آریا بانو

آخرين مطالب

آرزوهای زنانه پشت درهای بوستان بانوان اراک اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - اراک - بهره گیری از ظرفیت های بوستان بانوان به عنوان یکی از مطالبه های جدی شهروندان اراکی در سال های گذشته مطرح بوده که به دلایلی محقق نشده است و تلاش ها برای راه اندازی آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش ایرنا، یکی از راهبردهای اثربخش در ایجاد رضایت مندی و حس امنیت زنان در شهرها بهره گیری از خدمات ویژه رفاهی در قالب بوستان بانوان است که با رویکرد تنوع بخشی امکانات ورزشی و تفریحی ارائه می شود.
استفاده از هوای پاک، ترویج فرهنگ سلامتی، آزادی در پوشش، شناخت توانایی ها و استعدادها، ایجاد زمینه مشارکت در فعالیت های گروهی از جمله مزایای راه اندازی بوستان های بانوان محسوب می شود.
زنان نیمی از جامعه را تشکیل می دهند و این موضوع از جهت های گوناگون دارای اهمیت است و در برنامه ریزی های جامعه، باید در نظر گرفته شود.
ایجاد فضاهای فرهنگی، تفریحی و آموزشی در هر شهرستان به ویژه کلان شهرها امری اجتناب ناپذیر است و با توجه به اینکه مردان محدودیتی برای حضور در فضاها و اماکن عمومی ندارند، ساخت پارک بانوان باید در اولویت قرار گیرد.
بنا بر اعلام اشرف بهادری، عضو پیشین شورای اسلامی دوره چهارم کلانشهر، ساخت پارک بانوان اراک از سال 86 در دستور کار قرار گرفته و مقرر بوده با الگوگیری از بوستان پردیس تهران ساخته شود و تا پایان دوره چهارم شورای اسلامی به بهره برداری برسد.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده پیشتر در کانال شخصی خود آورده است: توسعه پارک‌های بانوان یک ضرورت ملی است.
«معصومه ابتکار» معتقد است: بهره مندی زنان و دختران از فضایی که بتوانند آزادانه در آن از آب و هوا و آفتاب مناسب برخوردار شوند بسیار اهمیت دارد و ادامه این روند لازم است.
معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده می افزاید: این فضاها نه تنها برای سلامت جسمانی بلکه برای نشاط و مقابله با افسردگی بسیار ضروری است.
کارمند یکی از شرکت های صنعتی در اراک گفت: زندگی ماشینی در کلانشهر اراک موجب کم تحرکی و ابتلا به بیماری های مختلف شده است بنابراین برای دوری از این معضل باید زیرساخت های تحرک بخشی برای بانوان فراهم شود.
«سهیلا میرمحمدی» افزود: پارک بانوان اراک می تواند بخش مهمی از تحرک و نشاط اجتماعی را برای زنان به شکل گسترده با رشته های ورزشی متنوع و امکانات ورزشی استاندارد ایجاد کند.
وی افزود: هر سال به جمعیت زنان و دختران افزوده می شود بنابراین فضاهای اختصاصی ویژه این طیف جامعه لازم است.
میرمحمدی اظهار داشت: خانواده ها از حضور دختران جوان خود در بوستان بانوان مطمئن هستند و با اعتماد به امن بودن این مجموعه، به فرزندان خود اجازه استفاده از این فضا را می دهند.
«زهرا دارابی» نیز معتقد است: لازم است تعداد این قبیل پارک ها در کلانشهر اراک توسعه یابد تا همه زنان بتوانند از پارک بهره مند شوند و امکان دسترسی شمار بیشتری از زنان فراهم شود.
وی اظهار داشت: دختران در هنگام مواجه با تنش های خانه به مکان امنی نیاز دارند تا با تجدید انرژی به خانه بازگردند و در صورتی که پارک فضای امنی برای این قیبل دختران نباشد خطرهای زیادی آنان را تهدید می کند.
یک بانوی خانه دار 53 ساله با اظهار بی اطلاعی از ویژگی پارک بانوان گفت: در صورتی که چنین پارکی در اراک راه اندازی شود، استقبال زیادی از آن صورت خواهد گرفت و بانوان می توانند با آرامش به فعالیت های ورزشی بپردازند.
