آریا بانو

آخرين مطالب

خونریزی در سنین یائسگی مهم‌ترین نشانه سرطان دهانه رحم اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شیوع سرطان دهانه رحم عمدتاً در سنین پس از یائسگی بوده و مهم‌ترین مشخصه آن «خونریزی» است که ممکن است این خونریزی پس از یائسگی اتفاق بیفتد یا به‌صورت خونریزی‌های نامرتب، حول‌ و حوش سن یائسگی باشد. در مراحل پیشرفته بیماری، شایع‌ترین علت؛ خونریزی غیرطبیعی واژینال است.

به گزارش بانو نیوز ، سرطان دهانهٔ رحم معمولاً به دنبال تغییرات پیش‌سرطانی در مدتی بیش از ده تا بیست سال پیشرفت می‌کند.انواع مختلفی از سرطان دهانهٔ رحم وجود دارد. حدود نود درصد از موارد شامل کارسینوم سلول-سنگفرشی، ده درصد آدنوکارسینوم و تعداد کمی شامل موارد دیگر می‌شود. سرطان دهانه رحم یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در زنان است. این سرطان به راحتی در مراحل اولیه قابل تشخیص و درمان کامل است. در صورتی که تشخیص این بیماری به تاخیر افتد، درمان آن مشکل و گاهی ناموفق است.
این سرطان با یک آزمایش ساده و بدون درد به‌ نام *پاپ اسمیر به راحتی تشخیص داده می‌شود و در صورت تشخیص به هنگام، میزان موفقیت درمان در مراحل اولیه 100 درصد است و بیمار بهبودی کامل خود را به دست می آورد.
تشخیص این بیماری با غربالگری دهانه‌ی رحم و به دنبال آن با بافت‌برداری صورت می‌گیرد. در ادامه تصویربرداری پزشکی اجرا می‌گردد تا پزشکان گسترش یا عدم گسترش آن را تشخیص دهند.
اما علت این بیماری :
علت بیماری ناشناخته است؛ ولی دانشمندان احتمال می‌دهند که با عفونت‌های ویروسی ارتباط داشته باشد که از آن جمله ویروس پاپیلومای انسانی (زگیل ناحیه تناسلی) را می‌توان نام برد. همچنین
عوامل دیگری که نقش ضعیفی در بروز این بیماری دراند شامل موارد زیر است:
سیگار کشیدن سیستم ایمنی ضعیف بدن قرص ضد بارداری خوراکی شروع رابطه جنسی از سنین پایین و داشتن شریک‌های جنسی متعدد
هنگامی که این ویروس برای چند سال در بدن باقی می‌ماند، به تدریج برخی از سلول‌ها را در گردن رحم به سلول‌های سرطانی بدل می‌کند و این سلول‌ها به طور پیشرونده مهاجم‌تر می‌شوند. ضعف سیستم ایمنی به ویژه به صورت اکتسابی بیماری ایدز و مصرف داروهای سرکوب ایمنی (به انگلیسی: immuno suppressor) عاملی مستعد کننده در ابتلاء به سرطان دهانه رحم است.
طبق آمار سالانه نیم میلیون نفر در جهان به سرطان دهانه رحم یا سرویکس دچار می‌شوند. رفتارهای پرخطر جنسی یکی از علل عمده زمینه‌ساز ابتلا به این بیماری است. این سرطان به‌عنوان دومین علت مرگ ناشی از سرطان در زنان، پس از سرطان پستان شناخته می‌شود. درواقع این سرطان از رشد بافت سرطانی بدخیم از ناحیه گردن رحم نشأت می‌گیرد و به‌طور نامنظم و فزآینده‌ای تکثیر می‌شود.
