آریا بانو

آخرين مطالب

مسموميت غذايي با چه خوراکي‌هايي شايع‌تر است؟/ هشدار درباره گرم کردن چند باره غذا گفتگو

  بزرگنمايي:

ايرج خسرونيا بيان کرد: در مسموميت‌هاي غذايي، انجام اقدامات پيشگيرانه ضروري است. مصرف غذاي مانده به خصوص گوشت و ماهي پخته شده، خوراکي‌هايي که براي چندين بار سرد و گرم شده‌اند به راحتي مي‌توانند منجر به ورود باکتري‌هاي مسموميت‌زا به بدن شوند، لذا از مصرف آن‌ها جدا خودداري شود چرا که اين دسته از مواد غذايي سرعت فساد بالايي را دارند.
خسرونيا، علل بروز شديد بيماري اسهال و استفراغ در تابستان را گرمازدگي، مسموميت غذايي و عوامل ويروسي دانست. به علت بالا بودن دماي هوا مواد غذايي به سرعت فاسد شده و مسموميت غذايي در اثر مصرف شير، ماهي، گوشت چرخ کرده يا غذاهايي که مدتي خارج از يخچال مانده است، بروز مي‌کند.
وي افزود: ميزان مسموميت غذايي ناشي از مصرف ماهي بسيار شايع و خطرناک‌تر از ساير غذاهاي ديگر است، گوشت پخته ماهي با داشتن قابليت جذب بالايي از ميکروب‌ها زودتر فاسد مي‌شود. نکته ديگر در خصوص ممانعت جدي از گرم و سرد کردن بيش از يک بار و پرهيز از نگهداري غذاي پخته در شرايط يخچالي حتي در رستوران‌هاست که مهم‌ترين راهکارهاي پيشگيري از مسموميت هاي غذايي محسوب مي‌شوند.
اين فوق تخصص گوارش اشاره کرد: نکته مهم در خصوص مصرف غذا در طول سفر عدم استفاده از رستوران‌هاي بين راهي است. توصيه ما به خانواده‌ها اين است که در هنگام مسافرت تا حدامکان از رستوران‌هاي بين راهي که از نظر بهداشتي مورد تاييد نيستند استفاده نکنيم چرا که بيشترين مسموميت از طريق اين رستوران‌هاي غير بهداشتي در افراد بروز مي‌کند.
وي استفاده چندين باره از بطري‌هاي پلاستيکي آب را منع کرد و گفت: افراد دقت داشته باشند آب مصرفي در طول روز يکي از مهم‌ترين نکات حفظ سلامتي بدن محسوب مي‌شوند. بطري‌هاي پلاستيکي را چندين مرتبه مصرف نکنيد همچنين در طول سفر از آب رودخانه‌ها، چشمه‌ها و منابع آبي ديگر که از صحت سلامت آن بي‌اطلاع هستيم به هيچ عنوان استفاده نکنيم چرا که همين چشمه‌ها و رودخانه‌ها منشا بروز بسياري از مسموميت‌هاي شديد در بدن انسان مي‌شود.
به گفته رئيس جامعه متخصصان داخلي، با توجه به اينکه اغلب مسموميت‌هاي غذايي در ابتدا با کمي سرگيجه، حالت تهوع و گاهي استفراغ همراه است، بسيار تاکيد مي‌شود خود درماني در چنين شرايطي به هيچ عنوان انجام نگيرد و رساندن سريع فرد مسموم به اورژانس بسيار حائز اهميت است، چرا که بي‌توجهي به اين امر منجر به انتشار مواد سمي در بدن شده و سهل انگاري در اين عارضه گاهي منجر به مرگ افراد مي‌شوند. اطرافيان فرد مسموم دقت داشته باشند استفراغ بيش از حد، ضعف عمومي، خشکي دهان و چشم، عرق ريزي فراوان و گرما زدگي از علامت‌هاي هشدار دهنده مسموميت غذايي تلقي مي‌شود و با مشاهده آن‌ها بيمار را فورا به اورژانس برسانيد.
اين فوق تخصص گوارش اظهار داشت: اگر ميزان تهوع و استفراغ کم بود مصرف مايعات و کمي استراحت بهترين راه بهبودي است، اما اگر فرد تهوع، استفراغ و اسهال شديد داشت به هيچ عنوان به او خوراکي ندهيد و فرد مسموم را نزد پزشک ببريد چرا که در غير اين صورت آب بدن بيمار از بين رفته و فرد درگير ناراحتي‌هاي کليوي و قلبي نيز مي‌شود.
خسرونيا علت ديگر شيوع مسموميت‌هاي غذايي را استفاده بيش از اندازه از فست فودها دانست و توصيه کرد: فست فود به همه بدن آسيب مي‌رساند، اما بيشترين آسيبي که اين دسته از خوراکي‌هاي ناسالم به بدن وارد مي‌کند کبد و دستگاه گوارش را تحت شعاع قرار مي‌دهد. پوکي استخوان، کبد چرب و ضعف عضلاني، رفلاکس معده، مسموميت غذايي و کبد چرب از مهمترين مضرات فست فود‌ها هستند. به همين سبب بسيار توصيه مي‌کنيم غذاهاي خانگي، ميوه و سبزيجات تازه را جايگزين فست فودها، کنسروها و غذاي نيمه پخته کنيد.
وي در پايان خطرنشان کرد: افراد در چنين شرايطي خودسرانه دارو مصرف نکنند زيرا علاوه بر مسموميت غذايي دچار مسموميت دارويي نيز شده و تنها شرايط را وخيم‌تر مي‌کنند.
رئيس انجمن متخصصان داخلي ايران متذکر شد: رعايت اصول بهداشتي، مصرف غذاهاي سبک و پرهيز از مصرف کنسروهاي تغيير شکل داده و غذاهاي مانده به ويژه در هنگام سفر در پيشگيري از بروز مسموميت هاي غذايي بسيار موثر است.

