آریا بانو

آخرين مطالب

فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه زنان در سال 96 سياسي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - مرداد ماه امسال حمید قبادی؛ مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی 10 هزار فروشگاه مد و لباس ایرانی خبر داد و اعلام کرد با توجه به اهمیت مراکز و مجتمع‌‌های عرضه لباس ایرانی و اسلامی، بین 200 تا 400 فروشگاه در استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد.
هر یک از وزارت‌خانه‌های مختلف با توجه به موضوع کاری خود کم یا زیاد با حوزه زنان و خانواده مرتبط هستند. از سویی سال‌هاست که در وزارت‌خانه‌ها بخشی به حوزه زنان اختصاص داده شده است تا متولی بخش‌های مربوط به این حوزه باشد. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از وزارت‌خانه‌هایی است که برخی از موضوعات آن به حوزه زنان و خانواده ارتباط پیدا می‌کند. در این گزارش نگاهی داریم به برخی از موضوعاتی که سال 96 در حوزه زنان و خانواده در حوزه کار این وزارت‌خانه قرار گرفتند.
به گزارش مهرخانه، یکی از موضوعات کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه رسانه‌هاست. در حال حاضر، مدیریت رسانه‌ها بیشتر برعهده مردان قرار دارد. با این حال، مهرماه امسال حسین انتظامی؛ معاون وقت مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هم‌اندیشی که با زنان مدیر مسؤول رسانه‌های کشور داشت، با اشاره به تسهیل روند اعطای مجوز و رویکرد دولت در حمایت از زنان در مدیریت رسانه‌ها، از رشد معنادار تعداد زنان مدیرمسؤول طی چهار سال گذشته خبر داد. او همچنین اعلام کرد دولت از مدیریت زنان در رسانه‌های کشور حمایت می‌کند و مسؤولان فرهنگی کشور توجه ویژه‌ای به مشکلات خاص زنان در حوزه مدیریت و فعالیت در رسانه‌ها خواهند داشت.
اهدای 18 میلیون کتاب به کتابخانه‌های زندان‌های زنان
یکی از فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه زنان، مشارکت در طرح ارمغان 2 (طرح آزادسازی زنان زندانی جرایم غیرعمد) است. مرضیه مرآت‌نیا، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور زنان و خانواده ضمن اعلام همکاری این وزارت‌خانه در زمینه آزادسازی زنان زندانی، اعلام کرد 18 میلیون کتاب از طرف وزارت ارشاد به کتابخانه‌های زندان‌های زنان اهدا شده است.
دستور وزیر درخصوص تدوین دستورالعمل اجرای زنده زنان نوازنده در اجراهای صحنه‌ای شهرستان‌ها
در رابطه با موسیقی زنان همواره چالش‌هایی در کشور ما وجود داشته است. آخرین اتفاقی که در این زمینه بحث‌برانگیز شد و راه به شبکه‌های اجتماعی باز کرد، بحث ممانعت از حضور زنان نوازنده ارکستر ملی اصفهان به خوانندگی سالار عقیلی در دی ماه سال جاری بود.
چند روز پس از این اتفاق، سید عباس صالحی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از برنامه‌های وزارت‌خانه در این رابطه خبر داد و گفت: تدوین دستورالعملی که طی آن اجراهای موسیقی در شهرهای مختلف از یک قانون تبعیت کنند، نیازمند بررسی و اجرایی‌کردن آن در مرکز است. در این موارد حتماً باید رویه عمومی به‌عنوان معیار مدنظر قرار گیرد. اگر مسأله‌ای خلاف دستورالعمل و رویه عمومی باشد، مورد نظر وزارت‌خانه نیست و همکارانم حتماً پیگیر قضیه خواهند بود.
