آریا بانو

آخرين مطالب

قانونی که به رویاها رنگ دیگری می بخشد اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران - یک میلیون و 300 هزار معلول در سامانه سازمان بهزیستی ثبت شده اند؛ آمار بالایی که تایید می کند این اقلیت بزرگ باید از حق مشارکت در حوزه‌های مختلف اجتماعی برخوردار باشند، حقی که لایحه حمایت از حقوق معلولان مدعی برآوردن بخش بزرگی از آن است.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، قانون حمایت از حقوق معلولان در هشتم اردیبهشت ماه امسال از سوی رئیس جمهوری به دستگاه ها ابلاغ شد و اکنون افراد دارای معلولیت چشم انتظار تحقق وعده های داده شده در این قانون از جمله رعایت سهمیه سه درصدی استخدام برای معلولان هستند.
البته این قانون بعد از بودجه سال 97 ابلاغ شده است و از سوی دیگر برای اجرایی شدن به زمینه هایی نیاز دارد و برخی از نهادهای مرتبط با معلولان مانند کانون ناشنوایان ایران نگران این هستند که در این قانون به اندازه کافی به آنان توجه نشده باشد.
این مساله که ایران جزو 40 کشوری است که قانون جامع حمایت از حقوق معلولان را دارد، جای بسی خوشحالی است، اما متاسفانه تاکنون این قانون به دلیل نداشتن ضمانت اجرایی، عملیاتی نشده است و متولیان امر امیدوارند که قانون تازه تصویب شده بتواند رویای تحقق حقوق معلولان را به حقیقت برساند.
برخی افراد دارای معلولیت تحقق بند بند مفاد قانون حمایت از حقوق معلولان را رویایی بیش نمی دانند اما سازمان بهزیستی کشور در هفته بهزیستی برای زنده کردن امید در این اقشار اعلام کرد که هرچند قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت بعد از بودجه 97 ابلاغ شده است، اما 200 میلیارد تومان برای آغاز اجرای این قانون در اختیار این سازمان قرار گرفته است.
* قانون حمایت از معلولان را با تمام توان اجرا می کنیم
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره تحقق مفاد قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفته است: تمام توان حقیقی و حقوقی خود را برای پیاده سازی قانون حمایت از حقوق معلولان به کار خواهیم گرفت.
علی ربیعی معتقد است: باید برای افرادی که به هر علت نتوانسته اند از فرصت های برابر اجتماعی استفاده کنند، برنامه های مشخصی اجرا و پیاده سازی شود.
وی تصریح کرد: اگر از افراد با شرایط خاص، مراقبت نکنیم و در این زمینه نقصان داشته باشیم، این افراد توانایی های لازم برای برخورداری از فرصت های برابر را از دست می دهند. باید به سمت جامعه برابر و همراه با عدالت حرکت کنیم؛ از این رو، برنامه‌های برخورداری افراد از فرصت های برابر را به طور جدی پیگیری می کنیم.
* مناسب سازی مهمترین رکن قانون حمایت از حقوق معلولان
رئیس سازمان بهزیستی کشور مناسب سازی را مهمترین رکن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت می داند و گفت: اشتغال معلولان از دیگر محورهای این قانون است که در این بخش صندوق فرصت های شغلی افراد دارای معلولیت تشکیل خواهد شد.
انوشیروان محسنی بندپی تاکید کرد: در دو ماه اخیر زمینه اجرایی شدن قانون حمایت از حقوق معلولان را مشاهده می کنیم به طوری که در راستای اجرای این قانون، استانداران مکلف شده اند مدیران کل بهزیستی را در شورای برنامه ریزی دعوت کنند درحالی که پیش از این در این جلسات حضور نداشتند.
وی خاطرنشان کرد: در پی ابلاغ این قانون از سوی رئیس جمهوری، به تمام دستگاه های دارای سهمیه استخدامی تاکید شد که سهمیه سه درصدی استخدام افراد دارای معلولیت را رعایت کنند و در غیر این صورت این سهمیه حذف خواهد شد.
وی با اظهار امیدواری نسبت به فراهم شدن زمینه اجرایی کردن قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، گفت: اخیرا ابعاد مختلف قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت را در اجلاسی در سازمان ملل متحد ارائه کردیم و طبق کنوانسیون حقوق معلولان، هیچ بندی نبود که از آن غفلت داشته باشیم.
* تفاهم نامه تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول به بالا
علاوه بر آماده سازی اجرای قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت، نسبت به تامین مسکن خانواده های دارای دو معلول به بالا نیز اقداماتی صورت گرفته است.
