آریا بانو
پیشنهاد معاون وزیر برای تکمیل‌تر شدن قانون ازدواج
يکشنبه 13 مرداد 1398 - 09:16:19
آریا بانو -
پیشنهاد معاون وزیر برای تکمیل‌تر شدن قانون ازدواج
k ٣.٧
٢
فارس / معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان مشاوره تخصصی ازدواج را برای ایجاد زندگی پایدار در کشور حائز اهمیت دانست و گفت: لازم است برای مقابله با افزایش روز افزون طلاق و کاهش ازدواج، مشاوره ازدواج را در کشور اجباری کنیم.
محمد مهدی تندگویان معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان در مراسم روز ملی ازدواج که در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما در حال برگزاری است، با اشاره به پیام هفته ازدواج که به مناسبت ازدواج حضرت فاطمه (س) و حضرت علی (ع)، خاطر نشان کرد: اگر ازدواج سالم و ساده باشد، دستاورد ان فرزندان سالم است که با هیچ دستاوردی در این دنیا قابل مقایسه نیست.
وی بااشاره به فعال شدن دفاتر تخصصی مشاوره ازدواج در کشور ادامه داد: تلاش کردیم این دفاتر را به صورت پر رونق در سراسر کشور فعال کنیم.
تندگویان ادامه داد: 400 مرکز دفاتر ازدواج در همه استان‌ها به صورت تخصصی مشاوره ازدواج می‌دهند و شاهد هستیم در استان‌هایی که موضوع مشاوره پیش از ازدواج دنبال شده، نتایج مثبتی حاصل شده است.
معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان اجباری شدن مشاوره‌های پیش از ازدواج را باعث کاهش حداقل 25 درصد اختلاف در زمینه ازدواج دانست و گفت: برای جلوگیری از آسیب‌های اجتماعی همچون طلاق این مشاوره‌ها می‌تواند بسیار موثر باشد.
وی ادامه داد: در استان‌هایی که پیش از ازدواج مشاوره صورت گرفته شاهد کاهش چشمگیر طلاق بوده‌ایم.
تندگویان مشاوره تخصصی ازدواج را برای ایجاد زندگی پایدار در کشور حائز اهمیت دانست و گفت: سازمان نظام روانشناسی در چند ماهه اخیر در ایجاد 70 مرکز مشاوره در کشور با این معاونت همراه بوده است.
تندگویان درخواست کرد: مشاوره های ازدواج در کشور تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرند تا به این ترتیب دفتر مشاوره ازدواج رونق گیرند و هم مراجعین با رغبت بیشتری به این دفاتر مراجعه خواهند داشت.
وی موضوع ازدواج جوانان را مهمترین موضوع این حوزه دانست و گفت: اجباری شدن مشاوره با توجه به شرایط فعلی دنیا و مسائل نوپدید حوزه جوانان در مدل آشنایی و تشکیل خانواده بسیار کمک کننده است.
تندگویان ادامه داد: لازم است، آموزش و پرورش مشاوره در حوزه خانواده و مددکاری‌های اجتماعی را پیگیری کند تا در مسیر خانواده محوری پیش رود.
وی افزود: با خانواده محور شدن مدارس، خانواده درگیر آموزش و کسب مهارت می‌شود، در حالی که در حال حاضر تنها آموزش مد نظر این وزارتخانه قرار دارد، ولی ما در زندگی به مهارت هم احتیاج داریم.
معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان ادامه داد: امسال امکانات خوبی در حوزه ازدواج جوانان ایرانی برای تغییر فرهنگ در نظر گرفته شده است و به این طریق به دنبال تغییر نگرش فرهنگی جوانان در این حوزه هستیم.
تندگویان با اشاره به اینکه مشکلات اقتصادی هم می‌تواند در کاهش ازدواج جوانان نقش داشته است، اظهار داشت: اما بسیاری از جوانان که وضعیت مالی خوبی هم برخوردار هستند و به سمت ازدواج نمی‌روند، که به راحتی زیر بار تعهد ازدواج نمی‌روند.