او افزود: از نظر ما حضور نوازنده زن روی صحنه کنسرت‌های ارکسترال اشکالی ندارد و همه جا هم باید با همین رویه نسبت به حضور هنرمندان زن روی صحنه اقدام کنند. در حوزه تک‌نوازی هم دستورالعمل‌هایی داریم که در همه جای کشور به‌صورت یکسان وجود دارد. من از آقای حسینی؛ معاون هنری وزارت‌خانه می‌خواهم دستورالعمل‌های مربوط به اجرای زنده زنان نوازنده در اجراهای صحنه‌ای شهرستان‌ها به‌صورت کاملا شفاف تدوین شود، ضمن این‌که همه مدیران ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها نیز براساس این دستورالعمل اقدام کنند.
برنامه‌هایی برای تک‌خوانی زنان
در حوزه خوانندگی زنان نیز فرزاد طالبی؛ مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد برنامه‌های ویژه‌ای برای تک‌خوانی زنان در سالن‌هایی که مخاطبان زن دارند، تدارک دیده شده و امیدواریم از این ظرفیت برای گسترش شادی و نشاط در جامعه استفاده کنیم. اکنون برای حضور زنان در عرصه موسیقی سالن‌های خاص برای مخاطبان زن در تهران و بعضی از شهرها در نظر گرفته شده است.
برگزاری همایش زنان و دفاع مقدس
یکی دیگر از فعالیت‌هایی که سال جاری در حوزه زنان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام گرفت، برگزاری نهمین همایش "بانوان و دفاع مقدس" بود. این همایش مهر ماه سال جاری توسط انجمن فرهنگی زنان ناشر، با حمایت معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و با هدف معرفی فعالیت زنان در دوران دفاع مقدس به نسل جوان برگزار شد. در این دوره از همایش گلستان جعفریان نویسنده کتاب "روزهای بی‌آینه" و محبوبه معراجی‌پور نویسنده کتاب "عباس دست‌طلا" ضمن سخنرانی، از خاطرات دوران دفاع مقدس برای حاضران گفتند و طاهره طاهری و چیا جبری نیز به بیان خاطرات خود از دوران رزم پرداختند. همچنین، از سه عضو انجمن زنان ناشر که در عرصه نشر فعالیت می‌کنند، تقدیر به‌عمل آمد.
تجدیدنظر در استاندارد ملی سایز لباس
یکی از حوزه‌های کاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مربوط به موضوع مد و پوشش می‌شود که در این زمینه کارگروه ساماندهی مد و لباس تشکیل شده است. مردادماه سال جاری نشست هم‌اندیشی استاندارد لباس برگزار و قرار شد با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران و فعالان عرصه پوشاک و مد در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، استاندارد ملی اندازه یا سایز لباس تدوین و تجدیدنظر شود.
راه‌اندازی 10 هزار فروشگاه مد و لباس ایرانی
مرداد ماه امسال حمید قبادی؛ مشاور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از راه‌اندازی 10 هزار فروشگاه مد و لباس ایرانی خبر داد و اعلام کرد با توجه به اهمیت مراکز و مجتمع‌‌های عرضه لباس ایرانی و اسلامی، بین 200 تا 400 فروشگاه در استان‌ها راه‌اندازی خواهد شد.
برگزاری هفتمین جشنوار مد و لباس فجر
در راستای فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه مد و لباس، اسفندماه سال جاری هفتمین جشنواره مد و لباس فجر در ٢٢ استان کشور برگزار شد. زمینه‌سازی برای ورود مفاهیم علمی و پژوهش‌های تخصصی و میان‌رشته‌ای به عرصه مد و لباس، فراهم‌کردن بستر آشنایی با تحولات مد و پوشاک در جهان، مدسازی، به‌کارگیری و اشاعه نمادها و مؤلفه‌های هویت اسلامی، ایرانی در عرصه مد و لباس و سبک زندگی، کاربردی کردن آثار برگزیده و هدایت بازار پوشاک به سوی تولید داخلی، تشویق مردم به پرهیز از انتخاب و مصرف الگوهای بیگانه و تقویت اقتصاد مقاومتی با ایجاد اشتغال پایدار از جمله اهداف برگزاری این جشنواره عنوان شدند.
