آریا بانو

آخرين مطالب

بحران «آزار زنان در هند»؛ پدیده ای نوظهور یا زخمی ناسور اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - دهلی نو - هند کشوری که به فرهنگ و هنر غنی خود می بالید و با تاج محل معروف بود ،این روزها به دلیل بحران آزار و اذیت دختران و زنان و تجاوز به آنها در مرکز توجه جهانی قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، نگاهی به رسانه های هند، تصویری دهشتناک و دلخراش از ملتی ارائه می کند که با یک بحران در حال گسترش "تجاوز به عنف" دست به گریبان است ، اما سوال این است که آیا تجاور به عنف ، یک پدیده اجتماعی نوظهور یا زخمی است کهنه که آگاهی عمومی فزاینده و گسترش دسترسی به رسانه های اجتماعی بین عموم بر عفونت آن نیشتر می زند.
روزنامه ها و وبسایتهای خبری پرشمار این کشور پهناور که نزدیک به یک میلیارد و300 میلیون انسان یعنی حدود یک پنجم جمعیت کره جهان را در خود جای داده است خبر از خشم عموم مردم هند از مصونیت مجرمان، پوشش رسانه ای ناکافی و اختلاف مقامات دولتی درباره شیوه و شدت مجازات آنان می دهند.
برای رسانه های هند و فعالان حقوق خانواده بوِیژه زنان و کودکان مساله حاد امروز آن است که صدای قربانیان تجاوز در هند، زندگی روزمره و مشکلات آنها پس از چنین اتفاق ناگواری است ساکت می شود و آنها هیچ صدایی در التیام درد خود نمی شنوند.
** تجاوز جنسی چگونه به تیتر اول رسانه های هند تبدیل شد
انعکاس خبر کشف جسد یک دختربچه مسلمان به نام عاصفه که توسط هشت جوان هندو در یک روستای مسلمان نشین مورد تجاوز قرار گرفته و سپس کشته شده بود ، باعث خشم عمومی در هند بویژه در میان مسلمانان این کشور شد.
شاید برای اولین بار بود که مساله تجاوز ابعادی چنین می یافت چرا که محبوبه مفتی سروزیر ایالت کشمیر دو وزیر مرتبط با این مساله را برکنار کرد، تمام ایالت اعتصاب کرد و تظاهرات متعددی در سراسر هند در محکومیت چنین رفتار وحشیانه ای شکل گرفت. شدت خشم عمومی چنان بود که ناندرا مودی نخست وزیر هند هم مجبور شد وارد ماجرا شده و از این شنیدن چنین اخباری اظهار تاسف کند.
پس از آن بود که اخبار پی در پی تجاوزهای گروهی در رسانه های رسمی منتشر شد. در دو مورد ، دختران قربانی را پس از جنایت زنده زنده در آتش سوزانده بودند. اما حال دیگر، این فقط روزنامه ها نبودند که روی این حوادث متمرکز شده بودند بلکه با استفاده از شبکه اجتماعی بسیار محبوب واتس اپ فیلم ها و اخبار مربوط به آن را در سطح وسیع منتشر کرده و همگان را به تجمع اعتراضی در سراسر کشور دعوت کردند.
**زنان خود به میدان آمدند
در جامعه ای که بیش از 70 درصد از آن را روستانشینانی تشکیل می دهند که بسیاری از آنها به تازگی به برق و تحصیل دسترسی پیدا کرده اند، زن و مسایل خاص مربوط به وی یک تابو و راز نگو تلقی می شود.
هند سالهاست که با زنان و دختران خود در جنگ است. قوانین بسیار محدودکننده اجتماعی و فرهنگی از جمله سنت های ازدواج و جهیزیه، سقط جنین دختر و ترجیح تغذیه نوزادان پسر به دختر همواره باعث زشتی چهره بین المللی این کشور شده است. به همین خاطر است که علیرغم بیداری اجتماعی، گسترش رسانه های جمعی و ساکت نماندن زنان در برابر متجاوزین و قوانینی که در سال 2013 درباره تشدید مجازات تجاوز صورت گرفت ، هند هنوز با معضل بدرفتاری و بزهکاری گسترده علیه زنان مواجه است.
بر اساس آخیر آمار منتشر شده در سال 2016، موارد تجاوز به دختران خردسال در این کشور 82 درصد افزایش یافته است. این رقم لزوما به این معنی نیست که موارد ارتکاب به این جرم افزایش یافته است بلکه بیشتر این واقعیت را نشان می دهد که موارد این چنینی بیشتر بازگو می شوند و قربانیان بسیار بیشتر از گذشته از قانون کمک می گیرند.
در بسیاری از مناطق روستایی، زنان هند زندانی نامحسوس خانه و فرهنگ بومی خود هستند، در مقابل فرهنگی که برای مردان قدرت مطلق قایل است و حتی در برخی مناطق حق زندگی برای آنها قائل نیست بی اندازه بی دفاعند.
