آریا بانو
خانم‌ها، سالانه باید یک مرتبه آزمایش خون بدهند
سه شنبه 8 مرداد 1398 - 09:07:20
آریا بانو - سلامانه: یک متخصص تغذیه گفت: یکی از حساس‌ترین دوره‌های زندگی خانم‌ها، به‌دلیل شرایط خاص فیزیولوژیکی، حدود 14 تا 49 سالگی است.
دکتر سیدعلی کشاورز، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به این مساله در گفت‌وگو با سلامانه گفت: در این بازه زمانی بیشتر خانم‌ها به‌دلیل تجربه عادت‌ماهانه، بارداری و زایمان، در معرض کم‌خونی فقر آهن قرار می‌گیرند که این نوع خاص از کم‌خونی می‌تواند شدیدا اثری منفی بر کیفیت زندگی و فعالیت‌های روزانه آنها داشته باشد.
وی افزود: کم‌خونی فقر آهن در دختران دانش‌آموز و دانشجو باعث کاهش تمرکز و یادگیری آنها می‌شود و در مادران یا همسران جوان و میانسال هم باعث کم‌حوصلگی، عصبانیت و خستگی‌های مداوم روزمره خواهد شد که تمام این موارد می‌تواند زندگی زناشویی یک خانم را در معرض تنش بسیار قرار بدهد. 
دکتر کشاورز گفت: توصیه می‌شود حتما خانم‌ها، سالانه یک مرتبه آزمایش خون بدهند تا در صورت کم‌خونی فقر آهن در مراحل اولیه متوجه آن بشوند و درمان‌های لازم را به‌صورت مصرف مکمل‌های غذایی آغاز کنند.
وی تاکید کرد: به تمام خانم‌های 14 تا 49 ساله توصیه می‌شود حتما به‌صورت روزانه، منابع دریافت آهن «هِم» یا آهن با منبع حیوانی را در رژیم غذایی خود داشته باشند. آهن «هِم» می‌تواند از طریق مصرف انواع گوشت قرمز، گوشت پرندگان، تخم‌مرغ و لبنیات وارد رژیم غذایی شود ولی بهتر است بدانید انواع گوشت، بهترین منبع دریافت این آهن هستند.
دکتر کشاورز با بیان اینکه ویتامین C به جذب بهتر آهن کمک می‌کند، گفت: خانم‌های در معرض کم‌خونی فقر آهن، بهتر است برای دریافت بالاترین حد از آهن «هِم» در بدن حتما منابع گوشتی را با کمی آبلیموی تازه، گوجه‌فرنگی یا آلو مصرف کنند تا ویتامین C موجود در این خوراکی‌ها به جذب بهتر آهن در بدنشان کمک کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/180206/خانم‌ها،-سالانه-باید-یک-مرتبه-آزمایش-خون-بدهند
بستن   چاپ