آریا بانو
پروتئین‌هایی که می‌توانند جایگزین گوشت و مرغ شوند
شنبه 5 مرداد 1398 - 12:12:44
آریا بانو - سلامانه: با توجه به برخی از مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور و افزایش قیمت بعضی از محصولات غذایی مانند فراورده‌های گوشتی، خانواده‌های زیادی دوست دارند، بدانند اگر بعضی از هفته‌ها توانایی خرید گوشت سفید یا گوشت قرمز را نداشتند، چطور می‌توانند پروتئین مورد نیاز بدن خود را تامین کنند. در این باره نظر دکتر سعید حسینی، متخصص تغذیه، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران را در گفت‌وگو با سلامانه جویا شده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.
بهتر است بدانید از نظر میزان پروتئین،‌ آهن و روی، تخم‌مرغ می‌تواند جایگزین بسیار مناسبی برای گوشت و مرغ باشد و افراد سالم اجازه دارند روزی یک عدد تخم‌مرغ مصرف کنند. علاوه بر این، مصرف پنیر و دانه سویا یا فراورده‌های تهیه‌شده از دانه سویا هم می‌تواند حجم مناسبی از پروتئین مورد نیاز بدن را تامین کند.
انواع حبوبات از دیگر منابع گیاهی بسیار ارزشمند برای دریافت پروتئین هستند. زمانی که حبوبات با غلات ترکیب شوند، می‌توانند پروتئین کافی و باکیفیتی به بدن برسانند. از این‌رو، توصیه می‌شود در مواردی که توانایی خرید انواع گوشت را ندارید، حبوباتی مانند عدس، ماش یا انواع لوبیا را با برنج مخلوط کنید و غذای کامل از نظر وجود پروتئین برای اعضای خانواده داشته باشید.
یکی دیگر از منابع پروتئین‌های گیاهی مناسب برای مصرف خانوار، بلغور گندم است. شما می‌توانید با بلغور گندم، انواع آش یا سوپ را آماده کنید و با افزودن کمی قارچ به این ماده غذایی، پروتئین کافی به بدن برسانید.
نکته آخر این است که اگر گاهی اوقات توانایی خرید و مصرف انواع گوشت را ندارید، بهتر است برای دریافت و جذب بیشتر آهن در بدن حتما سبزی‌های برگ‌سبز تیره را در رژیم غذایی روزانه‌تان بگنجانید.

http://www.banounews.ir/fa/News/178430/پروتئین‌هایی-که-می‌توانند-جایگزین-گوشت-و-مرغ-شوند
بستن   چاپ