آریا بانو

آخرين مطالب

جایی برای همه مادران جهان اجتماعي

  بزرگنمايي:

آریا بانو - شیراز- شیراز علاوه بر دیگر ویژگی های ممتاز فرهنگی و اجتماعی، محل شکل گیری بنیادی مقدس به نام « مادر » است که با برنامه ریزی مدون، در پی قدردانی از مادران جهان است.

به گزارش ایرنا، این بنیاد با نام مقدس «مادر» و برای همه مادران جهان شکل گرفته و با تلاش های بنیانگذار آن امروز اندیشه های جهانی دارد.
قصه مادری روستایی که از دل سنگ‌های کوه روزی فرزندانش را در می‌آورد یا آن که بی‌ چشمداشت مادرترین نامادری 11 فرزند شد و با هزاران گره ریز قالی آن‌ها را بزرگ کرد یا آن مادر دیگر که کشاورزی می‌کرد تا هر 9 فرزندش درس بخوانند و همه فرزندانش زیر بال و پر او زنان و مردانی بزرگ شوند.
و هزاران قصه دیگر که ماجرای فداکاری‌ها، صبوری‌ها و عاشقانگی‌های مادرانه است و اشک به چشم و بغض به گلو می‌فشارد، تنها داستانک‌هایی از هزاران صفحه مادری است که از لحظه‌ای که زنی برای مادر شدن آغوش می‌گشاید، خود را برای آن آماده می‌کند.
این قصه‌ها هر روز در هر گوشه و کنار زمین رخ می‌دهد،‌ خواه در دل کوه‌های سرسخت زاگرس یا صحراهای دورافتاده آفریقا. این قصه‌ها راز و رمز‌های زندگی‌ مادرانه است و نشان همان خط و چروک‌های دست و صورت و پیشانی است که گاه پیش از آنکه پیری بیاید روی چهره مادران نقش می‌بندد.
کاشف این روایت‌ها، مردی است که خود، سال‌ها پیش در سیاه‌ چادر‌های عشایر و در پهنه دشت «ارژن» ارس زاده شده است، از پدری کشاورز و مادری زحمتکش.
« غلامرضا محمدی» که امروز بنیانگذار بنیاد فرهنگی بین‌المللی مادر است، عضوی از خانواده‌ای 11 نفره عشایری بود که تلاش‌ها، صبوری‌ها، دلدادگی‌ها و از خود گذشتگی مادر و پدرش او را به یکی از مهندسان توانمند در رشته جاده‌سازی بدل کرد و شکیبایی به پای محرومیت و فقر و زندگی در غربت، تنها به واسطه والدینش میسر شد.
پدرش که برای مشوش نشدن احوال او که در خارج کشور تحصیل می کرد، وصیت کرد مادامی که فرزندش مشغول تحصیل است، از خبر فوتش مطلع نشود.
پدر مهربان خانواده درگذشت و مسئولیت بزرگ‌ کردن پنج فرزند یتیم حاضر در خانه در شرایط فقر و تنگدستی بر دوش مادر افتاد.
این رویداد‌ها و درس ایثار و از خودگذشتگی مادر به فرزندان، غلامرضا محمدی را به خیری آبادگر و بنیانگذار بنیادی با نام مادر بدل کرد.
** روستازاده ای از دل صحرا هستم
محمدی خود را این‌گونه معرفی می‌کند: من روستا زاده ای هستم که از دل صحرا زیر چادر سیاه از مادری متولد شد که عشق، ایثار و صبر به من آموخت و پدری که به خاطر عشق من به تحصیل، چشم بر همه وابستگی‌هایش به فرزندش بست و بی‌دیدن او از دنیا رفت.
علاقه به پدر باعث شد تا این خیر با نام و یاد او، حاج‌حسین محمدی، در زادگاهش مراکز خدماتی، درمانی و فرهنگی بسازد.
محمدی در وصف مادرش نیز می‌گوید: وجود مادرم برایم قداست بسیار داشت، او هم رفیقم بود، هم پدرم، او 44 سال پس از رفتن پدرم چنان با من زندگی کرد که من کمتر احساس یتیمی کردم.
این علاقه باعث شد او در اندیشه انجام کاری برآید که بتواند یاد و نام مادرش را برای همیشه ثبت کند.