اما اکنون به نظر می رسد با بهبود وضعیت اقتصادی هند که به گسترش آموزش و ارتقا رفاه اجتماعی انجامیده است، زنان کم کم خود را به عنوان یک شهروند می بینند و دیگر حاضر نیستند در سکوت شاهد از دست رفتن حقوق و پایمال شدن شان خود باشند. آنها به میدان آمده اند و در دادگاهها و در افکار عمومی از خود به عنوان قربانیان همیشگی بدرفتاری های جنسی و فرهنگی و گاه تجاوز دفاع می کنند.
**بیشترین مرتکبین به تجاوز چه کسانی هستند
بدترین قسمت ماجرا در بحران تجاوز در هند آن است که بر اساس آمار پلیس در سال 2016، بیش از 92 درصد از موارد تجاوز به دختران بسیار جوان توسط اعضای خانواده ، همسایه ها و کسانی اتفاق می افتد که قربانی با وی آشناست.
دامنه تجاوز و بدرفتاری با زنان در هند چنان وسیع و بزرگ است که نخست وزیر این کشور کمپینی به نام (دختران خود را نجات دهیم) به راه انداخته است. نوع رفتار با زنان در هند و نقش حقوق اجتماعی و قانونی آنها بزرگترین مورد نقش حقوق بشر در تاریخ به شمار می آید. در هند در حال حاضر 650 میلیون زن زندگی می کنند که ترس از تجاوز و نا امنی اجتماعی به خاطر جنسیت بخشی جدایی ناپذیر از زندگی و ناخودآگاه آنها شده است.
این پدیده شوم هرچند در میان خانواده های فقیر و بیسواد رواج بیشتری دارد اما به دلیل ساختار طبقاتی و فرهنگ فرقه ای - مذهبی هند در خانواده های ثروتمند و تحصیلکرده بسیار دیده می شود.
بر اساس آمار دولتی، 42 درصد از زنان هند اشکال مختلفی از خشونت جنسی را در جامعه و یا در خانواده تجربه کرده اند.
بیش از نیمی از مردان هند معتقدند کتک زدن زنان امری ضروری و یا حداقل طبیعی است.
***اعدام برای متجاوزین، قانونی که به دنبال فشارهای اجتماعی ایجاد شد
پس از رسوایی های اخیر درباره تجاوز گروهی به دختران و کودکان که برخی شان به اقلیت های مذهبی و قومی تعلق داشتند و حتی مواردی که از سوی یک روحانی بسیار سرشناس هندو انجام شد ، مقامات هند به فکر تغییر در قوانین افتادند.
مقامات دولتی تایید کرده اند که در هر روز 54 مورد تجاوز به کودکان در این کشور گزارش شده و درباره آن پرونده قضایی تشکیل می شود که باعث اعلام وضعیت اضطراری ملی در سراسر هند شده است.
در حال حاضر، تنها مرتکبین جرائمی مانند قتل، آدم‌ربایی، فعالیت‌های تروریستی و جاسوسی در هند اعدام می شوند اما این حکم حتی در این موارد نیز بندرت اجرا می شود به شکلی که از سال 2003 تاکنون تنها سه نفر در هند اعدام شده اند. اما بحران تجاوز و حساسیت اجتماعی بسیار بالایی که ایجاد کرده است که حتی ممکن است بر سرنوشت دولتمردان در انتخابات آتی تاثیر بگذارد بقدری در این کشور بالا گرفته است که روند بسیار کند رسیدگی به پرونده‌های کیفری خود به یک مساله بحرانی دیگر تبدیل شده است.
فعالان اجتماعی می گویند، روند رسیدگی به شکایات تجاوز جنسی که معمولا دو ماه به طول می انجامد باعث اطمینان خاطر متجاوزین می شود. در حالیکه آمار تجاوز جنسی در هند بسیار بالاست میزان محکومیت مرتکبین بسیار پایین است. بنا بر اعلام اداره ملی ثبت جرایم هند، تنها در سال 2016 میلادی 40 هزار مورد تجاوز گزارش شده است که 40 درصد از این گزارش‌ها نیز مربوط به تجاوز به کودکان بوده‌ است. با این وجود در این سال، تنها 28.2 درصد از کل پرونده‌های تجاوز به کودکان که به دادگاه رفته‌اند، به محکومیت فرد متجاوز منجر شده است.
رئیس کمیسیون زنان دهلی نو نیز برای 9 روز دست به اعتصاب غذا زد و اعلام کرد که به این اعتصاب تا زمان وضع مجازات اعدام برای متجاوزان ادامه خواهد داد.
دولت هند اعلام کرد می خواهد برای متجاوزین مجازات اعدام در نظر بگیرد اما این قانون هنوز به تصویب پارلمان نرسیده است.
خلاصه آن ، که آنچه پدیده به واقع فرهنگی و مذهبی تجاوز در هند را در سالهای اخیر به یک بحران تمام عیار ملی تبدیل و حتی آن را به چهره رسمی این کشور در دنیا بدل کرده است نه صرفا افزایش آمار این جنایت و بی رحمی بیسابقه مرتکبین بلکه آگاهی قربانیان به حقوق خود و گسترش خبررسانی عمومی از طریق رسانه های اجتماعی است که به قربانی بر خلاف گذشته این حق و فرصت را قایل می شود که به روایت جنایت بپردازد و با گذشتن از تابوهای متعدد فرهنگی و اجتماعی دستگاههای قانونی را به حل مشکل خود موظف کند.
گزارش: وحیده دینداری
آساق**267**1663**

