آریا بانو

آخرين مطالب

سینماتک موزه سینما با گزیده چهل سال سینمای ایران آغاز به کار کرد فرهنگی هنری

  بزرگنمايي:

آریا بانو - ویژه برنامه "نمایش گزیده چهل سال سینمای ایران" در موزه سینمای ایران افتتاح شد.


به گزارش هنرآنلاین ، آیین گشایش ویژه برنامه "نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران" پنج‌شنبه 26 مهرماه در سینمافردوس موزه سینما برگزار شد و این برنامه در نخستین روز با اکران فیلم‌های "آقای هیروگلیف" و "شهدا" که تا به حال به روی پرده نرفته بودند، آغاز به کار کرد.
در ابتدای این برنامه، علی بختیاری طراح و برنامه‌ریز این ویژه برنامه درباره دلیل نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران در موزه سینما توضیح داد: با توجه به حضور جناب آقای دکتر علیرضا قاسم‌خان به عنوان مدیرعامل موزه سینمای ایران که سابقه راه‌اندازی سینماتک موزه هنرهای معاصر ایران در دهه 70 را داشتند، من این فرصت را غنیمت شمردم و پیشنهاد راه‌اندازی یک سینماتک تخصصی مطالعات سینمایی ایران را ارائه کردم.
وی افزود: تعداد بسیار زیادی اشیاء و اسناد درجه یک در موزه سینما موجود است اما فکر کردیم که باید مکان و امکانی برای دیده شدن فیلم‌های سینمایی نیز ایجاد کنیم؛ از این رو تصمیم گرفتیم که برای شروع این سینماتک به گزیده چهل سال سینمای ایران بپردازیم.
بختیاری با بیان اینکه پرداختن به تمامی فیلم‌های چهار دهه سینمای ایران و نمایش آن‌ها در چند هفته امکان‌پذیر نیست، به معیار انتخاب گزیده آثار اشاره کرد و گفت: برای انتخاب و گزینش آثار معیار قرار دادیم و معیار گزینش ما این بود که طیف گسترده‌ای از انواع و اقسام مختلف فیلم‌های ساخته شده در این چهل سال را داشته باشیم یعنی نه الزاما فقط فیلم‌های به اصطلاح فاخر و یا هنری. برای همین در جدول ویژه برنامه نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران فیلم‌ها با ساختارها و در گونه‌های مختلفی به چشم می‌خورند.
وی ضمن قدردانی از مساعدت لادن طاهری مدیرکل فیلمخانه ملی ایران در اجرایی شدن این برنامه، بیان کرد: بدون حمایت فیلمخانه ملی ایران اجرایی شدن این پروژه کاملا غیرممکن بود. خانم طاهری و همکارانشان در فیلمخانه ملی ایران پشتیبانی فوق‌العاده‌ای از این برنامه داشتند چراکه همان‌طور که می‌دانید تبدیل شدن نسخه‌های موجود در فیلمخانه به نسخه‌های باکیفیت و قابل نمایش با تکنولوژی که امروز در اختیار داریم، از نظر نیروی انسانی و زمانی بسیار پرهزینه هستند.
بختیاری به فیلم‌ سینمایی "شهدا" ساخته داریوش کوشان اشاره کرد و گفت: این فیلم چندین دهه در شرایط نامناسبی نگهداری شده و آن‌قدر گمنام بود که حتی اسم آن نیز در هیچ فیلمشناختی ثبت نشده است. از این رو تبدیل چنین فیلم‌هایی به نسخه‌های قابل نمایش که امروز بتوان پای نمایش و مطالعه آن‌ها نشست، برای فیلمخانه ملی ایران بسیار پر زحمت بود.
وی در پایان صحبت‌های خود از سارا خداکرمی مدیر روابط عمومی موزه سینمای ایران و مرتضی آکوچکیان، گرافیست و طراح پوستر ویژه برنامه "نمایش گزیده چهل سال سینمای ایران" نام برد و از آن‌ها قدردانی کرد.
در ادامه، سید حسن حسینی، پژوهشگر برجسته سینما و مطالعات فرهنگی به معرفی و بررسی دو فیلم سینمایی "شهدا" و "آقای هیروگلیف" از تولیدات سال‌های 1359 و 1358 پرداخت و سپس این فیلم‌ها برای مخاطبان روی پرده رفت.
علیرضا قاسم خان مدیرعامل موزه سینمای ایران، لادن طاهری مدیرکل فیلمخانه ملی ایران، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ایران، آسیه مزینانی معاون فرهنگی و هنری خانه هنرمندان و احمد امینی کارگردان سینمای ایران از جمله حاضران در آیین گشایش ویژه برنامه "نمایش گزیده‌ چهل سال سینمای ایران" بودند.
این برنامه که تا پایان سال 1397 ادامه خواهد داشت، پنج‌شنبه‌های هر هفته در دو سانس 15 و 17 دو فیلم سینمایی ویژه مخاطبانی که در این گردهمایی ثبت‌نام کرده‌اند، اکران می‌شوند.
پژوهشگران، دانشجویان و علاقه‌مندان می‌توانند برای اطلاع از برنامه و زمان‌بندی اکران فیلم‌ها به سایت موزه سینمای ایران http://cinemamuseum.ir/ مراجعه و جدول نمایش فیلم‌ها را دریافت کنند.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/96327/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

افتخارات زودگذر!

قبل از صدمه خوردن، «نه» بگویید

سر و صدا را تحمل کنید تا روانی نشوید

تیزهوشی مغز با یادگیری یک زبان دیگر

می‌توانید یک روز بدون تلفن‌ همراهتان زندگی کنید؟

تغذیه مناسب راهی برای مبارزه با استرس

حرف هایی که نباید به یک فرد افسرده بزنید

قلب شما هم صبح شنبه را دوست ندارد!

چه کسانی به موفقیت دیگران غبطه نمی خورند؟

مواظب حرف زدن خود باشید!

10 دلیلی که باعث می‌شود از شغل خود متنفر باشید

علائمی که می گویند اضطراب دارید

از کجا بفهمیم غمگین هستیم یا افسرده؟

فیلم غمگین ببینید تا آرام‌تر شوید

همراهی با فرزندان تا کجا؟

4 مشکل سلامت روانی که در بین زنان متداول‌تر است

وقتی صبرتان لبریز می‌شود چه باید بکنید

نشانه های تشخیص استرس بیش از حد چیست؟

ذهن ناخودآگاهتان را از نو برنامه‌ نویسی کنید

وسواس فکری

چرا همه آدمها به دنیا از دیدی متفاوت نگاه می‌کنند؟

کسب احترام، با این راه‌های ساده

8 نشانه که علامت استرس کاری هستند

علت حرف زدن در خواب برخی افراد چیست؟

این رفتارها جسم و روان تان را تخریب می کنند

10 نکته برای اینکه با وجود استرس راحت بخوابید

چرا شکست می‌خوریم؟

علت افسردگی زنان، در مراحل مختلف زندگی

چرا برخی از افراد از پیر شدن می‌ترسند؟

چگونه با مرگ عزیزان کنار بیاییم؟

اگر می‌خواهید آدم دل‌چسب‌تری باشید،رمان بخوانید!

با این روشها افسردگی را فراموش کنید

چطور مچ یک دروغگو را بگیرید؟

وقتی خبر ازدواج مجدد همسر سابقتان شما را به هم می‌ریزد

وقتی والدینتان خیانت می‌کنند چه باید بکنید

اعتماد چیزی که این روزها گم شده

چگونه در 50 سالگی جوانتر به نظر برسید!

چگونه میان خواهر و برادرها مصالحه کنیم؟

نقش خانواده در عبور ایمن نوجوان از فضای مجازی

بلوغ زودرس نوجوانان امروز، از علل تا راه های درمان

چطور مهرطلب ها را بشناسیم؟

آیا افراد باهوش‌ احمق‌اند؟

اگر دوست تان این ویژگی ها را دارد، دشمن شماست

دلشوره‌ و اضطراب ناگهانی را جدی بگیرید!

زبان بدن شما چه می گوید؟

چرا باید راز دار باشیم؟

فعالیت زیاد در شبکه‌های اجتماعی باعث افسردگی میشود

چرا اعتماد به نفسم پایین است؟

چرا وقتی عصبانی هستم به دیگران گیر می دهم؟

مدیریت زمان با این 8 ترفند مهم