برنامه‌های دفتر امور زنان وزارت‌خانه
آذرماه سال جاری مرضیه مرآت‌نیا؛ مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور زنان در نشستی با نمایندگان زنان این وزارتخانه بر تقویت مشارکت این قشر در بخش‌های مدیریتی و حضور آن‌ها در هیأت‌های امنا و شوراهای دستگاهی تأکید کرد. او با اشاره به اولویت‌های دفتر امور زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از این اولویت‌ها را بهبود وضعیت شغلی و ارتقای مهارت‌های زندگی با هدف کاهش آسیب‌های اجتماعی به‌ویژه طلاق عنوان کرد. مرآت‌نیا حمایت از زنان سرپرست خانوار و بدسرپرست را از دیگر اولویت‌های این دفتر برشمرد و گفت: به دستور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، شرح وظایفی در حوزه امور زنان این وزارتخانه پیشنهاد داده‌ام که با تصویب آن، فعالیت‌ها و اقدامات این بخش از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منسجم‌تر از گذشته پیگیری می‌شود.
برگزاری کنگره ملی شعر حجاب و عفاف
در سال‌های اخیر دو دوره از کنگره ملی شعر حجاب و عفاف (مستور) به منظور تبیین فرهنگ عفاف با زبان شعر و با نگاه نو در زمینه عفاف اجتماعی برگزار شده است. این کنگره که به همت کارگروه مد و لباس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مؤسسه فرهنگی هنری توسعه هنرهای معاصر و آستان مقدس حضرت معصومه(س) برگزار می‌شود، امسال نیز برای برگزاری سومین کنگره فراخوان داد. گفتنی است بخش ویژه در سومین کنگره به شعر کودک و نوجوان اختصاص دارد.
در خصوص فعالیت‌های انجام‌گرفته در راستای حجاب و عفاف به‌عنوان یکی از حوزه‌های فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حمید قبادی؛ دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور گفت: ثمربخشی فعالیت‌های عفاف و حجاب در بیست و پنجمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم مورد ارزیابی قرار گرفت. نظرسنجی از هزار و 200 نفر حاکی از تأثیرگذاری این فعالیت‌ها در این رویداد بوده است. در مورد میزان تأثیرگذاری نمایشگاه در ترویج عفاف و حجاب، بیش از 52 درصد، فعالیت‌ها در امر ترویج و توسعه عفاف و حجاب را بسیار تأثیرگذار و 33 درصد مؤثر دانسته‌اند.
طرح فردوس یا نذر ملی حجاب
او همچنین با اشاره به نظرسنجی در مورد نذر حجاب گفت: نظرسنجی‌ها عملکرد این گروه را مثبت ارزیابی کرده است و امیدواریم که مسیر نذر حجاب در خدمت پارچه ایرانی، به ارائه بهترین محصولات عفاف و حجاب ایرانی منجر شود. یکی از طرح‌هایی که امسال در بخش عفاف نمایشگاه قرآن با همکاری کارگروه پارچه و لباس ساماندهی شد، طرح فردوس یا همان طرح ملی نذر حجاب بود. در این طرح افراد با تحویل چادرهای قدیمی خود با نصف قیمت چادر جدید دریافت می‌کردند و همچنین کسانی که می‌خواستند نذری انجام دهند می‌توانستند تعدادی چادر برای افراد کم‌درآمد سفارش دهند که این چادر‌ها با قیمت تمام‌شده به نذرکننده داده می‌شد.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/37605/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

