آریا بانو

آخرين مطالب

افسردگی دوره نوجوانی را جدی بگیرید اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
افسردگی دوره نوجوانی را جدی بگیرید
٢١١
٠
برنا / افسردگی در نوجوانان شایع‌تر است و عوامل مختلفی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
نوجوانی دوره انتقالی بین کودکی و بزرگسالی است که اگر به خوبی شناخته نشود یک دوره دشوار هم برای خود فرد و هم برای خانواده است. نوجوانان، بین کودکی و بزرگسالی به دام افتاده و تجربه‌های شدید، تغییرات احساسی، جسمی و اجتماعی را تجربه می‌کنند.
نوجوانی دوره‌ای است که احساساتی مانند اضطراب، ترس، عدم اطمینان را می‌توان به عنوان یک دوره گذار تجربه کرد. با این حال، در برخی موارد، غم، اندوه، تنهایی، اضطراب و ناتوانی در مدیریت احساسات آنها در برمی‌گیرد و زندگی روزانه، ارتباط با خانواده و رابطه با دوستان و اطرافیان را تحت تأثیر قرار دهد.
امروزه مهم‌ترین، بهترین و سالم‌ترین واحدی که در جامعه ما وجود دارد خانواده است، عنصری که در صورت صحت و سلامت کامل می‌تواند افراد متخصص، سالم و مفید به جامعه عرضه کند، بنابراین بسیاری از ریشه‌های کودکی، نوجوانی، جوانی، بزرگسالی و پیری در خانواده قرار دارد و برای اینکه هر دوره رشدی به خوبی سپری شود باید آنها ریشه و پایه خوبی داشته باشند.
اسماعیل مردانی‌زاده روانشناس بالینی در چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: عوامل متعددی همچون استعداد ژنتیکی، عوامل بیولوژیکی، بیماری‌های جسمی، عوامل محیطی همچون مصرف مواد مخدر و انواع روان‌گردان‌ها، رویدادهای زندگی و عوامل استرس‌زا، درگیری‌های خانوادگی، طلاق، عدم حمایت عاطفی و احتیاج شدید به محبت دیگران، خشم‌های سرکوب شده و … در دوران نوجوانی می‌تواند در ایجاد افسردگی نقش داشته باشد.
وی افزود: براساس مطالعات کمی و پژوهش‌های انجام شده دو درصد از فرزندان زیر 10 سال افسردگی را تجربه می‌کنند، این در حالی است که در افراد 10 تا 14 سال پنج تا هشت درصد و در برخی از شرایط تا 20 درصد نیز گزارش شده است که معمولاً 70 درصد این افراد درمان مناسبی را دریافت نمی‌کنند، زیرا نوجوانان برخلاف کودکان و بزرگسالان به جای گوشه‌گیری، از خود رفتارهای پرخاشگرانه نشان می‌دهند.
مردانی تاکید کرد: افسردگی پیش از بلوغ در پسران بیشتر بوده ولی افسردگی دوران بلوغ و نوجوانی در دختران دو برابر پسران شایع است.
این روانشناس بالینی با اشاره به اینکه میان افسردگی و اعتیاد رابطه دو طرفه وجود دارد، تصریح کرد: از میان تمام اختلافات درونی، افسردگی بیشترین رابطه را با اعتیاد دارد به طوری که در میان مبتلایان به سو مصرف مواد مخدر افسردگی بسیار شایع است.
وی گفت: نوجوانان افسرده ممکن است از مواد مخدر و الکلی برای خود درمانی و تسکین و کاهش علائم افسردگی استفاده کنند که متأسفانه این امر همراه با اختلال افسردگی، وضعیت را وخیم‌تر و درمان را سخت‌‎تر می‌کند.
مردانی تاکید کرد: ارتباطات سالم و واقعی، فراهم کردن محیط آرام و عاری از تنش، بها دادن به علایق و سرگرمی‌ها، تغذیه سالم و خواب کافی، گردش در طبیعت، پیاده‌روی نیم ساعته و یادگیری مهارت‌های زندگی می‌تواند در کنترل و مقابله با افسردگی تأثیرگذار باشد.
وی پوچی و نا امیدی، احساس گناه و بی ارزشی، شرمساری و گوشه‌گیری، دوری از دوستان و خانواده، بی قراری و اضطراب، خستگی و کاهش انرژی، کاهش تمرکز، عصبانیت و پرخاشگری، بی حوصلگی، افت تحصیلی، گریز از انجام فعالیت‌های روزمره، بی انگیزه بودن و بی علاقگی، گریه‌های مداوم و … را از علائم افسردگی در میان نوجوانان برشمرد.
این روانشناس بالینی با بیان اینکه خانواده نقش مهمی در روح و روان نوجوان دارد، بیان کرد: خانواده با عملکرد صحیح در زمینه‌های مختلف فرهنگی، تربیتی، اجتماعی و آگاهی و شناخت از چالش‌های دوران نوجوانی و هویت نوجوان می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از بروز افسردگی داشته باشد.
وی خاطرنشان کرد: خانواده با محبت کردن به نوجوان، عدم قضاوت و داوری، تشویق فرزند و دادن اعتماد به نفس، سوق دادن به سمت علایق و سرگرمی‌های سالم، دادن آزادی عمل به نوجوان در کنار کنترل صحیح و برخورداری از شیوه فرزندپروری متعادل می‌تواند با ایفای نقش خود، از بروز افسردگی یا تشدید آن جلوگیری کند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/167090/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

