آریا بانو
فوت آشپزی/ چگونه سالم آشپزی کنیم؟
چهارشنبه 11 ارديبهشت 1398 - 23:50:37
آریا بانو -
فوت آشپزی/ چگونه سالم آشپزی کنیم؟
٢٩٠
٠
بیتوته / آن چه آشپزی سالم را سخت کرده اطلاعات بی شماری است که درباره غذاها و تغذیه ما را بمباران کرده است. آشپزی سالم تصمیم مهمی است که هم ما را از اختلالات و بیماری های مزمن محافظت می کند و هم حس و حال خوبی به ما می دهد. شاه کلید آشپزی سالم در کاربرد مواد غذایی تازه و انتخاب مقدار صحیح غذاهای سالمی چون میوه ها و سبزیجات است.
استفاده از میوه ها
میوه ها به صورت خام خوشمزه هستند اما باید راهی پیدا کنیم که با پختن هم ارزش غذایی خود را داشته باشند و هم در خلاقیت شما خودنمایی کنند.
هر میوه ای را تازه و در فصل خودش مصرف کنید:
به عنوان مثال مرکبات را در فصل بهار، انواع توت ها را در فصل تابستان و سیب و کدو حلوایی را در فصل پاییز در غذاها استفاده کنید. میوه های تازه هم طعم خوبی دارند و هم ارزش غذایی بالا.
به میوه ها قند اضافه نکنید:
به جای قند یا شکر به روش سالمی به آن میوه در غذا طعم بدهید. به عنوان مثال سیب پخته را با ماست یخ زده و گردو یا بادام استفاده کنید. یا اینکه برای شیرینی طبیعی توت فرنگی به آن سرکه بالزامیک اضافه کنید.
آبمیوه و میوه های خشک را فراموش نکنید:
مقداری میوه خشک و آبمیوه افزودنی های سالمی برای غذاهاهستند. به خورشت کمی آلو خشک اضافه کنید تا فیبر آن بیشتر شود. یا این که کمی آب لیمو به سالاد اضافه کنید.
به جای روغن از پوره میوه ها استفاده کنید:
در تهیه مافین و نان می توانید به جای روغن سس سیب مصرف کنید. در رابطه با مقدار میوه ای که می توانید جایگزین روغن کنید باید کمی تحقیق کنید. میوه ها می توانند بدون چرب کردن به اندازه کافی به غذا رطوبت بدهند.
سبزیجات بپزید
یکی از مهمترین مهارت ها در آشپزی سالم مهارت آماده کردن سبزیجات بدون اینکه در فرآیندی پخت ارزش غذایی خود را از دست بدهند می باشد. سبزیجات بی مزه و بیش از حد پخته شده انگیزه شما را در مصرف آن ها می گیرد.
سبزیجات را تازه و در فصل خود مصرف کنید:
مارچوبه، اسفناج و پیازچه سبزیجات بهاره هستند. بسیاری از سبزیجات مثل گوجه فرنگی در تابستان خوب هستند. سبزیجات ریشه ای مثل کدو نیز گرما را به سفره های پاییزی می آورند.
سبزیجات را به روش های سالم بپزید:
پوشاندن سبزیجات با کره و یا پختن آن ها با روغن های حیوانی بدون هیچ نوع ارزش غذایی فقط به آن ها کالری اضافه می کند. سعی کنید آن ها را بخارپز کنید یا در کمی روغن زیتون سرخ کنید. اضافه کردن کمی روغن گیاهی به سبزیجات به بدن کمک می کند تا مواد مغذی بیشتری را جذب کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/154380/فوت-آشپزی--چگونه-سالم-آشپزی-کنیم؟
بستن   چاپ