پزشکان معتقدند از آن‌جا که تبدیل مرحله نهفته این سرطان به فاز تهاجمی آن سال‌ها طول می‌کشد، می‌توان با انجام سالانه تست پاپ‌‌اسمیر (نمونه سلولی گردن رحم)، سرطان این ناحیه را در مراحل زودرس شناسایی و در جهت درمان به موقع آن اقدام کرد. تحقیقات نشان می‌دهد از زمان به‌کارگیری تست پاپ‌‌اسمیر، مرگ و میر ناشی از این بیماری به میزان 70 درصد کاهش یافته است؛ به همین خاطر پزشکان توصیه می‌کنند سالی یک‌بار این نمونه‌گیری توسط متخصص زنان یا مامای ورزیده صورت گیرد.
سن شاخص ابتلا به سرطان دهانه رحم
شیوع این بیماری عمدتاً در سنین پس از یائسگی بوده و مهم‌ترین مشخصه آن «خونریزی» است که ممکن است این خونریزی پس از یائسگی اتفاق بیفتد یا به‌صورت خونریزی‌های نامرتب، حول‌ و حوش سن یائسگی باشد. در مراحل پیشرفته بیماری، شایع‌ترین علت؛ خونریزی غیرطبیعی واژینال است. این خونریزی ممکن است به صورت خونریزی بین 2 عادت ماهیانه و خونریزی پس از نزدیکی باشد که البته گاهی ترشحات بدبو، رقیق و خونی نیز دیده شده است، فشار یا درد لگنی و تورم پاها نیز از دیگر علایم این بیماری است. درواقع ویروس (HPV) را می‌توان از علل اساسی سرطان دهانه رحم ذکر کرد که دارای انواع پرخطر و کم خطر است؛ نوع کم‌خطر آن اغلب باعث زگیل تناسلی شده و نوع پرخطر آن بیشتر تبدیل به سرطان می‌شود. البته هر زنی در طول زندگی خود احتمال ابتلا به این ویروس را دارد که حدود 90 درصد این عفونت‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند.
معمولاً سن شیوع سرطان دهانه رحم از 50 سالگی به بعد است و زنانی که هرگز زایمان نکرده‌اند، 2 تا 3 برابر سایرین، مستعد این بیماری هستند. همچنین یائسگی دیرهنگام، چاقی و اضافه وزن بیش از 10 کیلوگرم، فرد را در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌دهد.
بروز این بیماری یک یا دو دهه طول می‌کشد؛ یعنی فردی که به ویروس HPV آلوده می‌شود، بلافاصله این بیماری در آن ظهور و بروز نمی‌کند، لکن رفتارهای پرخطر جنسی از مهم‌ترین عوامل انتقال این ویروس است و متأسفانه هر چه رعایت اخلاق در ارتباطات جنسی نادیده گرفته شود، شیوع این سرطان نیز افزایش پیدا می‌کند.
برخی از علایم سرطان رحم شامل موارد زیر است:
خونریزی بدون دلیل از واژن (این خونریزی ممکن است به صورت خونریزی بین دو عادت ماهیانه، خون ریزی پس از نزدیکی و یا خونریزی پس از دوش وارژینال باشد.)
ترشحات واژنی به صورت مداوم
درد و خونریزی پس از نزدیکی و در مشاهده نشت مدفوع و ادرار از واژن
بی‌اشتهایی و کاهش وزن
کم‌خونی
در مراحل پیشرفته علائم سرطان دهانه رحم شامل موارد زیر است:
فشار یا درد لگنی
درد سیاتیک
اختلال کار روده و مثانه
ورم پاها
راه‌های پیشگیری از سرطان دهانه رحم چیست؟
معاینات منظم و دوره‌ای و و همانگونه که گفته شد انجام آزمایش پاپ اسمیر یکی از موثرترین اقدامات پیشگیرانه سرطان رحم و الگویی موفق در کاهش میزان بروز و تلفات ناشی از این نوع سرطان بشمار می‌رود.
