آریا بانو

آخرين مطالب

مولاوردی:

مشارکت 4 سال یکبار شهروندان در تصمیم گیری ها حداقلی است اجتماعي

  بزرگنمايي:

بانو نیوز - تهران- دستیار ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی گفت: تلقی برخی از مشارکت این است که مردم یکبار به پای صندوق های رأی بیایند و تا 4 سال دیگر صبر کنند اما این مشارکت حداقلی است و باید شهروندان هر روز و هر ساعت در طراحی، اجرا و نظارت امور شهر و کشور مشارکت داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، شهیندخت مولاوردی روز چهارشنبه در آیین افتتاح کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران که در محل این شورا برگزار شد، افزود: در بین مولفه های دموکراسی و عنصر مشارکت در بررسی های انجام شده در شهرهای مختلف رابطه بین متغیرهای مختلف و مشارکت شهروندان در مدیریت شهری به رابطه معناداری رسیده است، از جمله متغیر رضایت شهروندان از خدمات و اعتماد به مدیران رابطه مستقیمی با افزایش مشارکت شهروندان داشته است.
وی ادامه داد: همچنین رابطه آگاهی از طرح های مدیریتی هر چه بالاتر باشد مشارکت شهروندان هم بالاتر خواهد بود و نیز رابطه تعلق اجتماعی نیز با مشارکت رابطه دارد، یعنی شهروندان اگر اموال دولتی را عین اموال خود بدانند در ذیل شعار «شهر ما خانه ما» بالطبع مشارکت در حفظ این اموال بالا می رود.
مولاوردی گفت: مدیران شهری بعد از پیدایش کلانشهرها برای رفاه شهروندان با چالش ها و نارسایی هایی مواجه شدند که این مساله جز با مشارکت خود شهروندان حل نخواهد شد و امروزه یکی از اولویت های مهم سیاستگذاران شهری جلب این مشارکت و ارزیابی برنامه های شهری است که به مسابقه ای در بین کلانشهرها تبدیل شده است.
دستایر ویژه رئیس جمهوری در امور شهروندی با بیان اینکه مشارکت یکی از مولفه های توانمندسازی شهروندان است، گفت: البته برای رسیدن به توانمندی باید مراحل مشارکت، دسترسی، رفاه و کنترل را اجرا کنیم.
وی با اشاره به برخی از آسیب ها در حوزه زنان، اظهار داشت: باید بررسی شود که آیا برای توانمندسازی زنان این مراحل و فرایندهای مشارکت، دسترسی، رفاه و کنترل را به خوبی طی کرده ایم تا به مرحله توانمندسازی زنان برسیم.
مولاوردی با تقسیم مشارکت به دو طبقه مشارکت ذهنی و رفتاری گفت: مشارکت رفتاری در فعالیت های داوطلبانه جمعی و گروهی و در نهادهای مدنی خود را نشان می دهد.
وی با بیان اینکه در عصر حاضر محیط شهری محیطی پیچیده، پویا و چند وجهی است، افزود: باید متناسب با آن با طراحی سیستم چند وجهی و مشارکت جویانه برای مدیریت امور به رفع چالش ها بپردازیم و در این میان الگوی مطلوب الگوی حکم روایی و توسعه از پایین به بالا است که شوراهای شهر بهترین راهکار و تمرین برای شهروندان و منتخبین آنها است.
وی با تاکید بر نقش و مشارکت مردم در اعمال مدیریت شهری، گفت: باید برای این مشارکت همه گروههای شهری را در نظر بگیریم تا شاهد بهبود کارایی و اثربخشی باشیم.
مولاوردی ادامه داد: .
وی با اشاره به نشست علمی - تخصصی مشارکت موثر شهروندان در مدیرت شهری گفت: این نشست دهمین نشست در موضوع حقوق شهروندی است و امیدوارم به راهکاری اجرایی و لازم در مشارکت شهروندان منجر بشود.
در ادامه این نشست سید ابراهیم امینی، نائب رئیس شورای شهر به عنوان رئیس کمیته حقوق شهروندی شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: باید تمام دستگاههایی که متولی خدمت رسانی به شهروندان هستند در مدیریت یکپارچه شهرداری تهران قرار بگیرند تا برای خدمت رسانی به شهروندان هزینه گزافی پرداخت نشود.
وی افزود: حقوقدانان باید کمک کنند تا جایگاه اصلی این نهادها مشخص شود و شهروندان برای مشارکت در مدیریت شهری با حقوق خود آشنا شوند.
امینی اظهار داشت: شورای شهر نماد عملی و بارز دموکراسی است چون با مطالبات شهروندان سروکار دارد و با ایجاد کمیته حقوق شهروندی در این شورا تلاش داریم با استفاده از تمامی ابزارها به شهروندان برای آشنایی با حقوق خود در مشارکت مدیریت شهری آموزش های لازم را بدهیم.
وی افزود: شهرداری های نواحی و سازمان های زیر مجموعه شهرداری این پتانسیل را دارند تا دیدگاه های ما را در آموزش حقوق شهروندی به مرحله اجرا دربیاورند.
در ادامه این نشست برخی از شهروندان به ارائه نظرات خود درباره مشارکت شهروندی و چالشهای آن پرداختند.
*1193 * 3063

