آریا بانو

آخرين مطالب

مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
مراحل کاشت سیب زمینی در گلدان 5
٣٥٣
٠
انگیزه / بسیاری از افراد به دنبال راهی برای کاشت سیب زمینی در منزل هستند و می‌خواهند محصول ارگانیکی را که خودشان پرورش داده‌اند، مصرف کنند. در این مطلب از مجله اینترنتی انگیزه به شما روش کاشت سیب زمینی در گلدان و نحوه نگهداری از آن را آموزش خواهیم داد تا از خواص سیب زمینی ارگانیکی که خودتان کاشته‌اید بهره‌مند شوید.
وسایل مورد نیاز
گلدان بزرگ (10 لیتری) (اندازه گلدان باید متناسب با تعداد سیب زمینی که می‌خواهید بکارید، باشد. البته به جای گلدان می‌توانید از کیسه‌های پلاستیکی مشکی نیز استفاده کنید.)
خاک ماسه‌ای به همراه خاک برگ و خاک باغچه (خاک سبک برای کاشت سیب زمینی مناسب است.)
کود مایع
سیب زمینی جوانه زده
آبپاش برای مرطوب کردن سطح خاک پس از آبیاری
مراحل کاشت و پرورش سیب زمینی در گلدان
1. انتخاب گلدان
در گام نخست گلدان مورد نظر خود را برای کاشت سیب زمینی خریداری کنید. با توجه به این موضوع که غده‌های سیب زمینی در درون خاک رشد می‌کنند و هرچه فضایی که در اختیارشان است، بیشتر باشد، سیب زمینی نیز بزرگتر می‌شود، پس بهتر است گلدان بزرگی را برای کاشت سیب زمینی انتخاب کنید.
2. تهیه خاک گلدان
گلدانی را که تهیه کرده‌اید را با خاک مناسب (خاک سبک و حاصلخیز که دارای میزان زیادی شن باشد) پر کنید. قبل از کاشت سیب زمینی می‌توانید خاک را با مقداری کود مخلوط کنید تا مواد غذایی مورد نیاز برای رشد گیاه مهیا شود.
3. برش زدن سیب زمینی
برای کاشت، یک عدد سیب زمینی درشت را انتخاب کنید و با چاقویی تیز آن را به سه تکه تقسیم کنید. این تقسیم بندی باید به صورتی انجام شود که هر تکه از سیب زمینی حداقل دارای یک چشم سیب زمینی باشد. (به جوانه‌های سبز شده بر روی سیب زمینی چشم سیب زمینی می‌گویند.)
4. پهن کردن سیب زمینی‌های برش داده شده
دقت داشته باشید، باید سیب زمینی‌هایی را که به چند قسمت تقسیم کرده‌اید، پیش از کاشت، برای مدت زمانی در مکانی سایه روی زمین پهن کنید تا قسمت بریده شده از یک لایه پوشش حفاظتی پوشیده شود.
5. کاشت سیب زمینی‌ در گلدان
بعد از اینکه گلدان را از خاک پر کردید، خاک گلدان را به صورت کامل آبیاری کرده و تکه‌های سیب زمینی را که برای مدتی آنها را در سایه و بر روی زمین پهن کرده بودید، در گلدان بکارید. بسته به بزرگی یا کوچکی گلدان می‌توانید 2 تا 5 عدد جوانه سیب زمینی را در آن کاشت.
جوانه‌های سیب زمینی را در عمق گلدان بکارید به طوری که روی جوانه‌ها 10 تا 13 سانتی متر خاک وجود داشته باشد. بعد از کاشت جوانه‌ها در عمق، خاک را به آرامی با دست فشار دهید تا فشرده‌تر شود.
6. آبیاری سیب زمینی‌های کاشته شده
گلدان را پس از کاشت جوانه‌ها، دوباره آبیاری کنید. این کار را به صورتی انجام دهید که آب از سوراخ کف گلدان خارج شود.
7. کوددهی به بوته سیب زمینی
بعد از کاشت سیب زمینی در گلدان، پس از مدتی جوانه‌ها از خاک بیرون می‌آیند و شروع به رشد می‌کنند. در این مرحله باید پای بوته‌ها را با خاک مخلوط با کود پر کنید تا محصول بهتری برداشت کنید. از طرفی دیگر می‌توانید هر دو هفته یکبار مقداری کود مایع به خاک اضافه کنید. (البته در صورتی که می‌خواهید محصول ارگانیک داشته باشید، نیاز به افزودن کود مایع نیست.)
شرایط نگهداری و آبیاری
حالا که مرحله کاشت سیب زمینی در گلدان به پایان رسید باید بدانید که برای رشد و نمو، سیب زمینی به چه شرایط محیطی نیاز دارد. در زیر به تعدادی از این عوامل اشاره خواهیم کرد.
1- خاک مناسب
سیب زمینی در خاک دارای بافت شنی به میزان قابل توجهی رشد می‌کند. معنی این جمله این است که هرچقدر خاک شما دارای بافت شنی بیشتری باشد، رشد و غده زایی سیب زمینی بهتر خواهد بود. برای نتیجه بهتر، سعی کنید به خاک گلدان خود کمی شن اضافه کنید تا محصولی با کیفیت بالا برداشت کنید. بهترین خاک برای کاشت سیب زمینی در گلدان خاک شنی مخلوط با ورمی کمپوست و زهکشی بالاست. شما می‌توانید از ترکیب 50 درصد خاک گلدانی (از فروشگاه‌ها این خاک را تهیه کنید) با 25 درصد ماسه و 25 درصد کود استفاده کنید.
2- آبیاری
به صورت کلی گیاه سیب زمینی نیاز آبی متوسطی دارد و لازم نیست این گیاه خیلی زیاد آبیاری شود. تنها کافی است خاک گلدان مرطوب باشد. دقت داشته باشید خاک گلدان شما می‌بایست مرطوب باشد نه خیس. خیس بودن گلدان و نداشتن زهکشی مناسب باعث پوسیدگی غده‌ها خواهد شد و رعایت نکردن این اصول گیاه شما را نابود می‌کند.
3- نور
هنگامی که گیاه را در حیاط یا باغچه منزل خود می‌کارید، سیب زمینی شما به نور مستقیم عادت می‌کند و به سادگی رشد خواهد کرد؛ اما در مواردی که گیاه را در درون گلدان می‌کارید، بهتر است نور غیر مستقیم ایجاد شود یا اینکه گلدان را در بالکن جنوبی قرار دهید که نور ملایم به گلدان شما برسد.
4- کود دهی
پس از شروع مرحله‌ای که گیاه شما آغاز به جوانه زدن و خارج شدن جوانه از خاک کرد، می‌توانید گیاه را کود دهی کنید، اما بیشتر مهندسین کشاورزی استفاده از کود را پیشنهاد نمی‌کند. اگر قصد کود دادن به گیاه را دارید، این کار را در حدی انجام دهید که گیاه رشد کند؛ زیرا می‌خواهیم یک محصول ارگانیک داشته باشیم.
5- دمای مناسب برای رشد
گیاه سیب زمینی به دمای بسیار زیاد حساس است. این گیاه سرما را دوست دارد و دمای 8 تا 34 درجه را به سادگی تحمل می‌کند، اما مناسب‌ترین دما برای رشد سیب زمینی دمایی بین 18 تا 20 درجه سانتی گراد است.
برداشت سیب زمینی
زمان 2 تا 4 ماه پس از کاشت سیب زمینی در گلدان، سیب زمینی شما آماده برداشت است. پیشنهاد می‌شود دو هفته پیش از برداشت، جوانه‌های روی گلدان و شاخ و برگ‌های سیب زمینی خود را ببرید. با این کار پوست سیب زمینی فرصت ضخیم شدن پیدا خواهد کرد و در زمان برداشت، کمتر آسیب می‌بیند و نگهداری از آن آسانتر خواهد بود.
برای برداشت با استفاده از یک بیلچه باغبانی گیاه را از ریشه بیرون بیاورید و سیب زمینی‌هایی را که در ته گلدان وجود دارند، برداشت کنید.
مزیت کاشت سیب زمینی در گلدان نسبت به کاشت در زمین
سیب زمینی یک محصول مناسب از لحاظ کاشت است که در شرایط مناسب می‌تواند تقریباً در تمام طول سال رشد کند. کاشت سیب زمینی در گلدان‌ها مقدار فضای مورد نیاز شما و همچنین خطر ابتلا به آفت و بیماری را کاهش می‌دهد. مهم‌ترین چیزی که برای این کار نیاز دارید یک گلدان عمیق و سنگین است، زیرا سیب زمینی در زیر خاک رشد می‌کند و نیاز به مقدار زیادی خاک دارد. کاشت این محصول بسیار ساده است و نتیجه مطلوبی را در پی خواهد داشت.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/156279/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

علل افسردگی در کودکان

کودکان را برای بازی به فضای باز ببرید

چه کنیم بچه ها از آرایشگاه رفتن نترسند؟

3 تمرین کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

درمان افسردگی بچه ها، روش جالب موثر!

بازی برای کودکان 1ماهه تا دو ساله

علت لکنت ناگهانی زبان در کودکان

چگونه به کودکان خود نه بگوییم؟

با کودک کج خلق چگونه برخورد کنیم؟

در برخورد با کودکی که فحش میدهد چه کنیم؟

بازی های مناسب کودکانه از صفر تا دو سالگی

جلوگیری از انتقال ترس های والدین به کودک

چرا کودکان امروز خودشیفته می شوند؟

با این جملات ​اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید!

کنترل بدخلقی های کودکان با این جملات

چه عواملی باعث کودک آزاری می شوند

7علت بروز اختلالات اضطرابی در بچه‌ها

سن مناسب شروع آموزش به کودکان

اگر کودکتان مدام حوصله اش سر می‌رود

بهترین اسباب بازی کودکان، درست انتخاب کنید

روش «فربر» دقیقا برا خواباندن کودک چیست؟

اهمیت بازی و ورزش برای کودکان

آزمون آدمک (گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

علل تأخیر در رشد گفتاری کودک

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟

راهکارهایی برای تقویت روابط مادر و دختر

کلاس های تقویتی کودکان در فصل تابستان خوب یا بد؟

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

نشانه های استرس در کودکان و راههای کاهش آن

آموزش مثبت اندیشی به کودکان