آریا بانو

آخرين مطالب

به مناسبت اکران در سینماها،

دارکوب؛ انتقادی جدید یا تکراری ملال آور اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - تهران- فیلم دارکوب آخرین ساخته بهروز شعیبی اگرچه تلاش می کند تا مساله محور اثرات ویرانگر اعتیاد بر شانه زندگی فردی و اجتماعی را به تصویر بکشد اما در بیان چرایی این معضل دچار ضعف هایی اساسی است.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری، فیلم «دارکوب» که در جشنواره فیلم فجر در سال 1396، جایزه بهترین بازیگر نقش زن برای «سارا بهرامی» را به همراه داشت، روایت دیگری از اعتیاد و فروپاشی خانواده است.
دارکوب داستان زنی آسیب دیده و معتاد به نام مهسا (سارا بهرامی) است که همسرش (امین حیایی) او را رها کرده. شوهرش که حالا مجدداً ازدواج کرده و با همسر کنونی اش (مهناز افشار) و دخترشان زندگی می کند به هیچ عنوان نمی خواهد رد پایی از این زن را در زندگی جدیدش ببیند. زن معتاد (مهسا) که به دنبال گرفتن مهریه یا هر پولی به سراغ شوهر سابقش برگشته متوجه می شود که فرزندش که به دروغ به او گفته شده بوده مرده است، زنده است. پی‌گیری‌های مهسا که حالا مهریه و پول و اخاذی را فراموش کرده و فرزندش را می خواهد و تلاش ها و رفتاهایی که از او برای پس‌گیری فرزندش سر می زند، مشکلاتی را برای شخصیت های فیلم رقم می زند.
**بازتابی فانتزی از واقعیتی تلخ
از خلال این کش و قوس پس گرفتن فرزند ما لوکشین های مختلفی را می بینیم که نظر مساعد برخی منتقدان را به جهت پرداخت خوب و قابل توجه نسبت به ابعاد آسیب شناختی فیلم ، به همراه داشته است.
صحنه هایی چون زاغه های اطراف شهر که محل تجمع معتادین و خرید و فروش بچه های متولد نشده است، خانه زنی که زنان فاقد سرپناه در آنجا زندگی می کنند که البته چیزی بین یک خانه فساد تا یک کمپ برای زنان معتاد و یا گرمخانه مانندی برای زنان بی سرپناه است و البته تا انتهای فیلم نسبت به این موضوع شفاف سازی ای نمی شود، پارکی که محل تجمع معتادین و دزدانی است که همه همدیگر را می شناسند و... اگرچه تحسین برخی منتقدان را به همراه داشته اما چنین بازتاب هایی نمایندۀ واقعی از شرایط اجتماع نیستند.
در واقعیت زنان بی سرپناه و معتادی که مجبورند شبها را در گرمخانه یا به قول بهزیستی ها در «شِلتر» بمانند و بخوابند، ثبات و تجملی در نوع اشیا و سبک زندگیشان ندارند. آنان زنان از این جا رانده و از آنجا مانده ای هستند که به دلیل طرد خانوادگی و اجتماعی و گیر کردن در مسائلی چون اعتیاد، تن فروشی، دزدی و ... به چنین مکان هایی پناه آورده اند.
به رغم صحبت های کارگردان، عوامل و نقش اول این فیلم سارا بهرامی که از گرمخانه های شهرداری و زنان بی سرپناه دیدن کرده اند به نظر می رسد تحقیقات و بررسی آنها یا ناکافی است و یا تلاش دارند وقایع را کمی جذابتر از آنچه وجود دارد نشان دهند. وگرنه هر کسی که برخوردی با شلتر یا سرپناه های بهزیستی و یا گرمخانه های شهرداری داشته باشد می داند که تصور داشتن اتوی مو و وسایل این چنینی برای زنانی که کوله بارشان به دوششان است و در خیابان زندگی می کنند تصوری اغراق گونه و فانتزی است.
**گره هایی که باز نمی شوند
صحنه هایی چون رها کردن کودکی شیرخوار در ماشینی که در برف گیر کرده توسط مادر و یا غیبت پدری که معلوم نیست به دنبال نجات رفته یا خودش نیز به نوعی گریخته است در گذشته و تقلای اغراق گونۀ پدر و مادر برای نگه داشتن همان بچه در زمان حال و موضوعاتی از این دست که در فیلم کم نیستند، ابهامی نسبت به ذهنیت و درونیاتی که شخصیتهای فیلم به آن معتقدند را بیان می کند و نشان می دهند که کارگردان اصلأ نتوانسته شخصیت هایش را باز کند و به مخاطب امکان شناخت و همراه شدن با آنها را بدهد.
آنچه در این نوشته اهمیت دارد به دور از مؤلفه های زیباشناختی، تمرکز بر مؤلفه های جامعه شناختی و آسیب شناسانه ای است که فیلم ادعای واکاوی و بررسی آنان را داشته اما به شیوه ای کاملأ ضعیف عمل کرده است. تصویر و تصوری نخ نما از زنی معتاد با لباسهایی ژنده و دندانهایی خراب، شعارگونگی و درس اخلاق دادن شخصیت ها، بدون مقدمه چینی پریدن شخصیت ها در وسط صحنه و ناشناخته ماندن علت های مشکلاتشان برای مخاطب و ... باعث ضعیف عمل کردن فیلم در انتقال معنا شده است.
مهمترین ویژگی و رسالت فیلم اجتماعی باید در قدرتش در بیان مفاهیم و موضوعات، بدون کمترین سوءتفاهم و بیشترین اثرگذری باشد زیرا سینمای واقع گرای اجتماعی نماینده بخشی از تجارب جامعه و آدمهایی است که این معضل و مساله را با تمام وجودشان حس کرده اند. که البته دارکوب در رسیدن به آن بسیار ضعیف عمل کرده است و فیلم سراسر گره هایی است که حتی وقتی تیتراژ انتهایی را می بینیم هم، جوابی برایشان پیدا نکرده ایم.
**کلیشه هایی که تکرار می شوند
جوابی که شعیبی به چرایی نامگذاری فیلمش داده است اگرچه این بوده است که: «دارکوب به درخت می کوبد و صدا می دهد و این مثل خبر رسانی است؛ بدون اینکه کلامی گفته شود، می گوید مردم بدانید در زیر پوست این شهر چه خبر است» اما در نهایت و با توجه به محصول تولیدیش چندان به هدفی که مد نظر داشته نرسیده است و از بیان صرف کلیشه هایی نخ نما فراتر نرفته است. البته این مشکلی کلان است و به نظر می رسد این ضعف جدی به ساختار سینمای ما و فیلم هایی نظیر دارکوب وارد است که حتی در ژانرهایی که از کمدی و فروش گیشه فاصله می گیرند و تلاش در بررسی معضلات و مسائل اجتماعی دارند هم، خیلی از سطح فاصله نمی گیرند و عمق موضوع را دست نزده باقی می گذارند.
پژوهشم**س-ب**1552

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/91587/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

فواید خواندن کتاب برای جنین

شخصیت فرزندتان را به خاطر نمره ضعیف تخریب نکنید.

برای فرزند دوم آمادگی دارید یا نه؟

بهترین طرز برخورد با بچه های وابسته

در خاطره سازی برای کودکان افراط نکنید

طلاق و برخورد صحیح با بچه ها

چگونه هوش فرزندمان را پرورش دهیم؟

اگر فرزندتان 6 سال دارد...

چگونـه تمـرکـز کـودکان را افـزایـش دهیـم؟

طلاق با کودکان شما چه می کند

10 جمله ویرانگر که نباید به کودکان گفت!!

اگر فرزندتان خجالت می کشد، بخوانید!

نترس، کنارت هستم

من باوردارم که تو می توانی

روزگار سخت یک کودک

علت و روش های درمان ناخن جویدن در کودکان

برخورد صحیح با عادت های نادرست کودکان

تاثیر دلبستگی ایمن بر کسب ایمان کودک

سی راه برای افزایش بهره هوشی کودکان

اول مهر و دردسر خواب بچه ها !

7 نکته کلیدی برای تشویق کودکان به آموختن

عادت به مطالعه را در دانش آموزان تقویت کنیم

کودکان چگونه فکر می کنند

خشم کودک در دست والدین

8 نکته درباره اتاق مطالعه

از کودکی ام بزرگی ام را بشناس

مدرسه یعنی مدرسه !

50 روش برای به ظهور رساندن استعداد کودکان

فرزند پیش دبستانی شما می تواند کتاب بخواند !

کابوسی به نام دیکته

نقش رسانه های آموزشی در فرآیند یادگیری

روش هایی برای افزایش توجه و تمرکز کودکان

برای فرزندتان یک مادر کامل هستید یا کافی؟ !

با ترس کودکان از پزشک چه کنیم؟

تنبیه؛ خوب یا بد. مساله این است!

داشتن کودکی شاد و با استعداد با این 50 کار

اگر فرزندتان در هیچ کاری موفق نیست !

شاه کلیدهایی برای والدین

بیش فعالی را از 4 سالگی جدی بگیرید

نقاشی کودکتان را تحلیل کنید !!

هیجان کودک برای ورود خواهر یا برادر کوچک‌تر

به طور کلی سیر نقاشی بدین ترتیب است :

انواع روش های محبت کردن به کودکان!

چگونه سوالات جنسی فرزندم را پاسخ دهم؟

نکته های کاربردی برای تربیت فرزندان تان

علت دروغگویی کودکان چیست ؟

قفل زبان کودکان را چگونه بگشاییم ؟

چطور کودکان رادر مرگ عزیزان همراهی کنیم؟

اگر نمی خواهید بچه ها جیغتان را در بیاورند!

ایجاد اعتماد به نفس با دادن پول توجیبی