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/54643/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

احساس تنهایی از تنها زندگی کردن خطرناک‌تر است

این سرنخ‌های ظریف افسردگی را نادیده نگیرید

مجردها خوشبخت واقعی هستند یا متاهل ها؟ واقعیت کدام است؟

خودکشی در افرادی با این نشانه ها زیاد است

چرا دچار افسردگی صبحگاهی می‌شویم؟

6 مهارت که موفقیت شغلی تان را برای همیشه تضمین می کند!

خانواده پر استرس دارای چه نشانه هایی است؟

عشق از نگاه بچه ها

استرس مزمن و راه‌های غلبه بر آن

چرا دست از دروغ گفتن بر نمی‌داریم؟

روان آزار کیست و اکثراً چه شغلی دارد؟

6 سبک شخصیتی مسافران هواپیما؛ شما کدام یک هستید؟

3 تمرین تنفس برای کاهش اضطراب

استرس روانی با از دست دادن بینایی مرتبط است

گوشه گیری و انزوا طلبی چیست؟

با آدم‌های منفی، چگونه رفتار کنیم؟

روانشناسی رنگ ها: 4 رنگ اصلی چه تاثیری بر شما می گذارند؟

استرس واگیر دارد، چطور آن را نگیریم؟!

عادت‌های مضر برای هوش و حافظه

آیا بدون ازدواج خوشحال‌تریم؟

کشف نوع جدیدی از افسردگی توسط دانشمندان ژاپنی

خشکاندن ریشه های افسردگی با غذای سالم

چرا بی‌دلیل عصبانی می‌شویم؟

چرا دلمان تنگ می‌شود؟

اثرات استرس بر جسم و روح شما

خانواده و بحران های نوجوانی

چرا بداخلاق و حساس می‌شویم؟

افراد مذهبی عمری طولانی تر دارند چرا؟

غصه چاقتان می‌کند یا لاغر؟

افکار وسواسی: یکی از نشانه‌های متداول اضطراب

چرا امروز و فردا می‌کنیم؟

احساس تنهایی چه خطراتی برای سلامتی دارد؟

چگونه با افسردگی بعد از سوگ مقابله کنیم؟

6 قضاوتی که دیگران در نگاه اول درباره ما می کنند

چگونه خلاقیت نهفته‌تان را پدیدار کنید؟

دوست‌ داشتنی بودن در اجتماع را با 12 مهارت تجربه کنید

کلاستروفوبیا یا تنگناهراسی چیست؟

از افسردگی تا بدبینی؛ افکار منفی دقیقا چه تأثیری بر بدن دارند؟

شایع‌ترین علائم جسمیِ افسردگی

رفتار ایذایی چیست؟ با انواع اختلالات آن آشنا شوید

فواید جدید خشم از دیدگاه روانشناسی چیست؟

بیماری های روحی ناشی از بحران اقتصادی را بشناسید

علائمی که می‌گویند به کمک روان‌شناس‌ها نیازمندید

10 راه موثر خانگی برای درمان استرس و اضطراب

همه چیز درباره بختک

چطور دست از قضاوت دیگران برداریم؟

راهکارهای برخورد با انسان های موج منفی!

اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

بازاریابی و 7 اشتباه بزرگ که برای موفقیت باید از آن دوری کنید!!

نشانه‌های افراد دارای اختلالات روانی در روابط متقابل