به گفته وی رسانه فیلم و سریال در این حوزه باید بسیار قوی‌تر وارد عمل شوند با این نگرش جشنواره تخصصی فیلم ازدواج برگزار شده است.
وی افزود: برای بهتر شدن وضعیت روانی جامعه بهتر است هنرمندان بدون توجه به گیشه کارهای هنری فاخر ارائه کنند تا به تغییر نگرش در جامعه در حوزه ازدواج تبدیل شود.
معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه این معاونت برای موضوع مشاوره ازدواج به صورت فعال وارد عمل شده و برای تاسیس دفاتر اعتبار خوبی در نظر گرفته است، گفت: امیدواریم رونق خوبی در کشور در این زمینه ایجاد شود و به مناطق محروم نیز دفاتر مشاوره گسترش پیدا کند.
وی در خصوص حضور خیرین در زمینه ازدواج توضیح داد: خیرین حوزه ازدواج به اشکال مختلف در تامین مسکن جهیزیه و اشتغال برای فعالیت می‌کنند اما در این زمینه وجود نداشت تا بتوانیم امتیازات مناسبی به فعالان این حوزه واگذار کنیم.
وی گفت: مجمع خیرین ازدواج شنبه هفته آتی با حضور مجمع خیرین ازدواج به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی به فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.
تندگویان خاطرنشان کرد: می‌خواهیم در حوزه تولید، ساخت و ساز و تامین جهیزیه معافیت های ملی در نظر بگیریم تا هم رغبت و انگیزه آنها بیشتر شود و شامل کمک‌های دولتی شوند.
وی ادامه داد: در سال گذشته به ازای هر 3 ازدواج یک طلاق اتفاق افتاده و این آمار مناسبی برای کشوری که در آن طلاق جایی نداشته، نیست.
معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه 12 مرداد ماه به عنوان روز بدون طلاق در کشور در نظر گرفته شده است، گفت: یک روز بدون طلاق دردی را دوا نمی‌‌کند و باید قبح مساله طلاق را در نگاه جوانان در مسیر طلاق روشن کنیم.
وی ادامه داد: در سال 97، 550 هزار مورد ازدواج در کشور ثبت شده در حالیکه امار ثبت شده نسبت به سال 96 کاهش بوده است و این پیام خوبی را به ما منتقل نمی‌کند.
وی با اشاره به کمک‌های مجلس برای افزایش وام ازدواج نشان کرد: افزایش وام تاثیر آنچنانی به بالاتر رفتن جوانان به ازدواج نداشته است.
تندگویان با اشاره به اینکه وام ازدواج در سال گذشته با رقم 15 میلیون تومان به روز پرداخت نشده است گفت: این رقم امسال به 30 میلیون تومان افزایش یافته و پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال حداقل 30 هزار میلیارد پرداخت وام ازدواج به جوانان صورت گیرد.
وی خاطر نشان کرد: نهایت مدت انتظار در صف وام ازدواج به یک ماه کاهش یافته است.
معاون ساماندهی امور جوانان وزیر ورزش و جوانان با اشاره به اینکه موضوع ازدواج تنها مادیات نیست و بخشی از جوانان ایرانی و باورپذیر کردن ازدواج خانواده باید دنبال شود گفت: در این زمینه 8 هزار کارگاه آموزشی در سراسر کشور به صورت رایگان برگزار کردیم و در صددیم به مشاوران ازدواج اموزش های تخصصی بدهیم.
وی همچنین به برگزاری جشنواره آیین‌های ازدواج اقوام ایرانی به صورت ملی در استان گلستان اشاره کرد کفت: این جشنواره در 4 روز با حضور جمع کثیری از جوانان برگزار می‌شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/181356/پیشنهاد-معاون-وزیر-برای-تکمیل‌تر-شدن-قانون-ازدواج
بستن   چاپ