آریا بانو

آخرين مطالب

یلدایِ سپیدِ مهربانانِ کهریزک اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- قطار مترو حدود ساعت 13 در میدان امام خمینی(ره) ایستاد و درهای واگن باز شد اما مسافران برای خروج با همهمه و فشار، دیگران را هل نمی دادند.

کسی عجله ای برای پیاده شدن نداشت؛ گویی مسافران این قطار در ظهر روز چهارشنبه، با مسافران همیشگی مترو در یکی از شلوغ ترین ایستگاههای نخستین خط شهرزیرزمینی پایتخت فرق داشتند.
آرام، عصا به دست و با طمانینه از «قطار مهربانی» پیاده شدند؛ مکثی کردند، نگاهی به اطراف انداختند و استقبال کنندگان را نگریستند؛ لبخندی دلنشین بر لب کاشتند و راه افتادند.
دعوت شده بودند برای شرکت در برنامه «یلدای سپید»؛ 15 نفر از سالمندان آسایشگاه خیریه کهریزک؛ پدربزرگ ها و مادربزرگ هایی که پذیرفته بودند در مناسبت جشنی که شرکت بهره برداری مترو تهران به مناسبت آیین شب یلدا (طولانی ترین شب سال) تدارک دیده بود، حضور یابند.
همراه خودشان، در کوله بارشان هم بغض داشتند و هم لبخند؛ نمی شد گفت خوشحال نیستند؛ نمی شد هم مدعی شد که غمگین هستند اما وقتی در لابه لای جشن به صورت های بعضی هایشان دقیق می شدی می توانستی چشم های خیسشان را ببینی.
کسی چه می داند شاید داشتند تهِ تهِ دلشان می گفتند کاش فرزندان و نوه هایمان هم در این جشن شرکت داشتند؛ یا کاش در مراسمی که با حضور اعضای خانواده تدارک دیده شده بود دعوت می شدیم.
خوشحال هم بودند چون برایشان تدارک جشنی دیده بودند تا بگویند در این شب چله آنها را فراموش نکرده اند.
هرکدام از این سالمندان را در یک میز قراردادند تا با شهروندان به گپ و گفت بنشینند؛ بعضی هایشان آنقدر محو بیان خاطراتشان شده بودند که مخاطبانشان دوست نداشتند از روی صندلی های آن میز بلند شوند.
بانیان مراسم این 15 پدربزرگ و مادربزرگ را با استفاده از وسیله نقلیه از موسسه خیریه کهریزک به سمت ایستگاه مترو کهریزک هدایت کرده و از آنجا از طریق واگنی که به مناسبت شب یلدا تزیین شده بود، آنان را به ایستگاه امام خمینی(ره) آوردند.
مهران رجبی از بازیگران طنزپرداز کشورمان نیز دعوت شده بود تا در اجرای برنامه مشارکت داشته باشد.
به گزارش ایرنا مؤسسه خیریه یا آسایشگاه معلولین و سالمندان کهریزک یکی از نهادهای درمانی در ایران محسوب می شود که در جنوب تهران و نزدیکی شهر کهریزک بنا شده‌ است.
این مرکز با بخش‌های بهداشتی، درمانی، توانبخشی، آموزشی و امور فرهنگی و ورزشی در خدمت مددجویان است.
** پای حرف دل مهربانان کهریزک
سخن گفتن با پیران کهریزک سخت است؛ مخصوصا برای خبرنگاران، زیرا نمی دانی هر پرسشی که مطرح کنی قرار است با چه پاسخی مواجه شوی. اگر لحظه ای خودت و خانواده ات را به جای این سالمندان بگذاری، موضوع سخت تر هم می شود اما یکی از این پدربزرگ ها پذیرفت که با خبرنگار ایرنا گفت وگو کند.
وی که بیشتر او را با عنوان «اکبر آقا» می شناختند گفت که کلی خاطره از میدان منیریه پایتخت دارد اما حدود 10 سالی می شود که در آسایشگاه کهریزک زندگی می کند.
اکبرآقا سنش را 75 سال اعلام و بیان کرد: به دلیل مشکلات مالی و همچنین رفتن فرزندانم به خارج از کشور مجبور شدم برای ادامه زندگی به آسایشگاه کهریزک پناه ببرم.
وی افزود: تمامی این سالمندان دارای فرزند و فامیل هستند اما از آنها توجهی ندیده اند؛ این افراد مخصوصا در سنین بالاتر تشنه مهر و محبت هستند.
این سالمند گفت: واقعیت بخش عمده ای از جامعه اینطور شده که هرچه امکانات رفاهی زندگی افزایش یافته، مهر و محبت کمتر شده است؛ اما آیا مگر مهمتر از خانواده داریم؟
وی افزود: در این 10 سال که در یک اتاق به همراه چهار نفر دیگر از سالمندان در کنار هم زندگی می کنیم، کمترین مراجعه کننده را از اعضای خانواده داشته ایم و تنها در مواقع مختلف، این مدیران آسایشگاه بوده اند که سفرهای درون شهری یا بیرون از موسسه را برای ما تدارک دیده اند.
این سالمند از آنکه به بهانه جشن یلدای سفید در مترو تهران فرصت حضور در جمع شهروندان و مراسم جشن را یافته خوشحال است و می گوید: به شهروندان توصیه می کنم بزرگتر های خودشان را احترام کنند و قدر آنان را بدانند.
**سرمایه های اجتماعی مان را پاس بداریم
مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه که در این مراسم میزبان سالمندان آسایشگاه کهریزک بود نیز در حاشیه این مراسم در جمع خبرنگاران گفت: امروز به مناسبت بلندترین شب سال به همراه چند نفر از سالمندان آسایشگاه کهریزک در ایستگاه مترو امام خمینی (ره) لحظات پرخاطره ای را تجربه کردیم.
فرنوش نوبخت هدف از اجرای این برنامه را فرهنگ سازی بین شهروندان بویژه جوانان برای تکریم هرچه بیشتر بزرگترها اعلام کرد و افزود: احترام به بزرگترها امری ضروری است و با اجرای این برنامه خواستیم به مسافران مترو نشان دهیم در صورتی که سالمند ایستاده است صندلی خود را به این سالمند بدهند و همچنین قدر بزرگترهای خود را بیشتر بدانند.
معاون فرهنگی و اجتماعی شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه نیز به عنوان متولی این برنامه گفت: با هدف ایجاد نشاط و شادی بین مسافران مترو و ترویج سنت احترام بزرگترها در آستانه فرا رسیدن شب یلدا مراسم جشنی با عنوان یلدای سپید برگزار شد.
احسان بیسادی افزود: در محل برگزاری این جشن 15 میز تعبیه شده بود که هر سالمند با حضور در این میزها با مردم و مدیران مترو صحبت کرد و شهروندان دقایقی دورهمی شاد با اجرای ویژه برنامه های شاد هنری را تجربه کردند.
وی خاطرنشان کرد: در این مراسم همچنین سالمندان به بیان شرح حال زندگی، خاطرات و تجربیات تلخ و شیرین خود پرداختند که می تواند این درس ها و خاطرات برای شهروندان جالب باشد و بیشتر قدر پدر، مادر و همچنین بزرگترهای خود را پاس بدارند.
در پایان این مراسم از سالمندان با اهدای کادو تجلیل و پدربزرگ ها و مادربزرگ ها با سوار شدن به قطار مهربانی از ایستگاه مترو امام خمینی (ره) رهسپار کهریزک شدند و تنها خودشان می دانند با چه حسی و خاطره ای این مراسم جشن را به سمت محل سکونتشان ترک کردند.
گزارش از سید محمد جواد آل داود
تهرام/7243/ 1008