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/46423/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

16 نکته کلیدی برای رفتار با کودک بیش فعال

دور هدیه‌های تکراری برای کودکان را خط بکشید

فیلم‌های ترسناک در روحیه بچه ها چه تاثیری می گذارند

رفتارهای عجیب کودکان نوپا

کدام گریه کودک نشانه افسردگی است؟

یک زندگی هیجان انگیز

همه چیز در مورد پاسخگویی به سوالات مکرر کودک

به کودکان خود نگویید "من را تنها بگذار"

10 ویژگی بچه‌های مستعد اعتیاد !

بچه ها، عاشق شنیدن قصه های تکراری

قبل از تنبیه کردن کودکتان، حتماً بخوانید

فکر کودکان را پرواز دهیم

توصیه های مهم به مادران شاغل

خیال‌پردازی بچه ها خوبه یا بد؟

به کودکتان کمک کنید تا زودتر زبان باز کند

با این روش ها اعتماد به نفس کودکتان را بالا ببرید !

کودکان وقتی دروغ می‌گویند که:

فرزندان کم تحمل نتیجه چه والدینی هستند

فرزندتان با ظاهرش مشکل دارد؟

چگونه الفبا را به کودکان آموزش دهیم؟

خلاقیت های دردسر ساز!

گفتار درمانی: روشی موثر برای بهبود مشکلات گفتاری

چطور برای فرزندانتان وقت بیشتری بگذارید

فکرهای بزرگ کودکانه

آینده کودکان باهوش چگونه خواهد بود؟

چرا بلوغ زودرس خوب نیست؟

از عصبی شدن کودکتان جلوگیری کنید !

انواع تیک عصبی در کودکان !

تبلت چه بر سر کودکانمان می‌آورد؟

همه چیز درباره ی رشد هوش کودکان !

چگونه فرزندم را به مدرسه علاقه‌مند کنم؟

کمک والدین به کلاس اولی‌ها

علائم مدرسه‌هراسی چیست؟

به فرزندتان فحش ندهید!

عوامل عمده مؤثر بر فراگیری دانش آموز

با کودک بد غذا چه کنیم؟

روشهای کاهش استرس بچه های طلاق

استرس در کودکی موجب تغییراتی در سازه‌های اصلی مغز می‌شود

از چه سنی به کودک بیاموزیم بدون اجازه وسایل دیگران را برندارد؟

تصورات اشتباه درباره «بغلی شدن» کودکان

تست هوش برای کودکان 4 تا 10 ساله

چگونه اعتماد به‌ نفس کودک را افزایش دهیم؟

استرس دیر شدن مدرسه و آثار آن بر روحیه و درس فرزند شما

اهمیت گذراندن وقت کافی با فرزندان

بازی‌ درمانی، چیست؟

اختلافات والدین چه بر سر کودکان می آورد؟

دست نزن عزیزم

چرا کودکم در مدرسه پرخاشگر است؟

چگونه کودکان را به کتاب خواندن علاقه مند کنیم؟

دردسرهای حواس پرت