آریا بانو
حضور زنان در ورزشگاهها یک فرصت اما متناسب با مبانی نظام
دوشنبه 4 تير 1397 - 16:10:12
بانو نیوز - تهران - تاکید همگان بر ظرفیت‌ها و توانمندی زنان در عرصه های مختلف مدیریتی و سهم حضور آنها در نشاط و ایجاد جامعه‌ای سالم و پرتحرک بسیار مهم تلقی می شود اما حضور خانواده ها هم در ورزشگاه ها به نوعی یک نیاز اجتماعی است که اجرای آن در هر کشوری به ساختارهای قانونی آن بستگی دارد.

به گزارش ایرنا؛ در ایران، هم دستگاه های اجرایی و هم مسئولان تلاش دارند تا به فراخور مبانی قانونی نظام این زمینه را به گونه ای فراهم کنند تا نشاط و شور اجتماعی به ناهنجاری تبدیل نشود.
حضور زنان در ورزشگاه و سالن های ورزشی در بسیاری از کشورها، امری عادی تلقی می شود و از این منظر تفاوتی میان زن و مرد وجود ندارد.
در جمهوری اسلامی ایران اما ارزش های فرهنگی و اجتماعی ایجاب می کند که برای حضور خانواده ها به عنوان تماشاچی در سالن های ورزشی و ورزشگاهها تعریف ویژه ای صورت گیرد تا از یک سو ارزش ها خدشه دار نشود و از سوی دیگر خانواده ها بتوانند در کنار هم رقابت های ورزشی را به نظاره بنشینند.
مسئولان دستگاه های مختلف نظام بارها اعلام کرده اند که، «نه تنها مخالف حضور زنان در ورزشگاه‌ها نیستیم بلکه معتقدیم خانواده ها نیاز دارند که در ورزشگاه حضور داشته باشند زیرا این حضور با رعایت مبانی شرعی و قانونی یک فرصت تلقی می‌شود.»
در این رهگذر و در سال های اخیر تلاش های متعددی از سوی دولت، وزارت ورزش و جوانان، مجلس شورای اسلامی، وزارت کشور و سایر نهادهای مرتبط برای محقق شدن مطالبات جامعه زنان در این عرصه انجام گرفته است تا بلکه بتوان با فراهم کردن مقدمات، زمینه حضور آنان در ورزشگاه‌ها با رعایت مبانی شرعی و قانونی تسهیل شود که این پیگیری ها برای نخستین بار در سالن رقابت های بستکبال و والیبال منجر به نتیجه و با استقبال خانواده ها هم روبرو شد.
در سایه این رویداد نیک، هفته گذشته نیز با تدبیر و هم اندیشی مسئولان نظام درهای ورزشگاه یکصد هزار نفری آزادی به روی خانواده ها گشوده شد که باید آن را به فال نیک گرفت؛ چرا که از منظر فرهنگی شاهد ادبیات نامناسب رایج در ورزشگاه، استعمال دخانیات و بی حرمتی ها نبودیم.
همانطور که یکی از کانون‌های نشاط اجتماعی، ورزش است و زنان این حق را دارند که از این ظرفیت اجتماعی بهره مند شوند، اما به گفته یکی از مسئولان ورزشی مساله ای به نام مرزهای شرعی و یک مساله به نام نیازهای اجتماعی وجود دارد چیزی که ما حق مداخله در آن را نداریم و در اختیار بزرگان فقه است. آن چیزی که در این حوزه با صراحت می توان در خصوص آن سخن گفت‌؛ «اعلام نیاز از سوی جامعه بانوان» و «تایید این نیاز از سوی دو نهاد ورزشی ایران» است.
ورزشی**9250**1597

http://www.banounews.ir/fa/News/52120/حضور-زنان-در-ورزشگاهها-یک-فرصت-اما-متناسب-با-مبانی-نظام
بستن   چاپ