آریا بانو
کار پاره وقت برای مادران شاغل
شنبه 7 ارديبهشت 1398 - 18:55:44
آریا بانو -
کار پاره وقت برای مادران شاغل
٨٩
٠
پارسه گرد / مادرانی که پاره وقت کار می‌کنند، می‌توانند از بعضی پیشرفت‌های غیر قابل پیش بینی لذت ببرند و سلامت کلی جسمانی و نشانه‌های افسردگی کمتری در مقایسه با زنان خانه دار دارند. مطالعات جدید نشان داده‌اند که کار پاره وقت برای مادران شاغل باعث می شود مادران افسردگی کمتر و سلامت جسمانی بیشتری در مقایسه با زنان خانه دار داشته باشند. در واقع در بسیاری از جهات، احساس شاد و سالم بودن مادرانی که پاره وقت کار می‌کنند، تفاوتی با مادرانی که تمام وقت کار می‌کنند ندارد، حتی اگر حقوق آن‌ها متفاوت باشد.
کار پاره وقت برای مادران
نقش اقتصادی یک مادر در خانواده محوری است و احساس شاد بودن و مادر بودن او را تضمین می‌کند. در حالی که مطالعات گذشته فقط ارتباط بین کار کردن مادر و تأثیر آن در کودکان را در نظر گرفته‌اند، که نتایج آن متناقض بود. هنوز مطالعات کمی در مورد کار کردن پاره وقت و تاثیر آن در خانواده و نقش مادری وجود دارد. در این مطالعه پژوهشگران می‌خواهند بدانند که مادرانی که پاره وقت کار می‌کنند شباهت بیشتری به زنان خانه دار دارند یا زنانی که تمام وقت کار می‌کنند. کار پاره وقت کاری در نظر گرفته شده که بین 1-32 ساعت کار در هفته باشد.
مزایای کار پاره وقت برای مادران
همان طوری که انتظار می‌رفت مادرانی که پاره وقت کار می‌کنند، در مقایسه با تمام وقت‌ها کشمکش کمتری در محیط کاری و خانواده دارند و بیشتر خود را درگیر تحصیل کودکان می‌کنند. همچنین موقعیت‌های یادگیری بیشتری برای آن‌ها فراهم شده است، هم در محیط خانه مثل خواندن کتاب، هم در محیط بیرون مثل رفتن به پارک و موزه.
در ‌‌نهایت آشکار شد، مادرانی که پاره وقت کار می‌کنند، در برخوردهای مادرانه خود دست نوازش ملایم تری دارند. آن‌ها در مقایسه با مادرانی که تمام وقت کار می کنند و حتی خانه دار هستند، احساسی‌ترند. کار برای مادران موقعیت‌ها و تدابیر مهم واقعی عرضه می‌کند تا انزوای اجتماعی آن‌ها را کاهش دهد و به پیشرفت‌های اجتماعی دست یابند. در واقع کار به مادر ابزار، ایده‌ها و استراتژی های لازم را برای بزرگ کردن فرزندانشان می‌دهد. در محیط کار مادران درگیر حل مشکلات مختلف هستند. با دیدگاه‌های مختلفی گلاویز شده و با شخصیت‌های مختلفی درگیر می‌شوند. کل این مهارت‌ها می‌توانند به محیط خانه انتقال یابند و اجرا شوند، مخصوصاً زمانی که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند.
اگر چه در مادرانی که تمام وقت کار می‌کنند، کشمکش‌های کاری و خانوادگی بیشتری گزارش شده است، اما این استرس اصلاً در سلامت روانی آن‌ها تأثیری نگذاشته است. به بیان دیگر به نشانه‌های افسردگی شدیدی مثل ناراحتی یا اختلالات خواب تبدیل نشده است. مادرانی که پاره وقت کار می‌کنند، در مقایسه با مادرانی که تمام وقت سر کار هستند، کار‌های خانه و مراقبت از کودک خود را بهتر انجام می‌دهند. کار پاره وقت نزدیکی زن و شوهر را افزایش نمی‌دهد.
نتایج کار پاره وقت برای مادران شاغل
مطالعه‌ای که در یک دهه بررسی شده است، مادرانی را از زمانی که کودک آن‌ها نوزاد بوده تا 6 سالگی آن‌ها، تحت نظر گرفته است. وقتی تقریباً 25% مادران در این دوره، پاره وقت کار می‌کردند، وضع استخدام بسیار بالا می رفت.
جابجایی کار در اوضاع اقتصادی امروز بسیار شایع است. طوری که مادر و پدر کار خود را همه جا همراه خود می‌برند تا در شرایط ممکن انجام دهند. در مورد مادر بودن و حفظ تعادل بین کار و خانه، یک کارمند پاره وقت بهترین دنیای مادرانه را آماده می‌کند. جنیفر فراوون مادری است که پاره وقت کار می‌کند و می‌گوید می‌تواند همزمان یک مادر آگاه و یک کارمند مستعد باشد. مادرانی مثل او می‌توانند از جنبه‌های اجتماعی کار خود سود ببرند و وضع مالی خود را ارتقا دهند و به علت چالش در کار، مورد تشویق قرار گیرند. چیزی که مطلوب نیست اختلاف نظر بین کار کردن و در خانه بودن یک مادر است که یک تصمیم شخصی برای یک زن و در واقع زوج است. امیدواریم بررسی‌های ما شرکت‌ها را بر آن دارند که کار پاره وقت و شرایط کاری قابل انعطافی برای مادران به وجود آورند.

http://www.banounews.ir/fa/News/153086/کار-پاره-وقت-برای-مادران-شاغل
بستن   چاپ