واکسن گارداسیل: که توسط شرکت مرک ساخته شده برای دختران و زنان در فاصله سنی 9 تا 26 سالگی تجویز می‌شود. سازمان دارو و مواد غذایی آمریکا پس از آزمایش این واکسن اعلام کرد که گارداسیل تقریباً 100 درصد در جلوگیری از ویروس پاپیلومای انسانی مؤثر است.
درمان های مختلفی برای مبتلایان به سرطان دهانه یا گردنه رحم وجود دارد از جمله
درمان: جراحی
اگر سرطان از مرحله دوم پیشرفت نکرده باشد، معمولاً برای حذف هر گونه بافتی که ممکن است شامل سرطان باشد، جراحی توصیه می‌شود. گزینه‌های درمان جراحی از conization دهانه رحم برای هیسترکتومی ساده گرفته تا هیسترکتومی رادیکال متفاوت هستند. هیسترکتومی رادیکال شامل، حذف دهانه رحم و رحم و همچنین برخی از بافت‌های اطراف است. جراح ممکن است لوله فالوپ، تخمدان و غدد لنفاوی نزدیک تومور را نیز حذف کند.
پرتو درمانی
درمان: پرتو درمانی
پرتو درمانی خارجی، از انرژی بالا اشعه X برای کشتن سلولهای سرطانی در منطقه مورد نظر استفاده می‌کند. همچنین می‌تواند به تخریب سلول‌های سرطانی باقی مانده بعد از عمل جراحی کمک کند. پرتو درمانی داخلی یا براکی تراپی، از مواد رادیواکتیو استفاده می‌کند که وارد تومور می‌شوند. زنان مبتلا به سرطان دهانه رحم اغلب با ترکیبی از پرتودرمانی و شیمی درمانی درمان می‌شوند. عوارض جانبی می‌توانند شامل تعداد پایین سلول های خونی، احساس خستگی، ناراحتی معده، تهوع، استفراغ، و اسهال باشند.
شیمی درمانی
درمان: شیمی درمانی
شیمی درمانی برای رسیدن به سرطان در هر جای بدن از دارو استفاده می‌کند. هنگامی که سرطان دهانه رحم به اندام‌های دور گسترش می‌یابد، شیمی درمانی می‌تواند گزینه درمانی اصلی باشد. بسته به داروها و دوزهای خاص، عوارض جانبی ممکن است شامل خستگی، کبودی، ریزش مو، تهوع، استفراغ، و از دست دادن اشتها باشد.
مقابله با درمان سرطان
درمان‌های سرطان ممکن است شما را خسته و یا به غذاها بی میل کنند. اما دریافت کالری کافی برای حفظ وزن سالم حائز اهمیت است. با یک متخصص تغذیه برای گرفتن راهنمایی در مورد داشتن رژیم غذایی مناسب برای درمان سرطان مشورت کنید. فعال ماندن نیز حائز اهمیت است. ورزش‌های سبک نیز می‌توانند انرژی شما را افزایش دهند در عین حال تهوع و استرس را کاهش دهند. برای فهمیدن اینکه کدام فعالیت‌های بدنی برای شما مناسب هستند با پزشک مشورت کنید.
آیا بیماران و مبتلایان بهبود یافته از بیماری سرطان دهانه رحم قادر به باروری هستند؟
درمان برای سرطان دهانه رحم اغلب شامل برداشتن رحم و همچنین برداشتن تخمدانها می باشد، که بارداری را در آینده غیر ممکن می‌سازد. با این حال، اگر سرطان خیلی زود تشخیص داده شود، شما بعد از درمان جراحی نیز ممکن است قادر به فرزندآوری باشید. یک روش به نام تراکلکتومی رادیکال می‌تواند دهانه رحم و بخشی از واژن را حذف کند در حالی که بیشتر رحم سالم و دست نخورده باقی بماند.
انتهای متن/*

