آریا بانو

آخرين مطالب

ترین ها/ یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان گوناگون

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
ترین ها/ یزد اولین شهر خشتی و دومین شهر تاریخی جهان 4
٩٠
٠
همگردی / شهرستان یزد، مرکز استان یزد است و بافت تاریخی آن یکی از بهترین نمونه های بافت های تاریخی و خشتی جهان است که با وجود قدمت زیاد، همچنان رایحه زندگی از جای جای آن به مشام می رسد. وسعت این شهرستان 2397 کیلومتر مربع و شامل دو بخش مرکزی و زارچ است. یزد واژه ای باستانی که ریشه در "یشت" (yast) یا "یزت" (Yazt) و "یسن" (Yasn) به معنای ستایش، نیایش، پرستش، ایزد دارد. شهرستان یزد از شهرهای قدیمی ایران و از بهترین نمونه های شهرهای کویر به شمار می رود. در این شهر همه چیز حکایت از حرکت و زنده بودن محیط اجتماعی دارد. شهرستان یزد یکی از معدود شهرهای تاریخی است که بافت تاریخی آن با مساحتی حدود 744 هکتار تحت شماره 150000 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. در سفر نوروزی به یزد همچنین باید بدانید که این شهر دارای 74 محله است. در میان این محله ها، محله فهادان قدمت بیشتری دارد و از دیدنی های یزد است که عنوان ماندگار دارالعباده را یافته است، مردمانی پای بند به فرهنگ غنی و سنت های زیبای ایرانی اسلامی را در خود پرورانده است.
بافت تاریخی یزد
مساحت شهرستان یزد 13 هکتار است که یک هزار هکتار آن بافت تاریخی است و از این میزان 700 هکتار آن بافت پیوسته و 300 هکتار به صورت گسسته است. بافت تاریخی یزد به مساحت عرصه 743 هکتار و مساحت حریم پنج هزار هکتار در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. این بافت تاریخی گنجینه ای از هنر، فرهنگ و تمدن ایرانی اسلامی به ویژه از دوران ایلخانی است که از آن جمله در سفر نوروزی به یزد می توان به بناهای مذهبی، مساجد، بقاع، حسینیه ها، اماکن و زیارتگاه های زرتشتیان، خانه های تاریخی، آب انبارها، باغ های تاریخی ایرانی، بادگیرها، بازارچه ها و مسیر قنوات که از دیدنی های یزد می باشد، اشاره کرد.
باغ جهانی دولت آباد
باغ دولت آباد توسط محمدتقی خان در زمان زندیه در شهرستان یزد ایجاد گردید. وی قنات دولت آباد را از مهریز به یزد کشید و عمارت باغ دولت آباد را به زیباترین وجه به همراه دیوان خانه خود که یکی از بهترین جاهای توریستی یزد می باشد، احداث کرد. باغ مجموعه ای از چندین عمارت شامل هشتی و بادگیر، بهشت آیین، تالار آیینه، سردر اصلی و سردر جنوبی است. چشمگیرترین ویژگی این بنا در راهنمای سفر به یزد بادگیر 8/33 متری آن است که بلندترین بادگیر جهان محسوب می شود، این بادگیر یکی از دیدنی های یزد قلمداد می شود. این بنا یکی از بهترین دیدنی های یزد می باشد.
آتشکده زرتشتیان یزد
بنای فعلی آتشکده زرتشتیان در شهرستان یزد در سال 1313 خورشیدی با معماری برگرفته از دوره هخامنشیان تاسیس گردید. بر پیشانی عمارت نقش فروهر جلوه گر است. اهمیت آتشکده به قدمت آتش درون آن است که گفته شده از حدود 1520 سال پیش تاکنون فروزان مانده و حفاظت گردیده است. این آتش را ابتدا از آتشکده ناهید پارس به روستای هفتادر در نزدیکی عقدا آورده اند و از آن جا به ترک آباد در اردکان انتقال داده اند و پس از سی سال نگهداری در غار اشگفت یزدان، در سال 1325 ه.ش به شهرستان یزد آورده اند. این آتشکده یکی از بهترین جاهای توریستی در سفر نوروزی به یزد قلمداد می شود.