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/109702/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

3 اشتباه بزرگ والدین و تاثیر آن بر روحیه کودک

بهترین سن یادگیری زبان دوم

نکاتی که می شود جایگزین تنبیه کودکان شود

5 جمله خوب و 7 جمله بد برای کودکان

نقش ‌والدین‌ در‌ کنترل دعوای‌خواهر و برادر

نقش وسایل بازی در پرورش استعدادهای کودک

تاثیر مهد کودک بر شخصیت کودک

نشانه‌های هشدار دهنده رفتاری در کودکان

تفسیری بر نقاشی کودکان

گریه کردن کودکان

دوران کودکی

ده راه برای ایجاد اعتماد به نفس در کودکان

چگونه ترس کودک را از حمام کردن کاهش دهیم؟

مواظب رنگ اسباب بازی کودکان باشید

کودکان و نقش مطالعه در آینده آنها

داستان های ترسناک با کودک چه می کنند؟

نقش بازی در آموزش کودکان

نکته‌ای مهم در اختلال یادگیری کودکان

چگونگی انتخاب اسباب بازی برای دختر یا پسر؟

شکست خوردن را به کودکان خود بیاموزید !

هشدار درباره خود ارضایی کودکان

داشتن اعتماد به نفس را به کودکان بیاموزید

کودکمان را در مقابل تمسخر ایمن کنیم

ترس در دنیای کودکی

خدا در دنیای کودکان

چطوروالدین سلامت روانی فرزند راارتقادهند؟

مرز بگو مگو در حضور فرزندان

چگونه گفتار کودک خود را تقویت کنیم؟

تقویت ذهن کودک با کمترین هزینه

کودکان را به کتاب خواندن تشویق کنیم !

زندگی در حال را به بچه‌ها بیاموزیم

به کودکان اعتماد به نفس تزریق کنید !

چطور به فرزندانمان اعتماد کنیم؟

ایجاد انگیزه در فرزندان

وقتی بچه‌ها می‌ترسند، چه کار کنیم؟

بچه‌هایی که دزدی می‌کنند

عوارض پیامک برای کودکان و نوجوانان

بچه‌های لوس یا بزرگسالان بی‌مسوولیت

از کجا بفهمیم فرزندمان بیش‌فعال است؟

کودکان اوتیسمی دوست دارند تنها باشند

نقش خانواده در حفظ سلامت روانی کودکان

قوانین خواب فرشته ها

آینده کودکان مبتلا به شب ادراری

نقاشی، رازگوی روان بچه ها

کم رویی در کودکان را چگونه درمان کنیم

بررسی استرس در کودکان

فواید خواندن کتاب برای جنین

شخصیت فرزندتان را به خاطر نمره ضعیف تخریب نکنید.

برای فرزند دوم آمادگی دارید یا نه؟

بهترین طرز برخورد با بچه های وابسته