«مرضیه کارچانی» افزود: وسایل تعبیه شده در پارک ها، برای بانوان محدودیت های دارد که امکان استفاده از این وسایل برای همگان مسیر نیست اما وجود پارک بانوان با ظرفیت های ویژه این قشر می تواند این مشکل را رفع کند.
«فاطمه میرزاخانی» با 23 سال سن گفت: اراک، شهری صنعتی و دانشگاهی است و هنرمندان و مفاخر زیادی دارد، بنابراین باید امکانات تفریحی و رفاهی به خصوص برای بانوان در حد مناسبی در آن دیده شود.
وی افزود: روند عملیات اجرایی بوستان بانوان اراک به عنوان طرح فرهنگی و ورزشی طولانی شده و بانوان اراک در انتظار تکمیل و بهره برداری این طرح هستند و مسئولان نیز با جدیت بیشتری به این مطالبه پاسخ دهند.
یکی از دختران جوان اراکی نیز گفت: جا نمایی پارک بانوان اراک مناسب نیست و ساختمان های مجاور به ویژه ساختمان مخابرات به پارک اشرافیت دارد.
شهردار اراک نیز گفت: ایجاد پارک بانوان در شورای اسلامی این کلان شهر مطرح شد و با مصوبه این نهاد مراحل ساخت آن از سال 1393 در میدان حافظیه شهر اراک آغاز شده است.
«داود تاجران» افزود: پارک بانوان اراک در گستره 99هزار متر مربع با زیربنا 6 هزار و 11 مترمربع برای 13 رشته ورزشی طراحی شده است.
وی بیان کرد: رشته های ورزشی پیش بینی شده در این پارک را شامل بسکتبال، فوتبال، فوتسال، والیبال، هندبال، بدمینتون، تنیس، تنیس روی میز، اسکیت، شطرنج، مینی گلف، لاین دوچرخه سواری و جاده تندرستی است.
وی اظهار داشت: استخر شنا و شیرجه با گستره سه هزار و 500 مترمربع در این پارک کارکرد بازی های ملی و بین المللی دارد و با سقف متحرک برای استفاده از انرژی خورشید طراحی شده است که منحصر بودن پارک را در سطح کشور نمایان می کند.
شهردار کلان شهر اراک گفت: این استخر به علت مهندسی خاص امسال قابل بهره برداری نیست و سال آینده با تامین اعتبار لازم، به مجموعه اضافه می شود.
تاجران افزود: آب نمای زیبا، تونل فضای سبز عمودی، لمکده، فروشگاه، بوفه، رستوران، نمازخانه، 12چشمه سرویس بهداشتی در وسعت یک هزار مترمربع و سالن آمفی تئاتر روباز به وسعت 452 مترمربع با ظرفیت 250 نفر از دیگر بخش هایی است که در این پارک پیش بینی شده است.
وی اظهار داشت: هشت هز ار و 200 اصله نهال، 300 اصله نهال یاسمن زرد، 400 اصله نهال سازگار با کم آبی، چهار هزار مترمربع شمشاد طلایی، 2 هزار و 600 مترمربع گل زرد، یک هزار و 100 گل کاپیتان، 2 هزار و 840 مترمربع پیچ عین دوله، چیپ اناری، یک هزارو 600 مترمربع گل فصلی برای فضای سبز پارک پیش بینی شده تا با اتمام عملیات عمرانی کاشته خواهد شد.
شهردار کلانشهر اراک گفت: زمان استفاده از پارک از طلوع آفتاب تا غروب برای بانوان قابل استفاده است و شب هنگام خانواده ها می توانند از امکانات پارک بهره مند شوند.
تاجران افزود: مهد کودک ویژه زنان دارای فرزند برای استفاده از فضای پارک پیش بینی و مجموعه تره بار و مواد پروتئینی نیز در نظر گرفته شده تا بانوان پس از انجام فعالیت های ورزشی و مراجعه به منزل مایحتاج خود را نیز تامین کنند.
شهردار اراک گفت: حضور در پارک برای بانوان محدودیت پوشش ندارد بنابراین برای ایمنی بیشتر فضای پارک، دیوارهایی به ارتفاع چهار متر و کاشت درختان زود رشد طراحی شده است و از ورود تلفن همراه، تبلت و لپ تاب مراجعان جلوگیری می شود.
تاجران افزود: بلندترین ساختمان مجاور پارک بانوان اراک با پنل هایی پوشانده خواهد شد تا امنیت بانوان به طور کامل تامین شود.