لینک کوتاه:
https://www.aryabanoo.ir/Fa/News/5920/

نظرات شما

ارسال دیدگاه

Protected by FormShield
مخاطبان عزیز به اطلاع می رساند: از این پس با های لایت کردن هر واژه ای در متن خبر می توانید از امکان جستجوی آن عبارت یا واژه در ویکی پدیا و نیز آرشیو این پایگاه بهره مند شوید. این امکان برای اولین بار در پایگاه های خبری - تحلیلی گروه رسانه ای آریا برای مخاطبان عزیز ارائه می شود. امیدواریم این تحول نو در جهت دانش افزایی خوانندگان مفید باشد.

ساير مطالب

راهکارهای ساده ای برای روان صحبت کردن

در ذهن یک فرد مبتلا به اضطراب و دلشوره چه می گذرد؟

تمرین هایی که آلزایمر را فراری می دهند

وقتی بدن «تیک» می‌زند

نگذارید این ترس ها موفقیت شما را تهدید کنند

نکاتی که یک مدیر موفق رعایت می کند

مغز ما به این کلمات حساس است!

تنبل ها بخوانند!

خشم چیست و در چه ساعاتی بیشتر بروز می کند

این حرف‌ها را به طلاق‌گرفته‌ها نزنید!

اگر افسردگی دارید این دمنوش را بخورید!!

تغییرات هورمونی با نوجوان چه می کند؟

روان شناسی افرادی که نمی‌توانند با واقعیت روبرو شوند

بلوغ و پاسخگویی به سوالات نوجوانان

موبوفوبیا، ترس تازه بشر!

مغز وقت اضطراب!

دوستِ خوب یعنی کسی که...

دچار وسواس مقایسه شده اید؟

این جملات را به افسرده ها نگویید

وقتی ‌عزیزترین آدم‌زندگی ‌به آلزایمر مبتلا می‌شود، باید چه‌کنیم؟

11 تفاوت افراد خیلی موفق با سایر افراد

چرا خانواده تلگرامی یک خانواده منزوی است؟

علائمی که می گویند باهوش تر از حد نرمال هستید

9 عاملی که شما را به آرزوهایتان می رساند

چرا از موفقیت دیگران غمگین و ناراحت میشویم؟

آیا برای خریدهای نوروزی فکر شده عمل می کنید؟

چرا این افکار را باید متوقف کنید؟

چگونه مغز را برای توقف نگرانی تمرین دهیم؟

12 مورد از علائمی که نشان می‌دهد شما باهوش‌تر از آنچه تصور می‌کنید، هستید

چه زمانی به او بگوییم که فرزند خوانده ماست؟

این نشانه ها خبر از افسردگی می دهند

هـرگـز بـرای ایـن مـوارد عـذرخـواهـی نکنیـد

بلوغ زودرس دختران و نگرانی مادران

روزهای تعطیل افسرده می شوید؟

آیا بوتاکس، افسردگی را درمان می کند؟!

چگونه یک همسفر خوب پیدا کنید؟

رازهای برخورد با تنبلی

چگونه از افسردگی در تعطیلات نوروز جلوگیری کنیم؟

راهکارهایی برای تغییر دادن شخصیت تان

عوامل استرس زا در محل کار و اثر آن روی جسم و روان

آیا طب سوزنی می‌تواند افسردگی را درمان کند؟

از زود قضاوت کردن هایت خسته شده ام

نقش ژنتیک در توانایی رهبری و مدیریت

چطور جلوی استرس را بگیریم؟

استرس و کاهش وزن

منفی‌ باف‌ ها موفق نمی‌شوند

چشم‌زخم خرافه است یا واقعیت دارد

چروفوبیا، ترس از شاد بودن و شادی کردن

راهکارهایی برای پیروزی بی استعدادها!

به استقبال کدام استرس برویم؟