پای محصولات خاص هم به دیوار باز شد
اجتماعي
بزرگنمايي:
آریا بانو -
پای محصولات خاص هم به دیوار باز شد 4
k ٩.٩
٢
مشرق / اگر روزی تبلیغ ماساژ بدون محدودیت برای خانمها و آقایان در منزل، در این سایتها دیده میشد و معنیاش را همگان در لفافه میفهمیدند اما این روزها تبلیغ برای پیدا کردن مدل لباس شنا بانوان هم دیده میشود.
هنوز از روزهایی که وانتهای دوره گرد با بلندگوهای کر کننده در کوچه میگشتند تا وسایل دست دوم که دیگر نیاز شما نبود را بخرند، چیز زیادی نمیگذرد. روزهایی که سمسارها باید برای خرید یک جنس دست دوم تلاش زیادی میکردند و بارها و بارها محلههای شهر را دور میزدند. فرهنگ مردم هم انگار شکل دیگری بود. وقتی لباست کوچک میشد و هنوز نو بود بزرگترها افراد نیازمند را پیدا میکردند و لباسها برای ثواب بیشتر بدون هیچ نام و نشانی در اختیار آنها قرار میگرفت. همه ما بارها برایمان پیش آمده بود که دوچرخه دست دوم پسرخاله یا ماشین لباسشویی دایی را در خانه دیده باشیم. اما انگار امروز به خاطر وجود دنیای مجازی همه چیز تغییر کرده است. میتوانی لباسهای چند بار پوشیده شده ات را آگهی کنی و به قیمتی خوب بفروشی. سرویس غذاخوری خانه را اگر دوست نداشتی آگهی کنی و هر روز مدل جدیدترش را بخری.
در حال حاضر سایتهای آگهی، خرید و فروش را راحت تر از قبل کردهاند. البته در ابتدا این سایتها تحت عنوان سایتهای خرید و فروش لوازم دست دوم معرفی شدند اما با جستجویی کوتاه به خوبی متوجه خواهید شد که هر گونه وسیله دست دوم و یا نو در این سایتها آگهی شده است. حتی بسیاری از مغازه داران و مشاغل مختلف کار و محصول خود را برای تبلیغ بیشتر در این سایتها قرار دادهاند. علیرغم عمر کوتاه این سایتها اما استقبال از آنها با توجه به رایگان بودن بخش قابل توجهی از آگهیها بسیار زیاد بوده است. برای ثبت آگهی هم تخصص خاصی نیاز نیست. یک شماره موبایل و ثبت نام از طریق تلفن همراه یا سایت. آگهی شما هم کمتر از 2 ساعت مورد بررسی قرار گرفته و اگر بر خلاف قوانین سایت نباشد منتشر خواهد شد.
دیوار و شیپور و داستان گرانیهای اخیر
گرانیهای اخیر در حوزه خودرو باعث شده تا سایتهای خرید و فروش اینترنتی مانند دیوار و شیپور نیز از ترکشهای دلالان در امان نمانند. فعالیت چشمگیر دلالان در سایتهایی مانند دیوار و شیپور باعث شد تا موج انتقادها به این سایتها افزایش یابد و در نهایت مسئولان این سایتها اعلام کنند که برای بازگشت آرامش به بازار خودرو، نمایش قیمتها را از آگهیهای خرید و فروش خودرو حذف میکنند.
نوپا بودن این سایتهای اینترنتی در ایران باعث شد تا پیش بینیهای لازم برای واقعی یا غیرواقعی بودن یک آگهی از سوی مسئولان این سایت خرید و فروش صورت نگیرد. برای مثال در حوزه خودرو عنوان شد که دلالان خودرو به چهار ترفند و به صورت گروهی در فضای مجازی اقدام به بالا بردن قیمتها میکردند.
نرمال سازی قیمت: اعضای این گروهها سعی میکنند در نقش خریدار و فروشنده اقدام به درج آگهی در سایتهای آگهی رایگان کنند.
حذف آگهیهای واقعی (ارزان) تر به دو طریق: نخست، مراجعه به سرعت و به شکل گروهی به سراغ شخص آگهیدهنده تا متقاعد شود که خودروی خود را به اصطلاح «مفت» میفروشد. در حالت دوم و در صورتی که فرد صاحب آگهی ارزانتر، آگهی خود را تغییر ندهد، اعضای گروه آن را در سایت مرجع (از قبیل دیوار، با ما و شیپور) ریپورت (گزارش) میکنند.