با غم و اضطراب بعد از زلزله چه کنیم؟

9 راهکار فوری برای افزایش انرژی روزانه

چگونه بر احساس افسردگی غلبه کنیم؟

هنگام استرس، تصمیم بگیریم یا نگیریم؟

مشخصاتی که باعث می‌شود یک نفر قربانی دستکاری روانی شود

آسیب های وابستگی به شبکه های اجتماعی

افسردگی، بیماری یا سرخوردگی؛ مشکلات جوانان چیست؟

قول‌هایی که زنان باهوش به خود می‌دهند

علائم هشداردهنده بی اشتهایی عصبی

آسیب افسردگی برای مغز چگونه است؟

چرا گاهی لازم است تنها باشیم؟

راهکارهایی برای تقویت تمرکز

لرزش دست را با این دمنوش‌ها درمان کنید

چگونه شخص معتبری به نظر برسیم؟

«مه مغزی» و حس مبهم آن چیست؟

جایگزینی داروی گیاهی در درمان افسردگی؛ مردود یا قبول؟

یک ترفند ویژه برای کنترل خشم

افسردگی‌های زنانه را بیش‌تر بشناسیم

کسب و کارم شکست خورد، حالا چه کار کنم؟

دیگران را اینگونه قانع کنید

چرا نمی‌توانیم از صفحه موبایل چشم برداریم؟

کار امروز را به فردا میفکن. یا بیفکن؟!

با این کارها، بدون حرف زدن محبوب شوید

تاثیر باورنکردنی اسم افراد بر سرنوشت و وضعیت روحی آنها

برای داشتن هدف مناسب، این 4 نکته رو رعایت کنید

7 خصوصیت زنان موفق

چگونه از دست افراد مسموم در زندگی خلاص شویم؟

چگونه استرس شدید را کنترل کنیم؟

چرا همیشه در حالت بی حوصلگی و بد اخلاق هستید؟+8 دلیل پزشکی

اوتیسم در چه افرادی خطرناک می‌شود؟

خط قرمزهای روابط دختران و پسران در دوران دانشجویی

راه‌هایی برای افزایش تمرکز در کار کردن از خانه

چطور در شرایط بحران مانند زلزله استرس خود را کاهش دهیم؟

روان شناسی خشم و خشونت

چطور جذاب به نظر بیاییم؟

چگونه با بحران‌‌های مالی در خانواده کنار بیایید؟

4 راه برای تمرکز روی خواسته‌های واقعی‌مان

پیامدهای روانیِ بلوغ زودرس در دختران

افسردگی را با این ترکیب ساده گیاهی درمان کنید

بازی طولانی کامپیوتری نشانه بیماری روانی جدی!

غذاهای ضد استرس که باید به رژیم غذایی تان اضافه کنید

نشانه‌های هوش هیجانی بالا چیست؟

راه‌های متفاوت برای تقویت حافظه

بلوغ زودهنگام دختران با خطر مشکلات روانی مرتبط است

چگونه با یک روز بد کاری کنار بیاییم؟

درمان افسردگی در کودکی زمینه ساز سلامت روان در بزرگسالی

مراقب این اشتباهات در اوایل کار جدیدتان باشید

دلیل ایجاد افسردگی زمستانی را بشناسید

اگر کسی روی اعصابمان راه رفت، چه کنیم؟

استرس چگونه ما را بیمار می‌کند؟