او می‌گوید: مادرم در سال‌های پایانی عمر دچار سرطان بود، در فکر ساختن بنایی به نام او نبودم؛ چراکه قداست مادر را نمی توان در یک زمان و یک مکان محبوس کرد، زیرا پاکی و محبت و نام و یاد او بیش از اینها است که بخواهم یا بتوانم مکانی را به نامش کنم.
** جایی برای همه مادران جهان
محمدی ادامه می‌دهد: تصمیم گرفتم به مناسبت زادروز مادرم که 11 مهرماه بود، نه تنها برای او که برای همه مادران جهان کاری کنم. اردیبهشت ماه سال 1393 بود، از آن زمان پایه‌ریزی بنیادی با نام مادر را آغاز کردم، اهداف آن را نوشتم و این حدیث نبوی را که می‌فرماید: " بهشت زیر پای مادران است"، چراغ راهم قرار دادم.
بدین‌گونه بود که بنیانگذار بنیاد مادر، در یازدهم مهرماه سال 1393 این بنیاد را در شیراز راه‌اندازی کرد و یکی از اهداف آن را یافتن مادرانی در سراسر جهان تعریف کرد تا از آن‌ها قدردانی کند.
او توضیح می‌دهد: در جهان عنوان‌های بسیاری برای انسان‌ها وجود دارد، استاد شایسته، پزشک شایسته، سردار نمونه؛ اما هیچوقت کسی یادی از مادر نمونه نکرده است؛ غافل از آنکه این سقوط اخلاقی و چالش هایی که بخشی از جامعه ما را در بر گرفته، از خانواده برمی‌خیزد، خانواده‌ای که قلب آن، مادر است.
محمدی معتقد است: اگر مادرانی متعالی داشته باشیم، جهانی خوشبخت داریم، مادرانی که از دل کوه برای فرزندانشان نان در می‌آورند، مادرانی که استادان برترین دانشگاه‌ها هستند، آنان که بیسوادند اما برای تحصیل فرزندشان از همه‌چیز گذشتند، این‌ها نمونه‌های خوشبختی‌های جهانی است که مادران آن را می‌سازند.
وی اساس و اصول کار بنیاد را بر دو موضوع نهاده است، نخست آنچه در منشور بنیاد مادر آمده است و دیگر، اهداف هفتگانه بنیاد مادر.
** غیر دولتی هستیم و غیر سیاسی
بنیانگذار و مدیرعامل بنیاد فرهنگی بین المللی مادر، منشور این بنیاد را خط قرمز آن می‌خواند و می‌گوید: بنیاد مادر، یک بنیاد فرهنگی بین‌المللی است که به‌صورت غیر دولتی فعالیت می‌کند و وابسته به هیچ سازمان، نهاد، حزب یا گروهی نیست و هر گونه فعالیت سیاسی در آن ممنوع است؛ همچنین هرگونه تبعیض از لحاظ زبان، رنگ، ملیت، قومیت، فرهنگ، عقیده و مذهب از منظر این بنیاد مذموم است.
او اهداف هفتگانه بنیاد مادر را آشنایی جامعه به ویژه نسل جوان با جایگاه و نقش والای مادر و ارتقا و بازآفرینی ارزش‌های قداست‌آمیز او از منظر خانوادگی، اجتماعی و فرهنگی؛ تببین و تاثیر نقش مادران در ساختن جامعه‌ای ایده آل؛ پررنگ کردن مسئولیت‌های جامعه به ویژه فرزندان در قبال حقوق مادران؛ آموزش مسئولیت‌های خطیر مادری به زنان جوان در قبال فرزندان و رفتار متقابل آنان نسبت به مادران؛ ایجاد مراکز مشاوره برای مادران؛ فراهم‌آوردن زمینه آموزش از مهد کودک تا دانشگاه و نیز انتخاب مادران نمونه و برگزاری آیین نکوداشت در هر دو سال یک بار قرار داده است.
بنیانگذار « بنیاد مادر» از مادر در همه جوامع فرهنگی با عنوان یک شاخص یاد می‌کند که حتی لفظ مشترک آن در میان ملت‌ها، نمادی برای اهمیت وجودی آن در خانواده‌ها است.
** مادر، جایگاه قدسی دارد
محمدی با بیان اینکه باید جایگاه مادر را برای جامعه به ویژه نسل جوان تبیین کنیم، می‌گوید: نسل جوان باید بداند مادر فقط به جنسیت زنانه‌اش محدود نمی شود، بلکه او جایگاهی قدسی دارد.
