آریا بانو
توصیه‌های تغذیه‌ای به بیماران مبتلا به سرطان
يکشنبه 3 شهريور 1398 - 10:00:11
آریا بانو - سلامانه: پدرم 65 سال دارد و به سرطان مبتلاست. برای رژیم غذایی بیمار مبتلا به سرطان راهنمایی کنید. دکتر احمد ساعدی متخصص تغذیه به این سوال پاسخ می‌دهد.
سرطان، بیماری است که از تکثیر غیر طبیعی سلول‌های بدن شروع می‌شود. بدن انسان از میلیون‌ها سلول ساخته که با یکدیگر گروه‌بندی شده است تا بافت‌ها و اندام‌های مختلف را بسازند. باید به خاطر داشت که هنگام شیمی‌درمانی نباید از گریپ فروت استفاده کرد. همچنین غذاهای آماده، کنسروی، قهوه ای شده توسط آتش یا سرخ شده و نیز غذاهای شیرین برای انواع سرطان‌ها مضر است.
هیچ ماده غذایی واحدی نمی‌تواند خطر سرطان را کاهش دهد اما ممکن است ترکیب مناسب مواد غذایی در کاهش آن موثر باشد. در تعیین مواد غذایی، باید بین دست کم دو سوم مواد غذایی گیاهی و حداکثر یک‌سوم موادغذایی حیوانی موازنه برقرار شود.
بیماران سرطانی، باید میوه‌ها و سبزیجات سرشار از موادی مغذی را که با سرطان مبارزه می‌کند، مصرف کنند. میوه ها و سبزیجات هر چه پررنگ‌تر باشد، مواد مغذی بیشتری دارد. این مواد غذایی می‌تواند به شخص کمک کند به وزن مناسب دست یابد و آن را حفظ کند. با داشتن اضافه وزن، خطر چند نوع سرطان افزایش می‌یابد، از جمله سرطان‌های روده بزرگ، مری و کلیه. باید در طول روز دست کم پنج پرس میوه و سبزی که به نحوی صحیح آماده شده است، مصرف شود.
فولات ویتامین B نقش مهمی در کمک به محافظت از بدن در برابر سرطان‌های روده بزرگ (کولون)، راست‌ روده (رکتوم) و پستان دارد. فولات به مقدار فراوان در مواد غذایی که به‌ عنوان صبحانه مصرف می‌شود، وجود دارد. ذرت تقویت شده (غنی‌سازی) و فراورده‌های گندم سبوس‌دار و همچنین آب پرتقال، خربزه و توت فرنگی منابع مناسبی برای تأمین فولات است.
مارچوبه و تخم مرغ، منابع خوب دیگری برای تأمین فولات است. فولات در جگر مرغ، لوبیا، دانه آفتاب گردان و سبزیجات سبز رنگ مانند اسفناج یا کاهوی رومی (که دارای برگ‌های بلندی است) هم وجود دارد. بهترین راه به‌دست آوردن فولات، خوردن قرص حاوی آن نیست، بلکه باید مقدار کافی میوه، سبزی و فراورده‌های غلات غنی‌سازی شده مصرف شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/189174/توصیه‌های-تغذیه‌ای-به-بیماران-مبتلا-به-سرطان
بستن   چاپ