مسجد جامع کبیر
بنای فعلی مسجد جامع کبیر در شهرستان یزد از بهترین جاهای توریستی یزد، در اصل توسط سید رکن الدین بر روی مسجد جامع عتیق که در اوایل قرن ششم هجری قمری توسط گرشایب بن علی بن فرامرز ساخته شده بود، بنا گردید. این مسجد به لحاظ معماری از نمونه های شاخص مسجد جامع در کشور است که همواره یکی از دیدنی های یزد قلمداد می شود. سردر رفیع، گنبد دوپوش و خوش تناسب و نیز تنوع فضاها، جلوه گاه ذوق و هنر و مهارت هنرمندان مسلمان ایران است. نمای ایوان رفیع با مجموعه ای از زیباترین تزئینات کاشی معرق و نقوش اسلیمی و گیاهی و نیز گره چینی پوشانده شده علاوه بر تزئینات منحصر به فرد آجرکاری و اجرای آن با خط کوفی بنایی، صد و ده اسم از اسما مبارکه الهی به صورت هماهنگ و کاملا هنری در زیر ایوان، بر زیبایی این اثر دو چندان افزوده است. مناره ها با 52 متر ارتفاع نیز از عناصر بی بدیل و شگرف این مسجد است. در یک نگاه می توان گفت که تنوع کاشی کاری معرق و معقلی، کتیبه های ثلث و کوفی، مقرنس های معرق و گچی، خطوط بنایی، انواع طاق و تویزه، کاربندی و گره کاری این مسجد در سفر نوروزی به یزد دارای اهمیت فراوان است.
مجموعه امیرچخماق
امیر جلال الدین چخماق شامی توسط شاهرخ تیموری به حکومت یزد منصوب گردید. وی در قرن نهم هجری قمری با کمک همسرش فاطمه خاتون (ستی فاطمه) در این مکان میدانگاه و در اطراف آن آب انبار، خانقاه، مدرسه، گاروان سرا، چاه آب، بازار و از همه مهم تر در سال 841 ه.ق مسجد امیرچقماق (مسجد جامع نو) را بنا نهاد. این مسجد دارای گنبدی عظیم و صفه ای عالی و دو شبستان زمستانی و تابستانی است. محراب مسجد دارای سنگ مرمرین زیبایی است که اطراف آن را با کاشی های معرق تزیین شده و آیاتی از قرآن بر روی آن نقش گردیده است. در قسمت سردر شرقی مسجد بر روی کتیبه ای از کاشی معرق به خط ثلث اثر محمدشاه حکیم، تاریخ ساخت و بانیان این مسجد نوشته شده است. این مسجد در راهنمای سفر به یزد یکی از بهترین جاهای توریستی یزد قلمداد می شود. بقعه ستی فاطمه نیز علاوه بر مدفن بانی (همسر امیرچقماق) نمونه منحصر به فرد از تزیینات طلاچسبان و شیوه گنبد خیاره ای است که شیوه اجرای این گنبد در معماری تیموری ایران حائز اهمیت است و تنها نمونه در کشور محسوب می شود که از دیدنی های یزد می باشد. هم اکنون آب انبار مجموعه امیرچخماق پس از تغییر کاربری به عنوان زورخانه مورد استفاده ی دوستداران ورزش باستانی و پهلوانی است. اما آنچه که امروزه به عنوان نماد شهر یزد مطرح گردیده و تحت عنوان مجموعه امیرچقماق معروف است تکیه یا حسینیه ای است که در قرن سیزدهم هجری قمری در مجاورت بازار سنتی حاجی قنبر احداث شد.
مدرسه ضیائیه
این بنای رازآمیز در محله فهادان یکی از کهن ترین محله های شهر یزد که در قدیم به شهرستان شهرت داشته، واقع شده است. مدرسه ضیائیه، مشتمل بر حیاطی است که سه ایوان در پیرامون و فضاهایی در اطراف آن ها است. گنبدخانه ای کهن در گوشه حیاط با بلندای زیاد از جمله بناهای سده هفتم هجری قمری است که قالب بندی های کاه گلی، گوشه سازی ترنب، و محراب گلبری بیرون آن قابل توجه است. این بنا یکی از دیدنی های یزد می باشد. هویت واقعی این ساختمان معلوم نیست اما به زندان اسکندر و مدرسه ضیاییه (آثار مولانا ضیاءالدین حسین رضی) نیز در راهنمای سفر به یزد معروف است.
برج و باروی قدیم
در گذشته شهرها برای در امان ماندن از هجوم غارتگران و دشمنان، مجهز به حصار و برج و خندق و دروازه می شدند. وجود مناره ها و برج های بلند در طول روز، راهنمای مسافران بود. طبق قدیمی ترین اسناد، چهار سرهنگ از حکومت امیر عضدالدین علاءالدوله ابوجعفر کاکویه حصاری گرداگرد یزد کشیدند با چهار دروازه در اطراف آن. ساختن آخرین حصار شهر یزد در دوره حکومت شاهزاده محمد ولی میرزا بوده است. کهن ترین محله های شهر یزد در دوران حصار و بارو واقع است. برج های متصل و منفرد، کنگره و تیرکش و مردگر از عناصر و نشانه های حصار قدیم است. گرداگرد حصار و بارو را خندقی عمیق فرا گرفته بود.
بقعه دوازده امام
بقعه دوازده امام از قدیمی ترین بناهای برجای مانده از گذر تاریخ در محله فهادان در شهرستان یزد است. این بنا برای سفر نوروزی به یزد از بناهای شاخص آجری و نمونه های سبک غالب در معماری به شمار می رود که به دلیل سبک بنا و نقش و نگار کتیبه ی کوفی اش شایان توجه است و از دیدنی های یزد می باشد. قبه دوازده امام شامل تک گنبدی است به صورت یک چهارضلعی که به خشت ضلعی تبدیل می شود و گنبد روی هشت ضلعی قرار دارد. این بنا در حال حاضر قدیمی ترین بنای تاریخ دار یزد محسوب می شود. به استناد کتیبه کوفی رنگ آمیزی بالای محراب، قبه به سال 429 هجری قمری در زمان ابوجعفر علا الدوله بن کاکویه دیلمی بنا شده و به احتمال زیاد مدفن خودش است. قبه بنایی است چهارضلعی با گنبدی بر فراز آن که نقش و نگارهای خط کوفی و نقاشی در گریو گنبد، بالای محراب و قاب بندی های آن و گچ بری هایی در ازاره داخلی به چشم می خورد. بنا از خشت و گل ساخته شده و در بیرون آجری است. قبه امام از جمله بناهای آرامگاهی شاخص در معماری ایران و در سفر به یزد است.
مسجد ملا اسماعیل
مسجد ملا اسماعیل از مساجد قدیمی در شهرستان یزد است که در سال 1222 قمری به دستور آخوند ملا اسماعیل عقدایی، در عهد سلطنت فتحعلی شاه قاجار ساخته شده که شامل مسجد و مدرسه است. این مسجد که دیدنی های یزد محسوب می گردد، دارای شبستان با سی و دو ستون و گنبدی وسیع است که قطر دهانه آن به 75/15 متر می رسد و تقریبا با دهانه ایوان یکی است. سردر بلند با مقرنس کاری آجری، گنبد دو پوسته پیازی شکل، حوض خانه وسیع ستون دار با درهای ارسی آلتکاری شده و صفه های قرینه سازی شده صحن مسجد و سنگ مکتوب در طرف چپ بالای سردر بزرگ ورودی، با مطالبی به خط نستعلیق و سنگ لوحه های مختلف، زیبایی خاصی به آن بخشیده که می توان آن را تحولی در معماری ایران در سده سیزدهم هجری دانست.
خانه لاری ها
خانه لاری ها از دیگر خانه های تاریخی و دیدنی یزد است که تاریخ بنای آن متعلق به دوره قاجار است و در محله فهادان شهر یزد قرار دارد. ساختمان خانه لاری ها با توجه به سبک کلی منازل اعیانی دوره خود ساخته شده، یعنی خانه ای است با دو قسمت اندونی و بیرونی، حیاط در مرکز و قسمت های اعیان نشین به صورت چهار فصل در پیرامون حیاط. از قسمت شمالی به عنوان زمستانه و از قسمت جنوبی به عنوان تابستانه استفاده می شد که شامل تالار و بادگیر است. از ضلع شرقی که شامل اتاق آیینه، مطبخ، سرداب و سایر فضاهاست به عنوان پاییزه و از ضلع غربی به عنوان بهار خواب استفاده می شد. این خانه در زمان سفر نوروزی به یزد اکنون محل استقرار سازمان اسناد و کتاب خانه ملی می باشد که تعدادی از اسناد و نسخ نیز به معرض نمایش گذاشته شده است.
پایاب قنات زارچ