حقوق ورودی خودروهای سواری اعلام شد

ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو؛ فقط یک قدم تا ورشکستگی کامل

اخطار شورای رقابت به خودروسازان برای تغییر قیمت‌ها

احیای پروژه احمدی‌نژاد در ونزوئلا؛ ازسرگیری تولید خودرو توسط دولت رئیسی!

کلاف سردرگم صنعت خودرو

ابطال ممنوعیت واردات خودرو بالای 40 هزار دلار

کیفیت؛ حلقه گمشده صنعت خودروسازی کشور

شورای رقابت، نسخه اقتصاد اسلامی برای صنعت خودرو پیچیده است؟

خرداد تمام شد و خبری از تحویل خودروهای وارداتی نشد/ وزارت صمت نمی‌خواهد پاسخگو باشد؟

قیمت شیشه خودرو هم میلیونی شد

دومینوی رانت خودروهای ممنوعه؟

ایران‌خودرو چگونه مجبور شد پول مشتریان را پس دهد؟

ضرر خودروسازان، نارضایتی خریداران

وزیر صنعت: در حوزه خودرو، مردم از شرایط موجود ناراضی هستند

زیر پوست وارادات خودروی کارکرده با ارز خودتون!

شرایط جدید گمرک برای ورود موقت خودروی سواری به کشور/ تصویب آیین‌نامه واردات کامیون کارکرده

معاوضه نیسان آبی با گوشت قرمز در آفریقا!

بازگشایی سامانه یکپارچه خودرو برای 3 درصد از باقی ماندگان مرحله دوم در شهریور ماه

ضوابط خرید خودرو توسط دستگاه های اجرایی اصلاح شد/ ممنوعیت خرید هرگونه خودرو سواری خارجی توسط ادارات

شرایط جدید واردات خودرو اعلام شد

هفت مهمان خارجی بازار خودرو

شورای رقابت علیرغم دستور رئیسی از مصوبه خود عقب‌نشینی نکرد

چه کسی مسئول قانونی قیمت گذاری خودرو است‌؟/ با تکیه بر آرزوها، نمی‌توان کشور را سر و سامان داد

نمایش مسخره ای به نام واردات خودرو؛ وعده 200 هزار خودرو به مردم ایران دادند و تنها 280 دستگاه وارد کردند!

«نه» شورای رقابت به فرمان رئیسی

ماجرای استعفای اعضای شورای رقابت بعد از دستور رئیسی چیست؟

صنعت خودرو در چنگ دولت

شورای رقابت به جای حمایت از منافع مردم،‌ از گران‌فروشی مونتاژکاران دفاع کرد

توپ واردات خودروهای کارکرده در زمین دولت

رئیس سازمان استاندارد: محموله خودروهای وارداتی را متوقف نکرده‌ایم

خبر مهم برای متقاضیان جایگزینی خودروهای فرسوده

وقتی 207 ثبت نام می‌کنی، اما 206 تحویل می‌گیری!

آغاز طرح فروش فوری تارا اتوماتیک ویژه سامانه یکپارچه ازسوی ایران خودرو (+جدول فروش)

قیمت جدید لاستیک دولتی اعلام شد

ترخیص اولین نمونه های خودروی وارداتی غیر چینی از گمرک (+عکس و مشخصات خودرو)

فعال بازار خودرو: با استانداردهای ما پورشه، بنز و ب‌ام‌و هم رد می‌شوند!

«خودی»ها پشت فرمان واردات؟

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران: تا این لحظه هیچ آیین‌نامه‌ای درمورد واردات خودرو از سوی دولت ارائه نشده است

واردات خودرو پشت‌ چراغ‌قرمز ارز

مجوز «واردات خودرو توسط جانبازان» با تعرفه صفر ابلاغ شد

زمان اجرای مصوبات شورای رقابت درباره قیمت خودروها اعلام شد

تصویب آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده در وزارت صمت

گرانی خودرو در راه است

ورود 20 هزار خودروی وارداتی به گمرک

تولید خودروهای برقی بدون دنده امکان‌پذیر است؟/ شوی تبلیغاتی در حیاط دولت

آئین‌نامه واردات کامیون و اتوبوس کارکرده ابلاغ شد

بیش از 70 هزار خودروی وارداتی ثبت سفارش شد/ تکذیب حذف سامانه یکپارچه

سامانه یکپارچه خودرو باز شد

گول آگهی‌ها و شایعات را نخورید؛ برای واردات، خودروی فرسوده نیاز نیست

قیمت گواهی اسقاط خودرو 30 تا 35 میلیون تومان است