آریا بانو

آخرين مطالب

زنان بیشتر از مردان دچار سنگ‌های صفراوی می‌شوند پزشکي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - سلامانه: یک متخصص داخلی گفت: احتمال تشکیل سنگ‌های صفراوی در خانم‌ها 2 تا 3 برابر آقایان است و به نظر می‌رسد هورمون‌های استروژن که عامل افزایش مقدار کلسترول در صفرا هستند، در این زمینه نقش دارند.
دکتر فرنوش ابراهیم‌زاده، ، استادیار گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در گفت‌وگو با سلامانه گفت: افزایش هورمون استروژن در دوران بارداری، خطر ابتلا به سنگ‌های صفراوی را در خانم‌ها تشدید می‌کند. مبتلایان به بیماری‌های گوارشی روده مانند کرون و افرادی که جراحی‌های چاقی انجام داده‌اند نیز با احتمال بیشتری در معرض خطر هستند. ضمن اینکه خطر ابتلا به سنگ صفرا با افزایش سن نیز افزایش می‌یابد.
وی در ادامه به علائم و عوارض وجود سنگ‌های صفراوی اشاره کرد و گفت: سنگ‌های صفراوی در بیشتر موارد، هیچ علامت بارزی ندارند و معمولا با عکسبرداری شکمی تشخیص داده می‌شوند. درد صفرا مشخص‌ترین علامت وجود سنگ در صفراست که درد شدیدی بین 30 دقیقه تا 4 ساعت را در پی دارد. این درد شدید، ناگهانی و مداوم بروز می‌کند و در قسمت میانی یا بالایی سمت راست شکم احساس می‌شود. در بیشتر مواقع درد به سمت بالا نیز امتداد می‌یابد و فرد در چنین شرایطی دچار مشکلات تنفسی، حالت تهوع و استفراغ نیز می‌شود.
دکتر ابراهیم‌زاده تاکید کرد: اگرچه سنگ صفرا عارضه جدی ندارد، اما درمان نکردن دردهای مداوم می‌تواند وضعیت خطرناکی در پی داشته باشد و با بروز عوارض جدی مانند التهاب کیسه صفرا، مجاری صفراوی و لوزالمعده زندگی فرد را تهدید کند.
وی همچنین گفت: فردی که سابقه ابتلا به سنگ صفرا دارد در صورت بروز تب، زردی غیرعادی پوست، درد شدید و ناگهانی در سمت چپ شکم که بیش از 6 ساعت طول بکشد و حالت تهوع مداوم باید فورا به پزشک مراجعه کند.
این متخصص داخلی توجه به تغذیه درست و پیشگیری از چاقی را حتی در بیماران مبتلا به سنگ‌های صفراوی ضروری دانست و گفت: کسانی که تا به حال سابقه ابتلا به سنگ صفرا نداشته‌اند می‌توانند با رعایت شیوه زندگی سالم، به‌خصوص کنترل وزن از بروز این مشکل پیشگیری کنند، اما پس از یک بار تشخیص وجود سنگ در این اندام لازم است مشکل درمان شود، به‌خصوص اگر با علائم و ناراحتی همراه باشد. متاسفانه بعضی بیماران تصور می‌کنند اولین اقدام در صورت وجود سنگ صفراوی عمل جراحی است که گاهی به‌دلیل ترس از این موضوع مراجعه به پزشک را به تعویق می‌اندازند. اما باید خاطر نشان کرد در موارد غیراورژانسی عمل جراحی توصیه نمی‌شود. همچنین توجه به تغذیه درست و پیشگیری از چاقی حتی برای بیماران ضروری خواهد بود زیرا خطر تشکیل سنگ‌های جدید را کاهش می‌دهد.
وی در رابطه با اقدامات پیشگیرانه تشکیل سنگ صفراوی به موارد دیگری نیز اشاره کرد و گفت: افرادی که قصد کاهش وزن دارند باید حتما تحت نظر متخصص این کار را انجام دهند و به رژیم‌هایی که به سرعت وزن را کم می‌کنند، اعتماد نداشته باشند. رژیم‌های سخت کبد را مجبور به متابولیسم مقدار بیشتری چربی و کلسترول می‌کنند، در نتیجه صفرا که در این اندام تولید می‌شود نیز دچار سطح زیادی از کلسترول می‌شود که زمینه‌ساز تشکیل سنگ صفرا خواهد بود.
دکتر ابراهیم‌زاده در نهایت تاکید کرد: انجام 30 دقیقه تمرینات ورزشی استقامتی روزانه یا 5 نوبت در هفته خطر تشکیل سنگ صفرا را کاهش می‌دهد و برای حفظ تناسب اندام نیز بسیار مفید است و تاثیر مثبت آن در خانم‌ها و آقایان دیده می‌شود.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/198417/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ریخت و پاش به کودکان چه می آموزد؟

علامت افسردگی کودکان چیست؟

کودکانی که در آینده افسرده می شوند

تاثیر موسیقی بر مهارت‌های کودکان

برای آرام کردن کودک از موسیقی استفاده کنید!

با تولد کودکم سرکار بروم یا نه؟‌

از کجا بفهمم کودکم به من علاقه دارد؟

چگونه با فرزندانمان صمیمی تر باشیم؟

بازی، آینه تمام نمای ویژگی های کودک

نوزادان از چه نوع موسیقی لذت می‌برند؟

16 نکته کلیدی برای رفتار با کودک بیش فعال

دور هدیه‌های تکراری برای کودکان را خط بکشید

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

رفتارهای عجیب کودکان نوپا

کدام گریه کودک نشانه افسردگی است؟

یک زندگی هیجان انگیز

همه چیز در مورد پاسخگویی به سوالات مکرر کودک

به کودکان خود نگویید "من را تنها بگذار"

10 ویژگی بچه‌های مستعد اعتیاد !

بچه ها، عاشق شنیدن قصه های تکراری

قبل از تنبیه کردن کودکتان، حتماً بخوانید

فکر کودکان را پرواز دهیم

توصیه های مهم به مادران شاغل

خیال‌پردازی بچه ها خوبه یا بد؟

به کودکتان کمک کنید تا زودتر زبان باز کند

با این روش ها اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید !

کودکان وقتی دروغ می‌گویند که:

فرزندان کم تحمل نتیجه چه والدینی هستند

فرزندتان با ظاهرش مشکل دارد؟

چگونه الفبا را به کودکان آموزش دهیم؟

خلاقیت های دردسر ساز!

گفتار درمانی: روشی موثر برای بهبود مشکلات گفتاری

چطور برای فرزندانتان وقت بیشتری بگذارید

فکرهای بزرگ کودکانه

آینده کودکان باهوش چگونه خواهد بود؟

چرا بلوغ زودرس خوب نیست؟

از عصبی شدن کودکتان جلوگیری کنید !

انواع تیک عصبی در کودکان !

تبلت چه بر سر کودکانمان می‌آورد؟

همه چیز درباره ی رشد هوش کودکان !

چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه‌مند کنم؟

کمک والدین به کلاس اولی‌ها

علائم مدرسه‌هراسی چیست؟

به فرزندتان فحش ندهید!

عوامل عمده مؤثر بر فراگیری دانش آموز

با کودک بد غذا چه کنیم؟

روشهای کاهش استرس بچه های طلاق

استرس در کودکی موجب تغییراتی در سازه‌های اصلی مغز می‌شود

از چه سنی به کودک بیاموزیم بدون اجازه وسایل دیگران را برندارد؟

تصورات اشتباه درباره «بغلی شدن» کودکان