قنات زارچ از مهمترین و طولانی ترین سازه های بشری و از بهترین جاهای توریستی در راهنمای سفر به یزد است که آسیاب وزیر نیز در مسیر اصلی جوی قنات گرفته است. در طول مسیری که برای قنات زارچ از آسیاب وزیر تا مسجد جامع کبیر یزد تعریف شده است، 7 پایاب و 2 پاشیر از قبیل پایاب های جوی کوشکنو، پایاب حاج عباس، پایاب مسیر عسکرشاهی، حسینیه شاه ابوالقاسم، مدرسه شهاب الدین طراز، مدرسه شاه کمالیه، مسجد جامع و پاشیرهای آب انبار جن نک و حسینیه شاه ابوالقاسم وجود دارد.
خانه نواب وکیل
خانه نواب وکیل در محله فهادان یزد قرار دارد که متعلق به شخصی به نام میرزا محمد رضوی معروف به نواب وکیل از علمای برجسته یزد در عهد قاجار و پهلوی است. وی نماینده دوره سئم در مجلس شورای ملی بوده است. دودمان نواب به نوابان یزد شهرت دارد که جد بزرگوارشان میرزا عبدالحی رضوی از خراسان به یزد مهاجرت نمود و در همین شهر سکنی گزید. خاندان نواب رضوی به فضل و دیانت و ادب و نجابت در یزد شهره اند. این خانه اکنون مقر اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در زمان سفر نوروزی به یزد است.
بازار قدیم یزد
با گسترش شهرها و تجارت، بازارها شکل گرفتند. در قرن 5 و 6 قمری که در یزد عصر تحول و پیشرفت محسوب می شد، بازارهایی ساخته شدند که درون حصار شهر و در امتداد مهمترین را اصلی شهر قرار داشتند. با گسترش شهر و تغییر حصار شهر، محل بازارها در طول زمان تغییر یافت و در قرون متمادی، با توجه به اقتصاد کشور، وضعیت بازار شهر یزد نیز تغییر یافت. آنچه امروز به عنوان مجموعه بازارهای قدیمی یزد می شناسیم، مجموعه معماری شهری گسترده ای است که در جنوب برج و باروی شهر واقع شده که چندین راسته بازار، تیمچه، سرا، مسجد، میدان، حسینیه، مدرسه، آب انبار، لرد، کاروان سرا و کارگاه تولیدی را دربر می گیرد و یکی از بهترین جاهای توریستی یزد می باشد. در دوره پهلوی، بر اثر احداث خیابان قیام، این مجموعه به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم شد و جز جدایی ناپذیر راهنمای سفر به یزد هست.
ارگ حکومتی شهرستان یزد
از این بنا با عنوان های نارنج قلعه، دیوان خانه و ارگ قلعه نام برده اند. طبق آخرین نقل در تاریخ، ساختن این قلعه در عهد امیر تیمور گرکانی و در سال 799 قمری به پایان رسیده است. در زمان حکومت امیرچقماق، در سال 831 قمری در این قلعه دیوان خانه و دارالقرآن ایجاد شد و در طی قرون متمادی، تصرفات و مرمت هایی نیز در این بنا صورت گرفت. ساختمان فعلی دارای حیاطی وسیع فضاهای متعددی است که پیرامون آن قرار گرفته اند. هشتی بنا دارای کلاه فرنگی، بادگیر، حوضی در میان، اتاق هایی در اطراف با اختلاف سه پله از سطح زمین، نیم طبقه و درهای چوبی هلالی با شیشه های رنگی است و سقف آن نیز دارای اندود سیمگل و کاربندی گچ است. هم اکنون، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد در قسمتی از این مکان توسعه یافته در دوره قاجار و در راهنمای سفر به یزد مستقر است.
تلفن های ضروری سفر به یزد
1-آتش نشانی، 125
2-استانداری، 6111
3-اطلاعات راه ها (سامانه گویا)، 141
4-اورژانس، 115
5-فوریت های پلیسی، 110
6-هواشناسی، 134
7-ستاد خبری وزارت اطلاعات، 113
8-ستاد خبری بازرسی و نظارت بر قیمت کالا، 124
9-تلفن گویای شهرداری یزد، 137
10-هلال احمر (امداد و نجات استان)، 035-37212053
11-اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان یزد، 035-36215989

