آریا بانو

آخرين مطالب

دوچرخه سواری؛ راهی برای گریز زنان خانه دار از کم تحرکی ورزشي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران – ایرنا – محرومیت زنان از برخی فعالیت های ورزشی و حضور در ورزشگاه ها زمینه را برای یکنواختی در زندگی آنان فراهم کرده است؛ یکنواختی که زندگی زنان خانه دار را بیش از هر قشر دیگر مورد تهدید قرار می دهد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، این یکنواختی زمانی می تواند برای قشر زیادی از شهروندان آسیب به شمار آید که سبک زندگی جدید و آپارتمان نشینی در کلان شهرها میزان تحرک این قشر به ویژه زنان خانه دار به کمترین میزان ممکن آن رسانده است؛ کم تحرکی که پیامدهای آن افزون بر مشکلات جسمی، در بعد روانی نیز ممکن است استرس و افسردگی را در این گروه ایجاد و در نهایت این مشکلات را به خانواده و جامعه در سطح کلان منتقل کند.
با ایجاد پویش سه شنبه های بدون خودرو در کلان شهر تهران و مشارکت مسوولان این شهر به ویژه «پیروز حناچی» شهردار تهران در این پویش، موجب شده تا در یک سال گذشته شاهد افزایش ایستگاه های دوچرخه سواری در کلان شهر تهران باشیم. با احداث این ایستگاه ها و رایگان شدن استفاده از دوچرخه از سوی شهرداری تهران انتظار می رفت میزان استفاده از آن از سوی بانوان افزایش چشمگیری داشته باشد اما بنا به مشاهدات عینی میزان استفاده مردان از این وسیله نقلیه چند برابر زنان است و در برخی از مناطق این میزان استفاده از سوی زنان و دختران به کمترین میزان ممکن خود خواهد رسید.
در چرایی این کاهش مشارکت شاید برخی نگاه سنتی و پیش زمینه های فکری شهروندان را دلیل این کار بدانند اما نباید فراموش کرد در کنار سایه سنگین نگاه سنتی به دوچرخه سواری زنان، فراهم نبودن زیر ساخت ها در میزان استفاده زنان و دختران مناطق مختلف تهران از این وسیله نقلیه سبک بی تاثیر نیست.
فراهم نبودن زیرساخت ها، تک جنسیتی تعریف کردن استفاده از دوچرخه در بین برخی از اقشار جامعه و ترس بانوان از این ذهنیت موجب شده تا برخی از زنان و دختران مناطق مختلف تهران با این پیش فرض مواجه شوند که در صورت استفاده از این وسیله نقلیه با نگاه سنگین شهروندان مواجه خواهند شد.
لازم است برای رفع مشکلات پیش روی دوچرخه سواری زنان و دختران، اقدامات زمینه ساز این ورزش از ایجاد ایستگاه های متعدد در سطح شهر فراتر رود و به چشم اندازی برنامه محور تبدیل شود. راهبردی که در آن 2 گزینه فراهم کردن زیرساخت ها و تبلیغ درست دوچرخه سواری برای گریز از نگاه سنتی در دستور کار شهرداری و نهادهای مختلف قرار گیرد.
در زمینه لازمه نخست گسترش دوچرخه سواری، برای فرهنگ سازی استفاده از این وسیله نقلیه لازم است شهرداری تهران خط (لاین) مسقیمی به دوچرخه سواران اختصاص دهد؛ لاینی که در آن عبور وسایل نقلیه اعم از عمومی، اورژانسی و دولتی ممنوع باشد. اگر چنین شرایطی در تمامی مناطق تهران به وجود آید بدون شک رواج فرهنگ دوچرخه سواری در این کلانشهر در کوتاه مدت رخ خواهد داد.
همچنین لازم است تبلیغات دوچرخه سواری و استفاده از آن در روزهای بدون خودرو به مردان و شهردار تهران منتهی نشود بلکه مدیران زن ارشد حاضر در این شهر نیز در پویش سه شنبه های بدون خودرو حضوری فعال داشته باشند تا اقدام شهردار تهران برای استفاده از این وسیله نقلیه سبک به تک جنسیتی شدن آن منتهی نشود.
همچنین تبلیغات درست و متناسب با عرف و شرع حاکم بر جامعه برای گسترش دوچرخه سواری در بین زنان می تواند موثر واقع شود. تبلیغاتی که اساس آن بر پایه پوشش اسلامی دوچرخه سواران و فتوای مراجه تقلید باشد.
اگر این مجموعه شرایط در سطح کلان شهری مانند تهران انجام شود بدون شک در آینده زنان خانه دار و دختران ایرانی برای مسیرهای کوتاه مدت، دیگر از سرویس های حمل و نقل عمومی مانند اسنپ و تپ سی استفاده نخواهند کرد بلکه مانند دیگر همنوعان خود، ترک دوچرخه و رکاب زدن در خیابان ها، را بر راحتی صندلی های وسایل نقلیه عمومی و شخصی ترجیح خواهند داد.
پویش سه‌شنبه‌های بدون خودرو، کمپینی است با هدف استفاده کمتر از خودروهای تک‌سرنشین تا از این طریق شهروندان، دست‌کم در روز سه‌شنبه به‌جای استفاده از خودروی شخصی، گزینه‌های مفیدتری مثل دوچرخه‌سواری، پیاده روی، استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و لااقل استفاده از خودروی اشتراکی را برای انجام کارهای روزمره جایگزین کنند.
ستاد اجرایی این پویش با هدف توسعه فرهنگ زندگی شهر دوستدار سلامت و محیط زیست، در دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان جمهوری اسلامی ایران تاسیس شد.
ورزشی**2052**9118**

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/151628/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

کاهش قیمت خودرو سراب بود/ وزارت صمت و خودروسازها برای گران کردن توافق کردند؛شورای رقابت را سر کار گذاشتند

نتایج نوبت‌بندی خودروهای فرسوده مشخص شد

سرکیسه کردن مردم با نحوه عرضه خودرو/ وزارت صمت به مدیر فروش شرکت‌های خودروساز تبدیل شده است

معجون قیمت‌گذاری دستوری در خودرو

بازندگان بازار‌خودرو

حقوق ورودی خودروهای سواری اعلام شد

ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو؛ فقط یک قدم تا ورشکستگی کامل

اخطار شورای رقابت به خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها

احیای پروژه احمدی‌نژاد در ونزوئلا؛ ازسرگیری تولید خودرو توسط دولت رئیسی!

کلاف سردرگم صنعت خودرو

ابطال ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار

کیفیت؛ حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور

شورای رقابت، نسخه اقتصاد اسلامی برای صنعت خودرو پیچیده است؟

خرداد تمام شد و خبری از تحویل خودروهای وارداتی نشد/ وزارت صمت نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟

قیمت شیشه خودرو هم میلیونی شد

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودروی سواری به کشور/ تصویب آیین‌نامه واردات کامیون کارکرده

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز در آفریقا!

بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو برای 3 درصد از باقی ماندگان مرحله دوم در شهریور ماه

ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد

هفت مهمان خارجی بازار خودرو

شورای رقابت علیرغم دستور رئیسی از مصوبه خود عقب‌نشینی نکرد

چه کسی مسئول قانونی قیمت گذاری خودرو است‌؟/ با تکیه بر آرزوها، نمی‌توان کشور را سر و سامان داد

نمایش مسخره ای به نام واردات خودرو؛ وعده 200 هزار خودرو به مردم ایران دادند و تنها 280 دستگاه وارد کردند!

«نه» شورای رقابت به فرمان رئیسی

ماجرای استعفای اعضای شورای رقابت بعد از دستور رئیسی چیست؟

صنعت خودرو در چنگ دولت

شورای رقابت به جای حمایت از منافع مردم،‌ از گران‌فروشی مونتاژکاران دفاع کرد

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین دولت

رئیس سازمان استاندارد: محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

خبر مهم برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)

فعال بازار خودرو: با استانداردهای ما پورشه، بنز و ب‌ام‌و هم رد می‌شوند!

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد

زمان اجرای مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودروها اعلام شد

تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت

گرانی خودرو در راه است

ورود 20 هزار خودروی وارداتی به گمرک

تولید خودروهای برقی بدون دنده امکان‌پذیر است؟/ شوی تبلیغاتی در حیاط دولت