وی اظهار داشت: تاکنون برای ساخت پارک بانوان اراک با 90 درصد پیشرفت فیزیکی، 100 میلیارد ریال اعتبار از محل درآمدهای شهرداری اراک هزینه شده است و برای تکمیل این مجموعه 40 میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.
شهردار اراک با یادآوی اینکه 100 میلیارد ریال برای ساخت استخر شنا و شیرجه با سقف متحرک اعتبار لازم است، افزود: این ستخرامسال سال آینده تکمیل خواهد شد.
او گفت: استفاده از پارک در ابتدا رایگان است و در آینده از مراجعان و استفاده کنندگان بخش های ورزشی هزینه دریافت می شود.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری استان مرکزی گفت: پارک بانوان اراک بر اساس برنامه هدفمند به زودی به بهره برداری می رسد.
«فتح‌الله حقیقی» وجود پارک بانوان را یکی از زیرساخت های ضروری نشاط اجتماعی عنوان کرد و ادامه داد: با توجه به اینکه این پارک از بخش‌های مختلفی تشکیل شده است بانوان می‌توانند ضمن استفاده از امکانات و تجهیزات، فعالیت‌های فرهنگی را نیز در این مجموعه انجام دهند.
معاون سیاسی و امنیتی استانداری مرکزی بیان کرد: توجه هر چه بیشتر برای افزایش نشاط، شادابی و رفاه شهروندان به خصوص قشر جوان و بانوان از برنامه های اولویت دار استانداری است و ایجاد این پارک نقش مهمی در افزایش روحیه نشاط در بین بانوان دارد.
حقیقی گفت: بهره برداری از پارک بانوان اراک به الگویی برای سایر مراکز استان‌های کشور تبدیل می شود.
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده استانداری مرکزی گفت: ساخت پارک بانوان همواره از مطالبات جدی زنان در این حوزه بوده و گسترش فضای رفاهی و تفریحی از جمله سیاست های دولت است.
«زهرا فرجی» افزود: ساخت پارک ویژه بانوان به طور جد از سال 96 آغاز شد و عملیات ساخت آن تا پایان سال گذشته سرعت مناسبی داشت.
وی ادامه داد: امسال عملیات اجرایی این مجموعه تفریحی و ورزشی به علت کمبود اعتبارات و ناهماهنگی در مدیریت هزینه کرد از سوی شورای اسلامی کلانشهر اراک، دچار وقفه شد.
فرجی اظهار داشت: در مقطعی از سال ادامه ساخت پارک بانوان اراک تعطیل شد، اما در 20 روز گذشته شهردار اراک با حضور مستقیم و مستمر در پارک عزم خود را برای تکیمل و بهره برداری جزم کرده است و به زودی این طرح ورزشی و فرهنگی در استان کلید زده می شود.
او بیان کرد: اتمام این طرح مهم نیازمند همکاری و تعامل دستگاه های استان و تامین منابع مالی مورد نیاز است در غیر این صورت طرح با وجود اهیمت و هزینه زیاد با وقفه مواجه می شود.
رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: پارک بانوان اراک یکی از نیازهای تفریحی این قشراست و ساخت این مجموعه ورزشی و تفریحی می تواند گام مهمی برای رفع نیازهای اجتماعی و فرهنگی بانوان، افزایش مشارکت اجتماعی و ایجاد تحرک، پویایی و انگیزه در جامعه باشد.
«مهین علی بخشی» افزود: پویایی جامعه در اثر مولفه هایی همچون تحرک افراد آن جامعه شکل می گیرد و برای ایجاد نشاط و پویایی باید محیط های ورزشی توسعه یابد.
رئیس گروه توسعه ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان مرکزی گفت: اکنون که استقبال بانوان از ورزش های همگانی افزایش یافته باید این حرکت را به سمت سایر رشته های ورزشی سوق داد و پارک بانوان می تواند این نیاز را پاسخگو باشد.
«علی بخشی» افزود: زنان نیمی از جمعیت کشور را تشکیل می‌دهند و به علت رسالت تربیت فرزندان، سلامت جسمی و روانی مادران در جامعه بسیار مهم است.
او ادامه داد: با راه اندازی پارک بانوان اراک سرانه ورزشی افزایش خواهد یافت و شرایط بهتری برای توسعه ورزش این قشر از جامعه فراهم است.
6991/3075
گزارش: معصومه ابراهیمی