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/139542/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامانه یکپارچه، بازنده پرهیاهو؟

مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند

زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو تغییر کرد

منتظر خودروهای وارداتی نباشید/ وعده کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی

وزیر صمت : واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود/ تایید شرایط دو شرکت برای واردات خودرو

پیشنهادهای قیمتی خودروسازان به صمت رسید/ اصلاح قیمت خودرو قطعی شد

پژو پارس رکورددار خرید شد/ ثبت نام حدود 3 میلیون نفر برای خرید 10 هزار خودرو

اعلام اسامی برندگان مزایده خودروهای خارجی | قیمت‌های پیشنهادی مشخص شد

مذاکره برای واگذاری خودروسازان در مراحل پایانی/ خروج تارا از گردونه قرعه‌کشی، به‌زودی

2 شرط حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی؛ تعداد مشتری همچنان نزولی است

زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد

صدرایی: کاهش 20 درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

برداشتن قیمت‌های دستوری خودرو به 2 شرط

ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: واردات خودرو به این زودی‌ها بعید است

دور دوم مزایده خودروهای خارجی فردا آغاز می‌شود

واردات خودرو با یوآن؟

خبر مهم وزیر صنعت برای بازار خودرو/ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد؟

منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمی‌آید/ جاده‌سازی برای ورود خودرو‌های چینی؟

عقبگرد خودرویی در خصوصی‌سازی

نتایج مزایده دوم خودروهای خارجی فردا اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و تصویب شد/ ثبت سفارش خودرو، به‌زودی

تمرین آزادسازی قیمت خودرو

60هزار برنده در مقابل 85 میلیون بازنده؟

تولید ولوو موقتا متوقف شد

جاده سرگردانی واردات خودرو

90 هزار خودرو تا پایان سال وارد می‌شود/ خودروهای کره‌ای، ژاپنی و چینی در راه ایران

واردات خودرو رسما کلید خورد

فروش 10 محصول ایران خودرو آغاز شد

آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات ایران خودرو از امروز به مدت 4 روز (+جدول و جزئیات)

یک مسئول: قیمت گندم و برنج سه برابر شد، چرا خودرو گران نشود؟!/ 8 فرمان خودرویی رئیسی که اجرا نشد

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد/ ثبت سفارش نخستین خودروهای

واردات خودرو از کدام برندها؟

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد