آریا بانو

آخرين مطالب

بودجه «بیمه اعتیاد» دست کیست؟ اقتصادي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - حدود 9 سال از زمانی که «بیمه درمان اعتیاد» در اصلاحیه قانون مبارزه با مواد مخدر گنجانده شد، می‌گذرد. بیمه‌ای که از سال 89 فراز و نشیب‌های زیادی را در مورد نحوه و میزان جذب بودجه و در نهایت نحوه هزینه کرد آن گذراند و حالا با حذفش در قانون بودجه امسال، با انتقاد برخی از کارشناسان حوزه اعتیاد رو به رو شده است.

به گزارش ایسنا، در تبصره 2 ماده 15 قانون مبارزه با مواد مخدر به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی مأموریت داده شد ضمن تحت پوشش درمان و کاهش آسیب قراردادن معتادان بی بضاعت، تمام هزینه‌های ترک اعتیاد را مشمول بیمه‌های پایه و بستری قرار دهد. در این تبصره دولت هم مکلف شد همه ساله در لوایح بودجه، اعتبارات لازم را پیش‌بینی و تأمین کند. وصول بودجه بیمه اعتیاد برای اجرایی شدن اما راه پر و فراز نشیب‌تری را در پیش داشت. بودجه لازم برای اجرایی شدن آن تا چند سال تأمین نشد، تا اینکه در سال 1392 برای اولین بار بودجه 22.5 میلیارد تومانی برای بیمه درمان معتادان تخصیص داده شد. اگرچه این بودجه اندک برای درمان معتادان جذب نشد اما با این حال اختصاص بودجه در سال‌های بعد هم ادامه پیدا کرد. به گفته رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با مواد مخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام در سال 1392، 22.5 میلیارد تومان، سال 1393، 30 میلیارد تومان، سال 1394، 30 میلیارد تومان، سال 1395، 33 میلیارد تومان و سال 1396، 78 میلیارد تومان برای بیمه درمان معتادان تخصیص داده شد.
«بیمه اعتیاد» که طی همه این سال‌ها به دلیل جذب پایین بودجه و مشکلاتی مانند عدم پوشش برخی از معتادان متجاهر فاقد اوراق هویتی، همواره زیر بار نقد برخی کارشناسان و البته سازمان بهزیستی قرار داشت، در لایحه بودجه سال 98 عاقبت به خیر نشد و در ابتدای امر عنوان شد که حذف شده است.
معاون توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور که معتقد بود بیمه اعتیاد در اختیار جامعه هدف اصلی این بیمه یعنی معتادان متجاهر بی بضاعت قرار نمی‌گیرد، در سال گذشته پیشنهاد داده بود تا نیمی از این بودجه 78 میلیاردی که تنها بین ٣٠ تا ٣5 میلیارد تومان آن صرف درمان معتادان شده بود، در قالب یارانه در اختیار سازمان بهزیستی قرار بگیرد، اما حذف این بودجه از قانون بودجه تحقق این پیشنهاد را هم با سوالات جدی رو به رو کرد.
با این وجود سازمان برنامه و بودجه با انتشار خبری در این خصوص ضمن تاکید بر اینکه اعتبار «بیمه درمان اعتیاد» در سال 98 حذف نشده است عنوان کرد که اعتبار منظور شده در لایحه بودجه سال 1398 کل کشور برای ستاد مبارزه با مواد مخدر به شماره طبقه‌بندی 101034 معادل مبلغ 2,680 میلیارد ریال پیش‌بینی شده است که نسبت به سال 1397 از رشدی معادل 22 درصدی برخوردار بوده است؛ از این رقم مبلغ 1,049 میلیارد ریال (39 درصد آن) با توجه به ظرفیت‌های موجود ارائه خدمات درمانی اعلام شده توسط ستاد مبارزه با مواد مخدر (به عنوان متولی حوزه درمان اعتیاد کشور) بابت «برنامه خدمات درمانی، بازتوانی و کاهش آسیب معتادان» در نظر گرفته شده است که نسبت به سال 1397، معادل 17 درصد رشد داشته است.
به گزارش ایسنا، در این میان مسوولان سازمان بیمه سلامت نیز معتقدند که این بودجه حذف نشده و به ردیف بودجه ستاد مباره با مواد مخدر منتقل شده است هرچند پیگیری‌های صورت گرفته از مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از زمان انتشار این اخبار، در مورد نحوه هزینه کرد آن توسط این ستاد و برنامه امسال برای جذب و هزینه این بودجه بدون پاسخ باقی ماند، اما برخی از کارشناسان نیز معتقد هستند این بودجه از اساس بنا داشت تا به جامعه هدفی غیر از معتادان متجاهر بدون اوراق هویتی کمک کند تا هرچه سریع‌تر از اعتیادشان رهایی پیدا کنند و حالا حذف این لایحه به شکل کنونی با تحت تأثیر قرار دادن درمان این افراد در آینده به افزایش تعداد معتادان متجاهر منجر خواهد شد.