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/190394/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

قیمتها در بازار خودرو همچنان صعودی؛ تعداد مشتری همچنان نزولی است

زمان دور دوم مزایده خودروهای خارجی اعلام شد

صدرایی: کاهش 20 درصدی قیمت خودرو تنها یک ادعا است/ شرکت‌های خودروسازی تمایلی برای حذف قرعه‌کشی ندارند

برداشتن قیمت‌های دستوری خودرو به 2 شرط

ضرب‌الاجل جدید واردات خودرو

واردات خودرو ظرف دو هفته آینده انجام می‌شود

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: واردات خودرو به این زودی‌ها بعید است

دور دوم مزایده خودروهای خارجی فردا آغاز می‌شود

واردات خودرو با یوآن؟

خبر مهم وزیر صنعت برای بازار خودرو/ مجوز افزایش قیمت خودرو صادر شد؟

منتظر نباشید؛ فعلا خودروهای وارداتی نمی‌آید/ جاده‌سازی برای ورود خودرو‌های چینی؟

عقبگرد خودرویی در خصوصی‌سازی

نتایج مزایده دوم خودروهای خارجی فردا اعلام می‌شود

سخنگوی وزارت صمت: آیین‌نامه واردات خودرو اصلاح و تصویب شد/ ثبت سفارش خودرو، به‌زودی

تمرین آزادسازی قیمت خودرو

60هزار برنده در مقابل 85 میلیون بازنده؟

تولید ولوو موقتا متوقف شد

جاده سرگردانی واردات خودرو

90 هزار خودرو تا پایان سال وارد می‌شود/ خودروهای کره‌ای، ژاپنی و چینی در راه ایران

واردات خودرو رسما کلید خورد

فروش 10 محصول ایران خودرو آغاز شد

آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات ایران خودرو از امروز به مدت 4 روز (+جدول و جزئیات)

یک مسئول: قیمت گندم و برنج سه برابر شد، چرا خودرو گران نشود؟!/ 8 فرمان خودرویی رئیسی که اجرا نشد

بانک مرکزی ارز واردات خودرو را تامین کرد/ ثبت سفارش نخستین خودروهای

واردات خودرو از کدام برندها؟

قیمت تیبا و ساینا 2 برابر می‌شود؟

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو: دستورالعمل واردات خودرو به خودرو‌های چینی منتهی خواهد شد

اسامی خودرو‌های در محدوده 10 هزار یورو برای واردات اعلام شد

آغاز فروش فوری محولات سایپا از 11 آبان 1401 (+جزئیات ، قیمت و جدول فروش)

از برندهای اول دنیا چه خودروهایی وارد می‌ شوند؟ | پرونده ورود خودروهای اروپایی بسته شد

ویراژ خودروهای ممنوعه

رانت میلیاردی خودروی دیزلی

اعتراض انجمن واردکنندگان خودرو به رویه واردات

سهم مشتریان عادی از فروش خودروسازان چقدر است؟

واردات خودرو در دست‌انداز مجوزها/ ورود خودروها طی 2 ماه آینده بعید است

پنج تهدید «نسخه دولتی» واردات خودرو | تجربه «مورانو» تکرار می‌شود؟

خودروهای اقتصادی با قیمت میلیاردی!/ اقتصادی‌ها لوکس می‌شوند؟

قیمت خودرو سه‌نرخی می‌شود

واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شد

تحریم واردات خودروی فرانسوی به ایران، بازار خود را با مشکل روبرو می کند؟

تحریم خودروسازان فرانسوی؛ پاس گل وزارت صمت به چینی‌ها

تکلیف وزارت صمت با خودش مشخص نیست

ایرانی‌ها رنگ کدام خودروهای خارجی را نخواهند دید؟

ادامه ریزش برندهای وارداتی خودرو؟

پیشنهاد عجیب یک خودروساز مطرح | به این دلیل اتومبیل نو نخرید!

بخشنامه جدید مالیاتی برای لوکس سواران | نحوه رسیدگی به اعتراض مالکان اعلام شد

آدرس غلط از رانت خودرویی

واردات این 6 خودرو به ایران استارت خورد | جایگزین رنو مشخص شد

عکس| عجیب و باورنکردنی؛ وقتی پراید هم قیمت یک دوچرخه بود!

خودروهای وارداتی به مزایده گذاشته خواهد شد