تغییر قیمت سایتهای مرجع: پس از انجام اقدامات ایذایی در سایتهای رایگان آگهی، یکی از اقدامات مکمل این گروه، تماسهای مکرر با سایتهای مرجع قیمت خودرو از جمله «ایرانجیب» است تا در بخش "تماس با ما"ی این سایت اعلام کنند که این محصول را همین امروز با قیمت خاصی خریده یا فروختهاند.
تحت تأثیر قراردادن نمایندگیهای خودرو: با توجه به اینکه نمایندگیها، کار واسطهگری خودرو را نیز انجام میدهند، اعضای گروه، از نمایندگیها قیمت روز خودرو را میپرسند تا ببینند آیا اقدامات آنها در بازار تأثیرگذار بوده است یا خیر؟ اما از سوی دیگر، به تعداد زیاد با یک نمایندگی بزرگ تماس میگیرند و میگویند که خودروی خاص را با قیمت (قیمت بالایی که در گروه تلگرامی توافق شده است) برای فروش دادند.
پس از این اتفاق مسئولان سایت دیوار اعلام کردند که از این پس سعی خواهند کرد طی فرایندی حتماً قیمتهایی که برای خودرو و مسکن بر روی سایت آنها قرار میگیرد به صورت کارشناسی شده مورد بررسی قرار گیرد و سپس منتشر شوند. اتفاق اخیر اگرچه باعث شد مالکان این سایتها تجربه خوبی به دست آورده و برای ارتقا کیفیت آگهیها تلاش کنند اما شاید در برخی موارد قبل از وقوع یک اتفاق پیش بینیهایی صورت گیرد تا از بحران جلوگیری شود.
آگهیهای غیر مجاز در سایتهای مجاز
سایتهای خرید و فروش اینترنتی قوانین و مقررات خاصی دارند که معمولاً مسئولان این سایتها این قوانین را پیش بینی کردهاند. مثلاً در سایت دیوار تاکید شده آگهی "فروش فاکتور و پیش فاکتور برای اخذ وام، حذف سهم بیمه کارفرما و مشابه آن" ممنوع است در حالی تعداد آگهیهایی که برای این منظور وجود دارد بسیار زیاد است. یا مثلاً تاکید شده آگهی " خرید و فروش حیوانات، پرندگان و خزندگان وحشی و گوشتخوار" ممنوع است در حالی که هر گونه آگهی خرید و فروش پرندگان، سگ، گربه و حتی حیوانهای خاص نیز دیده میشود.
در آذر ماه سال گذشته رئیس پلیس فتا ناجا از تذکر جدی به مدیران سایتهای دیوار و شیپور خبر داده بود و تاکید کرده بود: " مدیران این سایتها بیشتر به درآمد توجه میکنند و به بحث امنیت توجه کافی ندارند." سردار سیدکمال هادیانفر درباره فعالیت سارقان و مجرمان برای خرید و فروش اموال مسروقه و … در سایتهای مانند دیوار و شیپور گفته بود:
«متأسفانه با وجود استفاده مردم از این سایتها (دیوار، شیپور و…) تخلفات و خلافهایی در آن روی میدهد، از بحث خرید و فروش اموال مسروقه توسط مالخران بیهویت گرفته تا فروش کد و کارت ملی، موضوعات ضداخلاقی و… که به مدیران آنها تذکرات لازم ارائه شده است. به مدیران این سایتها (دیوار و شیپور) اعلام کردیم اگر اصلاحات لازم را صورت ندهند، با آنها برخورد قضائی میشود.»
اما به نظر میرسد هنوز هم مسئولان این سایتها نظارت کافی بر روی آگهیهای درج شده در سایت خود را ندارند.
نگرانی خانوادهها از خرید و فروشهای غیر رسمی
در کنار کلاه برداریهایی که ممکن است در این سایتها انجام شود و یا اینکه برخی افراد سودجو سو استفادههایی را در قیمتها انجام دهند. نگرانیهایی نیز در خصوص خرید فروشهای غیر مجاز در دسترس نوجوانان و جوانان وجود دارد.
-
پنجشنبه ۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۷:۰۴
-
۷۹ بازديد
-
آخرین خبر اجتماعی
-
آریا بانو
لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/165448/