علی شفیعی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به خبر انتقال بودجه بیمه درمان اعتیاد به ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: این موضوع بسیار مبهم است و به شکل مشخص معلوم نیست که این بودجه به کجا انتقال یافته و اساساً هنوز پابرجا باشد. در مصاحبه‌های منتشر شده از مسئولین، ادعاهای مختلفی درباره سرنوشت بودجه بیمه اعتیاد منتشر می‌شود و به همین دلیل می‌توان گفت تصمیم سازمان برنامه و بودجه مبهم و نامشخص است.
وی درباره کارایی بیمه اعتیاد و نقش آن در درمان معتادان فاقد اوراق هویتی اظهار کرد: بیمه سازوکارهای خاص خودش را دارد و طبیعتاً کسانی که اوراق هویتی ندارند، نه تنها از بیمه درمان اعتیاد، بلکه از پوشش هیچ بیمه درمانی دیگری هم نمی‌توانند بهره مند شوند. اگرچه از بیمه انتقاد می‌شود که افراد بی هویت را پوشش نداده است، اما براساس برنامه ریزی به عمل آمده در ابتدا قرار هم نبود که این افراد تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.
این کارشناس درمان اعتیاد تصریح کرد: برای افراد بی هویت مکانیسم‌های دیگر ارائه خدمات حمایتی در حوزه درمان و به ویژه کاهش آسیب فراهم است. افرادی که اوراق هویتی ندارند با انواع آسیب‌های اجتماعی و مشکلات دیگری هم دست به گریبان هستند که لازم است به شکل متمرکز و جامع همه مشکلاتشان دیده شود.
این کارشناس درمان اعتیاد با بیان اینکه افرادی که به واسطه مشکل هویتی امکان استفاده از بیمه اعتیاد را ندارند، نیاز به برنامه‌های دیگری دارند، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر شاهد روند افزایش تعداد کسانی که تحت پوشش بیمه قرار گرفتند یا مراکز طرف قرارداد بیمه بودیم. قطعاً باید برای افراد آسیب دیده یعنی معتادان خیابانی فاقد شناسنامه هم خدمات درمانی فراهم شود، اما عدم برخورداری این افراد از بیمه به آن مفهوم نیست که بیمه اعتیاد کارکرد خودش را نداشته است.
شفیعی ادامه داد: اتفاقاً راه کارهایی وجود دارد که بتوانیم برای این افراد هم امکان استفاده از بیمه را فراهم کنیم. برای مثال آنها با استفاده از شناسه‌های بیولوژیک مثل اسکن عنبیه شناسه دار و به بیمه و مراکز درمانی و حمایتی معرفی شوند. سازمان بیمه سلامت هم می‌تواند این شناسه‌ها را مبنا قرار دهد که به این افراد خدمت دهد، اما به دلایل و گیرهای اداری این کار هنوز به نتیجه مشخصی نرسیده است. این اقدامات در حال انجام بود اما با حذف ردیف بودجه بیمه اعتیاد عملاً این روند نیز احتمالاً متوقف شده است.
شفیعی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر بیمه در جهت جذب همه بودجه‌ای که برایش تخصیص پیدا کرده است ناموفق بوده است، ادامه داد: دلیل این موضوع بیشتر از آنکه به کارشکنی‌های احتمالی یا عدم استقبال از سوی سازمان بیمه‌گر یا اراده دهندگان خدمت مربوط باشد، به دلیل ضوابطی است که بیمه دارد و باعث می‌شود کار با کمی تأمل و محافظه کاری جلو برود تا جایی که حتی برخی مراکز دولتی هم نتوانستند با بیمه اعتیاد قرارداد منعقد کنند، البته بیمه سلامت تسهیلاتی را فراهم کرد که می‌توانست نتیجه‌اش را در سال ٩٨ نشان دهد اما تمام تلاش‌ها با یک تصمیم غیرکارشناسی بی‌حاصل شده است.
وی افزود: به رغم اینکه سازمان بیمه سلامت نتوانست یا نخواست همه بودجه‌ای که برایش تخصیص پیدا کرده بود را جذب کند، اما بودجه‌ای که هزینه کرده است با آنچه وزارت بهداشت و سازمان بهزیستی هزینه کرده‌اند، در همین مدت کوتاه قابل مقایسه است. فکر می‌کنم در این مدت بیمه توانست به تکلیف خودش تا حد زیادی عمل کند و به نظر می‌رسد قبل از اینکه بخواهیم فرایند بیمه را مقصر بدانیم باید فکر کنیم که شاید بودجه‌ها نباید از همان ابتدا به میزان ناگهانی افزایش پیدا می‌کرد به طوری که بیمه از پس خرج کردن آن بر نیاید و در نهایت این طور استنباط شود که بیمه کارآمدی کافی را نداشته است.
این کارشناس اعتیاد تصریح کرد: برعکس چیزی که تصور می‌شود، ممکن است که معتادان متجاهر خیلی به چشم بیایند و حضور آنها در جامعه علنی باشد، اما آنها قله کوه یخی هستند که ما بدنه آن را نمی‌بینیم. بخش اعظم این کوه یخ کسانی هستند که هنوز به دنبال شدت اعتیادشان هنوز متجاهر نشده‌اند، اما به دلیل اینکه بی بضاعت هستند و از خدمات درمانی و حمایتی محرومند به شدت آسیب پذیرند و در معرض این قرار دارند که تبدیل به معتادان متجاهر شوند. اتفاقاً بیمه به این افراد کمک می‌کند که بتوانند خدمات حمایتی و درمانی را به شکل مؤثر دریافت کنند. قرار بود بیمه اعتیاد تا 90 درصد هزینه درمان این افراد را تأمین کند.
شفیعی با اشاره به اینکه تا کنون سازمان بهزیستی مبالغی را تحت عنوان یارانه و یاری برگ در اختیار معتادان کم بضاعت و بی بضاعت قرار داده است تا درمان شوند، توضیح داد: این موضوع برای مدت کوتاهی در بعضی از مراکز و برای معتادان با شرایط خاص اجرا می‌شود. این طرح کل فرایند درمان را پوشش نمی‌دهد و تنها چند ماه از درمان معتادان را شامل می‌گردد. بخش دیگری از خدمات درمان اعتیاد به افراد بی‌بضاعت هم در وزارت بهداشت به صورت درمان با تعرفه دولتی است البته آنجا هم افرادی که از این خدمات استفاده می‌کنند به شکل هدفمند انتخاب نشده‌اند و درمان با کیفیتی هم دریافت نمی‌کنند.
وی با بیان اینکه واقعیت این است که در دو شکلی که این خدمات حمایتی و درمانی اتفاق افتاده است، نتیجه مطلوب را به همراه نداشته و از طرف دیگر نتوانسته است پوشش کافی هم ایجاد کند، اظهار کرد: به هر حال تعداد قابل توجهی از افراد به واسطه عدم بضاعت نمی‌توانند وارد پروسه درمان شوند یا در این فرایند باقی بمانند و محدودیت‌هایی که برای مراکز دولتی وزارت بهداشت یا مراکز یارانه بگیر سازمان بهزیستی وجود داشت، باعث شده که میزان دسترسی افراد بی بضاعت به درمان اعتیاد کاهش یابد، ولی بیمه این محدودیت را ندارد و تمام مراکز درمان اعتیاد سراسر کشور می‌توانند با بیمه درمان اعتیاد خدمت بدهند.
این کارشناس درمان اعتیاد با اشاره به اینکه بیمه بسیار کمک می‌کند که یارانه‌ها به شکلی هدفمند به گروه هدف و فرد نیازمند برسد، توضیح داد: به واسطه اینکه بیمه به ازای هر خدمتی که به فرد ارائه می‌شود عملاً یک سند صادر می‌کند بنابراین خود بیمه فرایند خدمت درمانی را نیز رصد می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که فرد خدمت را با کیفیت مناسب دریافت کرده است. به این ترتیب اطلاعات اینکه چه خدمتی، با چه کیفیتی و با چه مدت زمانی ارائه شده است، در اختیار سازمان بیمه گر قرار دارد. بنابراین ما می‌توانیم این اطمینان را حاصل کنیم که بودجه‌هایی که از این طریق هزینه می‌شود، به دست فرد نیازمند می‌رسد.
شفیعی با تاکید بر اینکه پوشش بیمه‌ای درمان اعتیاد یکی از تکالیف قانونی دولت است که به طور خاص به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی واگذار شده است، تصریح کرد: اما به واسطه انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت، این تکلیف حداقل برای مدتی کوتاه به وزارت بهداشت منتقل شده، اما به هر حال این اقدام تکلیف دولت است و دولت باید این کار را انجام دهد همانطور که قانونا خود را مقید به جمع آوری افراد متجاهر به اعتیاد می‌داند.
وی افزود: علاوه بر این بسیاری از برنامه‌ها برای افزایش پوشش و ارتقای خدمات درمانی اعتیاد، مثل درمان معتادان بی بضاعت، کودکان، دانش آموزان، زندانیان و… بر اساس بیمه در کشور طراحی شده است، نبود بیمه در سال 98 علاوه بر این باعث می‌شود چندین هزار نفری که طی این سال‌ها تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند، عملاً از این خدمت محروم شوند. به این ترتیب باید انتظار داشت تا به سیل معتادان متجاهر اضافه شود و اجرای برنامه‌هایی که پیش از این نیز اجرا می‌شد عملاً متوقف شوند.
وی در خصوص پیشنهاد سازمان بهزیستی برای تخصیص بودجه درمان اعتیاد به این سازمان برای کمک به درمان معتادان کم بضاعت نیز گفت: در حال حاضر متولی ساماندهی معتادان متجاهر به عنوان محروم‌ترین و آسیب دیده ترین شهروندان کشور سازمان بهزیستی است و این فرصت را دارد تا بودجه‌های کلان تخصیص یافته را به شکلی بهینه برای درمان مؤثر این افراد مدیریت کند. اما برخلاف نظر برخی، اتفاقاً بودجه کمترین مشکل درمان اعتیاد کشور است و مساله اصلی ما برنامه ریزی و مدیریت منابع است. این منابع الان به شکل پراکنده در ستاد مبارزه با مواد مخدر، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، وزارت کشور، وزارت رفاه، کمیته امداد و… تخصیص می‌یابد. این مساله باعث شده بین این دستگاه‌ها هم افزایی و هماهنگی وجود نداشته باشد.
انتهای پیام

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/164992/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

جاده سرگردانی واردات خودرو

90 هزار خودرو تا پایان سال وارد می‌شود/ خودروهای کره‌ای، ژاپنی و چینی در راه ایران

واردات خودرو رسما کلید خورد

فروش 10 محصول ایران خودرو آغاز شد

آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات ایران خودرو از امروز به مدت 4 روز (+جدول و جزئیات)

یک مسئول: قیمت گندم و برنج سه برابر شد، چرا خودرو گران نشود؟!/ 8 فرمان خودرویی رئیسی که اجرا نشد

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد/ ثبت سفارش نخستین خودروهای

واردات خودرو از کدام برندها؟

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟

تحریم خودروسازان فرانسوی؛ پاس گل وزارت صمت به چینی‌ها

تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست

ایرانی‌ها رنگ کدام خودروهای خارجی را نخواهند دید؟

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد

رانت‌پاشی از باک خودرو

پیش‌بینی واردات 100 هزار خودرو در سال 1401

سخنگوی وزارت صمت: تعدادی از خودروهای وارداتی به پشت مرز رسیدند

تولید پنج خودرو به دلیل عدم رعایت استانداردهای لازم متوقف شد / برند خودروهای وارداتی مشخص شد

رضایت بالای مشتریان از حذف قرعه‌کشی محصولات سایپا

خودروهای وارداتی در مسیر گمرک/ تویوتا کرولا 2022 در راه بازار ایران

حذف خودروی پاک از واردات

وزیر صنعت: یکی از خودروسازها به زودی واگذار می‌شود

اگر دوباره دلار گران شود، قیمت خودرو باز هم بالا می رود

برنده اول واردات خودرو کیست؟/ قیمت پایه خودروهای وارداتی چقدر خواهد بود؟

سایپا مجوز افزایش قیمت گرفت/ کوییک پلاس اتوماتیک 10 میلیون تومان گران شد

واردات خودروی چینی ممنوع می‌شود؟

وزیر صمت: نخستین خودروهای وارداتی هفته آینده وارد کشور می‌شود

لاتاری برای قرعه‌کشی خودرو راه افتاده است/ ثبات قیمت چه شد؟

نصف خانوارها بدون خودرو

خودروی چینی 500 میلیونی «دیگنیتی پرستیژ» در بورس کالا 2.4 میلیارد تومان معامله شد

با این شرایط قیمت پژو 206 به 500 میلیون تومان هم می‌رسد/ خودروهای مونتاژی به اسم واردات تمام می‌شود