آریا بانو

آخرين مطالب

دخالت خصولتی‌‎ها در آگهی‌ها و مشکلات مالی صدا و سیما فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو -
دخالت خصولتی‌‎ها در آگهی‌ها و مشکلات مالی صدا و سیما
٣٣
٠
تسنیم / دست رسانه‌ملی خالی است و مجبور می‌شود برای پیشروی اهداف خود به تبلیغات کالاهای نامرغوب هم روی بیاورد.
زمانی تلویزیون با ستاره مربع‌ها حال و روز بهتری داشت و یک رونق حداقلی آگهی‌های تبلیغاتی و اسپانسری بر صداوسیما حاکم بود رفته رفته با خاموش شدن چراغ ستاره مربع‌ها تلویزیون با مشکلِ اساسی کمبود بودجه مواجه شد. روزگاری که با دخالت خصولتی‌ها و برخی افراد دولتی شاخص، هر روز برای تلویزیونی‌ها سخت و سخت‌تر می‌شود. تا جائی‌که چند کالای تولید داخل را سرمایه آگهی تبلیغاتی کرده‌اند. از طرفی تلویزیون هم مجبور است برابر ردیف بودجه‌ای خود آگهی تبلیغاتی بگیرد و از این راه بتواند خود را زنده نگه دارد. جالب است بدانید رقم حدودی برای بودجه صداوسیما در سال 98، یک هزار و 840 میلیارد تومان اعلام شده است؛ این رقم در سال97، یک هزارو 646 میلیارد تومان و در سال‌96، یک هزارو 598 میلیارد تومان بوده است. همچنین بودجه شورای نظارت بر سازمان صدا و سیما در سال 98 دو میلیارد و 920 میلیون تومان اعلام شده است. مصارف پیش‌بینی شده افزایش سقف بودجه نیز حدود یک میلیارد و 400 میلیون تومان اعلام شده است.
امسال شاهد کاهش بودجه‌های فرهنگی و مشکلات بودجه‌ای سازمان صداوسیما هستیم؛ دولت هم انتظار درآمدزایی یک هزار و هشتصد میلیارد تومانی در سال را از رسانه‌ملی دارد در حالیکه مأموریت‌های عظیم و رسالت‌های بزرگ این رسانه با بودجه محدود دولت همخوانی ندارد. به همین‌خاطر آنتن در اختیار اسپانسرهایی قرار می‌گیرد که فقط به منافع شخصی خودشان می‌اندیشند. بسیاری به این نکته اشاره دارند که دست رسانه‌ملی خالی است و مجبور می‌شود برای پیشروی اهداف خود به تبلیغات کالاهای نامرغوب هم روی بیاورد.
حتماً باید درنظر بگیریم که کلیه درآمدهای حاصل از تبلیغات در صداوسیما مستقیم به خزانه دولت واریز می‌شود و در بسیاری از مواقع هم گرفتن بودجه خالص ردیف‌بودجه‌ای سخت است چه برسد به درآمدهای حاصل از تبلیغ. اتفاقاً تلویزیون در این راستا به سراغ تشکیل ستادی برای رونق تولید و برگزاری جشنواره کارآفرینی هم رفته است. ولی این رویه مناسبی نیست که دولت برای حمایت از رسانه‌ملی درپیش گرفته است. در صورتیکه تقویت مالی و فکری تلویزیون به عنوان خط مقدم رسانه‌ای باید در دستور کار قرار بگیرد.
این هجمه‌های سنگین علیه درآمدزایی‌های اداره بازرگانی صداوسیما در حالی اتفاق می‌افتد که نظام سلطه هزاران میلیارد هزینه می‌کند تا از طریق موسیقی، فیلم و سریال، مخاطبان ایرانی را به انحراف بکشاند. ولی طرح‌های عمرانی و فنی صداوسیما باقی مانده و طرح‌های فرهنگی و فیلمنامه‌ها و سریال‌های قرآنی در انتظار بودجه بایگانی می‌شوند. چون رسانه‌ملی نیاز به هزینه دارد و با مشکلات عدیده‌ای برای تأمین حقوق کارکنان، حمایت از هنرمندان و تغذیه رسانه‌ای و فرهنگی یک جامعه مواجه است.
خبری از سریال‌ها و برنامه‌های قدیمی نیست چون صداوسیما مثل قبل نمی‌تواند هزینه کند. آن‌طور که باید و شاید دولت حمایت نمی‌کند و دعواهای سیاسی و خصومت‌ها و خصولت‌های عده‌ای بازیچه ضربه خوردن به تریبون اصلی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران می‌شود. تا جائیکه از راه شائبه‌سازی تبلیغات و آگهی‌های تلویزیون برای کالاهای ایرانی قصد فرار رو به جلو دارند. در صورتیکه دست تلویزیون از حمایت‌های دولتی خالیست و برای احیاء و تقویت رسانه‌ای خودش مجبور است به برخی از اسپانسرهای کارنابلد هم میدان بدهد.
تلویزیون بعد از دستور رئیس سازمان صداوسیما برای جلوگیری از برخی سرمایه‌گذاری‌ها و اتفاقات بخت‌آزمایی، جلوی سرمایه‌گذاری بسیاری از اسپانسرها را گرفت و عده‌ای معدود با تلویزیون کار می‌کنند. البته یک نقدهایی هم وجود دارد که چرا تلویزیون دوباره به کاربلدهای خود اعتماد نمی‌کند یا کالاهای دیگر به چشم نمی‌آیند یا برخی از محصولات پررنگ‌تر می‌شوند. حتی بارها در جلسات و نشست‌های مختلف این نکات مطرح شده ولی طی سیاست‌های جدید این امتیازات را بازرگانی صداوسیما به تولیدکنندگان داخلی می‌دهد تا خودشان را معرفی کنند.
یکی از مدیران شرکت‌های تبلیغاتی طرف قرارداد بازرگانی سازمان صداوسیما در این باره به خبرنگار خبرگزاری تسنیم، گفت: سازمان صداوسیما برای برندهای تولید داخل که دارای قدرت و تنوع تولید و کیفیت خاصی هم برخوردار است قراردادهای مشارکتی درنظر می‌گیرد. تا کارگاه‌ها و شرکت‌های کوچک هم فرصت معرفی برند خودشان را پیدا کنند.حتی اعلام کرده 20 میلیارد پخش رایگان واحد تولیدی کشور که ضوابط اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما را داشته باشند و برخلاف حاشیه‌پراکنی عده‌ای، از تولید داخل حمایت می‌کند.
وی خاطرنشان کرد: به این واحدهای تولیدی گفته‌اند از سازمان تأمین‌اجتماعی تأییدیه بیاورید که طی سال 97 به نیروهای کارمندی و کارگری پرداخت حقوق داشتند از عدد صد میلیون تومان تا حداکثر بیست میلیارد تومان پخش برای همه واحدهای تولیدی داخل کشور اختصاص داده می‌شود و مدارک را به اداره کل بازرگانی سازمان صداوسیما ارائه داده باشند.
این مدیر مطلع شرکت های تبلیغاتی طرف قرارداد بازرگانی صداوسیما اعلام کرد: سازمان صداوسیما برای همه برندهایی که ظرفیت و تنوع تولید بسیار بالا و کیفی دارند یکسری قراردادهای مشارکتی درصد از فروش می‌گذارند. البته این درصدی از فروش هم ضوابطی دارد که بیشتر تولیدکننده در جهت معرفی محصولات با کیفیت و تنوع محصولات خود از این فضا استفاده می‌کند. مبالغی هم که البته تولیدکنندگان به صداوسیما پرداخت‌ می‌کنند بسیار ناچیز است.
وی با اشاره به اینکه برخی به دنبال ضرب و تقسیم اعداد و ارقام غیرقابل قبول نباشند، عنوان کرد: برخی از اعداد و ارقام،‌ غیرقابل قبول و تعجب‌‌برانگیز است؛ اعدادی که درآمد کل سازمان صداوسیما در سال نیست. سازمان صداوسیما به ازای یک میلیارد در برخی اوقات بیشتر میلیارد پخش مازاد درنظر می‌گیرد. نحوه محاسبات رسانه‌ملی بسیار متفاوت است و حتی جدول پایه‌ای دارد که تا مرز 95 درصد تخفیف ریالی هم اختصاص می‌دهد.
او در خاتمه، مطالبی در خصوص برندهای مختلف از جمله چین‌چین، گرجی و از جمله برند عالیس نوشته شده را خارج از حقیقت دانست.
تاکنون مطالب مختلفی درباره نقد روند آگهی‌ها در رسانه‌ملی منتشر شده که طی پرونده‌ای این مجال را ادامه خواهیم داد. البته که در این مسیر پذیرای نظرات و مستندات اداره بازرگانی صداوسیما، نهادهای مربوطه دولتی و غیر دولتی هستیم. در صورت استناد مطالب و محتوا، حتماً در اسرع وقت به سمع و نظر مخاطبین خواهد رسید.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/174498/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

چگونه میان خواهر و برادرها مصالحه کنیم؟

نقش خانواده در عبور ایمن نوجوان از فضای مجازی

بلوغ زودرس نوجوانان امروز، از علل تا راه های درمان

چطور مهرطلب ها را بشناسیم؟

آیا افراد باهوش‌ احمق‌اند؟

اگر دوست تان این ویژگی ها را دارد، دشمن شماست

دلشوره‌ و اضطراب ناگهانی را جدی بگیرید!

زبان بدن شما چه می گوید؟

چرا باید راز دار باشیم؟

فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی میشود

چرا اعتماد به نفسم پایین است؟

چرا وقتی عصبانی هستم به دیگران گیر می دهم؟

مدیریت زمان با این 8 ترفند مهم

اصلی ترین درمان های وسواس را بشناسیم

اختلال یادگیری چیست؟

با چنین روش هایی فقیر باقی می مانید!

راهکارهای ساده برای مدیریت افسردگی

گروه درمانی چیست؟

این عادت ها را همین حالا کنار بگذارید

چطور برای همه چیز وقت پیدا کنیم ؟

29 پیشنهاد برای قاطع تر شدن شما

آنچه باعث پیشرفت نکردن شما می شود، چیست؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد آذر ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد آذر ماه

هر روز وقتی از خواب بیدار میشوم احساس خستگی میکنم

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد دی ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد دی ماه

چطور حرف به کرسی می نشیند؟

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد بهمن ماه

6 شغلی که آمار خودکشی در آنها به شدت بالا است!!

بدترین راه های مقابله با اضطراب را بشناسید

علایق و روحیات جنسی - روانی مرد متولد بهمن ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد اسفند ماه

با کمک ذهنتان، دردتان را تسکین دهید

افراد باهوش چطور با کسانی که خوششان نمی‌آید رفتار می‌کنند

در مقابل انتقادها، چه کنیم؟

احساسات چگونه زندگی مالی را نابود می کنند؟

چطور از خودکشی جلوگیری کنیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اسفند ماه

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی مرد متولد فروردین ماه

چگونه روی محیط اطراف مان اثرگذار باشیم؟

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد فروردین ماه

وقتی کسی که عاشقش هستید، دوستتان ندارد

علایق و روحیات جنسی - شخصیتی زن متولد اردیبهشت ماه

خصوصیات جنسی و عواطف مرد متولد اردیبهشت ماه

علایق و روحیات جنسی - روانی زن متولد خرداد ماه

نشانه‌های جسمانی افسردگی را بشناسید

راههایی برای بهتر سپری کردن یک روز شلوغ

راهکارهایی برای جلوگیری از زود رنجی

هومیوپاتی و درمان وسواس فکری