آریا بانو

آخرين مطالب

بهزیستی با کمبود باتری سمعک و پوشک بزرگسالان مواجه است اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور گفت: شرایط خاصی بر مراکز نگهداری این سازمان حاکم است و در زمینه تامین وسایل کمک توانبخشی و بهداشتی مانند باتری سمعک و پوشک برای مددجویان با محدودیت هایی روبرو هستیم.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، مصطفی سراج در نشستی با نمایندگان تشکل های مردم نهاد با اشاره به مشکلات ایجادشده در زمینه پوشک بزرگسالان اظهار داشت: مبتلایان به ضایعه نخاعی، بسیاری از سالمندان و بسیاری از توانخواهان به پوشک بزرگسال نیاز دارند اما 80 تا 90 درصد مواد اولیه پوشک به ویژه مواد سلولزی از خارج وارد کشور می شود و اگر پوشک بزرگسال در بازار موجود نباشد، دچار مشکل می شویم.
مدیرکل دفتر امور مراکز توانبخشی و مراقبتی سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: البته در حال حاضر این مشکل را از طریق شرکت های دانش بنیان نیز پیگیری می کنیم.
سراج افزود: پیش بینی شده است که با افزایش قیمت پوشک و دارو، بخش اعظمی از یارانه های مراکز شبانه روزی به تامین این لوازم اختصاص یابد که جای نگرانی است؛ با سازمان برنامه و بودجه مکاتباتی داشتیم تا سرانه ای برای مراکز جهت تامین این وسایل تعیین شود.
وی با اشاره به دو تا سه برابر شدن قیمت پوشک بزرگسالان و برخی داروها خاطرنشان کرد: باید ماهانه 500 تا 600 هزار تومان صرف پرداخت این وسایل برای هر یک نفر شود.
سراج یکی از راه های برون رفت از این مشکلات را اختصاص اعتبار از محل هدفمندی یارانه ها عنوان کرد و گفت: یکی از مراکز نگهداری که 90 درصد مددجویان آن از پوشک بزرگسالان استفاده می کنند توانسته با مشارکت های مردمی 23 میلیون تومان برای خرید این لوازم جمع آوری کنند اما پوشک در بازار نیست.
وی اظهار داشت: نیمی از وقت کارشناسان حوزه توانبخشی صرف مشکلات مربوط به تامین وسایل بهداشتی و کمک توانبخشی می شود و مشکلات مراکز شبانه روزی را با جدیت دنبال می کنیم.
* تلاش سازمان بهزیستی برای رفع کمبودها
حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور نیز گفت: بهزیستی هر سال با مشکلاتی روبرو است اما امسال مشکلات جدیدی متاثر از نوسانات ارزی و شرایط اقتصادی به وجود آمده است که تاکنون تجربه آن را نداشته ایم.
نحوی نژاد اضافه کرد: پیش از این تجربه گرانی قیمت وسایل کمک توانبخشی را داشتیم اما اینکه به ما جنس نفروشند مساله جدیدی است. همچنین روند رشد قیمتی بسیار سریع است و تولیدات به دلیل نبود قطعات کوچک ناقص می مانند.
وی با اشاره به مشکلات تامین پوشک خردسالان گفت: مشکل تامین پوشک بزرگسالان حادتر است چراکه آنان با استفاده نکردن از این پوشک دچار عوارضی مانند زخم بستر می شوند.
معاون توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با گلایه از اینکه برخی رسانه ها در مورد اعتبار 2400 میلیارد تومانی بهزیستی سئوالات انتقادی را مطرح کرده بودند، اظهار داشت: کل اعتبار بهزیستی 6 دهم درصد بودجه کل کشور است و کارشناسان اقتصادی می دانند که این اعتبار برای بهزیستی، رقم درشتی نیست؛ هزار میلیارد تومان از این اعتبار به توانبخشی اختصاص یافته است که از این میزان 800 میلیارد تومان آن فقط صرف یارانه نگهداری مددجویان شده است.
نحوی نژاد تصریح کرد: این سازمان 14 هزار مددجوی مجهول الهویه دارد و فقط 50 میلیارد تومان اعتبارات به تجهیزات توانبخشی اختصاص می یابد. سازمان بهزیستی کشور حوزه های مختلفی مانند اعتیاد، غربالگری، پیشگیری، دختران فراری و کودکان کار و خیابان را پوشش می دهد.
* برخی شرکت های لوازم توانبخشی از تحویل اجناس خودداری کردند
افروز صفاری فرد مدیرکل مراکز نگهداری روزانه سازمان بهزیستی کشور نیز در این نشست گفت: برخی استان ها در زمینه تامین لوازم کمک توانبخشی مشکلاتی داشتند بطورمثال شرکت ها داوطلب فروش نمی شدند یا در مواردی، خریدهایی از قبل صورت گرفته بود اما شرکت ها از تحویل اجناس خودداری می کردند یا با تاخیر اجناس را تحویل می دادند.
وی تاکید کرد: لوازم کمک توانبخشی جزو نیازهای اولیه مددجویان است؛ از سوی دیگر این لوازم از سوی وزارت بهداشت جزو گروه درجه یک محسوب نمی شد که این امر در اخذ ارز دولتی مشکلاتی ایجاد کرد و موجب شده قیمت این لوازم افزایش یابد که اکنون این مشکل برطرف شده است.
صفاری فرد گفت: برخی وسایل مانند لاستیک ویلچر وارداتی است و باید به آن ارز دولتی اختصاص یابد. با این وجود مشکل باتری سمعک هنوز ادامه دارد؛ مشکلاتی در زمینه تامین قطعات یدکی وارداتی برای تولید ویلچر نیز وجود دارد؛ بنابراین تاکنون 53 درصد اعتبارات تجهیزات توانبخشی را در اختیار استان ها قرار دادیم تا خریدها زودتر انجام شود.
مدیرکل مراکز نگهداری روزانه سازمان بهزیستی کشور اظهار داشت: مکاتباتی با سازمان برنامه و بودجه داشتیم تا بخشی از اعتبارات را به عنوان ارز دولتی در اختیار این سازمان قرار دهد تا مستقیما از تولیدکنندگان خارجی، لوازم توانبخشی به ویژه سمعک خریداری کنیم.
صفاری فرد افزود: همچنین از سازمان برنامه و بودجه خواستیم اعتبار ویژه ای بابت افزایش نرخ محصولات به بهزیستی اختصاص دهد تا وسایل توانبخشی ما در حد نگهداشت سال قبل باقی بماند.
وی تاکید کرد: وسایل بهداشتی و پوشک بزرگسالان مدت طولانی است که دچار مشکل شده است؛ بنابراین تصمیم گرفته شد تا برخی اقلام مانند باتری سمعک و پوشک بزرگسال را به صورت ستادی خریداری کنیم.
وی از جذب مشارکت های مردمی به عنوان راهی دیگر برای برطرف کردن مشکلات تامین لوازم کمک توانبخشی نام برد و گفت: با ادارات صنعت نیز هفته آینده جلسه خواهیم داشت تا در ترخیص کالاهای مورد نیاز ما از گمرک کمک کنند.
**9185*1834

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/84715/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

3 تمرین کاردرمانی برای کودکان بیش فعال

درمان افسردگی بچه ها، روش جالب موثر!

بازی برای کودکان 1ماهه تا دو ساله

علت لکنت ناگهانی زبان در کودکان

چگونه به کودکان خود نه بگوییم؟

با کودک کج خلق چگونه برخورد کنیم؟

در برخورد با کودکی که فحش میدهد چه کنیم؟

بازی های مناسب کودکانه از صفر تا دو سالگی

جلوگیری از انتقال ترس های والدین به کودک

چرا کودکان امروز خودشیفته می شوند؟

با این جملات ​اعتماد به نفس کودک را بالا ببرید!

کنترل بدخلقی های کودکان با این جملات

چه عواملی باعث کودک آزاری می شوند

7علت بروز اختلالات اضطرابی در بچه‌ها

سن مناسب شروع آموزش به کودکان

اگر کودکتان مدام حوصله اش سر می‌رود

بهترین اسباب بازی کودکان، درست انتخاب کنید

روش «فربر» دقیقا برا خواباندن کودک چیست؟

اهمیت بازی و ورزش برای کودکان

آزمون آدمک (گودیناف) تست هوش ( سن اجرا: از 3 تا 13 سال)

علل تأخیر در رشد گفتاری کودک

برای کودکان 3 تا 5 ساله چه اسباب بازی ای بخریم؟

رایج‌ترین کابوس‌هایی را که کودکان می‌بینند

روانشناسی نقاشی کودکان

اصول جدا خوابیدن کودک از والدین

مضرات و فواید بازی های دیجیتال برای کودکان

این 11 بازی را برای کودکانتان به خاطر بسپارید

درمان اختلالات نوشتاری در کودکان

تک فرزندی، خوب یا بد؟

تنبیه های مناسب کودکان

پرورش خلاقیت در کودکان، چگونه مشوق خوبی باشیم؟

به سفر بروید ولی کودکتان را تنها نگذارید!

کدام بچه ها تمایل بیشتری به پولدارشدن دارند؟

تفسیر نقاشی کودکان/ پی بردن به هوش کودک از روی نقاشی

چگونه و در چه زمانی کودک خود را تشویق کنیم؟

نکات کلیدی برای دانش‌ آموزان روزه‌ دار در زمان امتحانات

مهمترین نشانه های آزار جنسی در کودکان

لکنت زبان چیست و چگونه تشخیص داده می شود؟

قوانینی که برای محافظت از کودک باید بدانید

کلاس‌ های تابستانی کودکان

بچه ها از چه سنی جوک را درک می‌کنند؟

اگر بچه ای رابطه جنسی والدینش را به طور اتفاقی دید چه کار کنیم؟

راهکارهایی برای تقویت روابط مادر و دختر

کلاس های تقویتی کودکان در فصل تابستان خوب یا بد؟

راهکارهایی برای متقاعد کردن بهتر کودک

نشانه های استرس در کودکان و راههای کاهش آن

آموزش مثبت اندیشی به کودکان

گِل‌بازی چه تاثیری روی کودکان می‌گذارد؟

استعدادیابی کودکان از روی رفتارشان!

علل جالب دروغگویی کودکان و راه درمان آن