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/80119/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار

تشخیص نارسایی قلبی توسط هوش مصنوعی با اسکن پا

فرود زیبای مجدد فالکون 9

راه‌حل گران‌قیمت ناسا برای گردگیری در ماه

مقایسه اندازه آینه تلسکوپ فضایی جیمز وب و تلسکوپ فضایی هابل

با منحنی سریعترین فرود آشنا شوید

سومین فرود خطرناک کنترل نشده چین

امروز در فضا؛ پرتاب فضانورد ایتالیایی به ایستگاه فضایی بین‌المللی

آیا سریع ‌تر از سرعت نور هم داریم؟

چرا ربات‌ها و هوش مصنوعی هنوز به گرد پای حیوانات نرسیده‌اند؟

چرا با افزایش سن سرعت حرکت ما کم می‌شود؟

اکنون کجاست؟ کسی که فراموشش کردم

داستانک/ راه نجات

با آنکه دلم از غم هجرت خون است

داستان دلنشین لیلی و‌ مجنون

امشب به قصه ی دل من گوش می کنی

داستانک/ پیرمرد فقیر

شرایط تغییر می کند

من چنان عاشق رویت که ز خود بی خبرم

شاعرانه/نه طاقت خاموشی نه تاب سخن داریم

شعری کوتاه و عاشقانه را بشنوید

حسین‌زاده: می‌خواهید برویم اسنپ کار کنیم!

برای اوسمار، کلاس مدیریت را تعطیل کن!

گل دوم سپاهان به استقلال ملاثانی توسط رامین رضاییان از روی نقطه پنالتی

صحبتهای قهرمان مسابقه مردان آهنین در سال 1399 با خبرنگاران در پایان بازی آلومینیوم و پرسپولیس

جشن ملوانی ها بعد از پیروزی مقابل سایپا در جام حذفی

صحبتهای شروین بزرگ مهاجم آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

صحبتهای علیرضا نقی‌زاده بازیکن آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

صحبتهای محمدامین کاظمیان بازیکن آلومینیوم در پایان بازی با پرسپولیس در جام حذفی

کار بزرگ و تاریخی عیدیان؛ طلای 400متر با مانع به بانوی ایرانی رسید

هوادار 3- مس سونگون 1؛ حذف در پایتخت

صعود گل‌گهر به مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی

صعود سخت و نفس‌گیر به فینال؛ برد یوزها در ضربات پنالتی

خداحافظی تلخ پرسپولیس از جام‌حذفی؛ آلومینیوم برنده جدال پر گل

چهره ها/ چهره کاملا متفاوت بازیگر نقش کولبر سریال "نون خ" بدون گریم

تسلط صهبا شرافتی بازیگر نون خ به زبان کره ای

لایو سارا و نیکا در مورد سریال پایتخت

هنرمندان ما غالبا جهان‌بینی و تفکر نظام‌مند منسجم ندارند

خبری از سلامتی زهره حمیدی

جوانه دلشاد از حواشی مهاجرتش می گوید

طعنه سنگین آقای بازیگر به مهران رجبی

‌ مصطفی مستور: در هنرهای روایی مثل داستان و سینما، به ابتذال رسیدیم

‌هنرمند اگر رنج نکشیده باشد اثرش عمیق نیست

قصه انتقام هدیه تهرانی از پرویز پرستویی

وقتی دختر شاهرخ استخری مامانش رو سر کار میزاره!

عیادت معاون حقوقی و امور مجلس بنیاد شهید از حادثه دیده واقعه تروریستی کرمان

شهدا سرمایه اصلی نظام هستند

واگذاری زمین به 177 خانوار ایثارگر آذربایجان شرقی

پیگیری حل مشکلات جامعه ایثارگران استان ایلام در سطح ملی

خلاقیت منحصر بفرد راننده اسنپ در تزئین محیط داخلی خودرو / عجب خلاقیت با حالی