه طاقت خاموشی نه تاب سخن داریم

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

حسین‌زاده: می‌خواهید برویم اسنپ کار کنیم!

برای اوسمار، کلاس مدیریت را تعطیل کن!

گل دوم سپاهان به استقلال ملاثانی توسط رامین رضاییان از روی نقطه پنالتی

صحبتهای قهرمان مسابقه مردان آهنین در سال 1399 با خبرنگاران در پایان بازی آلومینیوم و پرسپولیس

جشن ملوانی ها بعد از پیروزی مقابل سایپا در جام حذفی

صحبتهای شروین بزرگ مهاجم آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

صحبتهای علیرضا نقی‌زاده بازیکن آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

صحبتهای محمدامین کاظمیان بازیکن آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

کار بزرگ و تاریخی عیدیان؛ طلای 400متر با مانع به بانوی ایرانی رسید

هوادار 3- مس سونگون 1؛ حذف در پایتخت

صعود گل‌گهر به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی

صعود سخت و نفس‌گیر به فینال؛ برد یوزها در ضربات پنالتی

خداحافظی تلخ پرسپولیس از جام‌حذفی؛ آلومینیوم برنده جدال پر گل

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!