بنیانگذار بنیاد مادر با اشاره به اینکه تربیت فرزند از زمان شکل گیری تا 12سالگی بر عهده مادر است، عنوان می‌کند: مادر مسئول آرامش و پدر مسئول آسایش است و از همین رو ضمن تاکید بر جایگاه قدسی مادر باید آموزش مادری را نیز برای نسل جوان آغاز کنیم.
وی می‌افزاید: دختران باید به خطیر بودن مسئولیتشان آگاه شوند و بدانند مادری وظیفه‌ای دشوار است که به از خودگذشتگی فراوان نیاز دارد.
** بنیاد مادر خیریه نیست، نهادی است فرهنگی
محمدی با اشاره به اینکه بنیاد مادر در راستای از بین بردن تنگناهای مادران در جامعه نیز فعالیت می‌کند، تشریح کرد: بنیاد بین المللی مادر خیریه نیست، بلکه نهادی فرهنگی است و فعالیت فرهنگی، هم زمان‌بر است و هم هزینه‌بردار؛ بنابراین تلاش‌های امروز ما در بازه زمانی 20 تا 50 ساله به ثمر خواهد نشست و برای آن نقشه راه علمی نیز تدوین شده است.
** پژوهش هایی برای مادران
مدیرعامل بنیاد فرهنگی بین المللی مادر در این باره به انعقاد تفاهم‌نامه همکاری با پنج دانشگاه معتبر اشاره می‌کند و می‌افزاید: دانشگاه‌های شیراز، تهران، مشهد، شهید بهشتی و تبریز از دو سال پیش به نوبت سمیناری دو روزه به نام جایگاه و نقش مادر در جامعه برگزار می‌کنند؛ همچنین در هر دانشگاه، پنج دانشجو که عبارت است از 2 دانشجوی مقطع ارشد و سه دانشجوی مقطع دکتری در حیطه اهداف بنیاد مادر تحقیق و پژوهش می‌کنند.
وی تاکید می‌کند که خاستگاه بنیاد مادر برای او اهمیتی بسیار دارد و شیراز باعنوان دارنده این جایگاه، هنوز در میان مردم و مسئولان شناخته شده نیست؛ درحالیکه این ابتکار از شهری پایه‌ریزی شده که مهد دانش و فرهنگ و تمدن است و این بنیاد می‌تواند به یکی از شاخص‌های جهانگردی آن بدل شود.
** ثبت بنیاد مادر در 74 کشور جهان
بنیاد مادر تاکنون در 28 استان کشور و 16 شهرستان فارس حضور یافته است و برنامه‌های مستمری را برای یافتن مادران نمونه برگزار می‌کند؛ افزون بر این، از آنجا که این بنیاد، نهادی بین‌المللی است، تاکنون در 74 کشور جهان نیز به ثبت رسیده است.
محمدی ثبت جهانی بنیاد مادر را به عنوان یک سازمان مردم‌ نهاد از کشوری اسلامی موفقیتی شایان توجه برای این بنیاد برمی‌شمرد و آن را در سطح جهانی بی‌نظیر می‌داند.
** در اندیشه انتخاب مادر نمونه ایران
او درباره فعالیت‌های برون‌مرزی بنیاد مادر به ایرنا می‌گوید: با کشور‌های مختلف در تماس هستیم و مطابق شرایطی که سازمان ملل متحد و اکوسوک (شورای اجتماعی و اقتصادی سازمان ملل متحد) برای ما تعریف کرده باید پنج سال در کشور خود فعالیت کنیم و نشان دهیم که دستاوردی موفقیت‌آمیز داشته‌ایم و برای تکمیل این فرآیند در پی انتخاب مادر نمونه ایران هستیم.
محمدی در همین زمینه یادآور می‌شود که اهداف و شاخص‌های بنیاد مادر تاکنون به 30 زبان زنده دنیا ترجمه شده و مجله « پیام مادر» – نشریه این بنیاد - نیز به دو زبان فارسی و انگلیسی در کتابخانه ملی ایران و کتابخانه ملی کشور سوئد به ثبت رسیده است.
