آریا بانو

آخرين مطالب

/گزارش از کرسی آزاداندیشی "علل مصرف مشروبات الکلی" در بندرعباس/

واکاوی علت گرایش به مصرف مشروبات الکلی اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - در یک ماه اخیر شاهد مسمومیت و فوت تعداد بسیاری از مصرف‌کنندگان مشروبات الکلی در کشور بودیم، به‌طوری‌که سخنگوی سازمان اورژانس کشور از افزایش آمار مسمومان و شمار فوتی‌های ناشی از مصرف الکل در کشور به 371 نفر خبر داده و گفته بود که از این تعداد 32 نفر فوت، 167 نفر ترخیص و 173 نفر همچنان بستری هستند. تعداد فوتی‌ها به تفکیک 18 نفر در هرمزگان، 6 نفر در خراسان شمالی، پنج نفر در البرز، 2 نفر در کهگیلویه و بویراحمد و یک نفر در فارس بود.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش جوانان به مشروبات الکلی کمبود و گرانی تفریح و سرگرمی برای جوانان است. در اصل جوانی که از آموزش مهارت‌های زندگی سالم در مدرسه و دانشگاه محروم بوده است مصرف مشروب را تفننی برای خود می‌دانند. براساس یک پژوهش، 80 درصد جوانانی که در آن شرکت کرده‌اند سابقه بیش از یک یا دو بار مصرف داشته‌اند و 94 درصد از کل شرکت‌کنندگان گفته‌اند فقط در جمع دوستان و همسالان تشویق به مصرف‌شده‌اند. همچنین 89 درصد از افراد عنوان کرده‌اند که الکل طبی یا الکل سفید اصلی‌ترین مشروب مصرفی آن‌ها بوده است.

به گزارش ایسنا، کرسی آزاداندیشی "علل مصرف مشروبات الکلی" با همکاری انجمن علمی حقوق دانشگاه پیام نور واحد بندرعباس و انجمن علمی جامعه‌شناسی این دانشگاه برگزار شد. این برنامه با داوری محبوبه مهرابی، محمد کمالی و ایوب زینلی در دانشگاه پیام نور بندرعباس برگزار شد.
در ابتدای این کرسی آزاداندیشی، یکی از دانشجویان حاضر با بیان اینکه مصرف مشروبات الکلی در برخی از خانواده‌ها به‌نوعی جزئی از فرهنگ آن خانواده است، عنوان کرد: بعضاً حتی تجویز پزشک را بهانه می‌کنند و مصرف آن را بلامانع می‌دانند. مشکل این است که بعضی از این افراد پس از مصرف با حضور در سطح شهر آرامش را از خانواده‌ها سلب می‌کنند." چرا این‌گونه افراد برای لذت خود آرامش را از سایر افراد سلب می‌کنند؟"
دانشجوی دیگری نیز با بیان اینکه در بیشتر کشورها برای مصرف الکل فرهنگ‌سازی انجام‌ شده است و در ایران این کار صورت نگرفته است، افزود: به عقیده شخصی‌ام هر خانواده‌ای معایب و مزایای استفاده از این نوشیدنی‌ها را به فرزند خود آموزش دهد و انتخاب را بر عهده او خود قرار دهد. همه ما موظف هستیم آنچه را که می‌دانیم و از صحت آن نیز مطمئن هستیم باید آن را به همگان بگوییم.
وی با بیان اینکه بسته به میزان مصرف الکل تأثیرات آن نیز متفاوت است، افزود: وجود 50 درصد الکل در خون سبب مرگ فرد می‌شود.

یکی از حضار نیز بیان کرد: خداوند به انسان قدرت انتخاب و اختیار داده است، چندین سال است که مدام از مضرات مصرف الکل سخن می‌گویید چه تأثیری داشته است؟ چرا و به چه علت آمار تعداد مصرف‌کنندگان بالا می‌رود و میانگین سنی مصرف‌کنندگان کم می‌شود؟ می‌گویید وجود 50 درصد الکل در خون سبب مرگ می‌شود؟ آیا اطلاعی از آمار مرگ و میر به علت رانندگی با خودروهای ایرانی در جاده‌های نا امن کشور دارید؟ آیا اطلاع دارید که به دلیل خطاهای پزشکی چند نفر در بیمارستان‌ها جان خود را از دست می‌دهند؟
در ادامه عضو هیأت علمی حقوق دانشگاه پیام نور با بیان اینکه کشور ما یک کشور اسلامی است و ممنوعیت و صدور مجازات مصرف مشروبات الکلی منافاتی با دین ندارد، عنوان کرد: افراد چه معتقد باشند و چه نباشند مصرف الکل و نوشیدنی‌های الکلی در ایران غیرقانونی و جرم است و برای آن مهم نیست پایبند به چه دین و مذهب و فرهنگی هستیم، تنها مکلف هستیم که تابع قوانین کشورمان باشیم.
ایوب زینلی با اشاره به اینکه در این برنامه دانشجویان و حضار آزادانه می‌توانند نظرات خود را بیان کنند، عنوان کرد: هدف از این کرسی آزاداندیشی این است که حضار از مصرف‌کنندگان این نوشیدنی‌ها هستند، با توجه به تمام محدودیت‌ها و مضرات آن دلایل مصرفشان را بگویند یا اینکه حتی اگر مصرف‌کننده آن نیستند هم برداشت خود را اعلام کنند.
وی با بیان اینکه شاید طرح سؤال "آیا مصرف شرب خمر مسئولیت کیفری دارد؟ " و سپس ارائه توضیحات در تفهیم علت ممنوعیت مصرف الکل بهتر عمل کند، افزود: زمانی که این موضوع اثبات شود که فرد شرب خمر کرده است و یا 4 نفر شهادتی مبنی بر تائید مصرف مشروبات الکلی ارائه دهند، قانون این اجازه را دارد که به دلیل نقض قوانین صورت گرفته توسط شخص مجازاتی را اعمال کند. البته در برخی از اقلیت‌های دینی شرب خمر آزاد است اما با هر دین و مذهبی مصرف الکل در ایران در ملاء عام ممنوع است.
زینلی با اشاره به اینکه در سال 94 در مقطع کارشناسی ارشد پایان‌نامه‌ای با عنوان"بررسی عوامل اجتماعی مؤثر بر گرایش مشروبات الکلی موردمطالعه مردان 18 تا 32 ساله بندرعباس" ارائه‌شده است، بیان کرد: نتایج اعلام‌شده در این مقاله به این صورت است که هرچه سطح تحصیلات بالا باشد گرایش به مشروبات الکلی بیشتر است و رابطه معناداری بین میزان استفاده از رسانه‌های جنبی و میزان مصرف مشروبات الکلی وجود ندارد و نیز ارتباط با گروه همسالان بیشترین تأثیر و پایگاه اجتماعی کمترین تأثیر را در گرایش مصرف الکل دارد. دانشجویان بیشتر از غیر دانشجویان و متأهلان کمتر از مجردان از مشروبات الکلی استفاده می‌کنند. همچنین هرچه مشکلات خانوادگی افزایش یابد گرایش به مصرف مشروبات الکلی نیز افزایش می‌یابد.

عضو هیأت علمی حقوق دانشگاه پیام نور عنوان کرد: عوامل تشکیل‌دهنده قانون سه دسته مذهب و دین، ایدئولوژی سیاسی، عرف و درخواست‌های جامعه هستند. سیاست مقننه در طول 40 سال هیچ تأثیری در تغییر نگرش جامعه نداشته است.
وی تصریح کرد: طی پژوهشی که توسط گروهی از جامعه شناسان در دانشگاه خوارزمی انجام شد، نتایج به‌دست‌آمده این‌چنین بیان شد که دانشجویان قبل از ورود به دانشگاه نگاهی منفی و مخالف به مصرف مشروبات الکلی داشته‌اند و پس از ورود به دانشگاه، دانشگاه به‌جای اینکه این نگاه را تقویت کند، آن را تضعیف می‌کند.
زینلی در پایان گفت: طبق قانون اساسی مصرف الکل و شرب خمر در هر حالتی ممنوع و غیرقانونی است و هیچ دلیلی برای توجیه مصرف قابل‌پذیرش نیست.
همچنین یک استاد دانشگاه نیز در این خصوص بیان کرد: سال‌ها پیش رخداد مرگ با مشروبات الکلی اتفاق افتاد اما این بار به دلیل تأثیر زیاد فضای مجازی هرمزگان بر سر زبان‌ها افتاد.
وی بیان کرد: به نظر می‌رسد میان وضعیت اقتصادی و الگوی مصرف مشروب رابطه مستقیمی وجود دارد. از عوامل مصرف مشروبات الکی نیز نبود امکانات تفریحی و اماکن ورزشی مجهز بوده است.
کمالی عنوان کرد: گران شدن مشروبات الکلی خارجی عامل گرایش مصرف دست‌ساز این نوشیدنی‌های غیرمجاز الکلی است. به عبارتی مصرف مشروبات الکلی باکیفیت خوب در اختیار قشر مرفه جامعه است.
وی گفت: در میان دانشجویان این عقیده وجود دارد، که ضرر مشروب کمتر از مواد مخدر است. امیدواریم که مصرف مشروبات مخصوصاً در میان جوانان کاهش یابد.
تهیه و تنظیم از اسما سارنگی، خبرنگار ایسنا
انتهای پیام


لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/95165/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

روزنامه خراسان: منتظر واردات خودروهای برند معتبر نباشید؛ خودرو وارداتی همین چینی هاست،شاید هم روسی و کمی هم هندی

جزئیات واردات خودرو به مناطق آزاد

قیمت خودروهای وارداتی اعلام شد

تولید ایران‌خودرو و سایپا؛ هر روز کمتر از دیروز!

ثبت‌نام سومین مرحله قرعه‌کشی خودرو آغاز شد | اسامی خودروها، قیمت و زمان تحویل

کدام خودروها فرسوده محسوب می‌شوند؟

زمان ثبت نام سومین مرحله قرعه‌کشی یکپارچه خودرو تمدید شد

سرقت قطعات خودروهای وارداتی در گمرک/ خودروها را بی زاپاس و ضبط به ما تحویل دادند

صادرات خودرو بیشتر شبیه شوخی است

قرعه‌کشی سومین مرحله سامانه تخصیص خودرو، امروز ساعت 14

سود میلیاردی واردات خودرو برای مافیای دولتی! /مردم امسال منتظر خودروی وارداتی نباشند

قرعه‌کشی سومین فروش یکپارچه خودروها/زمان اعلام نتایج

سود میلیاردی واردات خودرو برای مافیای دولتی!/ مردم امسال منتظر خودروی وارداتی نباشند

سناریوهای برجامی واردات خودرو

وارداتی‌های بازار خودرو گران شدند/ آخرین قیمت تویوتا، رنو، کیا و هیوندای

نتایج سومین مرحله قرعه‌کشی خودرو اعلام شد

عکس | کیا سول 600 میلیون تومانی در کره ، گزینه جدی واردات به ایران می شود؟

نماینده مجلس: تعیین عوارض شناور برای واردات خودرو یعنی سجده در برابر پراید

بررسی نوسانات قیمت خودرو در بازار 10 روز اخیر

تکلیف خودروهای توقیفی در گمرک مشخص شد/ فقط ترخیص این خودروها ممنوع است

شروط عجیب و غریب برای واردات خودرو

لکسوس، بنز، پورشه، بی ام و، کیا و هیوندا به مزایده می‌روند

قیمت پراید برابر با یک سال‌ و نیم درآمد خانوارهای شهری/ رشد 17 برابری قیمت پراید در 11 سال

تا کی مردم باید تاوان ارابه های مرگ و مافیای خودرو را بدهند؟

واردات «غیراقتصادی» برای خودروی اقتصادی

قرعه‌کشی خودرو هر ماه برگزار خواهد شد

افزایش قیمت خودرو در جهان

با آئین‌نامه نوشته شده برای واردات، قیمت خودرو بدون تغییر باقی می‌ماند

خودرو در پسا قرعه‌کشی

آغاز مزایده خودرو های خارجی/فرصتی برای شیفتگان خودروهای لوکس

مزایده خودرو های خارجی آغاز شد

راز حراج لوکس‌های دپویی | تاثیر ورود دپویی‌ها به بازار

خداحافظی با سمند و پژو 405

جهش دلار خودروهای چینی بازار را گران کرد/ برلیانس کراس 20 میلیون تومان گران شد

سامانه یکپارچه فروش خودرو حذف شد

گرانی مجدد خودرو در راه است؟

فردا آخرین مهلت بازدید و ثبت قیمت در مزایده خودروهای خارجی

جزئیات حذف فروش خودرو در سامانه یکپارچه خودرو/ قرعه کشی محصولات ایران خودرو ادامه دارد

لیست برندگان مزایده خودرو‌های خارجی 16 مهر اعلام می‌شود

حراج مال غیر در مزایده خودرو؟

آغاز فروش 3ماهه و یکساله 8 محصول ایران خودرو+ جدول

اجرای 2 طرح فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا (+جدول و جزئیات)

سامانه یکپارچه، بازنده پرهیاهو؟

مردم قدرت خرید خودروی صفر ندارند

زمان قرعه کشی محصولات ایران خودرو تغییر کرد

منتظر خودروهای وارداتی نباشید/ وعده کاهش قیمت خودرو اشتباه بود

برگزاری دور جدید مزایده خودروهای خارجی رسوبی

وزیر صمت : واردات خودرو به طور قطع انجام می‌شود/ تایید شرایط دو شرکت برای واردات خودرو

پیشنهادهای قیمتی خودروسازان به صمت رسید/ اصلاح قیمت خودرو قطعی شد

پژو پارس رکورددار خرید شد/ ثبت نام حدود 3 میلیون نفر برای خرید 10 هزار خودرو