رئیس سازمان بهزیستی کشور در این باره گفت: تفاهمنامه پنج جانبه بین وزارت رفاه، بهزیستی، بنیاد مستضعفان، سازمان ملی زمین و مسکن، خیرین مسکن ساز و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در این زمینه منعقد شده است.
محسنی بندپی ادامه داد: بر این اساس برای خانواده های دارای دو معلول به بالا در مناطق شهری، بنیاد مستضعفان 15 میلیون تومان، بهزیستی 10 میلیون تومان، خیرین مسکن ساز پنج میلیون تومان و در مناطق روستایی بنیاد مستضعفان 10 میلیون تومان، بهزیستی هشت میلیون تومان و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دو میلیون تومان ارائه می دهند و بقیه هزینه ساخت مسکن نیز با وام چهار درصد تامین می شود.
وی اظهار داشت: در دی ماه 96 طی جلسه ای مقرر شد تمام خانواده های دارای دو معلول به بالا بتوانند در این طرح ثبت نام کنند. همچنین خانه های روستایی خانواده های دارای دو معلول به بالا تا پایان سال 98 تحویل داده می شود.
محسنی بندپی افزود: خانواده های روستایی دارای دو معلول به بالا در این طرح از وام با بهره چهار درصدی بهره مند می شدند اما خانواده های دارای دو معلول به بالای شهری وام 16 درصدی داشتند که در بودجه 97 مقرر شد 38 میلیارد تومان برای پرداخت مابه التفاوت وام چهار تا 16 درصد درنظرگرفته شود تا خانواده های شهری نیز بتوانند وام با بهره چهار درصد دریافت کنند.
وی یادآور شد: تاکنون 11 هزار خانوار دارای دو معلول به بالا، برای دریافت مسکن ثبت نام کرده اند.
* اجرای قانون حمایت از معلولان در مجلس پیگیری می شود
عضو کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی نیز درباره قانون حمایت از افراد دارای معلولیت گفت: مجلس دهم اجرای کامل قانون حمایت از حقوق معلولان را پیگیری می کند.
محمدحسین قربانی افزود: پس از برگزاری 40 جلسه مشترک با مسئولان ذیربط و با استناد به قوانین موجود و به ویژه کمک و همراهی نهادهای مردمی توانستیم پیگیر حقوق معلولان جامعه امروز باشیم.
وی اظهار داشت: در این راستا نشست های مشترکی با معلولان، نهادهای مردمی، NGOها و همچنین کارشناسان بهزیستی در راستای تدوین قانون جامع حمایت از معلولان انجام شد.
قربانی با اشاره به بخش هایی از قانون «حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت در مجلس شورای اسلامی» اظهار داشت: حقوق معلولان شامل مواردی همچون پرداختن حداقل حقوق پایه کشور یا جامعه کارگری به معلولان، اختصاص حق پرستاری معلولان شدید، اشتغال و پرداخت حق بیمه کارفرمایان است که در این راستا دولت از 30 تا 50 درصد بکارگیری حقوق معلولان را به کسانی که برای آنان در جامعه اشتغال ایجاد کنند، پرداخت می کند.
وی افزود: همچنین ایجاد صندوق های شغلی و اختصاص سهم سه درصدی اشتغال برای جامعه معلولان در دستگاه های اجرایی در مفاد قانون حمایت از افراد دارای معلولیت از دیگر مفاد این قانون است.
قربانی گفت: مجلس شورای اسلامی به ویژه کمیسیون مشترک متعهد است و وظیفه خود می داند تا به طور کامل از اجرای این قانون در سطح جامعه حمایت کند.
* معلولان پس از کسب حدنصاب لازم استخدام می شوند
معاون سرمایه انسانی سازمان اداری و استخدامی نیز درباره سهمیه استخدامی معلولان بر اساس قانون حمایت از حقوق افراد دارای معلولیت گفت: معلولان پس از کسب حد نصاب لازم در رقابت با سایر معلولان، در دستگاه‌های اجرایی استخدام می شوند و در صورت تکمیل نشدن ظرفیت پیش‌بینی شده (تا سقف سه درصد) باقیمانده ظرفیت سهمیه برای داوطلبان در آزمون‌های آتی لحاظ می شود.
سید صدرالدین صدری نوش آبادی با اشاره به برخی اخبار منتشر شده مبنی بر تضییع حقوق معلولان در پنجمین آزمون سراسری استخدامی کشور، گفت: دستگاه های اجرایی موظف به اجرای قانون استخدام معلولان هستند و نمی توانند به هر بهانه ای از اجرای قانون خودداری کنند.
* 70 هزار معلول در تهران
مدیر بهزیستی شهر تهران نیز با اشاره به وجود 70 هزار فرد دارای معلولیت در تهران، گفت: پنج هزار نفر از این افراد معلول به طور شبانه روزی در این سازمان تحت نظر هستند و خدمات مراقبتی مورد نیاز را دریافت می‌کنند.
سید محمد رحیم فاضلی نژاد افزود: یکی از فعالیت های این سازمان حمایت و توانمندسازی معلولین برای اشتغالزایی است.
وی اضافه کرد: تاکنون یک پنجم فعالیت های افراد معلول را به بخش خصوصی واگذار کرده ایم.
شبد** *9185*1417*1834**1379

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/60968/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

درمان افسردگی و اضطراب با طب سوزنی

نشانه‌های اعتماد به نفس بالا

4 راه برای بررسی حافظه در منزل

چطور باهوش تر از آنچه هستید به نظر بیایید؟

روش های درمان وسواس

برنامه ریزی برای موفقیت

افسردگی پنهان پشت چهره بشاش افراد را با 7 نشانه تشخیص دهید!

استرس چگونه باعث درد مفاصل می شود؟

5 علامت عجیب که نشان می‌دهد بیش از حد مضطرب هستید

اثرات منفی مقایسه

علائم بروز افسردگی فصلی را بشناسید

حالت های افسردگی با این خوراکی ها بدتر می شوند

روان شناسی رقابت

این رفتارهایتان روی اعصاب دیگران است

بررسی شادی از منظر روان شناسی اجتماعی

عملکرد امواج مغزی در فرایند یادگیری

استرس شنیداری؛ موسیقی راک گوش ندهید!

امان از دست وسواسی‌ها !

دانستنی های جالب روانشناسی

راه‌هایی برای کنار آمدن با افراد خودشیفته

درمان افسردگی با فیزیوتراپی

9 نشانه استرس بیش از حد

70 تا 80 درصد مبتلایان به افسردگی برای درمان اقدام نمی‌کنند

اختلال های عصبی در زندگی مدرنِ ما

عادت افراد کاریزماتیک و چگونه کاریزماتیک باشیم

چگونه خشم مان را مدیریت کنیم؟

دروغگوها به چه فکر می‌کنند؟

همه فواید گریه کردن روی روان و بدن

تازه‌های افسردگی

مقابل رفتار بد دیگران چه واکنشی داشته باشیم؟

10 چیزی که باید در مورد اختلال عصبی بدانید

اختلال دو قطبی را با افسردگی اشتباه نگیرید

راهکارهایی ساده برای رفع استرس شغلی

آیا ممکن است علت افسردگی به جای مغز، در معده شما باشد؟

این 9 ویژگی شما را تبدیل به مدیر موفق می‌کند

9 اعتیاد که 90 درصد ما با آن درگیر هستیم

کارهایی که باعث تنفر مردم از شما می شوند

کارهایی که خلاقیت را می کشد

شخص دروغگو را با این 8 مورد شناسایی کنید

تنهایی انسان را بی خواب می کند

رویاهایتان در مورد شما چه می گویند؟

دروغ گفتن چه اثراتی روی بدن می گذارد؟

به خاطر فرزندت از نو شروع کن!

مراجعه به روانشناس دلیل بیمار بودن نیست

هر انسان 5 راز مگو دارد

حقایق مهم درباره افسردگی

چه عواملی موجب تریکوتیلومانیا (کندن مو) می شوند؟

آدم های بدبین، آنقدرها هم بد نیستند!

با این غذا‌ها افسرده نمی‌شوید

تاثیر افکار منفی بر DNA افراد