او همچنین از سفر خود به کشور سوئد و حضور در جمع هیات مدیره جایزه نوبل طی دو هفته گذشته سخن گفت و در این باره چنین توضیح داد: در راه ثبت بین‌المللی جایزه مادر، با هیات مدیره جایزه نوبل وارد مذاکره شده‌ایم،‌ آن‌ها پیشنهاد‌های ما را شنیده‌اند و هم‌اکنون این طرح در حال بررسی است.
** انتخاب مادر نمونه جهان تا سال 2020
وی می‌افزاید: در روند انتخاب مادر نمونه جهان که تا سال 2020 به سرانجام خواهد رسید، این امتیاز را از اکوسوک گرفته‌ایم که ایران در همه دوره‌های برگزاری این رویداد یک نماینده داشته باشد و دیگر نماینده‌ها از آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و جنوبی، آفریقا، استرالیا و کانادا باشند.
بنیانگذار بنیاد مادر تاکید می‌کند که تلاش این بنیاد بر آموزش و تربیت نسلی است که هم خود،‌ قدردان مقام مادر باشد و هم به مادری نمونه بدل شود و درمان ناهنجاری‌های کنونی در حوزه‌ آسیب‌های اجتماعی که گریبانگیر قشری از زنان شده است را وظیفه دولت می‌داند و سازمان‌های مردم‌نهاد را باعنوان عامل پیش گیری و فعالان حوزه فرهنگی برمی‌شمرد که قرار است طی سال‌های آینده چرخه این آسیب‌های اجتماعی را قطع کنند.
محمدی در این باره معتقد است: درست کردن خانه خراب دشوار است؛ بنابراین گروه هدف این بنیاد در بحث آموزش، دختران پیش از ازدواج هستند، کسانی که وقتی مادر شدند، بدانند چگونه وظیفه مادری را خوب انجام دهند.
** مشاوره به مادران
مدیرعامل این سازمان مردم نهاد (سمن) در عین حال، تاکید می‌کند که اگر قدرت و بودجه دولت را داشتم، ظرف یک سال مشکل کارتن‌خواب‌ها و معتادان و بی خانمان‌ها را حل می‌کردم؛ زیرا هیچ‌یک از این مسائل حل نشدنی نیست؛ اما به نظر می رسد این موضوع اولویت نیست.
بنیانگذار بنیاد مادر در زمینه آموزش و پیشگیری به برگزاری سمینارهای ملی در دانشگاه‌ها اشاره می‌کند و بیان می دارد: در بخش مشاوره‌، این بنیاد 16 مشاور در رشته‌های مختلف را به کار گرفته است که مادران می‌توانند با مراجعه به آنان مشکلات خود را مطرح کنند؛ همچنین کانون وکلای دادگستری فارس نیز برای تسهیل امور در این زمینه اعلام آمادگی کرده است.
محمدی یکی دیگر از اهداف این بنیاد را ساخت مرکزی فرهنگی از مهدکودک تا دانشگاه بیان می‌کند و در توضیح آن می‌گوید: این مرکز با عنوان شهری فرهنگی، فرزندان را از دوران کودکی آموزش می‌دهد و آن‌ها را تا دانشگاه همراهی می‌کند تا وقتی جوانی از این مجموعه دانش آموخته شد، قداست مادر، اهمیت و احترام او وظایف مادری را به نیکی فراگرفته باشد و این موضوع در او نهادینه شده باشد.
** تولد دختر، روز جشن است
بنیانگذار بنیاد مادر می‌گوید: بسیاری از مادران جایگاه خود را نمی‌دانند، فرزندان هم چنین هستند، طرف صحبت من بانوان جوان هستند، کسانی که باید بدانند اگر به خودشان احترام نگذارند، دیگران نیز به آن‌ها احترام نمی‌گذارند. من می‌خواهم قداست مادر را به جایی برسانم که اگر زمانی در هر نقطه‌ای خبر از تولد دختری به گوش رسید، مردم جشن بگیرند.
او ادامه می‌دهد: باید وقتی دختری را در خیابان می‌بینیم به پاسداشت مقام مادری که در آینده خواهد داشت، به او احترام بگذاریم و این‌گونه ریشه‌های درخت فرهنگ و اجتماع را سالم کنیم تا شاخه‌های آن رو به زردی نرود.
7375/ 2027
از: سیده سمیرا متین نژاد

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/96596/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

سامانه ثبت‌نام خودروها 24 امشب بسته می‌شود/ بازگشایی مجدد ٧ و ٨ فروردین

سمت و سوی خودروی 1402

تولید پنج خودروی داخلی متوقف شد

خودرو‌های سواری از قاعده واردات خودرو‌های دست دوم حذف شد

تداوم ممنوعیت واردات خودروهای سواری کارکرده، مصوبه مجلس است

انجمن واردکنندگان خودرو :چرا خودروی چینی 900 میلیونی در ایران یک میلیارد و 900 میلیون تومان می شود؟!

حذف واردات خودروهای کارکرده حاشیه‌ساز شد

وزارت صمت به دنبال وقت کشی در بازار خودرو است/ سال 1402 بازار خودرو آرام می‌شود؟

واکنش نماینده مجلس به مخالفت با واردات خودروهای دست دوم

قیمت‌های جدید خودرو این هفته اعلام می شود؟

قیمت‌های جدید خودرو ابلاغ می‌شود/ زیان انباشته خودروسازان از قیمت‌های پایین و دستوری

رمزگشایی از تصمیم شورای رقابت برای تغییر 30 تا 70 درصدی قیمت خودرو/ نجفی‌منش: منتظر شکست قیمت‌ها در بازار خودرو باشید

توقف معاملات بازار خودرو در آستانه اعلام قیمت‌های جدید شورای رقابت

صدور مجوز افزایش قیمت خودروسازان/ افزایش 70 درصدی قیمت کارخانه‌ای تعدادی از خودرو‌ها

سرنوشت قمه‌کش‌هایی که در ارومیه خیابان بستند چه شد؟

ضرب و شتم پرستار در بیمارستان

پسربچه گمشده به آغوش مادرش بازگردانده شد

دفترچه سوالات کنکور علوم تجربی و دانشگاه فرهنگیان منتشر شد

تردد از آزادراه تهران-شمال به سمت چالوس ممنوع شد

انتقال دانش‌آموزان مناطق مرزی خراسان جنوبی با خودروهای ارتش به محل آزمون کنکور

انفجار گاز در نیشابور، یک فوتی برجای گذاشت

نجات 18 نفر که گرفتار سیل در روستای شادکام بافق شده بودند

واژگونی مرگبار خودروی شوتی حامل سوخت قاچاق

اشک‌های سردار رادان در اجتماع مردم قم در حمایت از فراجا

آماری عجیب از میزان آسیب نخاعی در تصادفات: سالانه بیش از 2 هزار نفر!

آبشاری زیبا در جنوب ایسلند

داستانک/ نوبتی نشی

با دیدن این ویدئو آدرنالین خون شما بالا میرود!

حکمت/ چگونه شبیه پیامبر (ص) شویم؟

چگونگی دعا کردن نسبت به درخواست روزی حلالِ طیّب

ایتالیا نزدیک تر از چابهار!؟

لحظاتی جالب از زاویه دید یک گربه

مادران برای فرزندان این ذکر ویژه رو بگن!

آبشار «نگین» در مسجد سلیمان

عملیات نجات دو بچه شیر کوهی از مخزن آب

بزهای کوهی در منطقه حفاظت شده البرز مرکزی

صحبت کردن یک محیط‌بان با خرس قهوه‌ای با لهجه مازنی

نظر جالب یک بلاگر کویتی درباره ایران که همه را متعجب کرد!

علت خمیر شدن پنکیک و بهترین راه حلش

ادویه‌ای که کباب تابه‌ای مرغ رو خوشمزه‌تر میکنه

طرز پخت کشک بادمجان رژیمی خوشمزه

خورش مرغ و شوید را بپز تا هوش از سرت بپره!

سورپرایز ظهر جمعه خانواده با این خورش بی‌نظیر

با سیب زمینی و پیاز همچین غذایی را درست کنید!

طرز تهیه پیتزای تنوری

دیزاین متفاوت و شیک سالاد

برای عصرانه روز جمعه کیک لیمویی حسابی میچسبه

طرز تهیه کباب انگشتی همراه با یک سس گوجه خوشمزه

بایدها و نبایدهای حجامت برای بانوان

تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری